2-vuotiaan unihaasteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Olive
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Olive

Seurustelun sensei
Tammikuiset 2023
Helmikuiset 2023
Meidän reilu 2-vuotias on aina ollut hyvin nukkuva ja itsenäisesti nukahtava. Toki pieniä unitaantumia on välillä ollut, mutta ei mitään suurta. Tammikuussa viimeksi oli jotain eroahdistuksen poikasta, ja silloin nukuin vajaan viikon verran taaperon huoneessa.

Nyt iltaisin nukkumaanmeno on kauhea suoritus. Aiemmin on voinut vain lähteä huoneesta pois iltalaulun jälkeen ja hän on jäänyt sinne unta odottelemaan - joskus höpisee pidempään ja joskus nukahtaa heti. Jos on huudellut/itkenyt, niin saatettu piipahtaa jos tuntunut hätääntyneeltä. Ovi ollut kiinni ja huone pimeä.

Nyt haluaa olla iltalaulun ajan sylissä, ja vaatii että jään viereen istumaan laulun jälkeen. Jos huoneesta lähtee, alkaa itkeä hysteerisesti. On rauhassa kun istuu vieressä, mutta säätää, laulaa, härvää, heittelee leluja jne. Joskus onnistuu poistuminen jossain 45-60min kohdalla vaikkei ole nukahtanut. Syliin nukahtaisi kyllä. Päiväunille mennessä riittää, että rauhoittuu hetken sylissä, ja sitten siirtää sänkyyn, niin alkaa heti nukkumaan/ei säädä ylimääräisiä, kunhan vaan aikuinen (=äiti) istuu vieressä. Yövaloa ollaan yhden illan verran kokeiltu, mutta en ole jättänyt yöksi päälle. Ei tosin nukahtamisrumbassa auttanut mitään, saman ajan siellä piti istua, eikä yövalo lohduttanut.

Lisäksi saattaa yöllä herätä itkien, ja silloinkin huoneeseen pitää jäädä istumaan, ennen riitti kun piipahti käymässä ja peitteli uudestaan. Viime yönä klo 2:15 (sen jälkeen kun olin istunut 45min huoneessa ja yrittänyt kahdesti poistua taaperon nukahdettua, yritykset päättyivät heräämiseen ja itkuun) taapero sanoi että haluaa äidin ja isin väliin nukkumaan. No otin sinne, ja valvoi 5:30 asti. Sääti kaikkea, höpisi, potki jne. Välillä oli hiljaa niin torkahtelin välillä itsekin. Lopulta 5:30 nukahti… Sanoin useaan kertaan, että nyt nukutaan, ja sanoin myös useasti että jos hän ei nyt rauhoitu, niin pitää mennä omaan sänkyyn.

Alkaa itsellä usko loppua, kun en haluaisi istua tuntia huoneessa kuuntelemassa pelleilyä, mutta poistuminen aiheuttaa huudon. Pelkään että syliin nukuttaminen aiheuttaa ojasta allikkoon -reaktion. En tiedä pitäisikö kokeilla jotain silittelyä tms, jos se rauhoittaisi eikä tarvisi tusata kaikkea ylimääräistä. Yövaloa voisi kokeilla kyllä vielä uudestaan.

Tuon iltahärväyksen kitkemiseksi yritettiin viikonloppuna rajoittaa päiväunia ja pistää hieman myöhemmin nukkumaan, kun pohdin riittääkö unipaine. Aiemmin siis viikonloppuisin heräilee 8 aikaan, päiväunet on alkaneet noin 13-13:30 ja saanut nukkua sen verran kuin nukuttaa, mutta ollaan herätetty viimeistään klo 16. Iltaunille menty klo 19.

