Alkoholin nollatoleranssi

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Milloin teistä nollatoleranssi alkoholinkäytössä on ehdoton? Raskaus, imetys, lastenhoito, lääkekuurit, autoilu, töissä käynti?
 
Omalla kohdalla nollatoleranssi autoilussa, imetyksessä, lastenhoidossa ja raskauden aikana. Jokainen tosin taplaa tyylillään ja yksi lasi viiniä esim. ruuan kanssa on monissa tilanteissa mielestäni ihan fine. Itsestäni tiedän jo lasillisen vaikuttavan käytökseeni (uneliaisuus).

Kun puhutaan isommista määristä ja humalanhakuisuudesta on kyseessä ihan eri tilanne.
 
En uskalla juoda eikä minulle sitä suositellakkaan sairaudesta ja psyykkeenlääkkeistä johtuen. Raskauden aikana on mielestäni hyvä olla nollatoleranssi. :)
 
Raskaudessa ja täysimetyksessä nollatolaranssi. Autoilussa, lastenhoidossa ja töissä voi ottaa yhden alkoholiannoksen tai pari (riippuen tilanteesta) sen vaikuttamatta juuri mihinkään. Sen enempää en juuri käytäkään. En varta vasten nauti alkoholia ennen hyppäämistä rattiin, mutta voin ajaa autolla ravintolaan, juoda illan aikana yhden ja ajaa sitten kotiin. Samoin lasten kanssa voin satunnaisesti ottaa yhden oluen tai lasin viiniä, lasten nukkuessa ehkä toisenkin siten että olen ajokuntoinen. Työt tehdään yleensä päiväsaikaan jolloin ei yleensä muutenkaan juoda mutta joskus on kahvitauolla ollut juhlatilanteissa esim viiniä josta en toki kieltäydy.

Lasten edessä ei mielestäni tule humaltua. Silti voin vallan käyttää alkoholia kohtuudella lasten läsnäollessa. En välitä raivoraittiudesta tai alkoholin demonisoinnista, kunhan käyttö pysyy hanskassa. Ihmiset ovat tältä osin erilaisia. Itse en esim koske tiukkaan viinaan koska pienikin annos vetää nopeasti vintin pimeäksi.
 
Minusta täysin ehdotonta ei ole olemassakaan, raskaanakin olen juonut lasillisen simaa vappuna. Sen enempää en muutenkaan alkoholia käytä.

Minusta hyvä ohje alkoholin käyttöön on se, että sen verran voi juoda, ettei itse tai kukaan muukaan millään tavalla näe, kuule, haista tai tunne, että alkoholia on nautittu. Jos havaitsee jotain eroa normaaliin olotilaan, on alkoholia käytetty liikaa.
 
Me olemme miehen kanssa harrastaneet viinejä jo pitkään ennen lasten syntymää. ( viinikellari olisi kiva :) )

Raskauksien ja imetyksen aikana olin ja olen edelleen täysin ehdoton. Isommissa juhlissa olen saanut alkoholittomat viinit.

Isomman lapsen kanssa ( ennen uutta vauvaa) olemme kyllä käyttäneet ruuan kanssa viiniä, eikä siitä ole tehty mitään numeroa. Lapsikin tietää, että vanhempien viinilasillinen ei vaikuta käyttäytymiseen mitenkään.

Jos olen ollut autolla liikkeellä, en myöskään koskaan ole ottanut mitään, vaikka kai jonkun verran voisi.
 
Alkoholin juomisessa nollatoleranssi minulla on ollut raskaus- ja imetysaikana enkä lähde ajamaan, jos olen ottanut edes vähän. Normaalioloissa en silti ota edes lasillista viiniä edes juhlissa, koska se ei sovi minulle. Joskus maistan vähän, useimmiten haistan.

Raskausaikana saattaisin silti maistaa kakkua, jossa on alkoholiesanssia tai syödä jonkun leivoksen. Nämä eivät siis käy nollalinjalaisille, joita meillä suvussa on. Siksi ko kakkuja kyllä ole ollut tarjolla.
 
Raskaanakin voisin ottaa simaa tai esim. Runebergin torttua. Mutta jos nyt ajatellaan oikeaa alkoholiannosta niin en ottaisi raskaana, imettäessä, lasten kanssa ollessa enkä töissä. Enkä toki autoa ajaisi yhden jälkeen, mutta kun ei ole ajokorttia niin en aja muutenkaan. Juon sen verran vähän ja harvoin että se yksikin annos tuntuu hieman. En tuomitse, jos joku juo vähän vaikka imettäisi, kunhan ei heti juonnin jälkeen imetä. Raskaana juomista en ymmärrä lainkaan. Autoa ei pidä ajaa jos verestä on mitattavissa promilleja. Lapsesta vastuussa ollessa voi ottaa sellaisen määrän mikä ei vaikuta mihinkään.
 
Minulla on nollatoleranssi raskaus- ja imetysaikana, auton ratissa ja silloin kun on yksin vastuussa lapsesta. Yhdessä kun ollaan niin voidaan saunaoluet ottaa ja sitten vähän enemmän kun lapsi jo nukkuu. Kunnolla otetaan sitten kun lapsi on yökylässä.
 
