Alipaino ja sen vaikutus hedelmällisyyteen

toivevauva33

Oman äänensä löytänyt
Hei, olen yrittänyt mieheni kanssa jo vähän yli vuoden verran (13kiertoa) kierukan pois oton jälkeen, ilman mitään ehkäisyä. Vieläkään ei ole tärpännyt ja alkaa jo huolestuttamaan oma hedelmällisyys, ensimmäkseen oman luonnollisen alipainon vuoksi ( 163cm / 46kg ) Olen yrittänyt saada lisää painoa, mutta tuntuu mitä enemmän ja monipuolisemmin syön sitä enemmän laihdun, ja jos en syö niin "terveellisesti" / suositusten mukaisesti paino pysyy samana... Nuorempana kuukautiset oli todella runsaat ja kesti 2 viikkoa aina, nykyään aika "normaalit" vuodot ja kestää n. 6 päivää.
Jos olisi jotain vinkkejä tai omia kokemuksia teiltä niin auttaisi superisti! :anyone:sorry::signs001
 
Täällä! Esikoista yritettiin reilu vuoden verran normaalipainon ja alipainon rajalla. Olin silloin 20-21 eli iän puolesta olisi pitänyt olla helppoa. Toinen tärppäsi nopeasti 28-vuotiaana ja kymmenisen kiloa painavampana. Jotenkin en ihan usko tässä pelkkään sattumaan. Vinkkejä en valitettavasti osaa antaa, mutta uskon alipainon vaikuttavan. Meillä esikoinen sai alkunsa juuri kun olin heittänyt kirveen kaivoon ja ajattelin hakeutua lapsettomuustutkimuksiin ja -hoitoihin. Tiedä häntä oliko joulu tuonut jonkun kriittisen kilon lisäpainoa, kun tärppäsi joulun aikaan. Onnea yritykseen! :Heartred
 
Itse olin kans hyvin laiha ja kuukautiset erittäin epäsäännölliset. Kun sain painoa nostettua, alkoi myös menkat tulla kerran kk. Esikoista yritettiin reilu vuosi tuloksetta, olimme hakeutuneet lapsettomuushoitoihin, jonne kutsukin jo tuli mutta niinvain kävi että seuraavia menkkoja ei kuulunut ja aloin voida huonosti joten tein testin joka näytti plussaa. Mulla myös pcos joka vaikeuttaa raskautumista, mistä tuolloin en vielä tiennyt.
 
Hei, olen yrittänyt mieheni kanssa jo vähän yli vuoden verran (13kiertoa) kierukan pois oton jälkeen, ilman mitään ehkäisyä. Vieläkään ei ole tärpännyt ja alkaa jo huolestuttamaan oma hedelmällisyys, ensimmäkseen oman luonnollisen alipainon vuoksi ( 163cm / 46kg ) Olen yrittänyt saada lisää painoa, mutta tuntuu mitä enemmän ja monipuolisemmin syön sitä enemmän laihdun, ja jos en syö niin "terveellisesti" / suositusten mukaisesti paino pysyy samana... Nuorempana kuukautiset oli todella runsaat ja kesti 2 viikkoa aina, nykyään aika "normaalit" vuodot ja kestää n. 6 päivää.
Jos olisi jotain vinkkejä tai omia kokemuksia teiltä niin auttaisi superisti! :anyone:sorry::signs001
Mie olin kans 45kg ja 163cm(ikä silloin 18-19v) ko aloitin ekaa lasta yrittään. Meni vuosi ennenkuin tärppäsi.
 
Olin esikoista yrittäessä alipainoinen, painoindeksi 18. Lisäksi minulla on laaja endometrioosi, mutta tulin raskaaksi heti ensimmäisellä yrityskerralla. Minulla ainakaan kumpikaan tekijä (alipaino tai endometrioosi, tämä endometrioosi on off topic) ei vaikuttanut raskautumiseen. Eikä raskauden kulkuun.
 
Muokattu viimeksi:
Minulla ei ole alipaino vaikuttanut raskautumiseen, vaan syy oli lopulta endometrioosissa ja sen aiheuttamista ongelmista.
Painoinpa mitä vain, ei sillä ollut mitään merkitystä raskautumiseen. Kuukautiset tuli säännöllisesti painosta riippumatta, ovuloin normaalisti painosta riippumatta.

Mulla painonnousua hidastaa histamiiniyliherkkyys. Kaikki ruoka joko sisältää sitä, valmistuksen yhteydessä sitä muodostuu ruokaan tai kehoon päätyessä sitä muodostuu normaalisti. Mun keho reagoi histamiinin määrään aiheuttamalla anafylaksiaa ja allergisia oireita, ja mun elimistöni ja suolistoni toimii extra vauhdikkaasti juurikin histaamiyliherkälle tyypillisesti. Kaikki ei siis kerkeä imeytyä mun kehoon kun keho luonnollisesti hankkiutuu vauhdilla eroon siitä mitä suuhuni pistän.

Ohjeeksi ravitsemusterapeutilta sain:
-calogen 30ml x3 päivässä tuomaan helppoa energiaa ja RASVAA. Se on mautonta, ja helppo huitaista nassuun ruokailun yhteydessä.
- lisätyt välipalat. Eli esim. Aamupala 6.30, välipala 8.00-9.00 välillä, lounas 11, välipala 14, välipala 16, päivällinen 17-18, iltapala 20.
- Annoskoolla ei ole väliä, vaan ideana on syödä sopivasti ja pieniä annoksia tasaisin väliajoin
- Hedelmistä banaani on kaikkein rikkain, kun haluaa saada vitamiinit jne aineet ja samalla se hidastaa vähän vatsaa ja kerkeää ravintoaineet imeytyä
- Puuroihin lisätä aina 2rkl rasvaa
- turkkilaiset jugurtit, raejuustot jne on hyviä painonnostamiseen
- herajauheet esim. Fastin omat, on loistavia tuomaan helposti kehoon lisää proteiinia ja lihasmassan rakennusaineita

Eihän nämä kaikilla toimi tokikaan ja kaikki saavat itselleen parhaimmat neuvot ja vinkit kun käyvät itse ravitsemusterapeutilla.
Tärkeää aina selvittää ensin, mistä johtuu ettei paino nouse: onko kilpirauhasissa jotain häikkää? Onko allergioita? Onko keliakia, entä laktoosi-intoleranssi? Onko jokin imeytymishäiriö? Kärsitkö esim. Post-traumaattisesta reaktiosta johon keho reagoi painon laskulla ja muilla oireilla? Jne. Syitähän voi olla ties mitä.
 
Takaisin
Top