Nyt päätin että max 1,5h päikkärit ja herätys viimeistään 15:30, ja iltatoimet alkaa klo 19 eli sängyssä oltaisiin noin 19:45. Eilen herätin kolmelta, sänkyyn mentiin klo 20, ja nukahti joskus klo 21. Lapsi saattaa myös haukotella ja sanoa olevansa väsynyt kun tehdään iltatoimia, mutta silti sängyssä alkaa tuo sirkus. Tähän unimäärään sivuhuomio, että on aina ollut tosi ”väsynyt” eli nukkunut paljon, päikyssä saattaa skipata joskus päiväunia, koska tottunut nukkumaan ”omassa rauhassa” tosi pimeässä. Siellä tarkkailee paljon ympäristöä, jonka lopputuloksena viikonloppuna nukkuu enemmän. Nyt pelkään, että tuleekin yliväsyneeksi, jos nukahtamisessa iltaisin kestää tunti ja nukkuu vaan esim klo 21-7 ja päiväkodissa vaikkapa tunnin.

Tiedän, että tämä mitä luultavimmin johtuu mielikuvituksen kehittymisestä, koska taapero osaa kertoa että pelottaa. Ei kuitenkaan osaa kertoa mikä pelottaa, tai no, aamulla sanoi että imuri pelottaa (meidän robotti-imuri, joka ei ole ollut varmaan yli kuukauteen edes päällä hänen nähden). Varsi-imurin kanssa auttaa mielellään ja oma-aloitteisesti. Mutta en vaan tiedä miten lähteä ratkomaan tätä 🙃 Lisäksi taapero on todella paljon mun perään, tarhaan jääminen on alkanut olemaan hankalaa jos lempparihoitaja ei ole aamulla vastassa (jää kyllä, mutta saattaa itkeä kovaakin), koko ajan pitää päästä äidin syliin. Saattaa myös hyvillä mielin leikkiä pitkäänkin itsekseen. Olen koittanut lisätä kahdenkeskistä aikaa ja läheisyyttä ym, mutta ei tunnu olevan vaikutusta.

Olipas pitkä sepustus. Vinkkejä, vertaistukea, mitä vaan? Alkaa usko loppua 😭

Kuulostaa tutulta. 😅 Meillä kyllä kertoo aina mikä pelottaa, kun on keksinyt kaikenlaisia juttuja, mutta joskus myös käyttää sitä vaan tekosyynä temppuilla ja tällöin ei kerro mikä pelottaa. Pidän yövaloa päällä ja se auttaa öisiin heräämisiin, kun näkee vähän niin nukahtaa paremmin uudelleen. Jos sanoo, että pelottaa, sanon, että ei ole hätää ja nyt on nukuttava, koska on yö. Rauhoittelen vain ne hysteeriset kohtaukset, mutta muuten pidän juttelun yms minimissä. Tällä ollaan saatu pahimmat sekoilut aika hyvin kuriin.
Juuri yksi ilta taas sekoili ihan huolella. Sitkeästi vain vein sänkyynsä aina, kun nousi ylös. En jää sängyn viereen valvomaan, vaikka yrittäisi siihen komentaa. Meillä ei nukuta enää päikkäreitä kuin harvakseltaan. Ei tule öistä mitään silloin, kun nukkuu päikkärit. 🥴 Vähän sekavaa tekstiä, mutta tällaisella ollaan menty ja saatu vähän rauhoittumaan noita öitä. Yksi mitä mies käyttää on, että sanoo tytölle, että ei haittaa, jos pelottaa, mutta silloin pitää olla rohkea. 😄

Kuulostaa tutulta. 😅 Meillä kyllä kertoo aina mikä pelottaa, kun on keksinyt kaikenlaisia juttuja, mutta joskus myös käyttää sitä vaan tekosyynä temppuilla ja tällöin ei kerro mikä pelottaa. Pidän yövaloa päällä ja se auttaa öisiin heräämisiin, kun näkee vähän niin nukahtaa paremmin uudelleen. Jos sanoo, että pelottaa, sanon, että ei ole hätää ja nyt on nukuttava, koska on yö. Rauhoittelen vain ne hysteeriset kohtaukset, mutta muuten pidän juttelun yms minimissä. Tällä ollaan saatu pahimmat sekoilut aika hyvin kuriin.
Juuri yksi ilta taas sekoili ihan huolella. Sitkeästi vain vein sänkyynsä aina, kun nousi ylös. En jää sängyn viereen valvomaan, vaikka yrittäisi siihen komentaa. Meillä ei nukuta enää päikkäreitä kuin harvakseltaan. Ei tule öistä mitään silloin, kun nukkuu päikkärit. 🥴 Vähän sekavaa tekstiä, mutta tällaisella ollaan menty ja saatu vähän rauhoittumaan noita öitä. Yksi mitä mies käyttää on, että sanoo tytölle, että ei haittaa, jos pelottaa, mutta silloin pitää olla rohkea. 😄

