Alkuraskauden ultra

jjjenppa

Satasella mukana keskusteluissa
Aiotteko mennä alkuraskauden ultraan? Milloin?

Mua on ultrattu kovien munasarjakipujen vuoksi jo kaksi kertaa eli sieltä viikolta 4+0 saakka. Nyt on meneillään 5+2 ja eilen olen käynyt viimeisimmän kerran ultrassa. Mitään ei edelleenkään näy mutta lääkäri oli sitä mieltä että sinne olisi kehittymässä täysin normaali raskaus nousevien raskaushormonien ansiosta (ne oli eilen yli 2000). Menen taas viikon päästä ultrattavaksi ja sitten pitäisi jo näkyä jotain. Ahdistava piinaviikko TAAS alkamassa.

Milloin te muut menette ultraan? Onko joku muukin teistä käynyt kipujen tai muiden oireiden vuoksi jo ultrassa näin pienillä viikoilla? Onko teiltä mitattu raskaushormonia verestä?

Tsemppiä meille kaikille[emoji173]️
 
Meillä on neuvola viikon päästä maanantaina, ja meidän maakunnassa tarjotaan kaikille varhaisultraan aika lääkärineuvolan nimikkeellä, jossa todetaan raskaus. Ekassa neuvolassa se aika pitäis varata, mutta oon varannut varuiksi yksityiselle ultran viikoille 8+0 :)
 
Aion mennä omakustanteisesti joskus 7-8 viikoilla kun varmasti näkyy jotain jos näkyy, neuvolassa ei oo laitteita ja siellä laskevat todella kirjaimellisesti lasketun ajan mikä aina tarkoittanut sitä että joudun käymään kahdesti verikokeessa ja NT ultrassa koska viikkoja vähempi mitä menkkojen mukaan, eivät ymmärrä että ovuloin paljon myöhemmin kuin kp 14 :O Esikoisesta siirtyi melkein kolmella viikolla la ja kuopuksesta 2 viikolla kun kävin viisaampana silloin varhaisultrassa. Onneksi on tuo yksityinen neuvola joko Helsingissä tai Lahdessa missä maksaa alle 100€, vieressä aava ja Terveystalo ja hinnat alkaen 200€ :O
 
Joo kyllä mäkin varmaan menen, mutta en vielä tiedä milloin. Kaikki niin uutta ensi kertalaiselle, että pitää ensin hahmottaa järjestys mitä pitää hoitaa milloinkin ja missä mikäkin on mahista [emoji3]
 
Meillä on neuvola viikon päästä maanantaina, ja meidän maakunnassa tarjotaan kaikille varhaisultraan aika lääkärineuvolan nimikkeellä, jossa todetaan raskaus. Ekassa neuvolassa se aika pitäis varata, mutta oon varannut varuiksi yksityiselle ultran viikoille 8+0 :)

Vauuu että te saatte maksuttoman ultran! Aika mahtavaa! Itse saan kuulla ensi pe, näkyykö jotain. Aion tämän jälkeen vielä varata mahdollisesti toisen ultran viikolle 8. On tää jännää!
 
Menen joo, riippuu saanko neuvolasta vai meenkö omakustanteisesti. Rv 7 tienoilla
 
Te, jotka ootte päättäneet mennä varhaisultraan tai joskus aiemmassa raskaudessa käyneet, ootteko varanneet ajan ensin ja vasta sitten neuvola-ajan?
 
Te, jotka ootte päättäneet mennä varhaisultraan tai joskus aiemmassa raskaudessa käyneet, ootteko varanneet ajan ensin ja vasta sitten neuvola-ajan?
Mä ajattelin tehdä niin. Mikäli ultrassa kaikki ok niin sitten vasta varaan ajan neuvolaan. Eipä tarvi sitten turhaa mennä sinne höpöttelemään jos onkin esim. Tuulimuna
 
Minulla ar- ultra 2 vkon päästä 16.3. Silloin olis rv6+4. Ihan julkiselle puolelle polille menen. Ja siksi menen varhaisultraan kun useiden km takia haluan tietää onko tuulimuna vai mikä.

Aikaisemmat lapset tehty keinohedelmöityksellä yli 10v sitten (edel liitto)pco: n (ovuloimattomuus) takia.

