5. Luukku

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021

5. Luukku​

1670226369170.png

🌟🌟🌟

Taneli huomasi kolmannen kerroksen Kuuselan perheen vaikeimmin lähestyttäväksi. Kukaan perheessä ei uskonut tonttuihin. Nuorin lapsista oli jo 9-vuotias ja kaksi vanhempaa teini-ikäisiä. Talossa ei ollut tonttuovea, ei edes joulusukkia. Ei sellaista leikkimieltä, että joku olisi ilahtunut tontun terveisistä. Hän halusi kovasti hoitaa työnsä hyvin ja tuoda tähänkin perheeseen joulumieltä, mutta toistaiseksi hän oli tyytynyt vain seuraamaan perhettä.

Yhtenä päivänä hän sen sitten keksi. Iida, perheen nuorin lapsi kysyi äidiltään, voisivatko he tehdä piparkakkutalon. Äiti vastasi, että hän ei osannut. Siitä Taneli sai idean. Kun kukaan ei ollut näkemässä, hän jätti näkösälle piparkakkutalon ohjeen ja kaupan päälle helpon ohjeen joulumakeisiin. Jospa perhe tarttuisi edes johonkin niistä. Tanelista kyllä tuntui, että osaamattomuus oli tekosyy, mutta ainakin tekosyyn käyttö oli nyt vaikeampaa.

Ennen pitkää äiti olikin tutkimassa ohjeita. Äiti epäröi yhä, mutta lupasi tehdä kuopuksen kanssa makeisia. No sentään jotain. Taneli jäi tyytyväisenä seuraamaan kaksikon makeisten valmistusta. Kenties niiden tuoksu löysi vanhempien sisarustenkin luokse, sillä ennen pitkää hekin olivat keittiössä. Ainakin Tanelin nenään leijaili herkullinen tuoksu, joka toi Korvatunturin mieleen. Pieni koti-ikävä vihlaisi hänen sydäntä, mutta se unohtui pian. Niilo, vanhin sisaruksista tutki mietteliäänä piparkakkutalon ohjetta. Tanelin oli pakko onnitella itseään, kun Niilo lupasi tehdä pikkusiskon kanssa talon, jos joku järjestäisi taikinan. Äiti lupasi hoitaa taikinan selvästi huojentuneen oloisena. Taneli näkikin pian kuinka äiti lähetti perheen isälle viestin - ihmeellisiä nämä uudet laitteet - jossa kehotti ostamaan myös piparitaikinaa.


🌟🌟🌟

Mitä jouluherkkuja teillä syödään? Leivotteko itse?
 
Kotona syödään karkkia ja suklaita, sekä mahdollisesti piparkakkuja jos ollaan maltettu saada taikinaa uuniin asti 🤭 mies käy parin kaverin kanssa laivalla juuri ennen joulua, ja tuo aina kassillisen nameja 😄 mun porukoilla käydessä ykkösherkkuna on joulutortut ja glögi. Miehen porukoille aattona mennessä oon monta vuotta jo leiponut joulukakun. Siellä on myös kaikkea mahdollista muuta jouluherkkua, pipareita, torttuja, karkkeja, konvehteja yms 😋 mun oma mummoni taas leipoo aivan käsittämättömän ihania pikkuleipiä jouluisin. Niissä on mantelirouhetta ja suklaahippusia. Ovat sellaisia ohuita ja pieniä pyöreitä pikkuleipiä, jotka ihan sulavat suussa 😍 niitä voisi syödä purkkikaupalla kun ovat täydellisen herkullisia 😋
 
Pipareita ja torttuja leivotaan eniten. Itse teen yleensä piparitaikinan. Tänä vuonna torttuihin jo keretty jo kokeilee Pihlaja-hilloa ja omenaa sekä viikunaa. Luumusta ei kukaan tässä taloudessa välitä.
Sitten teen erilaisia fudgeja ja marmeladia sekä yksi glögi-juustokakku on pakko tehdä.
 
