Alhainen keltarauhashormoni raskauden aikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja glasfaser
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
G

glasfaser

Vieras
Minulta otettiin labrat rv 8+2 joissa todettiin progesteronin olevan 17,5. Asia tuli lääkärin kanssa puheeksi vasta ultran yhteydessä rv 12+3. Sikiö vastasi kooltaan täysin raskausviikkoja ja kaikki oli muuten ok. Minulle aloitettiin hormonihoito raskauden jatkumisen tueksi. Netissä tietoa melko niukasti ja sekä puolesta / vastaan aiheuttaako alhainen k-hormonitaso keskenmenoja tai ennenaikaista synnytystä.

Keltarauhashormonia ei minulta ole aiemmin mitattu. Raskaus luonnollinen, raskauduin 9. kierrosta. Asun ulkomailla joten luonnollisesti en asioi äidinkielellä ja tuntui että asian kanssa jäin jotenkin tosi yksin.

Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Kiitos jo etukäteen ❤️

Itse olen ennakkoon siirtynyt kumppanin kanssa lapsettomuus selvityksiin ja sieltä sain tuon oman progesteroni arvon tietoon. Olen tiennyt siis pitkään että mulla on endometrioosi ja kun 6kk tuli täyteen, menkat oli säännölliset mutta nappauksen nappausta ei näkynyt niin lähdin selvittään mitä se endo siellä mahdollisesti muuten vaikuttaa. Itsellä siis onnekas tilanne, ettei ole endorihmaa munatorvissa, munasarjoissa tai kohdussa itsessään. Nuorena saatu diagnoosi niin ei ole aggressiiviisesti levinnyt ja siten aiheuttanut rakenteellista estettä.
Oma eka progesteroni testi ovulaation jälkeen meni pilalle, arvo oli 3,3 tai jotain. Eli gyne sanoi ettei ovulaatiota ollut tapahtunut oikeasti.
Nyt olen rv5+0, tämän kierron progesteroni testissä arvo oli 16,4 eli yli sen ovulaation jälkeisen toivotun alarajan 14, mutta gynekologi komppas mua ja sanoi, että onhan se matala niin selkeän ovulaation jälkeen (ovulaation päivänä käyty siis ultrassa tarkistamassa, että ovuloin). Yläraja ovulaation jälkeen on kuitenkin yli 50.

Olen nyt ainakin rv7 saanut ohjeen buustata raskautta Cyclogestillä, koska sen jälkeen istukan tulisi ilmeisesti tuottaa se raskautta tukeva määrä progesteronia. Ymmärsin, että progesteroni on se hermooni joka jatkaa raskautta, eli viestii keholle siitä, ettei tule aloittaa uutta kuukautiskiertoa ja siten naiset joilla on progesteroni alhaalla voi olla useammin keskenmenoja tai ennenaikainen synnytys. Tämä siis muisti kuva kun googlailin tuloksia odottaessa alhaisesta progesteronista ja endon estrogeeni resistenssistä yms.

Toki, voisiko löytämääsi tiedon ristikkäisyyteen vaikuttaa se, että voi olla eri asia onko progesteroni matalalla raskauden aikana vs. ennen raskautta juuri siinä ovulaatio vaiheessa? Eli tämän vuoksi jotkut sanoo tai kokee lääkäreinä/äiteinä, että ei vaikuta se matala arvo ja sit on toiset jotka näkee selkeän eron siihen, kun lääkityksellä buustataan sitä hormooni tasoa.

Itselle tämä kuuri on ollut tosi jes :) Tuntuu että tuo mukavaa tasaisuutta oireisiin varsinkin tuota endoa vastaan. Jos teillä raskaus on sujunut tähän mennessä hyvin, lienee sitkeä kaveri sulla matkassa, että älä liikaa säikähdä tuota arvoa tässä vaiheessa :) Onnea matkaan!

Minulta otettiin labrat rv 8+2 joissa todettiin progesteronin olevan 17,5. Asia tuli lääkärin kanssa puheeksi vasta ultran yhteydessä rv 12+3. Sikiö vastasi kooltaan täysin raskausviikkoja ja kaikki oli muuten ok. Minulle aloitettiin hormonihoito raskauden jatkumisen tueksi. Netissä tietoa melko niukasti ja sekä puolesta / vastaan aiheuttaako alhainen k-hormonitaso keskenmenoja tai ennenaikaista synnytystä.

Keltarauhashormonia ei minulta ole aiemmin mitattu. Raskaus luonnollinen, raskauduin 9. kierrosta. Asun ulkomailla joten luonnollisesti en asioi äidinkielellä ja tuntui että asian kanssa jäin jotenkin tosi yksin.

Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia? Kiitos jo etukäteen ❤️
Hei, saako kysyä onko kaikki edennyt sinulla hyvin? Toivottavasti! Kysyn koska itselläni hieman vastaava tilanne ja olen kovin huolestunut.

Takaisin