+40-vuotiaat odottajat - keskenmenon jälkeen onnistunut raskaus?

Odette

Piirimestaruustason postaaja
En löytänyt vanhaa ketjua tai osioita, joten avasin oman.

Olisi kiva kuulla positiivisia kokemuksia yli 40-vuotiailta odottajilta, jotka ovat onnistuneesti tulleet raskaaksi keskenmenon jälkeen ja saaneet mahdollisesti terveen vauvan.

Itsellä takana on yksi kkm, yksi terve lapsi, ja taas yksi kkm (yllätysraskaus, sinänsä positiivinen yllätys) ja mietin onko iän vuoksi tämä kkm ensimmäinen ja viimeinen mahdollisuus raskautua ja saada toinen lapsi.

Tilastot tunnen tietysti, mutta kiinnostaisi nimenomaan rohkaisevat tosielämän kokemukset.

Kierto on melko säännöllinen ja ovuloin ja olen tullut raskaaksi melko nopeasti ja ilman erityistä yrittämistä (eka lapsi sai alkunsa n 2kk kkm:n jälkeen), mutta kello tikittää...
 
Pahoittelut keskenmenosta!

Niin kauan kun ovuloi, on toivoa. Tän ikäisenä keskenmenot ja muut ongelmat on totta kai yleisempiä munasolujen heikon laadun vuoksi, mutta tilastollisesti muutama hyväkin mahtuu joukkoon vuosittain. Täällä foorumilla on useampikin aktiivinen 40+ -synnyttänyt, osa luomuna ja osa hoitojen avulla.
:)

Mulla on takanani yksi kromosomiperusteinen keskeytys ja yksi kkm, mutta nyt kyydissä on kromosomeiltaan terve sikiö, jonka toivottavasti saa syliin tammikuussa. Kaikki kolme raskautta on alkanut luonnollisesti, niiden välillä on ollut muutama epäonnistunut ivf-yritys.
 
Kiitos kokemuksista! Meillä ei ole ajatusta mennä hoitoihin, kun lähinnä toinen lapsi on ollut "tulee jos on tullakseen"-meiningillä ilman sen suurempaa yritystä. Raskaus osui nyt vähän huonoon ajankohtaan, mutta lopulta tuntuikin, että itse asiassa ehkä sittenkin aika hyvä ja että hyvä, että ei ollut stressiä yrittämisestä tmv, mutta nyt tämä kkm ottaa yllättävän koville kuitenkin, kun olin jo henkisesti ehtinyt varautua toiseen lapseen.

Otan Cytot vasta viikonloppuna ja toivon, että menee ok, että ei tarvitse lähteä päivystykseen tai kaavintaan, ja että kierto palautuisi suht pian taas normaaliksi.

Ehdin eilen asian selvittyä tietysti jo nähdä kauhuskenaariot mielessäni, että tämä raskautuminen oli vain hyvää tuuria ja jos nyt alamme yrittämällä yrittää, en enää tule raskaaksi tai sekin menee kesken ja siksi olisi kiva kuulla myös positiivisia kokemuksia. Toki tiedän, että jokainen on aina yksilöllinen ts. toisten onnistumiset tai epäonnistumiset eivät omassa tilanteessa auta, mutta rohkaisua kuitenkin.
 
Olen nyt 45-vuotias. Ensimmäinen raskaus alkoi luomuna ja täytenä yllätyksenä vuonna 2013, kkm silloin. IVF kokeiltiin minun munasoluillani keväällä 2016, ei saatu mitään siirrettävää kun yksikään ei lähtenyt kasvamaan. Lahjamunasoluhoito 2016 syksyllä, vain kaksi hedelmöittyi ja ensimmäinen tuoresiirtona tehty meni kesken (kkm), mutta se toinen onnistui ja saimme vauvan syliin :Heartred Poika on nyt reilut 1v 10kk.

Tuossa 2013 ja 2016 välillä oli kaikenlaista ongelmaa, munasarjakasvaimia ja munasarjan poistoleikkauksessa sattunut virtsatiehytvaurio ja sen mukanaan tuomat ongelmat veivät yhteensä ainakin vuoden pois yrityksestä. Minulla on kyllä yksi munasarja jäljellä, mutta taitaa munasolut olla jo kuraa. Silti tjottaillaan vielä :bag: Hoitoihin ei enää lähdetä.

Sanoisin, että antakaa mennä vaan Odette! Keskenmenoista on kyllä raskasta toipua, mutta toivoa on silti :) Jokainen alkanut raskaus on mielestäni kuitenkin positiivinen merkki siitä, että onnistuminen on mahdollista, kun vaan se yksi hyvä munasolu sattuu kohdalle. Siitäkin huolimatta positiivinen merkki, vaikka meneekin kesken ja tuottaa suuren surun.
 
