Aikaistettu äippäloma ja tekemisen puute... :D

iia87

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa!

Löytyykö muita aikaistetulle äitiyslomalle jääneitä? Miten olette saaneet aikanne kulumaan? Itse jäin tänään aikaistetulle mammalomalle selkäkipujen vuoksi...

Laskettuun aikaan on kuitenkin vielä 8 vkoa ja tuntuu liian pitkältä ajalta! :D
 
Minä olen sairaslomalla ollut kohta 3viikkoa ja laskettu aikakin on vasta 21.5. Töitä ei ole näköpiirissä enää ennen synnytystä. Kyllä meinaa olla tylsää kotosalla, varsinkin kun mies tekee ympäripyöreää päivää [8|]
Onpahan aina pyykit ja astiat puhtaita mutta kämppää en sentään ole siivonnut [:D] Päivien kohokohtia ovat olleet kauppareissut kävellen hakemaan milloin mitäkin unohtunutta [8|] Leipomista on myös tullut harrastettua, onpahan ollut aikaa tehdä leipääkin itse - säästää rahaakin sillein [:)]
 
Mä olen myös ollut sairaslomalla jo neljä viikkoa. Mulla nivelet on jo ennestään niin löysät ja sitten alkoi lonkka kipuilla niin lääkäri totesi et ei enää töihin mennä.
 
Meillä tuli yllättäen muutto eteen niin se on jo pari viikkoa pitänyt kiireisenä [:D] Mutta muuten niin olen neulonut ja ommellut, muutama villatakki on jo valmiina, yhdet housut, pipo ja peitto sun muuta kaikenlaista. Sain raskaudenmyötä takaisin oman innostuksenn käsitöihin, se on mua auttanut ihan suunnattomasti kun on päivät ollut kotosalla. Mut muuten aika samoissa kuin miiuhoo, tiskit ja pyykit on puhtaina ja leipomuksia on tuoreina ainakin kerran viikossa [:D] 
 
Mä en hirveesti edes noita kävelyreissuja pysty tekemään kun tuo lonkka kipuilee niin pahasti [:(] Alkuun tuntuu ihan hyvältä mut sit muutaman sadan metrin jälkeen kipu alkaa olla jo hurja ja samalla kun sitä arastelee niin sit iskee vasempaan kankkuun (vissiin iskias kipuja). Sama kävi syksyllä kun mulla oli kantapäässä luupiikki, sitä kun arasteli ja varoi niin sit meinas jalat lähtee alta kun iski kipu kankkuun.
 
Mulla on LA:han enää 9viikkoa, tai ainakin se tuntuu et enää [:D] 
 
Täälläkin on jotain 3-4 viikkoa vietetty sairaslomalla [&:] ja kyllä alkaa pikku hiljaa tylsistymään [&o] Jäin sairaslomalle selkä ja kylki kipujen ja hengen ahdistuksen takia. Jossain istuma töissä ois vielä mennykkin, mutta ei hoitajan töissä, missä pitää nostella melko paljon. Kovasti yrittää keksiä aina päivällä tekemistä, onneksi on sentään koirat, jotka pitää seuraa silloin kun eivät nuku :P Mulla LA on 13.5, mutta sairaalan lääkärikin taitaa olla sitä mieltä että ei tuo tuolla koko aikaa viihdy. Mietin tässä että pitäiskö mun alkaa sairaala laukkuakin kohta väsämään [:-] Ja mun suunniteltu[:-] isyyspakkauskin on aika pahasti kesken [8|]
 
