5. Luukku

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Epäreilua, tuo kotoisan joululimpun esiinveto. 😉
Teetkö myös torttutaikinan itse?Aidot voiwieneri-taikina tortut, siitä on vuosia kun olen sitä taikinaa kaulinnut ja kääntänyt... Nykyään olen ostanut mm truben aitoa voitaikinaa(pakaste), on tosi hyvä tuote.
Piparitaikinaohjeen sain aikoinaan kondiittorikummisedältä, ja niinpä eka kerralla sitä keitettämääni mausteseosta riitti useaan kotitaikinaan.
Teen itse ☺️ Kerran vuodessa jaksaa semmoseen käyttäö aikaansa 😅
 
Syödään pipareita, joulutorttuja ja -suklaita. Tortut tehdään itse (luumumarmeladilla), pipareita esikoinen on jo monena jouluna leiponut mummulassa. Jouluruuan kanssa on nyt muutama vuosi syöty luumurahkaa, varmaan tehdään tänäkin vuonna.
Onko luumurahka itse tehtävissä oleva jälkiruoka?
Mä oon tehny appelsiiniriisiä, (kylmää riisipuuroa, aitoa kermavaahtoa, appelsiinin lohkoja, sokeria, hieman sitoa vaniljaa) tosin vasta tapaninpäivän jälkiruuaksi.
Kuivatuista luumuista, rusinoista ja kuivatuista omenista on ollut aattona kiisseliä.
Ranskan-/amerikanpastillit on ihan must koristeluihin 😁 hienoja on myös siivutetuista kettukarkeista tehdyt tiilikoristeet. Meillä on yleensä roolia näytelleet nuo ranskanpastillit ja sokerikuorrute, kuusi- ja eläin- ja ihmispiparit, ja tomusokeri. Yleensä talo on tehty max viikko ennen aattoa, joten se ei ole kerennyt keräämään pölyä ennen syömistä 😋

P.s. se piparimuumitalo on pahimmillaan sellainen fyysiset ja henkiset traumat jättävä kokoomisurakka 🤣 meidän porukat aikanaan kirosi, ja minäkin isompana teininä sitä itse kootessani, että hankkivat muumitalon muotit. Niitä ohuita mutta korkeita tornitalon seiniä liimatessa äiti poltti kätensä sokeriin lähes joka vuosi. Lisäksi ne talon seinät on tosi vaikeat siirtää leipomisalustalta pellille niin, ettei menisi muutaman millin sinne tänne kieroksi -> railoja seinien saumoissa. Siinä katossakin oli muistaakseni jotain omia jippoja 😂 että varautukaa hyvillä hermoilla te, jotka suunnittelette vasta muumitalomuottien hankintaa 😁🤣
Mullakin oli ne muotit, onneksi vaan lainassa. Aivan mahdoton kasattava vaikka oli neljä osaavaa kättä!
Muumit sousivatkin sen yrityksemme nähdessään mökille latomaiseen pulpettikattoiseen rakennukseen, kuulemma oli pienempi sortumisvaara.

Viikko esillä olisikin hyvä, vähemmän aikaa koemaistaa koristeita tai harventaa kuusimetsää.
 
Jouluherkkuja syödään 😂 Leipominen on ihanaa ja joka joulu leivon vähintään suklaakakun, kuivakakun, joulutorttuja, pipareita ja teen joulukarkkeja. Välillä lisäksi joulupullia sun muita.

Yleensä menen vanhoilla tutuilla resepteillä, paitsi karkeissa saatan revitellä.

Itse-tehtyjen lisäksi uppoaa lähinnä suklaa.
 
Joululimppu kuuluu myös meidän jouluherkkuihin. Äitini on niitä leiponut niin pitkään kuin muistan. Paljon parempaa kuin kaupan limput. 😊

Tortut sen sijaan tehdään kaupan taikinasta. Olen koulussa (catering alalla) tehnyt ihan tuhottomia määriä taikinaa ja torttuja. Sain siitä tyystin tarpeekseni.
Jokos olet äidin limppureseptiä itse kokeillut?
Ootko koskaan tehnyt kahvipöytään jouluhalkoa? Mä muistan vain mille se näytti, koostumuksesta tai mausta ei herää mitään mielikuvaa.
 
Luumurahka on kyllä hyvää! Itse olen todennut parhaimmaksi, että kuohukerman, maitorahkan ja kermaviilin lisäksi laittaa mausteeksi luumu-pilttiä! Oon syöny myös luumu-marmeladiin tehtyä ja se ei oo niin hyvää kuin luumu-pilttiin tehty. Ja tuon kermaviilin laiton rahkaan olen oppinut äidiltäni. Kermaviili tuo rahkaan vähän keveyttä, en niin välitä siitä maitorahkan mausta. Ja oman maun mukaan sitte sokeria ja vanilliinisokeria.
 
