9kk vauvan kanssa vaikeuksia nukkua.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja rimpppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

rimpppa

Oman äänensä löytänyt
Eli siis, tarvitsisin muilta vinkkejä/neuvoja miten saisin vauvan nukkumaan ilman huutoja. Ei ole väliä onko kyse päivä- vai yöunista, silti se on pelkkää huutoa.
Annan maitoa ja sen jälkeen laitan hänet pinnasänkyyn, saman tien alkaa se kamala huuto. Hän siis huutaa ihan kuin häntä tapettaisiin ? Tuntuu, että hän ei haluaisi ollenkaan nukkua . Tätä on jatkunut jo monta kuukautta ja tuntuu tietenkin aika ikävältä..

Pitäisikö mun sitten pitää vauvaa niin kauan hereillä, kunnes itse nukahtaa syliin, lattialle ym? Tuntuu, ettei olisi vaihtoehtoja,. Onko tuo vain joku normaali vaihe mikä on meneillä ja helpottaa siitä ajan kanssa, vai mistäköhän mahtaa olla kyse.

sanoisin että ihan normaalia jos muuten on hereillä ollessaan iloinen ja pirteä. Meidän 9kk tyttö alkaa huutaa jo kun käydään makkarissa, ihan vaan varmuuden vuoksi jos äidille kuitenkin tulee mieleen laittaa nukkumaan. Tällä hetkellä meillä ainakin isi on parempi nukuttaja. Ja ainakin itse teen niin että laitan sitten vasta nukkumaan kun oikeasti näyttää väsyneeltä. joskus siinä sitten saattaa käydä niin että menee ns. yliväsyneeksi ja taas tulee huuto...

Meillä on auttanut jonkin verran se, että iltalaulun lisäksi meillä on päiväunilaulu. Hyräilen laulua jo ennen sänkyyn/rattaisiin menoa, lapsi osaa ennakoida, että kohta pitää nukahtaa. En puhu mitään, hyräilen rauhallisesti ja silitän ja teen tarvittavat pukemiset tai peittelyt. Päiväuni laulu on melodialtaan duurissa eli iloisempi kuin mollissa oleva iltalaulu. Lapsi on oppinut, että tietyn laulun kuuluessä nukahdetaan päiväunille ja tietyn laulun kuuluessa nukahdetaan yöunille. Päiväuni laulu on helpottanut myös vieraissa paikoissa/reissussa nukahtamista.

Hampaitakin voi kipuilla, tai korvatkin saattavat kiusata, jos kiukku tulee aina nimenomaan makuuasentoon laitettaessa? Mites vaipanvaihto onnistuu, vai käytättekö pelkkiä housuvaippoja?

Meillä nää "selälleenlaittoitkut" oli kanssa jossain välissä tosi yleisiä, mutta hiljaksiin ne loppuivat. Nyt on alkanut kiukuttaa yöunille meneminen, tosin vain niinä iltoina, kun poika ei mielestään ole riittävän väsynyt tai vaihtoehtoisesti on aivan yliväsynyt. Säännöllinen päivärytmi auttaa monessa, joten jos ei sellaista vielä ole, niin koittakaa saada tehtyä päivästä omanlaisenne.

Iltaisin sitten saatan antaa vain huutaa... menen itse siihen lähelle, jotta poika näkee mut, huutaa ja raivoaa, koittaa kurkotella muhun kiinni. Olen vain hiljaa, joskus saatan hyräillä, mutta vältän viimeiseen asti nostamasta poikaa syliin. Jotkut sanovat, että näiden ikäisten pitäisi jo osata nukahtaa itsekseen, mutta mä en ainakaan meidän mussukalta sitä ole vaatimassa! Joinain iltoina ei tarvitse istua vieressäkään (näitä useimmiten), toisinaan sitten saattaa mennä 5-15min kun se huutaa ja raivoaa siellä ja hakee untaan (näitä ehkä 1-2krt vko) ja sitten on sellaisia iltoja ja öitä, kuten esimerkiksi eilen... Illalla meni varmaan joku puolikin tuntia, kun lapsi vaan huus ja raivos sängyssään, lopulta päädyin antamaan vielä lisää maitoa. Siihen se sitten onneksi rauhoittui ja nukahti, mutta se on viimeinen keino ennen syliin nostamista, ettei lapsi totu siihen, että huutamalla saa lisäaikaa ja äiskä hakee maitoa :) Pahaa se tekee katsoa, kun toinen riehuu ja rimpuilee ja heittelehtii ja huutaa kurkku suorana (saati ne ajatukset, että koskahan naapurit soittaa poliiseja paikalle ja vaikka mitä hirveetä!), mutta rytmistä tahdon kiinni pidettävän, eikä aina voida elää täysin lapsentahtisesti. (Meillä rytmijoustot on n. 30min kaikessa päivänaikana suuntaan tai toiseen, riippuen lapsen "tahdosta", tai mitä tuota nyt sitten tulkitseekaan tahtovan).

Minä itse en ottaisi linjaksi nukuttamista syliin/antaa nukahtaa kesken leikin kun uni vie (tosin meillä ei oo näin edes koskaan tapahtunut, poika alkaa vain kiukkuamaan ja rääkyy, ei nukahda), mutta kukin tekee sen, minkä kokee itselleen parhaaksi :) Ja kyllä se kuulemma joskus helpottaa, on meilläkin onneksi ollut siitä jo merkkejä! Sitten tuleekin uudet murheet ja kuulemma yöt menevät usein todella levottomiksi... huooh. Tsemppiä vaan! :)

Meidän neidillä alkoi nukkumattomuus n. puolen vuoden iässä, kun oppi konttaamaan. Pari kuukautta sitten heräiltiin jatkuvasti ja vauva nukkui muutamia tunteja, rinnassa kiinni vierellä koko ajan.