Mulla tuo aika kuluu joutuisaan. Herään miehen kans klo 5, lueskelen kirjoja tai vauvakeskusteluja kahdeksaan, nukun pari tuntia, syön, menen lumitöihin tai kauppaan, syön uudelleen, leivon, lueskelen, sit mies jo tulee kotiin puol viideltä, syön ja luen ja katson telkkarii ja sit voikin mennä taas iltaunille. Ainiin, välillä nukun iltapäiväunetkin noin 14-16 [:)] Ehkä tää koulunkäynti ja edeltävä ja jälkeen sattunut työttömyys on pakottanut nautiskelemaan joutenolosta. Mää tässä raskaudessa oo kertaakaan toivonut olleeni töissä, sen verran ikävän olon vauva on tehnyt. Mutta uskon sen, että normaalisti työssä käyvälle toimettomuus voi olla raskasta. Ja tuli sellainen mieleen teille, joilla ei ole tekemistä. Ruvetkaa salaisiksi raportoiviksi asiakkaiksi, niitähän haetaan jatkuvasti moneen kaupunkiin. Kun kuulutte kohderyhmään, teille lähetetään sähköpostiin toimeksianto. Käytte sitten tsekkaamassa asiakaspalvelutapahtuman, ehkä syömässä tai ostoksilla yms [:)]
 
Täällä kanssa yksi tylsistyvä saikkulainen! Päivät tuntuu tosiaan aika pitkiltä välillä. Asutaan "maalla" niin ei viitsi kaupungillakaan ravata alvariinsa pyörimässä, ennen nimittäin asuttiiin ihan ydinkeskustassa ja mietinkin että siellä asuessa olisi raskausaika mennyt rattoisasti kun olisi voinut poiketa kauungille vähän väliä!!! Nyt päivät kuluu siivoillessa, netissä surffaillessa, neuloessa ja leipoessa. Koiran kanssa koitan lenkkeillä sen minkä kroppa antaa myötä. Nyt aloitan uutena projektina kestovaippojen ompelun, teen erilaisia malleja joita voipi sitten testailla että mikä on paras meidän poitsulle. Harmi kun ei ole kavereita äitiyslomalla tai muuten kotona, niin voisi kyläillä. Läheinen serkkunikin palasi juuri silloin takaisin töihin hoitovapaalta, kun minun saikkuni alkoi!
 
Jäin viime viikon tiistaina saikulle. Äitiysloman alkuun 4 viikkoa.

Meillä olisi edessä muutto joten tällä viikolla olisi aika aktivoitua pakkaamaan tavaroita.
Meinaan viettää aikaa pakaten, siivoten ja tietokoneella (vau-palstan keskusteluja ja facebookkia)

Lisäksi serkku ja kaveri saivat viime lokakuussa lapset joten heitä olis tarkoitus treffata päiväsaikaan.
Isäni on eläkkeellä ja äitini tekee osa-aikaeläkkeellä töitä joten sinne pitäisi mennä pesemään ja silittämään vauvan vaatteet muuttoa varten jne.

Ja kaiken tän keskellä meinaan todellakin levätä. Hemot sen verran alhaalla et kaipaan lepoa...
 
Tulipas niitä vinkkejä paljon ja kiva tietää etten ole ainoa äitiyslomalainen, jolla meinaa aika käydä pitkäksi [:D] Mulle on aika vaikeeta olla edes pari tuntia kotona päivisin, saati sitten koko päivä ja vielä iltakin! Poikaystäväkin tekee välillä tosi pitkään päivää ja iltasin juoksee harrastuksissa, ja suurin osa kavereista on töissä/koulussa.

Selän ja lantiokipujen takia ei kovin kauas en viiti lähteä kun alkaa särkemään paikkoja :( Eikä niitä särkylääkkeitäkään viittisi koko ajan popsia... [:(] Eli kaikki urheilut ja jumppailut pitää vähäksi aikaa unohtaa...

Ehkä mäkin ryhdistäydyn ja opettelen neulomaan + leipomaan... [:D] Ajattelin että voisin alkaa ompelemaan vauvalle vaatteita, mutta en löydä kaavoja mistään. Onko kellään tietoa, mistä niitä vois löytyä?

Mistä päin Suomea muut on? [:)] Kukaan pk-seudulta?
 
Täällä alkaa kans aika käymään pitkäks.. 10 viikkoa vielä laskettuun aikaan. Tuntuu et ne neuvolat ja ultrat on kuukauden kohokohdat, ni on jotain mitä odottaa..
Netissä tulee surffailtua liiankin kanssa. (facebook ja vau.fi sekä välillä hotmailin roskapostikansio tyhjentämässä). Pyykit on puhtaana, mut kaipais sitä jotain muutakin sisältöö.
Mullei o autoo päivisin käytössä, ni tulee oltuu paljolti kotosalla. Muuten oliskin kiva käyä kaupungilla kahvilla ja kiertääs kauppojen aletankoja. No, sitäkään ei tietty voi päivittäin harrastaa näillä tuloilla.

