Alkuraskauden unettomuus

Jane Doe

Sukkela juttelija
Kesäkuiset 2022
Tässä mennään ihan alkumetreillä, eli 4+6 neuvolan mittarilla, mutta todellisuus noin 4+1.

Unettomuus alkoi pari päivää sitten ja kyselisin onko vinkkejä ja apuja miten tästä selvitään? Voihan tämä loppua lyhyeenkin, mutta uni on ollut minulle todella tärkeä asia aina, niin tahtoisin edes tätä mahdollista unettomuuden alkua pitkittää.

On siis ollut nukahtamisongelmia, menee tunnista kahteen nukahtaa. Yleensä kun alan rentoutumaan ja haukottelen niin keskityn hengitykseen että ajatukset tyhjenevät -> syke nousee korkeammalle niin se pilaa rentoutumisen. Syke kun muutenkin on noussut korkeammalle tässä heti alkuraskaudessa.

Jos ja kun nukahdan niin sitten on PING herätys! noin 03:30. Tästä sitten pyöritään tunti ainakin ennen unta.

Päivisin ei ole vielä ollut tarve nukkua, kofeiinia (tee) on viimeistään 16 pintaan päivällä.
 
Mulla oli rv 5 ja 6 vähän samanlaista unettomuutta. Nukahdin kyllä nopeasti, mutta nukuin vain noin 6h, minkä jälkeen heräsin, enkä saanut enää olleenkaan unta. Päivät meni aikalailla väsykoomassa. Mulla tuo vähäunisuus kesti kuitenkin vain parisen viikkoa, minkä jälkeen alkoi väsyttää aika lailla, ja nyt (11+2) nukun helposti 10h yössä, ja saatan vielä iltapäivästä nukkua päikkärit päälle. Beaming Face With Smiling Eyes

Ajattelin itse tuolloin, että ehkä tämä alkuajan unettomuus johtui omalla kohdallani hormonien lisäksi myös sellaisesta uuden asian jännittämisestä. Itselle ensimmäinen raskaus, ja ajatukset pyörivät tuolloin todella paljon sen ympärillä. Luulen, että se osaltaan aiheutti ehkä sellaista ylivireystilaa, etten oikein malttanut nukkua. Tms.

Toivottavasti sullakin unettomuus menee pian ohi. Tsemppiä!
 
Kamala unettomuus, mutta mukava kuulla, että meitä on täällä muitakin, etten ehkä kuvittele tätä Kovin alussa vasta raskauden kanssa (4+6) ja itse inahdan tosi hyvin, mutta herään joka aamu viimeistään viideltä. Joskus neljän jälkeen. Herätessä olen niin pirteä, että unta on ihan turha enää odottaa. Eilen yritin mennä nukkumaan myöhään, vasta 23 jälkeen, aamulla viideltä Hesarin parissa. Toivotaan, että tämä menee ohi. Tsemppiä ❤️
 
Täälläkin oli kamalaa unettomuutta aivan alussa. Illalla ei uni tullut vaikka olisi ollut väsy, pahimmillaan pyörin sängyssä kolmeen. Sitten heräsin jo klo 04-06 välillä, aivot kävi ylikierroksilla mutta kroppa ihan poikki. Kävimme varhaisultrassa rv 6+6, ja jännä juttu että sen jälkeen olen saanut nukuttua *koputtaa puuta* ja nukun helposti 10 h yössä sekä päikkärit. Mietinkin, että ehkä tuo yövalvominen oli osittain myös psyykkistä kun mieli käsitteli uutta asiaa, ja ehkä varhaisultra jotenkin rentoutti mielen, kun näki, että siellä on oikeasti joku?
 
Takaisin
Top