Alkiodiagnostiikka yksityisellä

Meillä PGT-A testattiin 8 alkiota, joista 2 oli euploideja. Aika linjassa iän kanssa (40), mutta tulos oli silti pettymys. Nyt ensimmäinen näistä kahdesta on siirretty tällä viikolla.

Meillä tehtiin PGT-A yhdelle alkiolle (josta bioteknikko sanoi silmämääräisesti, että hän olisi siirtänyt tuoreeltaan, koska oli "aivan täydellinen"). Alkiodiagnostiikassa sitten löytyi täysin fataali 100% kromosomivirhe, jonka vuoksi alkio tuhottiin välittömästi.

Itselle oli herättelevä kokemus sanonnasta "moni kakku päältä kaunis". Tuntui hirveältä tajuta, miten suuri ero voi olla alkion laadulla ulkonäkö vs. todellisuus.

Onko täällä kokemuksia alennetun ennusteen alkioiden siirtojen onnistumisesta?

Meille tuli eilen niPGT-A -testitulokset. Kolme on siirtokelpoisia, mutta yksikään ei puhtaasti täysin terveeksi tutkittu. Ei riskikromosomeissa poikkeavaa näissä, eli vaihtoehdot on vain että joko lähtee tai ei lähde pysyvä raskaus. Raskauden jatkumisen ennuste 10-15% vs. terveeksi tutkittu 50%.

Muokattu, eilen vielä oli tieto viidestä siirtokelpoista, mutta tänään tuli tieto että kahdesta olikin löytynyt riskikromosomeja.

Muokattu viimeksi:
Onko joku ottannu PGT-A:n niin että jos alkioita tulee enemmän kun x määrä?
On odotettavissa että alkioita ei tulisi mulla paljoa ja oon pohdiskellut jos tulee vaikka 1-2 niin ei testailtais, mutta jos isompi määrä niin sitten testailtais, jotta välttyis isolta määrältä turhia siirtoja.

Tässäkin pitäisi kai joku raja päivä muodossa esittää eli jos alkioita selvii esim 3 tai 5 päiväseksi. Miten tuollaisia valintoja osaa tehdä?🤯

On odotettavissa että alkioita ei tulisi mulla paljoa ja oon pohdiskellut jos tulee vaikka 1-2 niin ei testailtais, mutta jos isompi määrä niin sitten testailtais, jotta välttyis isolta määrältä turhia siirtoja.

Tässäkin pitäisi kai joku raja päivä muodossa esittää eli jos alkioita selvii esim 3 tai 5 päiväseksi. Miten tuollaisia valintoja osaa tehdä?🤯
Meillä ainakin myös hoitotaho antoi jonkinlaisen suosituksensa siitä, millä määrällä kannattaa lähteä testaamaan. Itse pohdimme kutakuinkin juuri niin, ettei yhtä tai kahta alkiota lähdettäisi testaamaan. Tuloksena meillä oli lopulta neljä alkiota, joille tehtiin niPGT-A. Neljästä yksi alkio oli hyvä, yksi siirtokelvoton riskilöydöksen vuoksi ja kaksi alentuneen ennusteen alkioita (jatkuvan raskauden ennuste n. 9% luokkaa). Tuo yksi hyvä alkio on nyt siirretty ja alkion siirron kustannukset sen verran korkeat, että mielestäni testauksesta kannatti maksaa vs. tehdä mahdollisesti useampi turha siirto. Kustannusten lisäksi helpompi tietenkin myös mielelle, jos pystyy tässä prosessissa yhtään pettymyksiä välttämään. Nyt vielä reilu viikko täällä odoteltava ennen kuin saadaan tehdä testiä ja nähdään miten siirrossa kävi!

Meillä yksityisellä oli lääkärin kanssa puhe, että jos potentiaalisesti testattavia alkioita on pv 5 kohdalla vähintään kaksi, laitetaan kaikki testattavaksi. Mutta jos on vain yksi, tehdään tuoresiirto ja toivotaan parasta, koska aika sitten näyttää eikä valinnanvaraa ole. Siinä oli myös skenaario, että sitten jos päivänä 6 kehittyy lisää blastoja, ne voidaan laittaa testattavaksi, vaikka tuoresiirto olisi tehty. PGTA ei kuitenkaan ole täysin varma poissulkemaan asioita ja toisaalta mosaikismin vuoksi myös myös normaali alkio voi saada ”viallisen” tuloksen. Pahasti vialliset alkiot tuskin pitkälle kehittyy ja NIPT-testit voi tehdä, jos raskaus saadaan aikaan ja etenee. Tuoresiirron kustannukset on pienemmät kuin testauksen + pakastesiirron.

Tosielämässä ekalla kierroksella ei saatu blastoja, toisella kierroksella yksi, joka tuoresiirrettiin ja nyt toivotaan parasta (testi ens viikolla). Testattavaksi ja pakkaseen ei saatu mitään.

Ehdottomasti ainakin tässä 40+ iässä tekisin testauksen, jos alkioita olisi niin, että valinnanvaraa on, koska sitten välttyy turhilta siirroilta ja niihin liittyvältä ajankululta. Mutta yhden alkion kanssa se oli vähän niin, että se on parasta mitä on tarjolla niin kokeillaan. 😅

@Myrtha Teillä on ollut fiksu lääkäri tai olet itse järkeillyt asiaa hyvin kustannusmielessäkin. Toivottavasti tuoresiirto tuottaa tuloksen!
Olen itsekin lääkäri niin osaan jotain pohdiskella, mutta pääosin olen jättänyt päätökset osaavan gynekologin ja hoitopaikan biologien tehtäväksi, koska he ovat tämän asian ammattilaisia. Olen siis enimmäkseen antanut vapaat kädet tehdä, kuten he katsoivat parhaaksi.

Takaisin