2v nukkuu yksin kotona kun äiti käy lenkillä..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Siis ei kovin läheinen tuttuni käyttää koiraa iltalenkillä ja jättää 2v lapsen yksin kotiin nukkumaan siksi aikaa. Lenkki kestää kuulemma "vain" 15-20 min, mutta minusta tuo on jo kamalan pitkä aika. Äiti on siis yh, ja perustelee että mitä muuta voisi tehdä... Mutta mitä jos lapsi herää hädissään kun ei löydä äitiä? Mitä jos kotona tapahtuu jotain? Itse olen lapseton enkö myöskään ole kovin läheinen että kehtaisin suoraan mitään sanoa.

Mun mielestä tää ei ole mitenkään hyväksyttävää, mutta mitä ihmettä voin tehdä? Pitäiskö tästä jo ilmoittaa jonnekin? Vai mitä mieltä olette tuosta lapsen jättämisestä yksin kotiin?

soita ja tee kyseisestä äidistä jo lastensuojelu ilmoitus. ei pientä saa jättää yksin juuri mainitsemastasi syystäkään. siis soittaa yleiseen hätä numeroon ja mainitsee että haluaa tehdä lastensuojelu ilmoituksen ni keskus ilmoittaa asiasta eteen päin ja kohta sinulle soittaa takaisin päin päivystävä lastensuojelun virkailija salaisesta numerosta.

Siis mitä ihmettä?? mull on kohta 2v poika enkä uskalla käydä suihkussa sen aikaa kun se nukkuu !! Miten se uskaltaa jättää pikkusta YKSIN kotiin ?? :o

ei noin pientä lasta saa yksin kotiin jättää hetkeksikään. ilmoitus olis kyllä kohdillaan. hankkikoon tämä äiti vaikka joka ilta hoitajan koiralle tai lapselle koiran lenkin ajaksi, kunhan lapsi ei ole yksin.

Et kehtaa mainita asiasta, mutta lastensuojeluilmoituksen kehtaisit tehdä??
Eikö olisi reilumpaa keskustella asiasta äidin kanssa ensin.

Niin ja nykypäivänä lastensuojeluilmoitusta ei voi tehdä nimettömänä, äidillä on oikeus tietää kuka asiasta on ilmoittanut.
Joten helpompaa olisi yrittää keskustella äidin kanssa asiasta ensin...

Olen minäkin käyttänyt koirat ulkona ja jättänyt lapsen sisälle. Mutta vain itkuhälyttimen kanssa, jossa hyvä kuuluvuus. Silloinkin vain pikapissillä.
Onhan se joskus hankalaa, kun on kovat pakkaset tai mies poissa kotoa.

Koiratkin on kuitenkin käytettävä, mutta eikö sitä lenkkiä voisi tehdä lapsen kanssa aijemmin illalla? Ja pika pissitys tarvittaessa, kun lapsi nukkuu?!

Itseä hirvittää joskus käydä jo pelkästään tien laidassa postin haussa. Matkaa on noin 5m, mutta kyllä siinäkin voi auton alle jäädä....

Mä nyt uskallan tunnustaa näin nimimerkillänikin että koira on PAKKO päästää illalla pihalle (ulkoillaan kyllä tossa oman talon pihassa).  Käyn myös postilaatikolla niin että lapset ovat hetken valvomatta ja haen myös pihan perältä puita.  

Mä ennemmin kyllä mainitsisin tosiaan tälle äidille asiasta kuin hyökkäisin lastensuojeluilmoituksen tekoon.  Voisi tosiaan ehdottaa just tuota itkuhälytintä tai muuta vastaavaa.

..ja tällaisiin menee lastensuojeluvirkailijoiden aika.. ei oo kumma kun tullee "eerika-tapauksia" kun lastensuojelu ei ehdi oikeisiin tapauksiin puuttua, kun tällaisista "turhista" ne ylikuormittuvat.. 