Meillä on vielä pinniksessä, niin ei pääse seikkailemaan. Jos yritän lähteä huoneesta, niin alkaa huutoitkeä paniikki-itkua kun olen poistunut, tai alle 5min kuluttua. Jätän nykyään oven raolleen, en laita kiinni. Se auttaa vähän, mutta ei todellakaan joka kerta. Itku lakkaa heti kun saavun huoneeseen, ei edes tarvi rauhoitella. Kun istun seurana, en sano mitään, olen yleensä jopa selkä lapseen päin ettei saa musta ns kontaktia.

Päikkärit on meillä kyllä melkein pakolliset vielä. Kuten sanoin, on aina ollut tosi ”väsynyt” ja unentarve ollut muita ikätovereita suurempi. On nyt 2v3kk. Nukahtaa päikkäreille tosi nopsaan ja pitää 85% kerroista herättää niiltä.

Onnistuisiko päiväunien alkamisajankohtaa siirtää aiemmaksi? Jos herää päiväunilta vasta 15-15:30 aikoihin, voi hyvin olla, että unipainetta ei riitä vielä illalle. Pystyisikö pitämään viikonloppuna päiväunien osalta saman rytmin kuin päiväkodissa (oletan, että siellä menee nukkumaan n. 12 aikaan)? Sitten herätys noin kahden aikaan ja illalla sama rytmi kuin teillä ollut aiemminkin eli nukkumaan siinä kahdeksan aikoihin, tarvittaessa jopa ennen sitä.

Nukahtaisiko päiväunille aiemmin? Jäisi se illan valvomispätkä pidemmäksi? Meillä käyty nukkumaan päiväunille (päiväkodeissa myös) klo 12 aikoihin. Ja yöunille klo 20 aikoihin. Seittemältä voi olla aika aikaista jo isomman taaperon kanssa.

Meillä oli myös vahva tommonen pelkovaihe isommalla jossakin kohtaa. Yritettiin silloin tehdä omasta sängystä mahdollisimman mukava, sai valita uudet lakanat, ostettiin semmonen prinsessakatos sängyn päälle, että sängystä tuli semmonen oma pesä ja myös otettiin yövalo käyttöön. Meillä se on koko yön päällä.

Meidän lapsi taisi kyllä olla isompi kun tätä säätöä tuli ja meillä oli silloin käytössä tarrataulu. Meillä siis haasteena oli, ettei halunnut käydä nukkumaan omaan sänkyyn vaan olisi tullut meidän sänkyyn. Aina kun nukahti omaan sänkyyn sai tarran ja viidestä tarrasta lapsi sai päättää jonkun tekemispalkinnon. Esim. Käytiin paistamassa nakkeja nuotiolla.

Me kyllä myös ollaan lasten kanssa paikalla kunnes nukahtavat. Joko pidetään kättä päällä tai silitetään tai sit ollaan vaan lähellä. En oo ymmärtäny miksi lapsen pitäisi osata nukahtaa yksin, mutta tässähän on monia eri tapoja toimia. Meille on toiminut se, että ollaan yhdessä kun nukahdetaan. ☺️

Ja siis itselläni on auttanut se että oon vaan luovuttanu. Ennen saatto tympiä, jos nukahtamisessa kesti. Nykyään aattelen et aina jollain on jotain säätöä menossa ja semmosta se elämä on. 😂 Kuuntelen podcasteja tai äänikirjaa kuulokkeilla ja hengailen siellä makkarissa, joskus 5 min joskus 1,5h 🤷

Miusta on tärkeä tunnistaa milloin on kyse siitä, että lapsi yrittää manipuloida huvikseen ja milloin siitä, että kaipaa tyynnyttelyä. Jos on peloissaan niin silloin jutellaan juttu läpi ja rauhoitellaan, mutta jos yrittää vain venkoilla niin olen pysynyt tiukkana siitä, että nyt mennään sinne nukkumaan. Ja meillä ei siis tykkää, että illalla silittää tms vaan haluaa ettei kosketa. Aina (eli melkein joka kerta, kun itse nukutan) työntää käden pois, jos se on edes sängyssä.