Jostain syystä 40ikävuoden ohitettuani pco oireet helpottaneet..menkat ja kierto säännöllistynyt. Aikaisemmin menkkoja ei näkynyt kuin kerran vuodessa, nyt pari vuotta tullut kellon tarkkaan joka kuu.

Julkiselle puolelle hakeuduttiin siinä toivossa josko keinohedelmöitystä vielä kerran voitais kokeilla kun uudella miehellä ei ennestään ole lapsia.

Kävikin niin että letrozol hoidolla raskauduin ovulaatio induktiolla joka kerta..jotka kuitenkin päättyi keskenmenoon. Yksi keinohedelmöitys tehtiin noiden jälkeen ja ei mitään tulosta.

Lääkäri arveli että saattaa ongelma olla vaan yksinkertaisesti siinä että munasolut on vaan jo niin vanhoja kun ikää tullut.

No nyt taas raskauduin pelkillä letrozol tableteilla..ilman ovulaatio pistoksia...ihan vaan ovulaatio testejä tekemällä ja oikean yhdyntä ajankohdan löytämällä.

Jännää on myös se että tässä kierrossa ei mitään ovis tuntemuksia...edell kierrossa oli selvät tuntemukset heti ovistestiä seur päivänä..silti ei tärppi käynyt.

Tämä kierto oli sekava...kp13 ovistesti lähes yhtä tumma...seur päivänä haalennut. Jatkoin testaamista ja kp16 tummat viivat ovistestiin. Oliko kaksi ovulaatiota? Kp18 kauhia olo, selkää ja reisiä särki töissä...olin varma että kipiäksi tuun..mutta en tullutkaan...olisko ollut kiinnittyminen?

Pitäkää peukkuja että parin viikon päästä ultrassa näkyis tälläkertaa jotain muutakuin tyhjä pussi tai kuollut alkio.
 
Mulla varhaisultra yksityisellä 19.3, silloin mun laskujen mukaan pitäisi olla viikkoja kai 7+2.

Edellisessä raskaudessa kävin myös varhaisultrassa, muistaakseni 6+5 viikolla, valitettavasti se päätyi myöhemmin keskenmenoon vaikka tuolloin kaikki ok.
Silloin olin julkisella hoidossa nikn pääsimme sinne.

Tuntuu piinaavalta tuotakin aikaa odottaa, vaikka eihän siihen ole kuin pari viikkoa.

Itse varaan varmaan ensiviikolla neuvola ajan, mutta toivon että se on vasta tuon varhaisultran jälkeen. Toviottavasti neuvolassa uskovat minun laskukaavaa kun jos menkoista laskisi niin olisin jo pari viikkoa pidemmällä.
 
Mulla varhaisultra yksityisellä 19.3, silloin mun laskujen mukaan pitäisi olla viikkoja kai 7+2.

Edellisessä raskaudessa kävin myös varhaisultrassa, muistaakseni 6+5 viikolla, valitettavasti se päätyi myöhemmin keskenmenoon vaikka tuolloin kaikki ok.
Silloin olin julkisella hoidossa nikn pääsimme sinne.

Tuntuu piinaavalta tuotakin aikaa odottaa, vaikka eihän siihen ole kuin pari viikkoa.

Itse varaan varmaan ensiviikolla neuvola ajan, mutta toivon että se on vasta tuon varhaisultran jälkeen. Toviottavasti neuvolassa uskovat minun laskukaavaa kun jos menkoista laskisi niin olisin jo pari viikkoa pidemmällä.

Sama meillä, edellisessä raskaudessa ar-ultrassa 7+1 oli kaikki hyvin, mutta meni kesken myöhemmin. Tälläkin kertaa ar-ultra 7-8 viikolla, mutta tuskin saan siitä mielenrauhaa, vaikka onkin mukava päästä katselemaan mitä tuonne masuun kuuluu.
 
Minä en ymmärrä täällä sitä neuvolan periaatetta että ensi käynnillä ei tehdä muutakuin paperihommia ja verenpaine ym mittauksia vaikka käytössä emätin ultra.

Eli ei sikiön sydämen sykettä katseltais ollenkaan ensi käynnillä vaikka mielestäni sehän on se tärkein juttu. Onko muissa kunnissa samanlainen periaate vaikka olisi käytössä se emätin ultra? Dopplerillahan äänet kuuluu vasta myöhemmin rv12 eteenpäin.