Pahalta tuossa kuulostaa 15-20min. Mikään muu ei. Itkuhälytintä ja pihapiirissä pysymistä suosittelisin kyllä.
Tuossa tapauksessa pitäisi minusta riittää että koira tekee nopeasti hätänsä. Uroksilla on toki ongelmana etteivät tyhjennä rakkoaan kerralla, mutta luulisin että nekin voivat oppia ajan kanssa että illan viimeinen pissatus on se nopea piipahdus ulkona ja on parempi lorottaa kerralla kaikki mikä saattaisi tehdä tukalan olon myöhemmin. Joku uroskoiran omistanut voisi kertoa faktan? :)

Itsellä on kaksi koiraa. Olen varautunut samanlaiseen tilanteeseen aikomalla hankkia itkuhälyttimen jossa on kantavuutta tarpeeksi ulkona käymiseen jos lapsi jää kotiin nukkumaan. Ja kyse ei tule olemaan kuin muutamista minuuteista.

Luulen kyllä, että tälläisessä tilanteessa oltaisiin hyvin harvoin. Mies voi viedä koirat tai olla vauvan kanssa. Jos jokin poikkeus on, koirille saattaa hyvinkin riittää ulkoilu illalla ennen vauvan nukkumaan menoa ja seuraava vasta aamulla herättyämme. Nuo ovat niin mukavuudenhaluisia, että ne pitää monesti raahata väkisin ulos, kun mieluummin jatkaisivat unia jossain sohvan uumenissa. Vinttikoirien perusominaisuus kotioloissa.

Ymmärrän täysin tätä äitiä, sillä koiraa on vaan pakko käyttää pihalla. Jos koira ei pääse tarpeeksi käymään ulkona niin se varmasti kostautuu monin kertaisesti, esim koira alkaa pitemmän päälle käyttäytyä huonosti ja levottomasti jos ei pääse purkaamaan energiaa ja tietysti käymään siellä pissalla. Ihtiä harmittaa, ku meidän koira joutuu väliaikaisesti asumaan mun vanhemmilla, ku en kerta kaikkiaan ehdi/pysty käyttämään tarpeeksi pihalla, kun mies käy töissä. Keväällä pitäis pihalle rakentaa aitaus, niin meijänki pallero pääsee takas kotiin :) Ilmeisesti tällä äidillä ei ole tälläista mahdollisuutta..

Lastensuojeluilmoituksen sijaan voisit keskustella tuttavasi kanssa uudelleen!
Jokaisen meistä on helppo moralisoida, kun ei itse elä samassa tilanteessa. Yh-äidiksi voi joutua haluamattaankin. Eikö siinä ole "rangaistusta" tarpeaksi! Arki on niin paljon helpompaa jos on toinen vähänkin apuna. Eikä sitä ulkopuolista apua aina niin helposti ole saatavilla!

Koirien lenkitys pitäisi sujua lapsenkin kanssa. Silloin voi sään ollessa sopiva tehdä sen pitemmän lenkin. saa lapsikin ulkoiltua! Ainakin meidän tyttö istuu mielellään näin talvella pulkassa.
Ymmärrän jos tämä iltahetki on äidille myös sitä omaa aikaa, kun voi ihan hetken huokaista ja olla ilman lasta.
Mutta entäs jos hän jääkin lyhyellä lenkillä auton alle? On eri asia tuupertua kotonaan, kun lapsi sentään tietää missä äiti on.
Tai jos syttyy tulipalo? Tuli ei tarvitse tappaakseen montaakaan minuuttia....
(Mainitse vaikka näistä. Joskus pelottelu uhkilla on tehokkaampaa kuin uhkailu!)

Mä kehottaisin kyllä myös ensin keskustelemaan sen äidin kanssa. Mun käsityksen mukaan lastensuojeluviranomaisten seurantaan kun kerran joutuu niin niistä ei helposti eroon pääsekään, jonka kyllä ymmärrän erittäin hyvin mutta tämä tilanne nyt vaikuttaa ihan erilaiselta. Yksinhuoltajalla lienee tarpeeksi ajateltavaa ja tekemistä muutenkin kuin stressata päivittäin vielä siitäkin viedäänkö se lapsi pois jos kotona ei olekaan tarpeeksi siistiä kun viranomainen tulee taas tarkastukselle.

aika pitkä aika miustakii jättää yksinään,entäs jos herää sillävälin eikä äitiä näy missään?2v kerkee tuossa ajassa tehä jo vaikka sun mitä ei niin vaaratonta.ja entäs se hätä..tuossa tilanteessa ois parempi pikapissitys koiralle pihapiirissä ja pitempi kierros silloin kun lapsen voi ottaa mukaan.koira kyllä tottuu pissitys rutiineihin nopeesti.