Pari viikkoa sitten käytiin lääkärineuvolassa ja lääkäri sekä neuvolan täti suosittelivat MLL:n unikoulua. Tämä sitten aloitettiin heti. Meidän prinsessa myös aloitti järjettömän huudon sänkyyn joutuessaan, niin kuin kuolema tulisi. Siinä sitten ravattiin ekat pari yötä jatkuvasti tassuttelemassa ja silittelemässä ja vettä antamassa. Tämän jälkeen alkoi rauhoittumaan jo hyvin nukkumaan itse, mutta heräsi tunnin välein itkemään. Hammasta ilmeisesti teki silloin. N. viikko meni sillä tavoin että tunnin välein piti taputella neitiä. Nyt ollaan nukuttu neljä yötä niin, että tyttö nukahtaa itse omaan sänkyyn, vieressä tietenkin ollaan tukena. Ei tämän ikäisen tarvitse vielä yksin osata nukkua. Nukkuu klo 20-5 yöllä, ja sitten vähän maitoa ja uusille unille. Vauva voi tarvita yöllä maitoa vuoden ikään asti, joten jos aamuyöstä vauva herää kovasti nälkäisenä, on ruokaa annettava. Muuten pidetään tissit kaukana! emoticon  9kk ikäinen lapsi ei huutoon kuole, kun sitä ei missään vaiheessa jätetä yksin itkemään! Syliin nostetaan sitten jos itku muuttuu hysteeriseksi.

Hyvä vinkki myös Pantleyn kirjasta Pehmeä matka höyhensaarille, kannattaa päivisin totuttaa vauvaa omaan sänkyynsä. Viedä se päivällä sinne, ja höpötellä sen kanssa ym, jotta vauva oppii että ei sänky nyt niin kamala olekkaan.

Nukkumaan lapsi tulee viedä sopivasti väsyneenä, nukahtaminen on silloin kaikkein helpointa. Tutut ja JOKA ILTA samana toistuvat iltarutiinit helpottavat hommaa myös. Ja iltarutiinien alettua leikkien ja muiden aktiivisten touhujen tulee loppua. Iltarutiinien tulisi kestää noin tunnin ajan. Meillä menee näin: klo 19 iltapuuro ja hieman maitoa mukista. Vaihdetaan yöppäpuku ja vaippa. Sylitellään ja luetaan kirjoja. Pestään naama, kädet ja hampaat. Tissitellään pimeässä huoneessa n. 20 min kunnes tyttö on raukea. Sitten onkin valmista kauraa nukkumaan. Kääntyilee ja vääntyilee sängyssä, saatta itkua pirautella myös, kunnes nukahtaa.

Voin suositella tassuttelukoulua ihan kaikille, tosin täytyy muistaa selvittää ettei vauvalla ole mitään hätää miksi ei nuku.

Tässä nukuttamis-asiassa on vähän eri koulukuntia, ite aattelen että alle vuoden ikäinen ei mee pilalle jos syliin nukuttaa, ei lasta voi vielä tässä vaiheessa "opettaa" itsenäiseksi sillä että vaaditaan yksin rauhassa nukkumista omassa sängyssä läpi yön. (toim.huom.en kyllä itsekään nuku kun silloin tällöin osan yötä vauva kainalossa koska omat unet häiriintyy, mutta nukun pinniksen vieressä niin että oon aina mahdollisimman lähellä)

Tuli vaan mieleen että eikö tää 9-kk oo just oikeen se eroahdistuksen pahin piikki? Jos lapsi osaa oottaa että jää yksin sänkyyn laitettaessa ja herää sitten väillä panikoimaan et missä äitee? Meillä oli pätkä jolloin poika teki tota samaa(mutta vaan öisin), eli aina kun vähänkään havahtu unesta niin alko suora huuto.. se sitten laantu itestään, ja välillä tulee kauhu-kohtauksia jolloin poika alkaa huutaa ihan paniikissa, kädet täristen ja itkien... Ite teen samaa kun SannaKoo, eli jos pojan on vaikee nukahtaa vaikka maha on täys ja aika ois nukkua niin oon siinä vierellä niin että poika kuulee/näkee et ei oo yksin huoneessa. Meillä on aina ollu ihan helvettiä yöt; nyt kun poika herää vaan 2 kertaa tissille ja pari kertaa tuttia hamuamaan niin oon toooosi tyytyväinenemoticon Tsemppiä kovasti öihin rimppa!

Tämän Nyt Nukutaan unikoulun jalkeen voin kertoa miten meidän vauva nukkuu. meillä on tosi säännölliset nukkumisajat. Elina on jo 10 kk. Hän nukkuu 2(1,5+ 1t) päiväunit ja 11t yöunit. Minä vaan laitan hänet omaan pinnasänkyyn ja hän nukahtaa melkein heti. ilman itku. Lapsi koko päivän iloinen ja piirteä. Leikki paljon itsenaisesti, ja paljon muutakin hyötyä tästä. Kyllä vauvan pitää nukkua riittävästi ja jokaiselle. Kun teidän vauvat nukkuvat hyvit huomatte, he ovat eri vauvoja. Olen lukenut tämän kirjan 2 kerta. ja tehnyt kaikki tämän kirjan mukaan. kolmantena yönä elina jo nukkui 12t yöunit, eikö herännyt kertäkään! Ja kyllä tämä onnistuu kaikilla. P.S Elina unikoulutettu 5 kk ikäisenä, ennen hän heräsi 6-10kertää yönaikana.

Takaisin