Alkaako raskausvapaa liian myöhään?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Itse molempia lapsia odottaessa kuuluin niihin, ketkä eivät vain pystyneet olemaan töissä äitiyslomaan asti. Ekasta jäin pois rv30 ja tokasta rv24. Kauheasti ei ystäviä ole, kellä lapsia mutta tiedän vain yhden, kuka on ollut loppuun asti töissä. Miten teillä? Onko realistista jäädä pois vasta silloin "kun kuuluukin"?

Itse olin loppuun asti töissä (yhtä 3 päivän saikkua pari viikkoa ennen raskausvapaan alkua lukuunottamatta), mutta teenkin istumatyötä koneella ja voin tehdä tarvittaessa 100% etänä. Jos olisi fyysinen työ, en varmasti olisi pystynyt olemaan loppuun asti. Sen verran oli fyysisiä vaivoja.

Minä jäin raskausvapaalle viimesenä mahollisena päivänä eli rv 37+jotain. Se tuntu ihan sopivalta, ei ollu fyysisiä vaivoja jotka ois työntekoa hankaloittaneet. Verenpaineet kyllä olivat koholla jo tuossa vaiheessa, mutta en tiedä oisko siitä ollu hyötyä jäädä aiemmin pois töistä.

Ekassa raskaudessa jäin pois kuten suunnittelin, 5vkoa ennen laskettua aikaa. Tai tuolloin sitä ei kai vielä voinut itse päättää milloin jää pois? Toisesta jäin 4vkoa ennen laskettua aikaa kuten suunnittelin. Teen osittain fyysistä työtä, en olisi oikein jaksanut pidempään ollakaan.

Mie jäin saikulle jo ennen vapaan alkua, kun neuvolasta kielsivät kaiken puuhailun kipeiden supistusten takia. Olin käynyt vaihtelevasti töissä koko raskausajan ja joitain työtehtäviä karsittiin, kun en niihin kyennyt enää joskus puolenvälin jälkeen. Lapsella oli laskettu aika vuodenvaihteessa ja heinäkuisen kesäloman jälkeen alkoivat ongelmat isommin. Sitä ennen oli ollut vaan ajoittaista unettomuutta, pahoinvointia, pientä selkäkipua ja matalien verenpaineiden luomaa huimausta. Elokuusta alkaen alkoi olla vaikeuksia suoriutua työtehtävistä.

Teen näyttöpääte työtä. Ekan kohdalla jäin saikulle joskus H33 tms selkäkioujen takia. Tokan kohdalla nitkutin kipuineen viimeiseen päivään asti eli johonkin melkein H36 asti (tämä oli ennen vanhempainvapaa uudistusta). Kolmannesta en ollut töissä vaan yhä perhevaapaalla. Neljännestä jäin muistaakseni H37 eli aloitin noin viikko ennen kuin oli pakko (tämä oli uudistuksen jälkeen).

Minulle se loppuraskaus ei ole ollut niin vaikea, ainakaan kun on saanut tehdä etätöitä. Mutta se alkaraskaus oksenteluineen ja pahoinvointeineen on ollut minusta se raskaampi osuus :Weary Cat Face:

Jäin raskausvapaalle 4 viikkoa ennen laskettua aikaa. Fyysisen voinnin puolesta olisin voinut olla pidempäänkin töissä, mutta tuo aika ennen vauvan syntymää oli paras loma ikinä. 😊 Normilomalla eka viikko menee aina vähän työasiat päässä ja samoin ennen loman loppua ne palaa mieleen, mutta raskausvapaan alkaessa työasiat häipyi mielestä saman tien. Mies oli töissä päivät niin sain rauhassa katsella sarjoja Netflixistä ja nukkua päiväunia. 🥰 Tyttö syntyi 41+0 ja pari viimeistä viikkoa alkoi jo vähän kyllästyttää odottelu eli jäisin ehkä jopa vähän myöhemmin raskausvapaalle, jos olisin uudestaan raskaana.

Oon tehnyt fyysistä työtä ja esikoista odottaessa jäin rv 35 äitiyslomalle. Seuraavia odottaessa jäin paljon aiemmin kotiin, koska tein pätkätöitä ja työsuhteet loppui sopivasti hyvissä ajoin ja olin sitten aina nuoremman lapsen kanssa kotona ennen vauvan syntymää. Voin kyllä tosi hyvin eikä ole ollut supistuksia tms, mutta sellainen henkinen väsyminen/kyllästyminen töihin oli selvästi läsnä. Fyysisen kunnon puolesta olisin varmaan vielä jaksanut, mutta psyykkisesti en oikeen 🙈 sitä jotenkin niin kaipasi jo siihen omaan kuplaan vetäytymistä eikä töissä riuhtomista.