Sokruli: Mun mielestä on ihan sama onko tyyppi yksinhuoltaja vai ei. Ja sama se onko aloittaja lapseton vai ei, tää TOIMINTA vain kuulostaa epäilyttävältä. Jättäisitkö itse kaksiveen yksin 20 minuutiksi?

Voishan tässä tapauksessa huolissaan oleva tuttava tarjota apuaan, joko lenkittämällä koiraa tai vahtimalla lasta silloin tällöin..

Itse olen sitä mieltä, että pikapissitys ok, mutta pitemmät lenkit tehdään päivällä. Jotain lastensuojeluilmoitusta asiasta on naurettavaa tehdä, jos asiat ovat perheessä muuten hyvin ja äiti huolehtii lapsestaan. Niinkuin joku sanoikin, yh-lla varmasti muutakin mietittävää. Olen iste monesti samassa tilanteessa, ja aamuisin ja iltaisin käytän koiran pikapissillä talon nurkilla ja lapsen kanssa pidempi lenkki päivällä. Eikä minua ole ikinä sitä muutamaa minuttia pelottanut yksin jättää, jos lapsi herää uniltaan niin ei se kauaa kerkeä yksin olemaan, helpotus on ihan lähellä :)

Puhu itse ystäväsi kanssa, älä sotke viranomaisia mukaan, ainakaan, jos tilanne ei ole paha. 

Itsellä tulee ehkä joskus tilanne että koirien on päästävä pissalle vaikka vauva olisi nukkumassa. Ja isä on yön töissä.
Meillä onneks onnellinen tilanne että koirat sopeutuu todella nopeasti jos pissitysrytmi muuttuukin ja eivät pakosta vaadi että tarvii aina tiettyinä aikoina ja tiettyjen tuntien sisällä ulkona käydä.
Mutta jos esim. vanhempi koirista (joka välillä kärsii virtsatietulehduksista joten pissaamisen tarve välillä lisääntyy) alkaa vinkumaan ulko-oven edessä niin mieluummin käytän hänet äkkiä pihalla pissalla kuin että valvottaisi vinkumisellaan vauvaa ja minua ja toista koiraa.
Tällöin kysymys on 5 minuutista. Elikkä saman verran aikaa mitä oma kakkalla käynti voi joskus kestää, enkä nyt ajatellut vauvaa mukana kantaa 24/7 että kyllä minulla on oikeus vessassa käydä. :D

Mutta 2vuotias on niin liikkuvainen, ja silloin kiinnostaa kaikki "kielletty" niin 20 min on vähän liikaa jättää lasta yksin nukkumaan kun äiti käy koiran kanssa ulkona. Jos siis vaikka käy niin että lapsi herääkin ja huomaa äidin olevan poissa niin voi esim. lähteä ovesta harhailemaan omille teilleen pahimmissa tapauksessa..
En itsekään heti lähtisi soittamaan lastensuojeluun vaan keskustelisin äidin kanssa asiasta ennen sitä. Jokainen sitä varmasti mokaa vanhempana joskus ja jos jokaisesta asiasta alettaisiin lastensuojelulle soittamaan niin Suomi olisi täynnä huostaanotettuja lapsia.

Itse käyn pidemmän lenkin koirien kanssa päivällä, kun vauva on mukana. Kerran olen jättänyt pienen vauvan n. kahdeksi minuutiksi nukkumaan sisään, kun kipaisin viemään koirat pikapissalle. En nähnyt mielekkääksi alkaa herättäämään ja pukemaan lasta pikaisen ulkona kipaisun vuoksi (mies ei päässyt sinä iltana viemään koiria iltapissalle).

Yksinhuoltajalla tilanne voi olla hankala varsinkin kovilla pakkasilla, mutta 20 min kuulostaa kyllä aika pitkältä ajalta, jos herää heti aluksi ja ihmettelee 20 min, että missä äiti on.

Toisaalta oma äitini kertoi, että n 80-luvun puolivälissä yksi heidän naapuri jätti 2-vuotiaan päiväunille kotiin ja vanhemmat pakkasivat sukset autoon, autoilivat hiihtoreitille, hiihtivät kunnon lenkin ja palasivat sitten kotiin. Tämä oli siis heillä säännöllistä. Nopeasti laskettuna olivat ainakin 1,5 tuntia pois usein. Heillä oli vielä tapana, ettei ovia laitettu lukkoon eli heidän omakotitalossa oli avoimien ovien päivätkin vielä samalla...

Takaisin