Yhden raskauden kanssa ehdin neuvolaan asti viime vuonna. Julkisella oltiin sydämen syke nähty rv7+4 (vastasi 6+4). Neuvola aika oli tästä viikon päähän 8+4. Neuvola täti sanoi että paperihommia vaan tehdään ensikäynnillä, mutta aikaisempien keskenmenojen takia vaadin että haluan heti katsella sydämen sykettä.

No, eihän sieltä sykettä enää löytynytkään...turhaa olis paperihommatkin olleet. Kiva olis ollut kk päästä sitten vasta huomata seuraavalla käynnillä kuollut sikiö, joka olis kuolleena ollut jo kuukauden. Tämän raskauden kanssa vuoto ei alkanutkaan vaikka sikiö oli kuollut.

Sairaalan ns. kiireellistä lähetettä sain odottaa kaksi viikkoa, kuollut sikiö sisälläni! Kauheinta aikaa...olin kauhuissani. Istukka jatkoi silti kasvuaan..eihän se tiennyt kuolleesta sikiöstä. Lopulta sairaalaan pääsin vasta kun viikoja oli yli 10 ennenkuin tyhjennykseen pääsin. Kauhein raskaus ikinä!

15v sitten minulla oli myös tuulimunaraskaus (ensimmäinen raskauteni).
( Eli kaikkiaan nyt 7 raskaus josta kaksi tuulimunaa, kaksi km ja kaksi tervettä lasta). Tuulimunaraskaus ehti edetä viikolle 12+4 kun neuvolatäti ei osannut tulkita sydän ääniä. Ja itsekin ihan pihalla olin kun en tiennyt miltä ne kuulostaa. Kahdella dopplerilla yritti kuunnella ja lopulta sanoi että vauva liikkuu niin nopsaan että kyllä siellä syke on. Seiraavana päivänä alkoi vuoto ja sairaalassa totesivat ettei sykettä ole koskaan ollutkaan kun kyseessä tyhjä pussi ja tuulimuna. Kauhea pettymys.

Sattuneista vastoinkäymisistä haluan ajoissa tietää mikä sielä masussa kasvaa ja mennä alkuraskauden ultraan.

Netistä luin että jos ultrassa näkyy syke ja alkio vastaa viikkoja, todennäköisesti myös raskaus jatkuu. Eli lähtökohdat olisivat tällöin kunnossa...jatkostahan ei koskaan tiedä.
 
Sama meillä, edellisessä raskaudessa ar-ultrassa 7+1 oli kaikki hyvin, mutta meni kesken myöhemmin. Tälläkin kertaa ar-ultra 7-8 viikolla, mutta tuskin saan siitä mielenrauhaa, vaikka onkin mukava päästä katselemaan mitä tuonne masuun kuuluu.

Onks Riksussa kaikille ar ultra vai onko omakustanteinen "taviksille"?
 
Onks Riksussa kaikille ar ultra vai onko omakustanteinen "taviksille"?

En tiedä kuuluuko kaikille. Sitten ainakin pääsee ilmaiseen ultraan jos kierron pituudesta ei ole tietoa.

Itselläni siis menkat toukokuussa -17 ja sen jälkeen plussa, joka todettiin syyskuussa keskeytyneeksi keskenmenoksi jolloin sain lääkkeellisen tyhjennyksen ja vuodon jälkeen menkkoja ei kuulunut ja sitten kohdussa todettiin residuaa ja sitten joulukuussa vielä kaavittiin. Tammikuussa oli yhdet menkat ja helmikuussa plussa, joten normi kierrosta ei mitään tietoa, siksi pääsen ilmaiseen ultraan.
 
Okei. No pitää kysyä. Mullakaan ei ole kierrosta hajua. Kierukka poistettii tammikuussa ja yhdet menkat tuli ennen plussaa.
 
Meillä mies on ollut joka ultrassa mukana :) Esikoisen raskausaikana myös neuvoloissa oli muutamasti ja myöhemminkin jos pojat saaneet rokotuksia yhtäaikaa niin ollaan koko kööri sitten menty :)
 
Takaisin
Top