Alhaset Verenpaineet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tarisa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tarisa

Satasella mukana keskusteluissa
Heippa! Onko ketään muuta vaivannut raskauden aikaiset alhaiset verenpaineet. Mulla kun mitattu hyvän olon aikaan 104 yläpaine.. Ja tajukin on lähtenyt ja heikotusta ollut.. Lääkärillä kävin ja olisi määrännyt verenpainetta tasaavia lääkkeitä.. Katsoin hiukan pitkään kyseistä lääkäriä ja sanoin että en ole syömässä mitään lääkkeitä, että ennemmin olen kanttuvei.. Määräsi reilu viikon sairaslomaa. No tässä olen nyt saannut mittarin lainaan ja mittasin paineet kun alkoi vähän heikottamaan.. Paineet oli 85/40.. Hiukan säikähdin.. Olen rv 18+6 ja en voi paljoa töitäkään tehdä kun paineet heittelee noin paljon.. Olen kotihoidossa töissä ja kerran menetin tajuntani asiakkaan luokse.. Onneksi oli opiskelija mukana ja asiakas oli täysjärkinen.. Mutta palaan maanantaina töihin sairaslomalta ja eipä ole enää opiskelijaa ja kaikki asiakkaat eivät ole ymmärtäväisiä.. Apua!

Minulla on samanlaista verenpainetta ja olen myös pyörtyillyt. Minulle lääkäri vaan todennut, ettei alhainen verenpaine ole sairaus. Suositteli juomaa paljon kivennäisvettä näin kesällä. Töissä olen ollut, vaikkakin on pyörryttänyt ja heikottanut, mutta eihän se herkkua ole.. Sinulla kylläkin työ missä ei saisi taju lähteä.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Olen yrittänyt juoda paljon ja lisännyt suolaa ruokiin jonkin verran, mutta kohtuudella. Laku on myös sellainen mikä nostattaa paineita, jota olen sitten huonon olon tullessa syödä. Joo kyllä alkaa asiakkaat ihmettelemään kun hoitaja käy pitkäkseen maahan ja on työkyvytön tai sitten makaa tajuttomana.. Ei oo ihan turvallista minulle tai asiakkaallekkaan.. Mutta tämä ei tunnu tällä viikon sairaslomalla helpottavan.. :/

Hei ihan ehdottomasti lisää saikkua! Ei oo järkee mennä ees kokeileen että pysyykö töissä tajuissaan jos paineet on tota luokkaa ja pyörtyilyäkin on! Vaikka yleensä kotihoidossa taitaa olla aikamoinen järjestäminem sijaisien kanssa, on se kuitenkin huomattavasti parempi ratkaisu kun mennä asiakkaan luo jos omassa tilassa on pyörtymisriski. Mä oon tätä mieltä, ainakin omaisen näkökulmasta.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Hmm.. Jos miettii vauvaa ja minua nyt niin olen itsekkin tuota mieltä.. Menen maanantaina töihin ja kokeilen tuleeko mitään.. Pienimmästäkin kyllä sitten soitan terveyskeskukseen.. Mutta kun kamalaa jättää työkaverit pulaan ;( mutta vauva ja minä ollaan etusijalla.. :)

Mulla on alhaset ja heikotusta ja huimausta välillä, mutta ei kyllä noin alhasia! Se perus mittaus istualtaan missä on just kävelly terkan huoneeseen ja höpötelly jotain on ollu n. 102/60. En tiä mitä ihan totaalilevossa sitten on. Noista on vaan sanottu että hyvät paineet mutta voi vähän huipata.

Mun paineet on myös matalat, mutta ne on toisaalta ollut aina, tai ainakin teini-iästä asti. Mulle siis päivittäistä arkea huimaukset ja pökräilyt, etenkin ylösnoustessa, jo viimiset +20 vuotta.. Yläpaine on aina jossain 80-90 välillä, alapaine 60-70.. lepopulssi alimmillaan alle 40. Mutta eivät ole neuvolassa erityisen huolissaan, käskevät vaan kuunnella vointia ja ottaa iisisti.

Riittävä juominen ja monipuolinen ruoka (vichy, hedelmät, vihannekset) auttaa pitkälle. Mutta me olemme niin yksilöllisiä, eli jos normaalisti paineet korkeammat, olisin kyllä vähän huolissaan..

Niin siis yritin juuri puoltaa sitä saikkua myös siltä kannalta, että vaikka onkin inhottavaa jättää työkaverit pulaan, niin ei oo niiden asiakkaiden edun mukaista jos kotikäynnille menee (tilastaan tietoinen!) huonovointinen! Meidän muori ainakin säikähtäis sydänjuuriaan myöten jos kotihoito siellä alkais kupsahteleen, tai edes joutuis hetkeks istua lepäämään. Mahdollisesti saattais ehkä vähän ymmärtää jos etukäteen kertois olevansa raskaana mut ei sekään takais sitä etteikö mummoressu olis varma että jumalat on nyt hämet hylännyt kun ei voi enää kunnon hoitohenkilökuntaakaan saada....

