Alavatsakivut rv 18+

newi

Näppärä viestien naputtelija
Eli nyt on pari päivää koskenut alavatsaan melko kovaa etenkin seistessä ja kävellessä. Välillä myös makuullaan alkaa tuntumaan alavatsassa oudolle, mutta silloin ei tunnu kipua. Koko raskauden ajan on yskiminen/aivastaminen vihlaissut todella kovaa, jos en ole ennättänyt käydä ns. kerälle. Onko tällainen ihan normaalia vai pitäisikö varuulta käydä tukituttamassa neuvolassa/lääkärillä? Voihan nämä olla juuri niitä kasvukipuja kun nyt maha kasvaa hurjaa vauhtia..
 
Kuulostaa täysin normaalilta, liitos- ja kasvukivuilta :) Mut ota ihmeessä puheeksi neuvolassa jos vähänkin epäilyttää mut uskon että ihan on normaalia raskausajan kipuilua.
 
Komppaan Femiä. Munkin korvaan kuulostaa ihan normaalilta, mutta jos yhtään epäilyttää, niin kannattaa olla yhteydessä neuvolaan, jos ei muuta niin tilanteen tarkistamiseksi ja mielen rauhoittamiseksi.
 
Itsellä myös oli noita alavatsakipuja, ja teki kans just seisominen ja kävely kipeetä. Kävin lääkärillä ja osottautui kivut ummetuksesta johtuviks :laughing002 Hain apteekista kuitulisää ja kivut loppu :D Ensin mietin kans että olis ollu liitoskipuja, tai kuka tietää ehkä siinä vähän sitäkin oli.
 
Kiitos taas vastauksista! Enköhän mäkin turhaan huolehdi tästäkin liikoja. :)
 
Täysin normaaleja kasvukipuja. Niin kauan kun kivut on siedettäviä eikä verta tule kaikki on ok. Omasta kokemuksesta voin näin sanoa. Ekassa raskaudessa ennenaikaisuuden riski ja oli paljon kipuja. Lapsi syntyi terveenä ja yliaikaisena. Tässä toisessa raskaudessa kipuilua on miltei päivittäin ja juuri aivastaessa tuntuu kun koko kylki repeis. Eli ei kannata säikähtää kivut ja muut ikävät tuntemukset kuuluu raskauteen.
 
Joo mullakin aivastaminen ja äkilliset liikkeet aiheuttaa aikamoisia repiviä kipuja. Lähinnä ärsyttäviä :)
 
Samoin täällä. Aivastaminen on pahin ja aamulla sängyssä kyljen kääntäminen, kun rakkokin on täysi. Jumpatessa saa tosi varovasti siirtyä asennosta toiseen, ettei asennon muutokset repis sisuskaluja. Oon tosin havainnut, että repeilyt ovat selkeästi vähentyneet joskus rv 18 jälkeen. Nyt 20+5.
 
Mulla on ollu alavatsa kipiä tän koko raskauden ajan ei oo kyl aina kauheen kiva tunne ku kaikki mitä tekee ni sattuu :/
välillä vihloo niin että itkettää ja sitte on äkänen ku ampiainen..ei kiva :/
 
Ooksä Erika puhunu noista kivuista neuvolassa? Kuulostaa ikävältä jos joutuu joka päivä kärsiä noin kovien kipujen kanssa :/
 
Naksu olen mie puhunu ja nyt sain tukivyön jos se helpottais vähä tätä kipuilua ku särkylääkettä ei viittii kokoajan nappailla ja kylvyssäkä voi lilluu päivät pitkät..
 
Toivottavasti helpottaa! :) Liitoskipuja sitten vissiin nuo, vai mitä neuvolassa meinasivat?
 
Ainakin mulle puhuttiin, et jos jatkuvaa tai kovaa vihlovaa kipua (kuin joku tökkisi sukkapuikolla) olis syytä tarkastaa ettei oo tulehdusta kipujen taustalla (vti, bakteerivaginoosi ym). Toki asia eri jos selvästi liitoskipuja :)
 
Kääk nyt koskee mulla alamahaan:sad001 Laitoin kyllä aamulla vähän tiukat farkut jalkaan mutta matalavyötäröiset. Iltapäivällä ne alko tuntumaan epämukavilta ja kotiin päästyäni revin ne jalasta ja hetken helpotti. Laitoin äippähousut jalkaan ja lähin tytärtä viemään harkkoihin ja koko ajan tuntu, et pitäis levätä. Nyt lepään, mutta vatsaa vaan vihloo ja nipistelee. Ei supistele kuitenkaan.
 
Mä kannoin tänään ihan pieniä matkoja painavaa laukkua ja joka kerta alavatsaan sattui heti. Mietin että onko tosiaan vaarallista kohdulle/sikiölle vai tuntuuko kipu vaan huonoissa vatsalihaksissa? Päätin kyllä etten enää raahaa kannettavaa minnekään vapaaehtoisesti.
 
Mulla on onneksi torstaina neuvolan lääkäri. Tuntui nimittäin yölläkin pientä kipua. Eilinen oli pitkä mutta iisi päivä. En siis ollut töissäni vaan istuin koko päivän luennoilla. Tämmönen luulotautinen kun ei näitä vaivoja tarttis ollenkaan...
 
Mullakin torstaina neuvola lääkäri pääsee tää luulotautinen puhuu "huolista" :D Sit ultra ois seuraavan viikon perjantaina :)
 
Tuonne toiseen ketjuun jo kirjotinkin, eilisen oli niin kipeä tuo maha että kävin äitipolilla tarkistamassa asian. (rv 19 +0) Siellä olikin sitten joku tulehdus, mistä nuo kivut johtuneet. Sain lääkkeet ja nyt varuiks vielä huilin tämän päivän kun aamulla tuli vähäisestäkin liikkumisesta maha kipeeks. Kannattaa siis soittaa tai käydä näyttämässä, mulla ei ollut mitään selkeitä ulkoisia oireita tuosta tulehduksesta. Samalla sai mielenrauhan kun katsoi ettei kohdunkaula ollut lyhentynyt tms. Ja näin vilaukselta taas mahakaverinkin.. :)
 
Joo raskaudenaikaiset tulehdukset voi olla todella vähäoireisia, joten jos yhtään epäilyttää, niin kannattaa käydä tarkastamassa tilanne. :)
 
Takaisin
Top