Aina välillä tosiaan tulee noita vaiheita ja juuri oli tuollainen vaihe viikon parin verran, että illat oli hirveää sekoilua, vaikka yleensä nukkuu hyvin. Meillä auttoi, kun tosiaan ei antanut tehdä nukkumaanmenosta mitään farssia ja nyt onkin taas ollut vähän rauhallisempia iltoja ainakin muutamia päiviä. 😅

@nabss @Pikkupikkupikkunen voihan niitä päiväunia aikaistaa viikonloppuisin, mutta ei tuo päiväkodin aikataulu oikein auta viikollakaan tuohon yöunille menoon. Kokeillaan toki tänään nyt sitä että mennään vähän myöhemmin nukkumaan kun viime viikolla päikkypäivinä, eli joskus 19:30-19:45 sinne sänkyyn.

Just eilen vaihdoin lapselle hänen toivomansa lakanat. Tuollainen ”katos” voisi ehkä toimia, voisin kysyä lapselta haluaako sen, hänen sängyssä oli sellainen pienempänä. Jos se toisi turvaa. Unikavereita sängyssä on useampi. Omassa huoneessaan vietetään aika vähän aikaa hereillä ollessa, eli ehkä sitä voisi myös lisätä, niin huone on ”tutumpi”.

Meillä tosiaan aiemmin aikuisen läsnäolo nukahtaessa on aiheuttanut sirkusta ja temppuilua, ei malttanut nukkua kun oli seuraa. Toki ihan vauvana nukahti rinnalle, mutta jostain muutaman kuukauden ikäisestä nukahtanut itsenäisesti. Lomamatkoilla pitänyt mennä vessaan ”karkuun” ettei läsnäolo häiritse.

Täytyy ottaa itselle kuulokkeet tuonne huoneeseen ja vaikka kutimet.. Ottaa oman ajan kannalta 😅

Miusta on tärkeä tunnistaa milloin on kyse siitä, että lapsi yrittää manipuloida huvikseen ja milloin siitä, että kaipaa tyynnyttelyä. Jos on peloissaan niin silloin jutellaan juttu läpi ja rauhoitellaan, mutta jos yrittää vain venkoilla niin olen pysynyt tiukkana siitä, että nyt mennään sinne nukkumaan. Ja meillä ei siis tykkää, että illalla silittää tms vaan haluaa ettei kosketa. Aina (eli melkein joka kerta, kun itse nukutan) työntää käden pois, jos se on edes sängyssä.

Aina välillä tosiaan tulee noita vaiheita ja juuri oli tuollainen vaihe viikon parin verran, että illat oli hirveää sekoilua, vaikka yleensä nukkuu hyvin. Meillä auttoi, kun tosiaan ei antanut tehdä nukkumaanmenosta mitään farssia ja nyt onkin taas ollut vähän rauhallisempia iltoja ainakin muutamia päiviä. 😅

Joo siis ehdottomasti, mä aina kuulostelen millaista se itku on. Esim eilen kun poistuin sen noin 45min jälkeen, niin eka oli hiljaista ja sit alko sellanen pieni vaimea itku/kitinä, ja en mennyt paikalle. Loppui minuutissa se itku ja nukahti. Mutta tuo paniikki-itku ja äidin huutaminen hädissään on ihan erilaista.

Joo kyllä meilläkin pääasiassa on aina nukahtanu molemmat lapset hyvin, mut joskus noita kaikkia unitaantumia yms tulee kaikille. En oo jaksanu ottaa stressiä, yritän vaan muistaa, et tämäkin loppuu joskus, eikä ajatella et nyt tämä on aina tätä. Ainaki minä sorrun siihen et ajatukset menee heti semmoneen paniikkiin et tästä tulee meidän uusi normaali, enää ikinä kukaan ei nukahda normaalisti. 😂 Ja aina ne säädöt on loppunu lopulta!

