21. luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
21. luukku

iStock-1184816195.jpg


•••••☆•••••​

Lupauksensa mukaisesti Markus ja Miina Myyrä ilmestyivät seuraavana päivänä Hiirten perheen ovelle. Kun kaikilla poikasilla oli lämpimästi vaatetta päällä, he lähtivät yhdessä etsimään sopivaa kuusta. Tai pikemminkin sopivaa oksaa, sillä hiirten kotiin sopivaa kuusta on vaikea löytää. Poikaset olivat innoissaan ja Hildastakin oli mukava saada kuusi. Myyrät olivat niin hyvällä tuulella, että hänen oli myös pakko uskoa, ettei heitä haitannut auttaa häntä kuusen haussa.

Ennen pitkää sopiva oksa löytyikin ja Markus katkaisi sen. Sitten Miina ja Markus auttoivat Hildaa kantamaan oksan kotiin. He asettuivat oksan sulamaan ja kuivumaan ja Hilda kutsui Myyrät sisälle.
"Joko voidaan koristella kuusi?" poikaset kyselivät malttamattomana.
"Vasta huomenna, kun se on sula ja kuiva", Hilda vastasi.
"Äh, tylsää", kaksoset nurisivat.
"Onko leipominenkin tylsää?" Hilda kysyi poikasilta. "Olin suunnitellut tälle päivälle joulutorttujen leipomista. Saavat Miina ja Markuskin maistaa."
"Joo, leivotaan", poikaset hihkuivat melkein kuorossa.
Myyrätkin päätyivät auttamaan leipomisessa Hildan estelyistä huolimatta. He sanoivat että heistä oli mukava päästä leipomaan. Kotona he eivät olleet viitsineet tehdä torttuja vain heille kahdelle. Heillä kun ei ollut omia poikasia.

Pian Hiirten pesä täyttyi joulutorttujen tuoksusta ja iloisesta pulinasta. Hilda kuumensi heille vielä glögiä heille joulutorttujen kanssa juotavaksi ja he keskustelivat Myyrien kanssa siitä mitä joulupöytään kuului. Heillä oli siitä hieman erilainen käsitys. Rosollikin tai sallaatti, kuten Myyrät sitä kutsuivat oli heillä ihan erilaista. Hilda ei ymmärtänyt miten kukaan saattoi haluta rosolliin silliä.

•••••☆•••••
Millainen joulupöytänne on? Mitä kaikkea syötte? Esim. onko teillä kinkkua, kalkkunaa vai seitania? Joko valmistelut ovat käynnissä?
 
Kinkkua, laatikoita, rosollia, palapaistia, perunoita, vihersalaatti, juustoja ja hilloa, puolukkapiirakka ja ehdottoman tärkeät: vihreitä kuulia.
Muokkaus vielä että kaikki on hanskassa!
 
Äidin luona seitania ja porkkalaa, varmaan latikoistakin jotain vege versioita.
Anopilla kinkku, laatikot yms. perinteiset. Viedään sinne mukanamme kylmäsavulohta.
Omaan kotiin ei nyt hommata jouluruokia kun ne ei montaa päivää maistu.
 
Meillä on kinkkua, porkkana, peruna-ja lanttulaatikkoa, lihakastiketta, muusia, lihapullia, rosollia, salaattia ja kalaa.
 
Meidän joulupöydässä on yleensä erilaisia salaatteja, kananmunanpuolikkaita, savulohta, itsetehtyjä lihapullia, keitettyjä perunoita, kinkkua, imellytettyä perunalaatikkoa, bataattilaatikkoa, lanttulaatikkoa, sekä saaristolaisleipää.
 
Meillä on kinkkua, kalaa (vähän vaihtelee mitä), peruna- ja porkkanalaatikkoa, herneitä, kuivattuja luumuja, salaattia 1-2, lihapasteijoita ja lihalientä. Aiemmin ollut myös perunoita, mutta viime vuosina ollaan todettu ne turhiksi.

Mielenkiintoista että joillain kuuluu lihapullat jouluun. Ei tulisi itsellä mieleen.
 
Joulupöytäämme kuuluu: karjalanpiirakat munavoilla, karjalanpaisti, keitetyt perunat, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, punajuuriaurajuustovuoka, vihersalaatti, jossa mm. Pähkinöitä, siemeniä ja persimonia, kotikalja, piimä, maito ja vesi. Itse hapanjuuresta tehty Ruisleipä. Kinkku ja kinkkusinappi. Rosolli. Seuraavana päivänä otetaan sitten lohta erilaisissa muodoissa.

Makeina hedelmäsalaatti, sekahedelmäsoppa, riisipuuro, piparit, tortut, glögi ja kahvi. Sekä erilaiset suklaakonvehdit.
 
Meillä on yleensä ollu laatikoita, kinkkua ja/tai kalkkuna. Kalaa niille jotka sitä syö.

Mähän en ole vuosiin syönyt mitään eläinperäistä, enkä tykkää mistään laatikoista enkä jouluruuasta ylipäätään.

Äiti oli ostanut mulle vöner-vartaan, oon tehnyt seitania itsekin mutta nyt en jaksa. Ja tosiaan kun ei joulua kotona vietetä niin en ees lähtisi raahaamaan täältä muualle ruokia.

En ees itseasiassa tiedä mitä kaikkea nyt on tarjolla :tears:
 
Meillä on kinkkua, kalaa (vähän vaihtelee mitä), peruna- ja porkkanalaatikkoa, herneitä, kuivattuja luumuja, salaattia 1-2, lihapasteijoita ja lihalientä. Aiemmin ollut myös perunoita, mutta viime vuosina ollaan todettu ne turhiksi.

