Aikuisen unirytmin korjaaminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elmiina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Alkuun pitkä selitys omasta unirytmistäni, tuolla lopussa vähän yleisempää kysymystä... :)

Tulipahan tällainen nyt mieleen. En tiedä onko minulla luontainen yöeläjän unirytmi vai olenko oppinut "huonoille tavoille" teininä. Jo ihan lapsena aamuherätykset tuntuivat välillä liian aikaisilta. Yläasteella alkoi olla aamuisin todella väsynyt olo, silloin en sen kummemmin vielä valvonut vaan kävin ajoissa nukkumaan. Lukioikäisenä sitten muutin koulun asuntolaan ja unirytmi kääntyi niin, että nukkumaan kävin ehkä neljän viiden aikaan, unta pari tuntia, sit aamupalalle ja kouluun. Koulun jälkeen valvominen päivälliseen asti, sit "yöunet" ehkä viidestä iltakymmeneen, yön valvominen ja sama taas uudestaan.

Lukion jälkeen olen lähinnä ollut yötöissä. Eli päässyt kahdelta yöllä töissä. Sit pari tuntia "omaa aikaa" TV:n ääressä, iltapalaa jne. ja nukkumaan aamuneljältä. Herätys puolen päivän maissa. Jonkin aikaa minulla oli päivätyö tuohon lisäksi, mutta pyrin silloinkin välttämään aamuvuoroja. Takuuta heräämisestä ei ole ollut.

Muutenkin olen talvisin todella väsynyt mutta nukun huonosti. Kesällä kun on öisinkin valoisaa minun on helpompi pitää unirytmi "normaalina." Minun on vaikea nukkua täysin pimeässä, pidän yövaloa päällä tai pahimpina unettomuuskausina olen nukkunut sohvalla TV päällä (helpompi kun "ei ole pakko nukkua" eikä ala ahdistaa kuten sängyssä pyöriminen hereillä). Huonona tapana on myös räplätä kännykkää ennen nukkumaanmenoa ja usein yölläkin kun herään. Mitä muuta tekisin kun jo herätessä tietää, ettei se uni kuitenkaan tule takaisin ennen kuin kolmen tunnin päästä?

No, ihan pienen kanssa sitä toki nukutaan ja valvotaan vauvan rytmin mukaan. Mutta haluaisin kuitenkin lapselleni "normaalin" unirytmin enkä tätä omaani.

Tosin esimerkiksi isäni puolella sukua on ilmeisesti ollut vastaavaa unirytmiä muillakin, että ehkä se on ihan geneettinen juttu? Siis isäni ennen kuolemaansa nukahti usein illalla kahdeksan maissa, heräsi sitten yöllä yhden kahden aikaan. Söi aamupalan, kävi kävelyllä, odotti aamun lehden ja kävi nukkumaan uudelleen joskus 7 jälkeen aamulla ja nukkui pari tuntia lisää. Harmi vaan, että kun virka-aika on 8-16 ja kouluaika samaten niin tuollainen unirytmi aiheuttaa sitten sen "toisen unijakson" puuttumisen ja väsymystä.

Hetken nukuin viime keväänä jo "normaalissa" tahdissa eli nukahdin illalla kahdeksan yhdeksän aikaan ja heräsin viiden kuuden maissa. Vielä kesä ja alkusyksykin meni kohtuullisesti, mutta nyt raskaus on taas tehnyt unirytmistäni väkisinkin kaksijakoisen. Pitäisikö tämä vaan hyväksyä tällaisenaan vai yrittää pitää itsellensä unikoulua? Ja pitäisikö lapsen takia ehdottomasti pitää koko huone pimeänä öisin? Valon määrä ilmeisesti vaikuttaa melatoniinituotantoon. Ehkä laitan tuon "yövalon" erilliselle katkaisimelle, jotta saan sen helposti imetystä jne. varten päälle, mutta en jätä sitä päälle?

Kannattaako aikuisellekin pitää "unikoulua" vai olisiko parempi vain hyväksyä oma unirytminsä ja yrittää nyt sen aikaa pitää nuo valot poissa jne. kun lapsi on vielä samassa huoneessa?