Koiraan aattelin kans keskittyä enempi nää viimeset viikot. Pakko opettaa sille vähä tapoja, ettei se revi vauvalta silmiä päästä, ku kotiudutaan. Sen verran vilkas näykkijä tuo on. Lauantaina kävin jo kysäsees tostä eläinkaupsta et millonka seuraava pentukoulutus alkaa. Ku lumet sulaa, oli vastaus. Sitä odotellessa..

Leipomista on tullu sit harrasteltua enempi ku pitkään aikaan. Sämpylöitä, omenahyvettä, rahkapullia ym..

Nyt alkaa jo iskeä se kevätinspiskin. Tänään on jo maaliskuu!!! Eli virallisesti kevät. [;)] Tarkoitus ois tehä suursiivous tässä joku päivä: pestä ikkunat kaikkialta ja vaihtaa ainakin keittiöön keväisemmät verhot. Vaatekaapinkin vois koluta läpi ja viskata meneen kaikkee turhaa, mitä ei kuitenkaan tuu koskaa päälleen pantua. Sais sit vähä tilaa kevät-uutuksille. Vaatekatalogeja on kans ihana selata.. Saa ostella taas jotain nättiä ku päästään näistä kummuista eroon. Vaik ei silti, oon tosi ylpee joka muodosta, enkä peittele vaatteilla raskautta. Must se on niin ihanan näköstä, ku muillakin näkee kaupungilla kunnon masun.. Omaansakin oikeen yrittää korostaa ku johonkin lähtee..[:D]

Noita kestovaippoja ja lakanoita pitäs vielä ommella. Eiköhän nää pari kuuta nopsaan mee. Jotensakin sekin ihan kiva et saa huilata varastoon ja olla vaan. Jaksaa sit vauvan kanssa, ku ei o ihan rätti.[:)]
 
No täällä ollaan allergisia parasetamolille että mun "särkylääke" on kauratyyny. Kauratyyny on pitkään ollu jo mun paras kaveri [:D] Mutta mun selkään jonkin verran auttaa rauhallinen kävelykin, tosin mulla on siis olemassa olevaa vikaa siinä eli siihen kipuun se kävely auttaa. Mä en oo vielä hoksannu juurikaan yhtään liitoskipuja itselläni, tai sitten oon vaan tyhmä [8|] Mutta ehkä se vaikuttaa noihin liitoskipuihin että vauva viihtyy erittäin korkealla eikä näin siis ole päässyt painamaan tuonne alas vielä.

Kyllähän noita kaavoja aika hyvin netistä löytyy, ja mä ostin tommosen kirjan "Neuleita kullannupulle" + mulle tulee suuri käsityölehti.

Vantaalla asustelen eli pk-seutulainen :)
 
Täällä ei ole äitiysloma alkanut vielä. keskiviikkona menen kouluun kirjottamaan keskeytyspaperit,kun en vaan pysty enkä jaksa keskittyä enää kun liikaa tekemistä jäänyt rästiin ja vika vuosi niin. Ja muutenkin järkeenkäypää jäädä pois,kun niitä harkkareita on kuitenkin ja meillä juostaan siellä keittiössä käytännön soppapuuhissa,niin ei ole hyvä ollenkaan. [&:] Jotenka,minullakin tulee olemaan aikaistettu mammaloma. Tylsää mullakin välillä,kun mies siellä palveluksessa ja nyt taas seuraavat 2 viikkoa kiinni. Mutta Täällä kattelen töllöstä mieluisia ohjelmia,surffailen täällä vaun sivuilla melkeinpä kokoajan [:D] syön,pesen pyykkiä ja tiskailen.. Oon tosi aikasessa,mutta olen katsellut jopa noita vauvan vaatteitakin,että mitä ottaa kotiutumisvaatteiksi [;)] ihan mukavaa puuhaa,vaikka aikaa tosiaan olisi vielä.
Tänään sain viimeisen opintolaina määrän...900€ ja maksoin kaikki mahdolliset laskut pois mitä tolla saa maksettua. Jäi niitä laskuja maksettavaksi myöhemmäksi vielä 409€ verran. +vuokra. Mutta ei paha. :)