En edes alota siitä mikä mun mielestä sulle ja sun vauvelille olis parasta...!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Pitää soittaa terveyskeskukseen ja varata lääkärille aika.. Tuntuu vaan että kaikki ei ymmärrä syytäni olla pois töistä.. Mutta onneksi niiden ei tarvitsekkaan.. Autolla ajoakin työssäni on, mikä altistaa vielä enemmän onnettomuuksille jos huippaa..

Mulla mitattiin neuvolassa 30.7. vielä hyvä verenpaine, mutta aloitin sen jälkeen loman ja nyt parin viikon lomalla on verenpaineet laskenut. Ero työarkeen on ollut ruokarytmin muutos (ei tule syötyä ihan niin säännöllisesti, kello kädessä) ja olen jättänyt kahvin loman aikana pois. Töissä tuli kuitenkin juotua aina "lakisääteisillä". Heti ekalla lomaviikolla meinasin pyrötyä muutamaan otteeseen ja rupesin viime viikon lopulla mittaamaan verenpainetta omalla mittarilla ja kas kummaa, olikin pudonnut paineet reippaasti siitä normaalista. Ihmekös jos huimasi ja nousi kylmä hiki pintaan.

Olen nyt päivittäin juonut kahvia ainakin pari kuppia ja lakritsia tai salmiakkia löytyy varuilta. Nämä menee hyvin lääkkeenä :) En ole jaksanut huolestua. Otan asian puheeksi syyskuun alussa kun on seuraavan kerran neuvola jos mitään maata mullistavaa ei ennen sitä tapahdu. Pitää n muistaa nesteytys ja tasainen ruokarytmi (verensokeri tasaisena). Ensi viikolla takas töihin ja normaali päivärytmi takaisin kahvineen päivineen.

Noilla kerroilla kun alkoi huimaamaan ja päässä alkoi pimenemään, oli syömisestä jo muutama tunti. Päätä vain polviin ja nopeasti suolaista suuhun, niin olo koheni nopeasti. Selkeästi vaikutti myös jos oli sisätiloissa huonosti happea (viime viikolla oli vielä helteitä). Tällä viikolla on ollut parempi olo (tai ei ole tehnyt huonoa) vaikka verenpaine koko ajan alle 100.

Itsekkin kahvia juon päivittäis kupollisen. Ja ruoka rytmiä yrittänyt pitää raskauden aikana suht tasasena.. Töissä monesti alkoi ruokapöydässä juuri huippaamaan tai ihan aamulla noin tunti syömiseTä.. Kerran jouduin menee pitkäkseen jalat kohti kattoa.. Hetken siinä pystyin olemaan kun alkoi oksettamaan niin paljon että piti mennä jo oksentamaan..

Eilen illalla huimas kun menin makuulle enkä saanu unta sen takia. Tänä aamuna huimas kun nousin ylös. Jostain kyllä luin ettei makuulla huimaaminen liittyis alhasiin paineisiin...tiedä sitte.

Varmaan eri, jos tosiaan ihan töissä pyörtyilee, joutuu autolla ajaan yms. eli kannattaa keskustella lääkärin kanssa, mutta muutenhan ne alhaiset verenpaineet on just hyvät, etenki raskauden aikana. Mulla näyttää olleen nyttenki 98/61 ja 99/65 ja samanlaisena pysy viimeksi läpi raskauden. No lääkärineuvolassa näyttää olleen peräti 117/65. Terveydenhoitaja vaan naurahti, että usein se lääkärineuvolassa näin käyki. Välillä saattaa huimata ja senhän ne neuvolassaki totes, mutta olen jotenkin niin tottunut siihen, että ei menoa hidasta. Joskus aamuisin joudun menemään uudelleen pitkälleni, kun tuntuu, että kohta pyörryn.

Miten tuntuu että kaikki muut pystyvät elämään asian kanssa ja tekemään töitä.. Minulla on heikkoa oloa jo sen verta etten pysty tekemään ja pyörtyileminen pelottaa niin paljon töissä että en edes halua mennä asiakkaiden luokse jos vähänkin on huono olo.. Siinä nimittäin säikähtää asiakas jonkun verran ja alkaa sitten kyselemään vointiani vähän väliä..

Vaikuttaa varmasti eri ihmisillä eri tavalla. Kannattaa jutella neuvolassa ja varata lääkäriaikaa. Suoloja ja nestettä paljon, mutta ei se kannata ittiään rääkätä, jos olo heikko ja ihan pyörtyilee.

Takaisin