Tosihan toi on, että vauva väsyttää aikas paljon, joten nyt sulla on oiva tilaisuus opetella uusi rytmi :) Ok, meilläkin kaikkien kanssa mennyt alkuaikoina puoleen yöhön ennen kuin vauva nukahtaa, mut kyllä se siitä sit taas tasottuu.. Ja toi puolenyöhön aikaan nukahtaminen vois olla sullekin vain hyvä juttu?! :D Kantsii alusta asti opetella siihen, että aamulla viimeistään kympiltä ylös ja illalla sitte nukkumaan kun vauva antaa myöten :) Ja mielellään ihan alat nukuttamaan, jos tuntuu että menee liian myöhään. Toki itekin esikoisen kanssa nukuttiin puoleenpäivään kun yöt meni usein valvoessa, mutta se kyllä siitä itekseen tasottu kun vauva kasvoi ja alkoi heräilemään aikasemmin :) Eihän tossa muuta, mutta tiedän yhden kohta 2v lapsen joka kukkuu äitin kanssa vielä kahen aikaan yöllä hereillä, kun "normaalia" rytmiä ei ole opeteltu. Ja itse ainakin haluan, että nää pipanat menee nukkumaan ysiltä, niin jää vähä omaakin aikaa :) (jota siis ei tällä hetkellä ole tämän vauvan kanssa :D )
Mä en tost univalosta osaa sanoa :| Toki oon ite huomannut, että vauva nukkuu sikeämmin ja pitempiä pätkiä jos on ihan pimeää, kun silloin jon on jäänyt tv päälle. Toki jos vauvan kanssa nukkuu himmeän valon kanssa alusta asti, niin voisin kuvitella ettei se hänen uniaan häiritse :) Toki on myös hyvin mahdollista, että vauva tottuu valoon eikä suostu pimeässä nukkumaan edes kun ikää tulee lisää..
Mikää ammattilainen mä en ole ja monella varmaa oma kanta tähän, mutta itse tosiaan opettelisin "normaaliin" rytmiin ihan tuon tulevaisuuden takia :)

Mie oon kyllä aina aamuisin hereillä. Jos saan yhtenäisen yöunen nukuttua niin herään viiden ja kahdeksan välillä. Joskus menee niin et herään neljältä tai viideltä ja nukun kaks tuntia lisää esim kahdeksasta kymmeneen tms. aamupalan jälkeen tai nukahdan iltapäivällä nokosille. Sehän tossa on et itse on joka tapauksessa palattava opiskeluun ja jos lapsi menee ikinä päiväkotiin tai tietty viimeistään kouluun niin helpompi se on hänellekin että on aikainen rytmi. Miehellä alkaa yleensä viimeistään kahdeksalta työt, suurena osana aamusta aiemmin, harvoin pystyn sen ohi nukkumaan. :) Tuttavaperheellä taas äiti tykkäs nukkua puoleen päivään ja vauva oppi samaan niin oli hieman tuskaa ja kiukuttelua kun jo vuoden ikäisenä pitikin viedä aamuseitsemältä päiväkotiin äidin palatessa osa-aikaisesti töihin.

Ja pelkään tossa yövalossa vauvalle sitä että hänelläkin sitten se melatoniinin tuotanto heikkenee / häiriintyy. Vaikka voihan se olla että perii isänsä unenlahjat, toivottavasti! Eikä ole näin herkkäuninen ja väärärytminen. Miehellä ei oo valosta tai rytmistä väliä, nukahtaa kun selälleen käy, herää herätyskelloon unen määrästä riippuen helpommin tai parin torkutuksen kautta eikä miun yövalosta tai sen puutteesta edes havannoi mitään.

Toisaalta mietin jo että ehkä toi oppii noi vammaiset unirytmit ja huonon hormonivasteen jo kohdussa... :p Tai sit se on sen uni/valverytmi mikä miutkin nyt herättää ja miun unirytmit kyllä tasaantuis kunhan tuo on ulkona. Tietty vauva sit hereillä pitää ois omat unirytmit mitä tahansa.

Mulla on vahva usko, että teillä rytmittyy täysin "normaaliksi" ihan itsekseen :) Kuulostaa kuitenkin niin lupaavalta :) Juuri tuo kun sanoitkin, että vauva kun on hereillä niin pakko on olla silloin itsekin :) Sitten kun on pakko olla hereillä, alkaa väsyttämään ja näin ollen illalla uni tulee helpommin. Voit kysyä tota valo asiaa neuvolasta, uskon että heillä on siitä varmaa tietoa tai muiden äitien kokemuksia. Varsinkin jos neuvolan tädillä on työvuosia useampia takana :)

Neuvolan täti vaihtui just ja nyt siellä on paikallisen koulun terkkari joka ainakin viimetteeks pari viikkoa aloittamisestaan oli asioista ihan ulalla... :D Joo, turhapa siitä kai etukäteen murehtia. Mietin vaan että oisko tota unirytmiä ollut mahdollista korjata jo nyt ennen synnytystäkin. Toisaalta taas se voi hyvinkin olla turhaa työtä kun vauvahan sen rytmin määrää. Tärkeämpi varmaan olis että saa sen verran nukuttua että on levännyt olo eikä turhaan tuostakaan stressaisi.