Taidan tästä lähteä syömään ja pesulle. [:)]
Mukavaa päivää muille mammalomalaisille ja semmosille,ketkä vielä töissä tai koulussa käyvät. [:)]
 
Mun aikainen mammaloma johtuu ihan vain työttömyydestä ja kurssin loppumisesta... Joten koirien kanssa lenkkeilyä (kävely) on pystynyt harrastamaan.
Ajattelin tässä kouluttaa koiria, jotta vaunujen kanssa ulkoilu onnistuisi paremmin.
Käsitöitä olisi vihdoin aikaa oikeasti tehdä. Esim vaunuihin se lelu"kaari" ja sängyn yläpuolelle mobiili. Huopakangas voisi olla hyvä kun ei välttämättä tarvitse ommella. Tekee sellaisia helppoja, värikkäitä hassuja hahmoja katseltavaksi!
Lukeakin ehtii. Vaikka niitä kasvatusoppaita! [:D]
Sisustus meni meillä jo uusiksi (ekaa päivää vietän). Meillä ei ole lastenhuonetta, eikä vielä remontti valmis. Järjestelin siis pinnasängyn ja vaipan vaihto paikat.
 
Se kun pääsee näkemään pikkusen ultrassa tai kuulemaan sydänäänet on kyllä ihan parasta! <3 Mutta sitä pitää taas odottaa pari vkoa... :(

Koira ois tosi ihana olla, nyt ois just aikaa opettaa kaikkia uusia temppuja ja viettää laatuaikaa ennen kun vauva tulee ja vie kaiken huomion :) Mun koira lopetettiin pari vkoa sitten, tuntuu että antais mitä vaan kun sais sen nyt takasin [:(]

Jos ei ois kevät niin en kyllä tiedä, miten jaksais olla kotona neljän seinän sisällä! [:D] Mäkin oon ajatellut että laittaisin värimaailman täällä kämpässä ihan uusiksi ja mahdollisimman valosan näköseks :)

Inxu: Mikä toi kauratyyny oikein on? Oon siis kuullut, mutta ei ole omakohtaista kokemusta... Se siis oikeesti toimii? Mulla on näiden särkylääkkeiden kanssa just toisin päin, eli kaikelle muulle olen allerginen paitsi Paracetamolille [:D] Oon yrittänyt venytellä selkää+tehdä selkälihaksia, mutta tuntuu ettei mikään auta! Tää kipu on niin lamaannuttava... Toisaalta mun kengät on kyllä varmaan aika huonot selkää ajatellen [&:] Lääkäri suositteli myös jotain raskaana olevien vyötä... ? Hmmh.
Btw, onks sulla joku sivusto, josta oot löytänyt kivoja vauvanvaatekaavoja? Yritin Googlata, mutta mun taidot ei taida riittää... [;)]

Voisin kans ehkä väsätä jonkun lelukaaren vaunuihin, mut kattoo nyt, mitä siitä mun käsityötaidoilla tulee... Tosin eikö se yrittäminen ole kaikkein tärkeintä [:D]

Hauskaa viikkoa kaikille mammoille! :)
 
No ite oon aika vähän netistä kattonu mutta löysin nyt ainakin tommosen linkki sivuston:
http://www.vauvakuume.net/Vauvalinkit/body_vauvalinkit.html

Siellä on se Tee-Se-Itse osuudessa ainakin tuommoinen linkki:
http://plaza.fi/ellit/kasityot/neuleohjeet/lapset/ ja http://www.tekstiiliteollisuus.fi/fi/468
Toivottavasti ainakin vähän auttoi :)

Miksi teidän koira jouduttiin lopettamaan? jos sopii kysyä. Täällä on ylihuomenna 12v. täyttävä koira jolle vielä toivotaan montaa vuotta kun on niin terveenä pysyny (*koputtaa puuta*)
Nimensä mukaan kauratyyny on kauran jyviä sisältävä "tyyny"(tosin käsittääkseni on muillakin täytettyjä: hoitotyyny), jota voi sitten lämmittää tai viilentää tarpeen vaatiessa. Senhän voi myös itsetehdä jos haluaa ja intoa riittää :D kyllä se mulla ainakin on selkäkipuihin ja myös esim menkka kipuihin auttanut.

