8. Luukku

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021

8. Luukku​

1670480579300.png

🌟🌟🌟

Taneli vei pienet joulusuklaat toisen kerroksen uusioperheen lapsille. Tässä perheessä jokaisella lapsella oli joulusukka, johon hän laittoi toisinaan kullekin yllätyksen. Saatuaan suklaat toimitettua hän meni keittiöön. Hän oli nähnyt perheen vanhempien juovan illalla glögiä ja arveli isompien lasten haluavan myös. Jos hän jättäisi mantelit esille, ehkä lapset muistaisivat pyytää glögiä.

Taneli oli juuri hakemassa manteleita kaapista, kun hän kuuli askeleita. Taneli pysähtyi niille sijoilleen kuuntelemaan. Askeleet olivat kevyitä, lapsi siis. Taneli ehti melkein rentoutua kun askeleet eivät tulleet kaapille. Mutta mitä nyt? Pieni kolahdus, askeleita kohti kaappia jossa Taneli oli, sitten ihan lähellä ääni kuin jotain laskettaisi lattialle. Taneli kurkisti hyvin varovasti kaapin oven raosta ja näki kuinka Elias nousi jakkaralle. Lapsi oli sittenkin tulossa juuri tälle kaapille! Taneli syöksyi peremmälle kaappiin, jauhojen taakse. Hän uskoi, ettei Elias nähnyt häntä, mutta mantelit putosivat kaapista kun Elias avasi oven. No, ainakin lapsi nyt varmasti huomasi ne, mutta oli syytä olla varovaisempi, Taneli tuumasi. Ehkä pitäisi järjestää joulumieltä vain kaikkien nukkuessa tai ollessa poissa kotoa.

Elias kuului kääntelevän mantelirasiaa kädessään. Sitten kuului toiset lapsen askeleet.
"Manteleita", Emilia totesi.
"Äh, tylsää", Elias hymähti.
"Niitä voi laittaa glögiin", Emilia sanoi. "Onkohan meillä glögiä. Ja rusinoita."
"Ai glögiin", Elias sanoi iloisemmalla äänellä. "Äiti, onko meillä glögiä?"

Tehtävä onnistui, Taneli totesi iloisena itsekseen, kurkkiessaan, kun Eliaksen äiti kuumensi lapsille glögiä välipalalle. Emilia tosin kurtisti kulmiaan saatuaan glögin ja maistoi sitä varovasti.
"Mitä nyt, onko siinä jokin vikana?" Eliaksen äiti kysyi.
"Ei", Emilia sanoi vähän vaisusti, "en ollut ennen maistanut tällaista glögiä."
Eliaksen äiti näytti hetken hieman happamalta, mutta sanoi sitten että he voivat ostaa myös punaista glögiä jos tyttö joi sitä mieluummin.
"Sinä tarvitsisit täältä kavereita" nainen sanoi hetken päästä.
"En minä tunne täältä ketään", Emilia huokaisi.
Mutta talossahan asui paljon lapsia ja osa suunnilleen saman ikäisiä kuin Emilia. Eikö tyttö tiennyt sitä vai oliko hän vain ujo? Voisiko Taneli auttaa jotenkin? Tätä pitäisi miettiä.


🌟🌟🌟

Juodaanko teillä paljon glögiä? Mistä glögistä pidätte?
 
Joulun alla tulee kyllä juotua. Pidän tummista glögeistä, mutta juon kyllä melkein mitä vaan missä ei ole alkoholia. Lisäksi Omenasiepparin omenamehu/glögi on hyvää, ja pidän ajatuksesta mikä siinä on takana :smiling face with heart-eyes:
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon yleensä jo heti glögien tullessa kauppoihin ostanut Marlin glögitiivisteen. Se kestää pitkään avattuna. Olen vaan tänä vuonna ehtinyt nyt jo kyllästyä tuohon glögiin. Vaaleasta glögistä tykkään myös, jota mulla on nytkin jääkaapissa.