Ja siis @Pilkki24 toihan onki just tärkeää tunnistaa et mikä sille omalle lapselle toimii. Toiset lapset nukahtaa itse, toiset kaipaa läheisyyttä ja silityksiä illalla. 🤷Meillä molemmat on aina kaivannu sitä et joku on heidän kanssa, kun käyvät nukkumaan, niin me ollaan niiden kanssa.

En oo ikinä ajatellu, et lapset manipuloi nukahtamiseen liittyvissä asioissa. 😂 Tosin isompi yrittäny muutaman kerran tätä klassista "minulla on vieläkin jano" vitkuttelua. Mut senkin oon vaan aatellu johtuvan siitä, että sitä lasta ei niin kovin nukuta just nyt ja haluaisi tekemistä.

Kokeilla voisi tietysti unimusiikkia tai lasten äänikirjoja myös @Olive meillä on ollu kausia kun unimusiikki auttaa ja sit esim. Toi isompi oli pienenä sellainen et kaikki äänet vaan häiritsi. Jos vaikka yritti laulaa uneen, laittaa unilauluja soimaan, niin lapsi vaan piristy ja jäi kuuntelemaan sitä. Kaikki nukahtaminen loppu siihen. 😂

Joo kyllä meilläkin pääasiassa on aina nukahtanu molemmat lapset hyvin, mut joskus noita kaikkia unitaantumia yms tulee kaikille. En oo jaksanu ottaa stressiä, yritän vaan muistaa, et tämäkin loppuu joskus, eikä ajatella et nyt tämä on aina tätä. Ainaki minä sorrun siihen et ajatukset menee heti semmoneen paniikkiin et tästä tulee meidän uusi normaali, enää ikinä kukaan ei nukahda normaalisti. 😂 Ja aina ne säädöt on loppunu lopulta!

Ja siis @Pilkki24 toihan onki just tärkeää tunnistaa et mikä sille omalle lapselle toimii. Toiset lapset nukahtaa itse, toiset kaipaa läheisyyttä ja silityksiä illalla. 🤷Meillä molemmat on aina kaivannu sitä et joku on heidän kanssa, kun käyvät nukkumaan, niin me ollaan niiden kanssa.

En oo ikinä ajatellu, et lapset manipuloi nukahtamiseen liittyvissä asioissa. 😂 Tosin isompi yrittäny muutaman kerran tätä klassista "minulla on vieläkin jano" vitkuttelua. Mut senkin oon vaan aatellu johtuvan siitä, että sitä lasta ei niin kovin nukuta just nyt ja haluaisi tekemistä.

Kokeilla voisi tietysti unimusiikkia tai lasten äänikirjoja myös @Olive meillä on ollu kausia kun unimusiikki auttaa ja sit esim. Toi isompi oli pienenä sellainen et kaikki äänet vaan häiritsi. Jos vaikka yritti laulaa uneen, laittaa unilauluja soimaan, niin lapsi vaan piristy ja jäi kuuntelemaan sitä. Kaikki nukahtaminen loppu siihen. 😂

Joo mä oon muutamia kertoja kokeillut tuota ”Kani joka tahtoi nukahtaa” nukutussatua. Ei auta 😅 Kohinaa voisi kokeilla, tai jotain rauhallista musiikkia.

Taisi olla meilläkin molemmilla lapsilla jossain noilla main vaikea vaihe nukkumisen suhteen. Uskoisin liittyvän just aivojen kehitykseen. Mielikuvitus tuo pelkoja ja oiskohan siinä eroahdistuskausikin. (Ainakin tuo päiväkotiin jäämisen vaikeus kuulostaa siltä.) Tähän voi siis sanoa lohdutukseksi sen klassisen: se on vain vaihe.

Mutta tiedän, se on ärsyttävä vaihe. Mielestäni jos lapsi huutaa hädissään siihen pitää ehdottomasti vastata ja jotenkin rauhoitella. (Toki toimintatapoja on monia enkä sano omani olevan ainoa oikea.) Ylipäätään vierastan ajatusta siitä että lapsi manipuloi. Kyllä sille itkulle aina jokin syy on. Mikä toki ei tarkoita, että jokaiseen kitinään tarvitsisi reagoida. (Eli toimit mielestäni ihan oikein, menee siis pohdintani vähän sivuraiteille.)