Joulutortut luumumarmeladilla on ehdoton oma suosikki. Lapset ei ihan hirveästi tykkää, ei ainakaan esikoinen. Pipareita leivon lasten kanssa, mutta niitä en oikein itse syö. Joskus tulee tehtyä piparitalo, en ole varma teenkö nyt tänä vuonna. Taatelikakkua teen joka joulu, usein myös glögijuustokakkua. Joulukarkeista herkuttelen mieluiten vihreillä kuulilla ja fazerminteillä. Tavallisista konvehdeista en pidä.
 
Oma ikisuosikki Budabest sulkaa konvehdit.
Pidän leipomisesta, yleensä olen tehnyt kuivakakkuja, karjalanpiirakoita sekä tummia että vaaleita pipareita. Tänä vuonna niistä varmaan välivuosi.
 
Syödään pipareita, joulutorttuja ja -suklaita. Tortut tehdään itse (luumumarmeladilla), pipareita esikoinen on jo monena jouluna leiponut mummulassa. Jouluruuan kanssa on nyt muutama vuosi syöty luumurahkaa, varmaan tehdään tänäkin vuonna.
 
Piparit leivotaan itse, samoin joulutortut. Rakastan taatelikakkua, sitäkin voisi kokeilla leipoa tänä vuonna eikä vaan äidin leipomana.

Herkkuihin lukeutuu myös ehdottomasti suklaat. Maraboun Twist-sekoitus on jokavuotinen perinteeni, mutta myös muita konvehteja tulee syötyä, yleensä liikaa.
 
Ei hirveesti syödä herkkuja, pojan kanssa tehdään pieni satsi pipareita.
Jaksaispa joskus tehdä piparkakkutalon, mut en tiedä riittäkö miulla kärsivällisyys moiseen 😅
 
Ei hirveesti syödä herkkuja, pojan kanssa tehdään pieni satsi pipareita.
Jaksaispa joskus tehdä piparkakkutalon, mut en tiedä riittäkö miulla kärsivällisyys moiseen 😅
Piparitalon elementtejä on ollut yleensä joulun alla kaupoissa. Ostat sen lisäksi paketin taikinaa, saat siitä ison maa-alueen ja pipari muoteilla siitä sitten kuusia, poroja, tonttuja siihen talolle kaveriksi. Kuumasokeri (paistin pannulla sulatettu hienosokeri) on parasta liimaa!
Lisäksi tarvitset koristeet....
 
Mun isä on leipuri ja pienestä pitäen tehty taikinat ite ja leivottu ite. Nyt edelleen leivon lapsen kanssa piparit ja tortut ja joululimput itse isän resepteillä, toki oon modannu omaan makuun niitä vähän. Ollaan joulu aina mun lapsuuden kotona, niin enemmän herkutellaan sit sielä ☺️
 
Millä herkuilla piparimökin katto kuuluu mielestänne koristella? Näin ihanan pärekaton, oli kuivatuttujen omenaviipaleiden paloista tehty.
Millä herkuilla tien voi päällystää?
Kuuluuko mökin olla esillä johonkin käärittynä esim sellofaani vai saako se olla naturel pölyä keräämässä. Milloin sen saa syödä?
 
Itse aloitan joulusuklaan syönnin hyvissä ajoin kun ne tulevat syksyllä kauppoihin. Lähempänä joulua sitte kaupasta ostettuja pipareita ja itseleivottuja joulutorttuja valmiista torttutaikinalevyistä ja luumumarmeladista. Glögia kans juon. Aika vähän tulee leivottua, mutta nuo joulutortut on helppo leipoa ja ovat itse leivottuna yleensä parempaa kuin esim. Kahviloissa tai prisman leivos-pisteeltä.
 
Itse aloitan joulusuklaan syönnin hyvissä ajoin kun ne tulevat syksyllä kauppoihin. Lähempänä joulua sitte kaupasta ostettuja pipareita ja itseleivottuja joulutorttuja valmiista torttutaikinalevyistä ja luumumarmeladista. Glögia kans juon. Aika vähän tulee leivottua, mutta nuo joulutortut on helppo leipoa ja ovat itse leivottuna yleensä parempaa kuin esim. Kahviloissa tai prisman leivos-pisteeltä.
Parempia, paljon parempia, kun kotona marmeladia saa laittaa tarpeeksi tai sopivan vähän. Ovat näin pöpöaikaan myös hygieenisempiä. Lisäksi niiden paistaminen tuo ihanan tuoksun.
 