Aiempien vuosien suosikki oli mulla Hehku rypälejuoma, mutta nyt tälle vuodelle en ole sitä maistanut.

Glögi on hyvää piparien kanssa tai paljalleenkin!
 
On aivan kiva juoma pitkin talvea 😊 juon eniten ihan tavallista punaista purkkiglögiä. Terästettyä glögiä en ole harrastanut opiskeluaikojen jälkeen 😂
 
Meillä kyl juodaan glögii paljo. Ihan perus kaupasta saatavia. Muutaman kerran oon juoni jotain Alkon glögii. 🤢 Huh ei mulle
 
Juodaan paljon eri glögejä.
Itse ostan yleensä pahvitetroissa olevia. Mies taas tuo kaupasta yleensä erilaisia lasipulloissa olevia. Viimeisin oli joku Turunlinnan glögi ja hyviähän ne kaikki on ollut.
Alkoholiton Blossa glögi oma suosikki.
 
Valion tumma glögi tai marlin perinteinen. Alkoholi ei sovi glögin joukkoon, lämpimiä juomia ei mielestäni kuulu terästää.
 
Me juodaan yleensä Marlin punaista tiivisteglögiä. Eka pullo ostetaan marraskuussa ja muutama juodaan ennen kun alkuvuodesta kyllästyy. Valkoista en ole tainnut maistaakaan. Alkoholillista glögiä mulla on ollut yksi pullo kerran, kun sain lahjaksi. Taisin lantrata sitä tavallisella glögillä. Ihan mukava sitä oli juoda lantrattuna, mutta ei tullut tarvetta ostaa seuraavana jouluna.
 
Peruspurkkiglögiä (punaista) tulee yleensä juotua. Välillä tulee ostettua jotain tiivistettä. Teini tykkää juoda glögiä kylmänä niin kuin mehua ja tartuttanut tavan myös pikkuveljeensä. Minä ja mies juodaan lämpimänä. Tänä vuonna ajattelin tehdä itse vaaleaa glögiä. Sitä joskus vuosia sitten tehnyt ja oli kyllä hyvää. 🤤
 
Marlin glögi ❤️ Tiivisteenä tai ihan valmiina juomana. Kuusen valossa, villasukat jalassa ja joululeffa telkkarista, kuuma glögi kruunaa kaiken 👌🏽
 
Minä juon ympäri vuoden glögiä mutta tähän vuoden aikaan sitä kuluu ja paljon! Tykkään sekä perinteisestä että vaaleasta ja uusista makuvariaatioista. En tykkää sekottaa alkoholia sekaan
 
Jos kaupan tuotteista äänestää pitäis, niin marlinglögitiiviste minun pisteet sais. Juon sitä lähes läpi vuoden. Joulun alla rusinoilla ja manteleilla , muulloin ilman. Alkoholilla on turha hyvää glögiä pilata, hehkuviinijuomat on erikseen.
 
Aaltokukan viestistä tulikin mieleeni. Rusinoilla ja manteleilla vai ilman? Itse opin tässä joku joulu aikuisiällä juomaan manteleilla ja rusinoilla ja laitan niitä glögiin silloin kun viitsin nähdä sen vaivan. Mistä tulikin mieleen, meillä ei taida olla rusinoita.
 
Ilman rusinoita ja manteleita, kiitos. Jos kylässä tarjotaan, niin kyllä alas saan rusinoilla ja manteleillakin. Mutta omatoimisesti en niitä valitse.
 
Ilman lisukkeita kiitos 😅 Mikä niiden virka muuten on? Kun eihän niistä rusinoista ja mantelisiivuista oikein mitään makuakaan niin paljoa irtoa muutenkin mausteiseen glögiin?
 
Ilman mitään lisukkeita. En varmaan koskaan edes ole kokeillut juoda rusinoiden tai manteleiden kanssa. Molempia tulee kyllä jouluna syötyä sellaisenaan.
 
Takaisin
Top