43 v. täällä. Minulle keskeytynyt keskenmeno oli sen verran iso juttu, että totesin haluavani seuraavaan yritykseen kaiken mahdollisen lääketieteellisen avun keskenmenoja vastaan, eli halusin alkiodiagnostiikan, jossa alkion kromosomit tarkistetaan ennen kuin raskaus edes alkaa. Käytännössä tuo tarkoitti IVF-hoitoa, jotta hedelmöitys tapahtuisi laboratoriossa ja alkioiden viljelyn jälkeen alkiosta saadaan solu tutkittavaksi. Yksi terve alkio löytyi (muissa oli isoja vikoja), ja siitä terveestä lähti raskauskin käyntiin. Muutaman viikon päästä on laskettu aika, ja kaikissa ultrissa on ollut kaikki hyvin.
Jos en olisi alkodiagnostiikkaa saanut, olisi yritys loppunut siihen, koska todellakaan en olisi halunnut kuluttaa vuosia siihen, että yritetään ja lopputuloksena tulee vain negoja ja keskenmenoja. Täsmäisku tieteen avulla sopi minulle paremmin.
 
Itse en enää usko raskauden alkavan luomuna, joten tuo tjottailu on meillä vähän kuin lottoaisi, en usko ikinä lotossakaan voittavani pääpottia. Toinen lapsi olisi aivan ihana juttu, mutta todennäköisyys siihen on miinuksella, joten en edes elätä kovinkaan suuria toiveita kakkosesta. Meillä on jo kuitenkin tuo maailman ihanin poika, joten en varmasti myy maitani, kun toista ei tule. Mutta halusin antaa luonnolle vielä mahdollisuuden, vaikka todennäköisyys on miinusmerkkinen.
 
43 v. täällä. Minulle keskeytynyt keskenmeno oli sen verran iso juttu, että totesin haluavani seuraavaan yritykseen kaiken mahdollisen lääketieteellisen avun keskenmenoja vastaan, eli halusin alkiodiagnostiikan, jossa alkion kromosomit tarkistetaan ennen kuin raskaus edes alkaa. Käytännössä tuo tarkoitti IVF-hoitoa, jotta hedelmöitys tapahtuisi laboratoriossa ja alkioiden viljelyn jälkeen alkiosta saadaan solu tutkittavaksi. Yksi terve alkio löytyi (muissa oli isoja vikoja), ja siitä terveestä lähti raskauskin käyntiin. Muutaman viikon päästä on laskettu aika, ja kaikissa ultrissa on ollut kaikki hyvin.
Jos en olisi alkodiagnostiikkaa saanut, olisi yritys loppunut siihen, koska todellakaan en olisi halunnut kuluttaa vuosia siihen, että yritetään ja lopputuloksena tulee vain negoja ja keskenmenoja. Täsmäisku tieteen avulla sopi minulle paremmin.

Ensiksi onnittelut raskaudesta! :) Saako kysyä mitä IVF alkiodiagnostiikkaan yhdistettynä tuli kokonaisuutena maksamaan? Varmasti kallista on, mutta ei omaa lasta voi rahassa mitata :Heartred
 
Saako kysyä mitä IVF alkiodiagnostiikkaan yhdistettynä tuli kokonaisuutena maksamaan? Varmasti kallista on, mutta ei omaa lasta voi rahassa mitata :Heartred
Noin 6 000 € kaikkineen. Eli sisältää IVF-lääkkeet, ultrat, munasolujen keräyksen, pitkän viljelyn, biopsiat, alkiodiagnostiikan, ja sen yhden lääkkeellisen pakastealkiosiirron ultrineen ja lääkkeineen.
 
Noin 6 000 € kaikkineen. Eli sisältää IVF-lääkkeet, ultrat, munasolujen keräyksen, pitkän viljelyn, biopsiat, alkiodiagnostiikan, ja sen yhden lääkkeellisen pakastealkiosiirron ultrineen ja lääkkeineen.

Kiitos tiedosta! Onhan tuo iso summa, mutta jotenkin ajattelin, että maksaisi vielä enemmän.
 
Sitä minäkin laskeskelin etukäteen, että ei tuo niin kallis ole... IVF ilman alkiodiagnostiikkaa olisi helposti tullut kalliimmaksi, koska sitten niitä pakastealkiosiirtoja lääkkeineen ja ultrineen tehdään viallisilla alkioilla, ja siihen tuhraantuu myös paljon rahaa ja aikaa. Erityisesti aikaa ei tässä iässä enää ole. Ei ole varaa käyttää puolta vuotta per alkio, kun ensin tulee raskaaksi ja sitten vasta viikolla 12 havaitaan sen kuolleen, sitten tyhjennellään ja odotellaan kierron käynnistymistä ennen kuin taas voi yrittää.
 
Missä ryhmissä täällä muuten on vanhempia odottajia tai toivojia? En haulla löytänyt kuin jotain tosi vanhoja ja epäaktiivisia ketjuja. :dontknow
 
Takaisin
Top