Luumurahka on sarjaa tosi helppo ja nopea jälkiruoka. Tai saisihan siihen varmasti kulumaan aikaa, jos ei oikaise. Me laitetaan kuohukermaa (kermavaahtona), tavallista maitorahkaa ja luumumarmeladia. KaaHon tapaan oman maun mukaan sokeria ja vaniljasokeria. Kannattaa maistaa ennen kun laittaa yhtään! Luumumarmeladi on aikas makeaa. Hmm, pitäisiköhän kokeilla tänä vuonna luumupiltillä.

Aina välillä mietin joululimppujen itse tekemistä, mutta toistaiseksi en ole ryhtynyt. Saattaisi tulla meidän sukuun liikaa limppuja tai sitten oma pakastin puolilleen. Tai sitten pitäisi tehdä minitaikina. Tuntuu vähän turhalta, kun äiti tekee kuitenkin. Ehkä sitten jos ei teekään.

Jouluhalko on meille täysin vieras juttu. Kuvassa olen ehkä nähnyt, mutta en ikinä syönyt missään. Ei kuulu sukuni perinteisiin.

Erilaisia joulukarkkeja on joskus tullut tehtyä. Helpoimmillaan sulatetaan suklaata, sekoitetaan sekaan jotain ja laitetaan muotteihin jähmettymään, mutta vähän muunkinlaisia on joskus tehty.
 
P.s. se piparimuumitalo on pahimmillaan sellainen fyysiset ja henkiset traumat jättävä kokoomisurakka 🤣 meidän porukat aikanaan kirosi, ja minäkin isompana teininä sitä itse kootessani, että hankkivat muumitalon muotit. Niitä ohuita mutta korkeita tornitalon seiniä liimatessa äiti poltti kätensä sokeriin lähes joka vuosi. Lisäksi ne talon seinät on tosi vaikeat siirtää leipomisalustalta pellille niin, ettei menisi muutaman millin sinne tänne kieroksi -> railoja seinien saumoissa. Siinä katossakin oli muistaakseni jotain omia jippoja 😂 että varautukaa hyvillä hermoilla te, jotka suunnittelette vasta muumitalomuottien hankintaa 😁🤣
Hyi kamala, komppaan kyllä. 😂 Muutamana vuotena tuli kiroiltua sen parissa, kun muksut oli pienempiä. Nyt ollut jo useamman vuoden pölyyntymässä kaapissa.

Meillä leivotaan piparit ja tortut nykyään kaupan valmistaikinasta. Torttuihin laitetaan joko luumumarmeladia tai omena-lakkamarmeladia (jälkimmäinen mun lemppari!) Esikoinen ja keskimmäinen tykkää herkutella myös piparitaikinalla. Näiden lisäksi leivotaan sellasia älyttömän hyviä suklaa-pähkinäpikkuleipiä. 🤤 Leipomusten lisäksi meillä herkutellaan myös suklaalla. Glögiä tulee myös juotua ja tänä vuonna ajattelin pitkästä aikaa tehdä itse vaaleaa glögiä.
 
Torttuja on leivottu heti siitä asti kun luumuhillo tuli kaupanhyllyyn, olikohan syys- vai lokakuussa, samoin joulusuklaita on ostettu joka viikko siitä saakka kun tulivat kauppaan, hirveä himo ollut raskausajan wiener nougattiin kesäkuusta asti niin nyt on se kiintiö täytetty hetkeksi 😅 muuta ei hirveästi leivota, vaan ostetaan piparit, laatikot ym valmiina.
Tänä vuonna laitan varmaan taas uunilohta, kasvisgratiinia, porkkana- ja maksalaatikkoa sekä pulled porkia joulupöytään. 💟 ja juustotarjotin 😛
 
Joululimppu kuuluu myös meidän jouluherkkuihin. Äitini on niitä leiponut niin pitkään kuin muistan. Paljon parempaa kuin kaupan limput. 😊

Tortut sen sijaan tehdään kaupan taikinasta. Olen koulussa (catering alalla) tehnyt ihan tuhottomia määriä taikinaa ja torttuja. Sain siitä tyystin tarpeekseni.

Mä laitoinkin toiseen ketjuun, että keitin kaupan mustikkahillon marmeladiksi ja laitoin torttuihin. Nam. 😁

Onko siinä mitään ruokamyrkytysriskiä jos jatkokeittää? Voiko sitä enää säilöä?
 