Mun isä on leipuri ja pienestä pitäen tehty taikinat ite ja leivottu ite. Nyt edelleen leivon lapsen kanssa piparit ja tortut ja joululimput itse isän resepteillä, toki oon modannu omaan makuun niitä vähän. Ollaan joulu aina mun lapsuuden kotona, niin enemmän herkutellaan sit sielä ☺️
Epäreilua, tuo kotoisan joululimpun esiinveto. 😉
Teetkö myös torttutaikinan itse?Aidot voiwieneri-taikina tortut, siitä on vuosia kun olen sitä taikinaa kaulinnut ja kääntänyt... Nykyään olen ostanut mm truben aitoa voitaikinaa(pakaste), on tosi hyvä tuote.
Piparitaikinaohjeen sain aikoinaan kondiittorikummisedältä, ja niinpä eka kerralla sitä keitettämääni mausteseosta riitti useaan kotitaikinaan.
 
Meillä syödään kaikkii herkkuja 🤭 jouluisin suosikki on suklaa ja pidän myös joulutortuista hetken aikaa. Niihin minusta kyllästyy nopeesti. Vielä en oo syöny yhtään.

Pipareita tykkään syödä vaan taikinana 🙈 tehtiin just pipareita taaperon kanssa. Oli tosi innoissaan. Kauli ja paineli muotteja. Oli alkuun epäileväinen maistamaan taikinaa mut kun maistoi nii ei loppua tullu. Haukkaili isosta kaulintaa odottavasta köntistä paloja ja lopulta nappaili myös valmiita paistoon meneviä pipareita. 🤣 Piti lopettaa hänen kanssa leipominen ku pienet sormet oli nii nopeet ettei kerenny estää syömistä 🤭
 
Mun isä on leipuri ja pienestä pitäen tehty taikinat ite ja leivottu ite. Nyt edelleen leivon lapsen kanssa piparit ja tortut ja joululimput itse isän resepteillä, toki oon modannu omaan makuun niitä vähän. Ollaan joulu aina mun lapsuuden kotona, niin enemmän herkutellaan sit sielä ☺️

Joululimppu kuuluu myös meidän jouluherkkuihin. Äitini on niitä leiponut niin pitkään kuin muistan. Paljon parempaa kuin kaupan limput. 😊

Tortut sen sijaan tehdään kaupan taikinasta. Olen koulussa (catering alalla) tehnyt ihan tuhottomia määriä taikinaa ja torttuja. Sain siitä tyystin tarpeekseni.
 
Millä herkuilla piparimökin katto kuuluu mielestänne koristella? Näin ihanan pärekaton, oli kuivatuttujen omenaviipaleiden paloista tehty.
Millä herkuilla tien voi päällystää?
Kuuluuko mökin olla esillä johonkin käärittynä esim sellofaani vai saako se olla naturel pölyä keräämässä. Milloin sen saa syödä?
Ranskan-/amerikanpastillit on ihan must koristeluihin 😁 hienoja on myös siivutetuista kettukarkeista tehdyt tiilikoristeet. Meillä on yleensä roolia näytelleet nuo ranskanpastillit ja sokerikuorrute, kuusi- ja eläin- ja ihmispiparit, ja tomusokeri. Yleensä talo on tehty max viikko ennen aattoa, joten se ei ole kerennyt keräämään pölyä ennen syömistä 😋

P.s. se piparimuumitalo on pahimmillaan sellainen fyysiset ja henkiset traumat jättävä kokoomisurakka 🤣 meidän porukat aikanaan kirosi, ja minäkin isompana teininä sitä itse kootessani, että hankkivat muumitalon muotit. Niitä ohuita mutta korkeita tornitalon seiniä liimatessa äiti poltti kätensä sokeriin lähes joka vuosi. Lisäksi ne talon seinät on tosi vaikeat siirtää leipomisalustalta pellille niin, ettei menisi muutaman millin sinne tänne kieroksi -> railoja seinien saumoissa. Siinä katossakin oli muistaakseni jotain omia jippoja 😂 että varautukaa hyvillä hermoilla te, jotka suunnittelette vasta muumitalomuottien hankintaa 😁🤣
 
Takaisin
Top