Käytiin äitin kanssa tänää kangaskaupoilla. Ostettiin kankaat semmoiseen turvakaukalon lämpö"pussiin" ja kantoliinaan. Pitäis vanhepien luoksen mennä ompelemaan tänä vkl kun itsellä ei ole konetta. Saa nähä mitä tulee :D
 
Kiitos linkeistä, ehkä bongaan sieltä jonkun sopivan ja alan harjoittelemaan! [:D] Multa tosissaan löytyy se ompelukonekkin, mutta aika usein se lojuu tuolla kaapin pohjalla...

Meidän koiralle tuli välilevynrappeuma selkään aika yllättäen, se oli kerran aikasemmin vaivannut, mutta meni sitten ohi kipulääkityksellä. Se oli ranskanbulldoggi ja näillä "painavilla" koirilla ja joilla on pitkä selkä, on kuulemma useemmin tällasia vaivoja. Oli vasta 3,5-vuotias :( Mutta eihän sille mitään voi, jalat meni alta niin ei sen voinu antaa kärsiä.

Mun pitää varmaan kokeilla tota kauratyynyä, varsinkin nyt iltaisin selkäkivut on tosi ikävät :(

Mut toivottavasti sun ompelut onnistuu! [:D] Mihin oot menossa muuten synnyttämään? Täällä ois tarkotus mennä Naistenklinikalle ja tutustumaan 1.4. [:)]
 
Jorviin menen, tästä meiltä "suorin" mennä tota kehää pitkin ja ukko Oulusta niin hänelle helpoin eikä mun tarvii alkaa kartturiksikin vielä siinä xD Mä en tiedä vielä millon pääsen tutustumaan, pitäisi soittaa sinne osastolle. Aikaa saa varata vasta viikolla 34 :( Toivottavasti kerkeen sinne tutustumaan ennen kun vaavi päättää ulos tulla, kun lääkärikin pelotteli puheillaan että ei varmaan täyttä aikaa oo. Tosin jos se tulee ennen 35 viikkoa niin silloinhan ukkoni pääsee ralli kuskiksi kohti naistenklinikkaa :) (pitäisköhän mun tutkia kartasta missä se on :P )
 
Mie asustelen Nummelassa. Ei nyt ihan pk-seutua mutta liepeillä [:D] Espoosta myö tänne muutettiin, ei ollut espoosta varaa ostaa asuntoa mutta täältä löytyi kiva.

Tänään meni aika tosi näppärästi, vaikka heräsinkin kuudelta. Tein ruokaa, sitten shoppailin meidän kenkäkaupassa puolitoista tuntia, koska sain synttärilahjaksi 50€ ja siellä oli jo alennetuista hinnoista vielä "osta 3 maksa 2"-tarjous. Pitihän sieltä sitten etsiä kolmet kengät [:D] Ihan ei se 50 riittänyt joten loput pistin omistani. Kun piti saada kenkiä, joissa ei ole naruja. Kun alkaa tämä sitominen ja muu olla hankalaa niin nyt on kolmet nilkkurit vetskarilla [:)]

Sitten vielä leivoin niitä mokkapaloja. Nam!
 
iia87: ihan pakko kommentoida, mut meillä täällä on 2 ranskis poikaa.. on kyllä todella ikävää kun noin nuorena jo jouduit pienestä luopumaan :( mutta tää rotu on mitä on..liikaa jalostettu ainakin..