Me ollaan opetettu lapsi alusta lähtien tiettyyn rytmiin ja aika hyvin se on pitänyt tämän puolitoista vuotta. Lapsi menee päiväunille 13-14 välillä ja iltaisin iltatoimet ja yöunillemeno tapahtuu aina yhdeksältä. Mutta itseäni mä en saa muutettua samaan systeemiin millään koska muhun on sisäänrakennettu iltakukkuminen ja olen ollut sellainen ihan lapsesta asti. Saan myös sitä paljon kaivattua omaa aikaa illalla lapsen mentyä nukkumaan. Iltaisin olen parhaimmillani, aikaset aamuherätykset on mulle kauhistus. Onneksi lapsi on samanlainen siinä suhteessa ettei herää ennen kahdeksaa, yleensä herää klo.9. Vaikea se on rytmiä muuttaa jos on aina ollut illanvirkku. :)

Nyt on sitten toinen tulossa ja saapa nähdä millainen tapaus sieltä tulee ja saadaanko hänet aikanaan samaan rytmiin esikoisen kanssa. :)

Itselläni oli ennen raskautta vuorotyö ja koko työurani olen tehnyt pääasiassa ilta/yötyötä. Eli kukuin aamu 4 ja puolenpvän jälkeen ylös. Eipä ole enään.... Vauvan mentyä nukkumaan 20-22. Otin tunnin pari aikaan itselleni ja miehelleni ja sitten nukkumaan, viimeistää 24. Yösyötöt kuitenkin hiukan valvottaa. Aamulla sitten vauvan herätessä itsekkin ylös, en nuku päikkäreitä vauvan nukkuessa sillä tulloin on "omaa" aikaa joten illa jo nukuttikin, kun oli päivän touhunnu.

Nykyisin vauva on jo kohta 3 ja olen palannut vuorotyöhön jonka luulisi sotkevan rytmin mutta ei, edelleen menen vapaalla viim 24 nukkumaan. Kyllä se rytmii sieltä löytyy, voithan kokeilla jo itse kääntää sitä. Heräät joku aamu aikaste ja sinniteletbpäivän valveilla ja illalla kympin jälkeen sänkyyn ja unohda se kännykkä "uniaikana". Voithan kokeilla noita melatoniinitabletteja josko ne rauhoittasivat untasi. Tsemppiä, kyllä se rytmi sieltä löytyy!

Kiitos vastauksesta :) Raskaana ollessahan melatoniinia ei saa käyttää, ei omin päin, ja lääkäritkin määrää raskaana oleville mieluummin mietoja turvalliseksi käytössä havaittuja bentsoja kuin melatoniinia. Toi herääminen ja sinnittely on monen kertaan kokeiltu ja miulla se vaan pahentaa univajetta kun sit kun on "yliväsynyt" se uni ei tule enää ollenkaan :sad001 No, kai se ajan kanssa sitten tosiaan lutviutuu. Tai sitten ei ja on vaan jotenkin totuttava tähän vetämättömään olotilaan.

Mun rytmi ennen vauvan syntymää oli sellainen, että kävin 24-01 nukkumaan ja heräsin 10-11 aikaan. Synnytyksessä ja sairaalassa imetystä aloitellessa tuli valvottua tosi paljon ja rytmit menivät viikon ajan ihan sekaisin ennen kun maito laskeutui. Viikon aikana meni yötkin valvoessa ja pieniä pätkiä sai nukuttua muutaman tunnin jossain vaiheessa. Aluksi vauva saattaa myös herätä ja valvoa yölläkin esim. tunnin. Vauvalla lopulta uni on rytmittynyt niin, että hän käy 21 nukkumaan ja herää 8 aikaan. Itse on pakko tehdä samoin, kun vauva vaatii minut viereensä nukkumaan. Saatan tosin olla tunnin sängyssä kännykällä mut 22 yritän käydä nukkumaan. Meillä siis vauva määräsi täysin rytmin.