Mielenkiintoista että joillain kuuluu lihapullat jouluun. Ei tulisi itsellä mieleen.

Mäkin oon ihan yllättynyt, että muutkin kuin me syödään lihapullia jouluna. Luulin että tää on jotenkin harvinaista. :Face Without Mouth:
 
Mäkin oon ihan yllättynyt, että muutkin kuin me syödään lihapullia jouluna. Luulin että tää on jotenkin harvinaista. :Face Without Mouth:

Meil on muistaakseni kans ollut lihapullia joskus jouluna. Ja sit karjalanpaistia ja karjalanpiirakoita. Oispa iskä tehnyt piirakoita..:Face Savouring Delicious Food:
 
Minusta taas lihapullat jouluna on ihan normaalia ja tänäkin vuonna niitä todennäköisesti syödään. Sitten on tarkoitus ostaa loimulohta, porkkanalaatikkoa, maksalaatikkoa (jota en syö), ehkä bataattilaatikkoa (tätä kokeillaan ensimmäistä kertaa), rosollia, ehkä pakasteherneitä. Kananmunia myös keitetään. Joinain vuosina on ollut italiansalaattia ja katkarapukimaraa, mutta ehkä skipataan tänä vuonna. Ollaan juuri toipilaana eikä nyt ne innosta. Herkkuina syödään (kun taas ruokahalu sallii) piparia, joulutorttuja, luumurahkaa ja joulusuklaita. Pidän erityisesti tryffeleistä ja piparisuklaasta. Ainakin aattona syödään lounaaksi riisipuuroa.
 
Mäkin oon ihan yllättynyt, että muutkin kuin me syödään lihapullia jouluna. Luulin että tää on jotenkin harvinaista. :Face Without Mouth:
Meillä on lapsesta saakka ollut jouluruualla lihapullia, tulee äidinpuolen suvun tavoista. Eli itselle ne kuuluvat jouluun, varsinkin kun itse ja muutama muu eivät kinkkua syö niin on jotain lihaisempaa meillekin tarjolla laatikoiden kaveriksi. Miehen perhe oli ihan kummissaan aikanaan kun ekoja kertoja oltiin heillä syömässä jouluna enkä syönyt kinkkua vaan lihapullia jouluruuan kanssa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: nykyään myös mieheni haluaa joulupöytään tekemiäni lihapullia kinkun kaveriksi.
 
Aatto aamu aloitetaan riisipuurolla ❤️ päivällä jos nälkä yllättää on tarjolla piirakoita ja hedelmiä.
Iltapäivällä (n. klo15) syödään jouluruoka pitkän kaavan mukaan :White Smiling Face:
Joulupöytään tänä vuonna tulee:
Alkuruuat:
-kylmäsavulohimousse
-kylmäsavulohirulla
-lämminsavulohi
-mätimunat
-silliherkku
-vihersalaatti
-sienisalaatti
-rosolli
-piirakat + munavoi
Lämpimät ruuat:
-kinkku
-Poronkäristys
- Perunamuussi
-Laatikot
-punajuuri-aurapaistos
-Herneet
Jälkiruoka:
-Karpalojäädyke+ lämmin kinuskikastike
-piparit, suklaat
-joulutortut, kuivakakku
:red-heart:









-
 
Kinkku ja kalkkunaa. Porkkanalaatikko. Lanttulaatikko. Maksalaatikko. Puolukkahillo. Kermaporkkanat. Herneitä. Salaattia. Perunoita. Kastike. Keep it simple...
 
Mies tykkää kalkkunasta, joten sitä pitää olla. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mies saa yleensä myös töiden kautta lahjaksi kinkun, joten tulee sekin siinä sivussa. Mun äiti on jo vuosia tilannut mun ja siskojen joulupöytään meidän toivomat laatikot. Tänä vuonna tulee lanttu-, porkkana-, bataatti- ja punajuuri-aurajuustolaatikot. Lisäksi mummu tuo maailman parhaita lihapulliaan joulupöytäämme. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Sen lisäksi on uunilohta ja graavia lohta, sekä metsästäjän lautanen erilaisilla juustoilla, leikkeleillä ja suolakekseillä. Salaatteina on italiansalaatti, sienisalaatti, punajuurisalaatti ja eilen hain Lidlistä vielä kehuttua lohiviettelystä. Jälkkäriksi teen tänä vuonna piparimoussen.
 
Meillä on kinkkua, graavilohta, itse savustettua lohta, laatikoita (en tiedä mitä makuja kun en itse syö), rosollia, herneitä, luumuja, ruusukaaleja, salaatti, juustoja, leipää... Olikohan siinä kaikki.
 
Oma joulupöytä hyvin perinteinen, ei erikoisuuksia kun varmaan oisin ite ainoa kuka niitä söis. Isovanhempien joulupöydän ääreessä joulupäivänä tarjolla vegaaninen joulu, ihanaa!
 
Oma joulupöytä hyvin perinteinen, ei erikoisuuksia kun varmaan oisin ite ainoa kuka niitä söis. Isovanhempien joulupöydän ääreessä joulupäivänä tarjolla vegaaninen joulu, ihanaa!

Ihana vegaaninen joulupöytä! Mäkin olen nyt tutustunut enemmän kasvisvaihtoehtoihin ruokailussa ylipäätään. Nykyään välillä jopa tekee mieli kasvisvaihtoehtoja lihan sijaan, mitä en ois itestäni ikinä uskonut. Kauramaito on nyt jopa parempi kahvissa, kuin maito.
 
Takaisin
Top