Ajatuksia yli 2-vuotiaan imettämisestä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kaikenlaiset ajatukset yli 2-vuotiaan imettämisestä mahtuu mukaan. 🙂 Mutta erityisesti kyselen, onko muita jotka imettäneet yli 2-vuotiasta? Onko teillä äiti vai lapsi lopettanut imetyksen ja minkä ikäisenä?

Itse siis imetän parhaillaan 2v 3kk ikäistä. Ilta-, yö- ja päiväunitissittelyt olen lopettanut. Nyt olen epävarma siitä, kuinka pitkään vielä annan muuten tissiä. Ravitsemuksellisesti ei taida olla enää perustetta imettää, mutta tuntuu olevan lapselle tärkeää eikä jotenkin raaski lopettaa.
 
Mä olisin halunnut jatkaa imetystä kauemmin molempien lasteni kanssa. Kuitenkin todella pitkä imetystaival molempien kanssa tuli, 2v10kk ja 2v3kk. 💕 Omasta uupumuksesta johtuen lopetin, kun kaikki yöt olin tissitakiaisen tuttina. Tandemiakin olisin halunnut kokeilla, mutta ei ois ollu jotenkin jaksamista siihen. Maailman luonnollisinta imettää, niin ei sen väliä ollu mulle että onko lapsi iältään 1 vai 2.
 
Yleensä olen lopettanut nuorimmaisen imetyksen uuden raskauden takia, imetys sattuu ja erityisesti yöimetys syö naista, varsinkin raskaana. Pisimpään olen imettänyt 2v 3kk ikään asti, imetin läpi pikkusisaruksen raskauden kun toivoin isomman sisaruksen ylläpitävän maidontuotantoa nuorempaa sisarustaan varten yllä. Lopulta kuitenkin lopetin kun tuntui että imetys vei aikaa jota minulla ei sillä hetkellä ollut. Ihana tapahan se on, ihana saada lapsi lähelle. Vaikka vain päiväimetyksen muodossa.

Nyt imetän 1v 3kk ikäistä ja se tuntuu hyvin luonnolliselta, en ole vielä harkinnutkaan että lopettaisin ainakaan päiväimetystä. Yöimetyksistä koitetaan päästä lempeästi eroon, kunhan päästään sairastamisista edes hetkeksi.
 
Muokattu viimeksi:
Ihmislapsen luonnollinen vieroittumisikä on 2,5-7v eli on todella luonnollista imettää vauvaa vanhempaa lasta! Jokaisen oma päätöshän se on, mutta minusta se on normaalia. Olen jokaista isompaa imettänyt kaksivuotiaaksi asti ja sitten on tullut uusi vauva, niin olen vieroittanut isomman vähän ennen sitä. Kahta ekaa imetin hetken tandemina, mutta tuli niin ikävät aversio-oireet, että lopetin isomman imettämisen. Se oli lapselle kova harmi! Mutta oli kuunneltava omaa oloa. Kakkonen söi tissiä öisin 2-vuotiaaksi asti, sitten laitoin baarin kiinni kun vaan roikkui yöt tissillä. Nyt nuorin on 1v3kk ja syö edelleen päivin öin, kun yövieroitus aiheuttaa niin kovan raivon, etten ole jaksanut käydä sitä taistelua vielä 😄
 
Ennen kuin minulla oli oma vauva niin minusta näytti hassulle ja oudolle kun kaverini imetti taaperoa. Olin silloin raskaana kun näin tilanteen ja ajattelin etten ikinä pystyisi imettää isompaa lasta. Jopa vähän vastenmielisiä tuntemuksia tuli tilanteessa, vaikka en tiedä miksi.

Nyt kun oma vauva on 3.5kk niin tuntuisi ihan ok:lle imettää taaperoikäänkin saakka. Imetys on ihana äidin ja lapsen läheisyyshetki. Vähän vaan mietityttää että jos imettää pitkään niin miten lapsen kaverit ja muut suhtautuu. Kiusaamiseenhan kyllä keksii syyn kuin syyn, mutta jotenkin pelkään että lapsen kaverit vähintään vieroksuisi lastani jos hän kävisi tissillä vielä 5-7 vuotiaana. Toki muiden mielipiteillä ei väliä. Ja voishan olla että lapsi haluaisi itse lopettaa tissin kun huomaa ettei muutkaan saman ikäiset käy enää tissillä. Mutta mielestäni jokaisen perheen oma päätös, eikä ole asiallista arvostella.
 
Ihmislapsen luonnollinen vieroittumisikä on 2,5-7v eli on todella luonnollista imettää vauvaa vanhempaa lasta!

Kiitos tästä tiedosta! Voin vedota tähän, jos joku ihmettelee. Vähän tuntuu että isovanhemmilla alkaa jo ikävät kommentit olla kielen päällä. 🙄 Ainakin osalla.
 
Imetin esikoista 3v 4kk 😊 loppuaikana enää vain ennen nukkumaanmenoa, mutta aika pitkään imetin vielä yölläkin, jos heräsi, koska silloin nukahti heti uudestaan. Toiveissa olisi imettää tulevaa vauvaa myös pitkään tai niin pitkään kuin molemmista se hyvältä tuntuu.
 
Itse ajattelen tässä(kin), että lapsen ehdoilla on hyvä mennä - toki oma hyvinvointi huomioiden.

Meillä imetystaival kesti lopulta "vain" 1v 10kk. Olisin itse voinut imettää pidempäänkin, mutta testasin ns. lapsentahtista vieroittamista, eli lopetin aktiivisen tarjoamisen.