Kannattaa tosiaan keskittyä siihen vaan, että on kunnolla levännyt synnytykseen mennessä, koska synnytyksessä ja sen jälkeen univajetta kertyy ja rytmit menee sekaisin moneen kertaan.

Mä olen itse aina ollut säännöllinen nukkuja, mutta mun mies oli meidän tavatessa myös yökukkuja. Valvoi pitkälle aamuyöhön ja nukkui puolen päivään, joskus pidempäänkin. Teki myös jonkun aikaa yötöitä, jolloin oikeasti oli yöt töissä ja nukkui päivät, kun mä olin töissä. Hänellä auttoi työpaikan vaihto. Kun työaika alkoikin joka aamu klo 7.00 ja töihin piti lähteä klo 6.00 niin rytmi kääntyi väkisin. Nyt hän sinnittelee sinne 22-23 välille ja menee sitten nukkumaan ja herää 5.30. Joskus loppuviikosta to ja pe saattaa hetkeksi torkahtaa töistä tullessa sohvalle, mutta max 15-30 min ja se ei ole iltanukahtamiseen vaikuttanut. Joten sitkeällä yrittämisellä sen unirytmin saa aikuinenkin käännettyä.

Tietysti sitten on näitä tapauksia kuten isäni. Hän nukkui oikeasti vain 3-4 tuntia vuorokaudessa ja ei yhtään enempää millään keinolla. Lopulta lääkäritkin alkoivat ottaa vakavasti ja tutkimuksissa todettiin vaikea uniapnea. Nyt nukkuu uniapnea koneen kanssa ja ottaa vielä iltaisin diapamin, että oikeasti myös nukkuu. Nyt saa otettua jopa 7-8 tunnin yöunia ehkä yhdellä vessakäynnillä. Eli sen unettomuuden takana saattaa myös olla jokin sairaus ja se kannattaa selvittää, jos mitkään kotikonstit ei auta!

Ja mitä tulee tuohon vauvaan ja valoon niin meillä on ihan pienestä pitäen ollut vauvan kanssa yövalo käytössä. Mulla on todella huono näkö (laseissa rapiat -5 voimakkuutta) ja pimeässä ilman laseja en käytännössä näe mitään. Halusin yövalon, että näen heti onko vauvalla oikeasti joku hätänä vai käniseekö unissaan, koska jos sen valon sytytti kesken kaiken niin siihen vauva ainakin varmasti heräsi. Meidän kokemukset on siis se, että sen valon on parempi olla koko yön tasainen, joko sitten pimeä tai yövalo, koska jos valon määrä vaihtelee yön aikana, se on paljon hankalampaa ja aiheuttaa heräilyä. Edelleen ipanan ollessa reilu 1v meillä on yövalo käytössä eikä haittaa yhtään. Niin ja kannattaa myös totuttaa se vauva nukkumaan myös pienessä metelissä, esim. tv tai radio päällä, imuroida päikkäreiden aikaan jne, koska muuten päädytään siihen tilanteeseen, että jokainen kahahdus herättää aina.

Nämä siis meidän kokemuksia aiheesta :)

Mä olen itsekin iltavirkku, aamun torkku. Lapsesta asti ollut jo ongelmia nukahtamisen kanssa, pari kolme tuntia on mulle ollut aina ihan normaaliaika odotella sitä unta. Mun vuorokauden pitäis olla semmonen 36h jotta mun sisäinen kelloni toimisi oikein.

Asiaa ei myöskään auta se, että teen vuorotyötä, onneksi on kielto tehdä yövuoroja juurikin tuon nukkumisongelman takia. Mulla kun meni siihen, että en sitten välttämättä nukkunut ollenkaan tai sitten nukuin ihan koko päivän.
Vuosi sitten tein muutaman kuukauden 8-16h töitä ensimmäistä kertaa elämässäni, rytmi pysyi hyvin ensimmäisen kuukauden pari, mutta sitten huomasi kun se alkoi kääntymään vinksalleen. Osasyynä se, että en mukamas ehtinyt tehdä iltojen aikana mitään ja se meni sitten aina vain myöhemmäksi ja myöhemmäksi se touhuaminen.

Lääkitys on ainoa, millä mä saan unirytmin pysymään niin, että se on ns. normaali. Eipä tästä vastauksesta tainnut kauheasti apua olla. :/

Takaisin