Mulla alkoi kans sairasloma viikko sitten ja ennen äippälomaa en enää töihin mene, kun en töissä mitään pysty enää tekemään..aika on välillä ihan liian pitkää, mutta ainakin kämppä pysyy järjestyksessä :D
äitiyspakkauksen sain eilen niin nyt saan ihastella niitä pieniä vaatteita ja pestä niitä jo valmiiks odottamaan :)
Kaikki kaverit kun on töissä/koulussa niin päivisin ei hirveesti tekemistä ole kun mieskin on töissä..
Täällä ketään tampereelta? :)
 
iia87: Oletko muuten kokeillut joogaa/mammajoogaa? Mulla oli myös aikamoisia selkäkipuja ton lonkan lisäksi, aloitin kuukausi sitten mammajoogan ja sen jälkeen on selkä ollut todella hyvä. Ei ole sen jälkeen tarvinnut edes katsoa särkylääkkeisiin päin. Tolle lonkalle nyt ei mitään voi mut onneks selkä on parempi. [:)] Nyt on jo lonkat turvoksissa, lääkäri totesi vain eilen ette mikään ihme jos sattuu. Ainoa mitä siihen voi kokeilla on just kylmähoito tai jos alkaa särkeä niin lämmin kauratyyny.

Jos muuten neulomisesta innostut niin novitan sivuilla http://www.novita.fi/index.php?cms_cname=neulemallisivu&nlm_id=92458 on simppelit ohjeet mm. takkiin, puseroon, housuihin, pipoon ja vauvan peittoon. Ite oon nyt tehnyt noilla ohjeilla muut paitsi puseron. Ja toi lanka mitä tossa ohjeessa on käytetty on aivan ihanaa [:)] tosi pehmeä ja suloinen.
 
Niin ja viikon verran asun vielä Keravalla ja sit muutetaan Mäntsälään. Mun piti mennä naistenklinikalle mutta nyt se taitaa muuttua kun paikkakunta vaihtuu. Meillä olis ollut tutustuminen heti pääsiäisen jälkeen.
 
Inxu: Mä varasin ajan jo aikoja sitten, vaikka mullekki sanottiin että vasta vkolla 34 tms. [:D] Kuulin jotain huhua et sinne ei välttämättä mahtuisi ruuhkan takia (?), mutta tää siis koski vaan Naistenklinikkaa. Minkä takia sun vauveli tulee aikasemmin? [8|] Musta ois loistavaa jos tää tulis vaikka vkolla 38, mut toivottavasti ei ihan vielä sentään... [:D]

Onko muiden mammojen vauvat kääntyneet jo alaspäin? Tää ei ainakaan oo vielä! :/ Mihinköhän asti se mahtuu siellä kääntymään?

miiuhoo: Meilläkin ois tarkotus ostaa asunto parin vuoden päästä, mutta nyt ei oo vielä varaa... Mut oon kans ajatellut että ostetaan vähän kauempaa, että sais just isomman ja ehkä oman pihan tms. :) Tällä hetkellä asutaan Ruoholahdessa.
Mun pitäis kans ostaa uudet kengät, toi loska tulee vanhoista läpi! [:D] Ja tosissaan ilman niitä nauhoja, kumartuminen ei ole ihan lempipuuhaa... [:D] Mun sääret alkaa olla niin paksut ettei saappaatkaan mee enää jalkaan kunnolla... [:D]

Himpula: Ranskikset on kyllä niin omaa luokkaansa, tämä entinen oli kun lapsi mulle <3 Taisin vauvattaa sitä vähän liikaakin, nyt sitten tulee oikea vauva niin katotaan mitä siitä tulee [:D] Kuulemma ton rodun kanssa pitäis varoa portaiden nousemista ja hyppimistä sänkyyn/sohvalle tms. Kiva sanoa se tossa vaiheessa kun toinen on sairas... [:(]

Mimmu86: Yritin katella netistä, missä pidettäis mammajoogaa, mutta en ole löytänyt. Käytkö jossain ryhmässä vai joogaatko ihan kotona?
Mä luulen et mun pitää jättää neulominen muille! [:D] Oon nyt huono siinä... Mut oon yrittäny metsästää vauvanvaate kaavoja, ja löysinkin nyt pari kivaa [:)]
 
Takaisin
Top