2v7kk lyö repii tönii..

  • Ketjun aloittaja Annikkii
  • Aloituspäivämäärä
A

Annikkii

Vieras
Meillä on siis 2v7kk poika joka osaa jo jonkin verran puhua. Kavereita hänellä ei ole juurikaan koska olemme aika paljon keskenämme. Osoittaa kuitenkin kiinnostusta muihin lapsiin ja saattaa vilkuttaaa ja moikkailla jne mutta kun menemme ulos esim vaunuilla niin ohikulkevia lapsia saattaaa yrittää lyödä (ilman mtn syytä tai en ainakaan itse ole huomannut) ja puistoon kun menemme niin juoksee muiden lasten luo repimään vaatteista ja lyömään. Tämän seurauksena ihmiset kaikkoavat puistoista ja saamme vihaisia katseita ja suoraan sanottuna itsekin välttelemme puistoilua. Poikamme ei vaikuta olevan mitenkään aggressiivinen mutta en tiedä eikö vain osaa hakea kontaktia tms.. Olemme sanoittaneet ja kertoneet miten voi tervehtiä ja ei saa lyödä ja se sattuuu jne ja tuntuu ymmärtävän ja kuuntelevan kun asiasta esim kotona puhumme koska näyttää ja sanoo esim "kaveri moi" ja vilkuttaaa tai sanoo " ei lyö.. Silittää" ja sitten silittää... mutta itse tilanteessa ei puhetta kuuntele ja yrittää uudelleen ja uudelleen repiä vaatteista tai lyödä ja nyt olemme neuvottomia miten toimisimme :sad001 haluaisimme käydä puistoissa mutta ahdistaa ihmisten vihaiset katseet ja lähteminen pois puistoista meidän takia...
 
Onpa hankalan kuuloinen tilanne. Pystyisikö itse tilanteessa ohjeistamaan ja näyttämään ihan kädestä pitäen miten tulisi toimia? Todennäköisesti asia helpottuu kun poika kasvaa ja tulee järkeä lisää.
 
Kuullostaa ihanalta toi teidän poika ja kiva, että ymmärtää ja kuuntelee vaikkei käytännössä sosiaaliset taidot vielä ihan pelitäkkään. :) En ole asiantuntija, mutta vähän lukasin tosta aiheesta äsken ja kuullostais että ne sosiaaliset taidot ei ole vielä kehittyneet kunnolla ja se lyöminen on tapa hakea kontaktia, enkä usko että lapsi sitä sen kummemminen ajattelee pahalla. Löytyi vastaava kokemus toisesta taaperosta ja tämä ''agressiivisuus'' hävisi iän myötä, kun taidot kehittyi ja itseilmaisu parani. En toki tunne teidän poikaa, mutta netistä olen tämmöistä lukenut. Lapset tosiaan käsittelee asiota eritavalla ja toimii eritavalla.

Tämmöstä oli Helsingin yliopiston psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen kirjoittanut:

Sosiaalisiin taitoihin agressio liittyy sillä tavoin, että aggressiohan on eräs selviytymismalli, eräs toimintamalli. Se toimintamalli tulee käyttöön silloin, kun tilanne on ihmiselle ylivoimainen tai hän ei muuta keksi. Hän menettää malttinsa, käyttäytyy aggressiivisesti. Aggressiivisuuden ristiriita on juuri siinä, että se on oikeasti hyvin tehokas ja oikeasti ihan adekvaatti, paras malli tietyissä tilanteissa mutta meidän moraalimme sanoo, että sitä ei voi käyttää. Tästä tulee esimerkiksi pienellä lapsella ongelma, kun hän tajuaa että oikeasti hän pääsee aggressiivisuudella paljon nopeammin päämääräänsä kuin sosiaalisesti hyväksyttävällä käyttäytymisellä ja sitten hän ei saa niin kuitenkaan tehdä.
 
Takaisin
Top