Itse tehdään kaikki muu paitsi suklaakonvehdit. Jouluun kuuluu piparit, joulutortut, miehelle taatelikakku, itselle joku muu joulukakku. Usein teen juustokakun. Tänä vuonna aion testata joulubritakakkua. Luumurahka, luumujäädyke tai pannacotta luumu-,kirsikka- tai omenakompotilla kuuluvat joulunajan herkkuihin.
 
Onko siinä mitään ruokamyrkytysriskiä jos jatkokeittää? Voiko sitä enää säilöä?

Ainakin keittäminen tappaa bakteereita eli sinällään pitäisi olla turvallista. Mutta vaikuttaa asiaan esim. se kuinka kauan on ollut huoneenlämmössä. Isoimpana riskinä pitäisin juurikin keiton jälkeen jäähdytystä. Jos tätä multa kysyttiin. Virallisia vaatimuksia ei ehkä kotona tehty täytä ellei ole jotenkin jäähdytetty nopeasti, mutta itse söisin niin kauan kun ei näytä eikä haise epäilyttävältä.
 
Mä laitoinkin toiseen ketjuun, että keitin kaupan mustikkahillon marmeladiksi ja laitoin torttuihin. Nam. 😁

Onko siinä mitään ruokamyrkytysriskiä jos jatkokeittää? Voiko sitä enää säilöä?
Kaikkia hilloja voi käyttää paistettavien tuotteiden täytteenä lisäämällä niihin perunajauhoa.
Otat hilloa purkista kuppiin, sekoita perunajauhoa sekaan ja lisäät torttuihin.
Myös vauvojen hedelmä- ja marjasoseet (mango ja kuningatar) siten toimivat...noihin soseisiin oon lisännyt myös hieman= teelusikallisen sokerillista täysmehutiivistettä: kuningatar+ mustaviinimarja, mango+ omena.
 
Synttäreitäni vietetään heti joulun jälkeen. Tänä vuonna ajattelin tehdä piparijuustokakkua. Vähän vielä reseptit harkinnassa. Eli teenkö perinteisesti liivatteella hyydytetyn vai paistetun version. Tuli vastaan houkuttavan näköinen paistetun juustokakun ohje.
 
Synttäreitäni vietetään heti joulun jälkeen. Tänä vuonna ajattelin tehdä piparijuustokakkua. Vähän vielä reseptit harkinnassa. Eli teenkö perinteisesti liivatteella hyydytetyn vai paistetun version. Tuli vastaan houkuttavan näköinen paistetun juustokakun ohje.
Paistettu juustokakku ei voi olla yhtään huononpi kuin liivateversio! Kokeileminen kannattaa aina 😉
Ja "osanottoni" tulevan vanhenemispäivän johdosta! Lisätköön se niitä numeroita, tuomatta ikääntymiseen kuuluvia murheita! 💐
 
Paistettu juustokakku ei voi olla yhtään huononpi kuin liivateversio! Kokeileminen kannattaa aina 😉
Ja "osanottoni" tulevan vanhenemispäivän johdosta! Lisätköön se niitä numeroita, tuomatta ikääntymiseen kuuluvia murheita! 💐

Kiitos! 😊 Paistettuun versioon taidan tässä tosiaan kallistua. En ole varmaan ikinä sellaista syönyt.
 
Koristeleeko muut muuten pipareita? Millä koristelette? Me laitetaan vaan niitä sokerikuorrutteita (kaupan valmiita), mutta vastaani tuli kuva jossa oli laitettu nonparellejä. Olenko ainoa, jolle se oli ihan uusi juttu. 😅
 
Ei koristella. Joku yksittäinen joulu muistan ehkä koristelleen. Mutta kun lapsemme kasvaa ja ymmärtää asioita niin voisi sitte lapsen kanssa koristella juuri noilla kaupan valmiilla sokerikuorutteilla pipareita.
 
Koristelen ja annan niitä jopa koristeluina lahjoiksi. Toki ne itse leipomani lahjapiparit ovat kokoa 8xL.
 
Koristeleeko muut muuten pipareita? Millä koristelette? Me laitetaan vaan niitä sokerikuorrutteita (kaupan valmiita), mutta vastaani tuli kuva jossa oli laitettu nonparellejä. Olenko ainoa, jolle se oli ihan uusi juttu. 😅
Silloin ku muksut oli pienempiä niin tuli koristeltua niillä kaupan kuorrutteilla. Nykyään syödään ilman koristeluja, mutta varmaan muutaman vuoden päästä, kun vauva isompi niin tulee taas koristeltua. En oo kyllä kuullutkaan nonparelleista, mutta niitä hopeakuulia olen itse joskus käyttänyt koristeluissa.
 
Takaisin
Top