Yömaidon tarjoaminen loppui luontevasti ji silloin, kun poika alkoi nukkua yöt läpeensä (13kk) - sitä ennen olin rajoittanut pyytämättä tarjoamista vain ensimmäiseen iltaherätykseen klo 23.

Päivämaitoa en enää tarjonnut kuin kipeänä 18kk alkaen, sitä ennenkin vain satunnaisesti jos päiväunille nukahtaminen venyi. Sai siis kuitenkin maitoa aina itse pyytäessään, pyynnöt vain hiipuivat melko nopeasti kun en ollut ehdottelemassa. 21kk en enää aktiivisesti tarjonnut maitoa illoin ja aamuinkaan. Ehkä viikon ajan pyysi itse maitoa lähes joka päivä - ja siis luonnollisesti sitä sai - sitten pyynnöt hiipuivat ja lasken imetyksen loppuneet kun kerrat harventuivat 1 krt/vko. Yhä joskus haluaa nähdä tissit ja maistaa (nyt 2v), mutta maitoa ei enää taida tulla.

Itselle tämä vieroitustaktiikka oli hyvä, eli lapsi sai itse päättää tahdin, mutta haikeaa oli miten nopeasti imetys sitten loppui kun en pitänyt sitä enää yllä.

Ystäväni ovat lähtökohtaisesti imettäneet yli 2 vuotiaaksi, mutta vanhemmalle sukupolvelle näinkin "pitkä" imetys on ollut kova paikka, erityisesti äidilleni.
 
Meillä ei oikein lapsentahtista vieroittamista tapahdu - ainakaan vielä. En ole pitkään aikaan tissiä pyytämättä tarjonnut, mutta niin vain muistaa sitä pyytää. Ihan satunnaisia tissittelyjä jää välistä, kun unohtaa pyytää. Yötkin alkoi rauhoittua vasta kun kieltäydyin antamasta yöllä, vaikka itki tissiä.
 
Kiitos tästä tiedosta! Voin vedota tähän, jos joku ihmettelee. Vähän tuntuu että isovanhemmilla alkaa jo ikävät kommentit olla kielen päällä. 🙄 Ainakin osalla.
Äitini kysyi eilen miksi en ollut vastannut sunnuntaina puhelimeen? (Yritin kyllä soittaa hänelle takaisin, mutta oli ollut kasvimaalla). "Ai, sinä vieläkin imetät!"oli spontaani kommentti. Poika tulossa juuri 4kk ikään. Paha rintatulehdus oli vienyt minut pulloruokintaan jo sairaalassa heti synnyttyäni ja en
ollut enää oppinut tissiä lainkaan imemään maidon noustua. Silloin ei "tulehtunutta" maitoa vauvoille ollut yhtään annetttu.
 
Muokattu viimeksi:
Äitini kysyi eilen miksi en ollut vastannut sunnuntaina puhelimeen? (Yritin kyllä soittaa hänelle takaisin, mutta oli ollut kasvimaalla). "Ai, sinä vieläkin imetät!"oli spontaani kommentti. Poika tulossa juuri 4kk ikään. Paha rintatulehdus oli vienyt minut pulloruokintaan jo sairaalassa heti synnyttyäni ja en
ollut enää oppinut tissiä lainkaan imemään maidon noustua. Silloin ei "tulehtunutta" maitoa vauvoille ollut yhtään annetttu.

Kaikki on niin suhteellista. Toisille 4kk on pitkään, toisille 4v. Monien meidän nykyisyen pienten lasten vanhempien vauva-aikaan imetys loppuikin nopeaan eikä suositukset tukeneet imetystä. Tosin itseäni on myös imetetty yli 2v. Ehkä olen sen verran nuorempi tai äitini on ollut kapinallinen.
 
Itseä vieroksuttaa ajatus imettää yli 1,5v lasta. En tuomitse, jos joku niin tekee, mutta itse en halua. Omat lapset olivat kumpikin 1v3kk kun lopetin imetyksen. Halusin lopettaa, koska imetys ei ollut minulle kovin mieluisaa missään kohtaa (koin jotenkin ihan pikkuvauva-ajan jälkeen imetyksen tosi epämieluisana), mutta helppoa se kuitenkin oli ja halusin tarjota lapsille äidinmaidosta saatavat edut. Ja olihan se halvempaa kuin korvike ja aina kulki mukana. Äitini mukaan hän imetti minua hieman yli 2v asti.
 
Meillä ei oikein lapsentahtista vieroittamista tapahdu - ainakaan vielä. En ole pitkään aikaan tissiä pyytämättä tarjonnut, mutta niin vain muistaa sitä pyytää. Ihan satunnaisia tissittelyjä jää välistä, kun unohtaa pyytää. Yötkin alkoi rauhoittua vasta kun kieltäydyin antamasta yöllä, vaikka itki tissiä.
Musta ihanaa, että lapsi pyytää. Voi olla pienelle kuitenkin helpompaa pyytää maitoa, kuin muuten sanoittaa, että tarvitsee läheisyyttä.

Kun imetys alkoi meillä vähentyä, opetin pojan pyytämään muulla tavoin huomiota ja läheisyyttä, ja imetyskertoja korvasi usein esim. vierekkäin makoilu, tai poika pyysi että "vatsakkain", jolloin pääsi joskus paljaatkin mahat vastakkain tankkaamaan ihokontaktia.
 
Takaisin
Top