6kk vauva ruokailu

Vaavi0423

Jostain jotain jo tietävä
Annatteko maidon ennen vai jälkeen kiinteiden? Imetättekö/annatteko maitoa myös jokaisella syöntikerralla? Ja annatteko syödä niin paljon kuin vaan uppoaa?

Täällä vauva pari vkoa vajaa 6kk, saa tällä hetkellä vielä ensin maidon (ollut täysimetyksellä) ja sen jälkeen kiinteitä, mutta noita kiinteitä tuntuu silti uppoavan järjetön määrä heti maidon jälkeenkin 😄 tällä hetkellä saattaa syödä yli puoli pilttipurkillista, vaikka just olisi ollut rinnalla. Tuntuu tykkäävän enemmän siitä "oikeasta ruuasta" kuin maidosta nykyään, tosin yöt ovat edelleen pelkkää tissittelyä...

Annatteko maidon ennen vai jälkeen kiinteiden? Imetättekö/annatteko maitoa myös jokaisella syöntikerralla? Ja annatteko syödä niin paljon kuin vaan uppoaa?

Täällä vauva pari vkoa vajaa 6kk, saa tällä hetkellä vielä ensin maidon (ollut täysimetyksellä) ja sen jälkeen kiinteitä, mutta noita kiinteitä tuntuu silti uppoavan järjetön määrä heti maidon jälkeenkin 😄 tällä hetkellä saattaa syödä yli puoli pilttipurkillista, vaikka just olisi ollut rinnalla. Tuntuu tykkäävän enemmän siitä "oikeasta ruuasta" kuin maidosta nykyään, tosin yöt ovat edelleen pelkkää tissittelyä...
Ihanaa että ruoka maistuu! Minä kokeilin molempia tyylejä, soseita meni silti sama määrä.
Aamupuuron lypsin maitoa sekaan kun viljat sai aloittaa.

Meillä söi maitoa vähän milloin sattuu, eli siinä ei ollut mitään rytmiä 😅 Mulla oli/on aika pienet maitovarastot niin tottui syömään useasti. Annoin kiinteitä sekä ennen että jälkeen imetyksen, ei vaikutusta meillä. Varmaan vain kokeilemalla löytää sopivan tyylin. Jos olis ns. liian huono syömään kiinteitä niin varmaan tarjoaisin ne ensin, jos taas meinaa hylätä maidon vallan niin sit tarjoaisi maidon ensin 😊 Ja kiinteiden määristä, mä luotin siihen lapsen omaan näläntunteeseen ja annoin syödä sen verran mitä syö. Uutta raaka-ainetta annoin vähän pienemmän annoksen ekalla ja tokalla kerralla. Jotain tuollaista määrää meilläkin taidettiin syödä, varmaan 6 kk jälkeen alkoi mennä kokonaista pikkupilttiä tai vastaavaa määrää 😊 Aiotko sormiruokailua kokeilla kun valmiudet istumiseen yms täyttyy? Meidän pieni herkkusuu tykkäsi siitä tosissaan, kun sai itse viedä ruokaa suuhun ja tutkiskella kaikin aistein 🤩

Meillä söi maitoa vähän milloin sattuu, eli siinä ei ollut mitään rytmiä 😅 Mulla oli/on aika pienet maitovarastot niin tottui syömään useasti. Annoin kiinteitä sekä ennen että jälkeen imetyksen, ei vaikutusta meillä. Varmaan vain kokeilemalla löytää sopivan tyylin. Jos olis ns. liian huono syömään kiinteitä niin varmaan tarjoaisin ne ensin, jos taas meinaa hylätä maidon vallan niin sit tarjoaisi maidon ensin 😊 Ja kiinteiden määristä, mä luotin siihen lapsen omaan näläntunteeseen ja annoin syödä sen verran mitä syö. Uutta raaka-ainetta annoin vähän pienemmän annoksen ekalla ja tokalla kerralla. Jotain tuollaista määrää meilläkin taidettiin syödä, varmaan 6 kk jälkeen alkoi mennä kokonaista pikkupilttiä tai vastaavaa määrää 😊 Aiotko sormiruokailua kokeilla kun valmiudet istumiseen yms täyttyy? Meidän pieni herkkusuu tykkäsi siitä tosissaan, kun sai itse viedä ruokaa suuhun ja tutkiskella kaikin aistein 🤩
Joo on tarkoitus aloitella sormiruokailua sit kun saadaan lupa syöttötuolissa istumiseen neuvolasta 😊 nyt jo tartutaan kaikkeen ja viedään suuhun niin tuo sormiruokailu on varmasti meillä menestys 😄

Meilläkin 5-6kk kinusi enemmän soseita, eikä tykännyt maidosta, nyt 7 kk ja haluaa enemmän rintaa taas. Oliko uutuudenviehätystä.. Meillä usein eka sose alkupalaksi, sit vauva alkaa osoittaa mieltään et nyt pitäis vaihtaa tissiin. Joskus kyl myös toisinpäin tai ihan eri aikoihin.

Onpa outoa, että meidän vauva on myös jo 6 kk 😱 ensin tuntui, että tämä ketju ei koske meitä 😂

Minä oon pyrkinyt antamaan suunnilleen samaan aikaan maidon ja soseen, riippuen vähän missä ollaan niin saattaa olla pieni tauko välissä. Annan ekana sen kumpi tuntuu siinä tilanteessa helpommalta, esim. tänään oltiin kylillä lounasaikaan niin imetin ja annoin vasta kotona soseen, kun ei ollut mukana. Katson myös vähän, onko jompikumpi maistunut huonommin, niin yritän tarjota sitä ensin vatsan täytteeksi.

Meiän vauva syö tällä hetkellä noin kolmasosan tai puolikkaan pienen piltti-purkillisen kerrallaan, joitain makuja voisi mennä enemmänkin. Puuroa ja marja-/hedelmäsosetta syö aamuin illoin, en oikein osaa arvioida määrää, ehkä puoli desiä tai desin?

Alettiin maistelemaan jo 4 kk iässä parempien unien toivossa (ei auttanut), vatsa on kestänyt kaikkea ongelmitta niin nyt ei tule kauheasti enää mietittyä, onko jotain uusia makuja vai ei, saattaa tulla parikin uutta juttua päivässä. Ehkä sit taas tarkemmin kun tulee kokonaan uus ruoka-aineryhmä.

Takaisin