Itse jäin niin myöhäön kuin mahdollista, 3 vkoa ennen laskettua (tämä uudistuksen jälkeen) ja oikeastaan yhden päivän olin ylikin töissä, kun projektin päätöspäivänä halusin olla vielä mukana töissä vaikka näin menetinkin yhden raskauspäivärahan. Olin tosi hyvässä kunnossa niin en olis jaksanut kotona ihmetellä. Lapsi syntyikin sitten 5 päivää raskausvapaan aloituksen jälkeen, eli sain hyödynnettyä raskausvapaan lapsen kanssa olemiseen varsin hyvin. Jos olisin ollut huonovointinen, niin olisin ottanut saikkua. Meillä töissä moni on joutunut jäämään saikulle ennen raskausvapaan alkamista ja se on tosi hyvä että kukin voi oman vointinsa mukaan tehdä töitä. Itse olin järjestänyt vaatehuoneeb, pessyt keittiön kaapit sisältä ja ulkoa, ikkunat, verhot ja matot niin moneen kertaan, että hyvä vaan kun sain olla töissä lepäämässä! 🤭

5 viikkoa ennen jäin pois töistä. Koneella etätyötä, mutta henkisesti ajoittain hyvin kuormittavaa, minkä vuoksi päätin jäädä ensimmäisenä mahdollisena normi ajankohtana jo pois, jotta saa stressitasoja vähän laskettua. Fyysisesti olo oli loppuun asti tosi hyvä ja välillä kävi mielessä että olis voinut hyvin sen muutaman viikon vielä kitkutella töissäkin. Ehdin kuitenkin sit siivoilla kotia, mikä tuli todella tarpeeseen, sekä lenkkeillä ja nauttia vähän kiireettömyydestä. Näin jälkikäteen ajateltuna, kun vauva syntyiå pari viikkoa ennen laskettua aikaa, oli toi todellakin paras ajankohta vapaan aloitukselle omalla kohdalla.

Ykkösestä jäin 3 viikkoa ennen laskettua aikaa pois töistä ja hyvin jaksoin. Nyt kakkosesta tarkoitus jäädä 4 viikkoa ennen laskettua aikaa, kun pidän ensin yhden lomaviikon ja raskausvapaa alkaa sitte 3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Uskon että nytkin pärjään hyvin loppuun asti töissä. Työ on asiantuntijatyötä siististi sisällä. Ei siis oo fyysistä työtä. Töihin kävely voi loppuraskaudesta olla työlästä kun kömpelyyttä ja hengästymistä ollu jo pitkään. Mutta oon aamuisin yrittänyt ehtiä miehen kyytiin että hän heittää minut töihin autolla, vaikka ei se reilu 1km matka ois liian iso ongelma, vaikka toki työlästä aivan loppuraskaudesta. Töistä on illalla ok kävellä kotiin kun silloin ei ole kiire toisin kuin yleensä aamuisin on 😂

Olin etänä, tietokonetyössä. Olisinkohan jäänyt 4vk ennen laskettua aikaa. Vauva tosin syntyi 6pv etuajassa. Olisin voinut fysiikan puolesta tehdä kauemminkin töitä, vaikka aivosumu oli aika kauheaa. Olihan se ihanaa valmistelua ja rentoutumista. Eikä siinä ehtinyt tylsistymään tai tuskastumaan.

Jäin esikoisen kanssa tasan kuukauden ennen laskettua aikaa, mutta oisin kyllä voinut olla töissä varmaan synnytykseen asti (38+0) 😅 viikkoa ennen kävin vielä vetämässä tunnin esitelmän toisessa kaupungissa. Jos ois työ jossa enemmän fyysistä hommaa tai paljon kävelyä sit ei kyl ois onnistunut, mut tietokoneella voi tehä vaikka kotisohvalta monet jutut.

Jäin kummastakin vapaalle sairasloman kautta vähän aiemmin, ainakin esikoisesta. En muista ihan tarkkaan olinko sairaslomalla n. viikon nuoremmasta vai menikö suoraan vapailla. Olisinko ollut esikoisesta kaksi kuukautta ennen syntymää kotona ja nuoremmasta noin kuukauden. Ensimmäisessä oli selkävaivoja ja paljon huimausta, toinen raskaus oli ongelmattomampi loppua kohden. Kummassakin raskaudessa jouduin ihan alussa olemaan vapaalla runsaan oksentelun ja heikkovointisuuden takia. Salaa siinä sitten raskautta keneltäkään :D

Takaisin