3kk vauva herää aikaisin

U

Uneton90

Vieras
3kk vanha vauvamme käy yöunille klo 19. Syö tiiviisti 3h välein öisin, tämä ei minua niinkään haittaa, mutta herää järjestään joka aamu viimeistään klo 6 yöunilta.


Tiedän, että periaatteessa tämän ikäiseltä ei mitään rytmiä vielä voi oikein vaatia, mutta olisiko vinkkejä miten siirtää yöunille menoa, josko se siirtäisi myös aamu heräämistä edes 7-8..
Pitäiskö vauva rykäistä ylös esim klo 20 ja sitten koittaa laittaa nukkumaan 21-22 välissä!

Päivisin vauva nukkuu lyhyitä päiväunia x monet. Päiväunien pituus siis 15-45min, ja vaikka viimeiset päiväunet ajoittaisia esim 17-18 välille, on hän silti jo klo 19 niin väsynyt ja kiukkuinen, että yöunille on mentävä.


Kaipailisin nyt vinkkejä ja kokemuksia onnistuneesta yöunien siirrosta.
 
Kolmen kuukauden ikäisen rytmille ei ole mitään tehtävissä ja klo 6 on vielä aika inhimillinen herätysaika. Kuvittele, että olet menossa seitsemäksi töihin, silloin joutuisit heräämään vielä aiemmin. Illalla aiemmin nukkumaan tai päiväunia vauvan kanssa, niin jaksat paremmin. Lohdutuksena se, että pienen vauvan rytmi muuttuu nopeasti. Tuskin enää puolivuotiaana on täysin samoin ja siinä vaiheessa voi jo kiinteiden ruokien ajoituksella siirtää rytmiä.
 
Kyllä vauvalla rytmi vielä muuttuu. Meillä 22 nukkuun, söi 01-02, ja 04-05, eka pitkä unipätkä oli 05-10.00.

Sitten vakiintui että herää kahdeksalta. Ja herää vieläkin rinnalle viiden aikoihin. Mä taas olisin aamuntorkku ja syvin unijakso olis just noihin aikoihin. Mut pakko tottua.
 
Mitä tapahtuu jos käyttäydyt silloin kuudelta kuin olisi yhä yö? Pidät huoneen hämäränä, et puhu ja imetät tai annat pullosta maitoa ja palautat nukkumaan. Me jatkettiin pojan ollessa vauva aamuyöstä unia ihan sillä että otin hänet tissille viereeni ja kohta oli molemmat unessa. Jos ei toimi niin vauvalla onneksi unirytmi vaihtuu nopeastikin. :)
 
Meillä unirytmi muuttui tuossa n 5kk iässä niin, että herätään vasta 6.30-7 aikaa. Sitä ennen herättiin 5-6 aikaa. Tosin samalla päiväunet lyhenivät.
 
Meillä poika nyt 1,5 kk ja hän herää joka ikinen aamu 6-7 välillä ja haluaa aloittaa päivän, ei auta viereen ottaminen ym vaan alakertaan on lähdettävä. Sitten kun aamupuuhat, kylpy, vaipanvaihto, tissillä olo on suoritettu hän kyllä nukahtaa tyytyväisenä ja nukkuu 3-4 tuntia. Makuuhuoneessa jos touhuaa aamupuuhat hän ei nukahda joten tähän on totuttava
 
Meillä myös 3kk vanha herää aikaisin, käy nukkumaan n. Klo 20, herää 1-2 aikaa ja 4-5 aikaan, silloin käyttäydyn kuin olisi vielä yö vaikka nousenkin itse jo aamutalliin. Imetän hämärässä ja normaalisti vauva nukahtaakin vielä syliini jolloin saan sen nukkumaan n. tunniksi ja ehdin itse käydä tallissa (mies nukkuu vielä ja herää tarvittaessa jos vauva herää). Vauva herää unilta sitten kun tulen sisään, tai viimeistään silloin kun saan kahvia kuppiin :smiley-ashamed004
 
Takaisin
Top