Minusta täysin ehdotonta ei ole olemassakaan, raskaanakin olen juonut lasillisen simaa vappuna. Sen enempää en muutenkaan alkoholia käytä.

Minusta hyvä ohje alkoholin käyttöön on se, että sen verran voi juoda, ettei itse tai kukaan muukaan millään tavalla näe, kuule, haista tai tunne, että alkoholia on nautittu. Jos havaitsee jotain eroa normaaliin olotilaan, on alkoholia käytetty liikaa.
Ihan hyvä ohje "normaali-ihmiselle", mutta eikös ne alkoholistit usein elä sellaisessa itsepetoksessa, "ei kukaan huomaa mitään" vaikka todellakin kaikki huomaa ja "ei mulla mitään ongelmaa ole".
Itse en ole koskenut alkoholiin viimeisimmän raskauden jälkeen, en ole kyllä missään seuraelämässäkään ollut. Joskus lomilla, kun on syöty ulkona, on otettu lasilliset viiniä, mutta minusta se yksi on maksimi siinä tilanteessa. Lapset aistii vanhemman muuttuneen käytöksen todella helposti ja se on lapselle ahdistavaa, vaikka vanhempi olisi ihan hyvällä tuulellakin. Minusta on parempi olla vähän ylivarovainen, kuin varomaton.
 
Ihan hyvä ohje "normaali-ihmiselle", mutta eikös ne alkoholistit usein elä sellaisessa itsepetoksessa, "ei kukaan huomaa mitään" vaikka todellakin kaikki huomaa ja "ei mulla mitään ongelmaa ole".
Itse en ole koskenut alkoholiin viimeisimmän raskauden jälkeen, en ole kyllä missään seuraelämässäkään ollut. Joskus lomilla, kun on syöty ulkona, on otettu lasilliset viiniä, mutta minusta se yksi on maksimi siinä tilanteessa. Lapset aistii vanhemman muuttuneen käytöksen todella helposti ja se on lapselle ahdistavaa, vaikka vanhempi olisi ihan hyvällä tuulellakin. Minusta on parempi olla vähän ylivarovainen, kuin varomaton.
En ole ikinä juonut lasillista viiniä, joten siitä en tiedä. Simalasillisesta en ole havainnut minkäänlaista muutosta.
 
En ole ikinä juonut lasillista viiniä, joten siitä en tiedä. Simalasillisesta en ole havainnut minkäänlaista muutosta.
Simalasillisesta ei varmasti, itse en laskisi sitä alkoholijuomaksi, alkoholia on siinä niin vähän.

Mutta sanotaan näin, että joka on alkoholistin läheisyydessä joutunut olemaan, tietää millaista se on. Tuttu ja turvallinen ihminen katoaa ja joku epävakaa, häilyväinen, jolle mikään muu ei ole tärkeää, kuin saada lisää alkoholia. Lamppu on päällä tai pois. Ei-alkoholistilla on eri tilanne, välimaastoakin on olemassa.
 
Minä lasken siman alkoholijuomaksi, koska sitä ei alaikäisille edes myydä.

Kyllä kaikki tietävät kuka on alkoholisti, ja niin tietää alkoholistikin. Jos tipaton tammikuu on juttu, niin silloin on alkoholisti. Normaali ihminen joutuu miettimään, että olikohan siitä viimeisimmästä lasillisesta nyt puoli vuotta vai vuosi, kuukausi ilman alkoholia ei eroa normaalielämästä niin että sitä tulisi edes mieleen laskea.
 
Minä lasken siman alkoholijuomaksi, koska sitä ei alaikäisille edes myydä.

Minä olen kyllä alaikäisenä ostanut simaa. :grin Tästä on tosin kymmenisen vuotta...

Itse en ole varmaan koskaan ihan nollatoleranssilla sitten, koska raskauden aikanakin olen juonut pari lasia kotikaljaa ja simaa, neuvolasta asian olevan ok varmistaneena. Myös alkoholittomia oluita olen juonut joskus, yksi ainakin yllätti kyllä jälkeenpäin kun huomasin että alkoholittomana markkinoidussa oli 0.5%. Tästäkin mainitsin neuvolassa ja terkka oli melkein huvittunut, että huolestuin asiasta, ei kuulemma ole mitään merkitystä. .. :rolleyes:

Imetyksen aikana otin joskus yhden oluen, en tosin heti imettänyt sen jälkeen. Autolla voin ajaa yhden juotuani, mutta sitä pidän rajana. Lapsen kanssa jos olen yksin kotona, on se yksi rajana.

Muutenkaan en edes muista milloin olisin ollut humalassa, niin tulee kyllä maltillisesti juotua yleensäkin. Alkoholijuomat maistuvat hyvälle ja ovat nautinto kohtuullisesti käytettynä :)
 
Olut muuten nostattaa maitoa. Kotikalja myös. Mutta liekö puolet tästä totuudesta siinä, että äiti istahtaa hetkeksi rentoutuen juomaan sen yhden lasillisen ja saa positiivisia ajatuksia maidon riittävyydestä?
 
Takaisin
Top