Tuo nukutuksen omana aikana ottaminen kuulostaa hyvältä ajatukselta. Jos ei muuta niin ainakin itsellesi vähemmän raskasta. Hyvässä lykyssä se auttaa lastakin nukahtamaan, kun et ole tilanteessa jännittyneenä.

Joo mä oon muutamia kertoja kokeillut tuota ”Kani joka tahtoi nukahtaa” nukutussatua. Ei auta 😅 Kohinaa voisi kokeilla, tai jotain rauhallista musiikkia.
Me kuunneltiin jossain vaiheessa paljon Suvi Teräsniskan iltalauluja. Ne on tosi kauniita ja mukavia kuunnella iteki. Joskus kokeiltu jotain YouTuben unimusiikki pimputuksia, mut ne ei oikein meillä toiminu. Ja niistä kannattaa valita ne live versiot ettei tuu mainoksia väliin. Voi vähän särkeä rauhallista tunnelmaa. 🤭

Ja tsemppiä! Toivottavasti ratkeaa pian. On tommoset vaiheet rasittavia aina.

Kyllä meillä ainakin osaa vääntää manipulaatioitkut eli suomeksi tekoitkut. Ja hauskimpia on hetket, kun unohtaa huutaa niin itku loppuu kuin veitsellä leikaten. Osaa myös maanitella ja pyytää asioita "söpösti". 😅

Joskus, kun ei vain malttaisi nukkua, kun tekisi mieli vielä leikkiä niin saattaa tekoitkeä, jotta taipuisin viihdyttämään. En siis suostu siihen viihdyttämiseen. Samalla tavalla on oppinut käyttämään "pelottaa" fraasia. Välillä pelottaa jopa housujen jalkaan laittaminen. 😂 Eli aina meillä ei oikeasti pelota vaan käyttää sitä syynä ettei tarvitsisi tehdä jotain.

Kyllä meillä ainakin osaa vääntää manipulaatioitkut eli suomeksi tekoitkut. Ja hauskimpia on hetket, kun unohtaa huutaa niin itku loppuu kuin veitsellä leikaten. Osaa myös maanitella ja pyytää asioita "söpösti". 😅

Joskus, kun ei vain malttaisi nukkua, kun tekisi mieli vielä leikkiä niin saattaa tekoitkeä, jotta taipuisin viihdyttämään. En siis suostu siihen viihdyttämiseen. Samalla tavalla on oppinut käyttämään "pelottaa" fraasia. Välillä pelottaa jopa housujen jalkaan laittaminen. 😂 Eli aina meillä ei oikeasti pelota vaan käyttää sitä syynä ettei tarvitsisi tehdä jotain.

En meillä ole kyllä tekoitkua havainnut, eikä tuollaisia ”manipulointiyrityksiä” itkulla/maanittelulla. Teoilla toki yrittää vaikuttaa asioihin, esim yrittää kyllä siis esim iltaisin tärkeitä unileluja heittelemällä saada mua takaisin huoneeseen ja sit itkee niiden perään. Käyn nostamassa ne, sanon hyvät yöt ja poistun. Eli heittelemällä niitä ei saa mua jäämään sinne vaikka pyytää. Sitähän hän yrittää. Kyllä sit jos jotain kieltää tms niin itkee koska harmittaa että tekeminen loppuu, en näe että yrittäisi manipuloida mua palaamaan siihen tekemiseen.

Tuo imuri tuntuu pelottavan usein, samoin on nyt viikon puhunut että sormessa pipi (oli kissankynsi joka leikattiin pois). Myös kun tarhakaveri tönäisi häntä joskus kuukausi sitten, saattaa edelleen puhua siitä. Luin jostain, että tän ikäiset saattaa olla tosi huolissaan kun tulee joku pipi ym. Sehän saattaa pelottaa myös. Ja muistelee vanhoja pelottavia hetkiä. Ja sit toki se mielikuvituksen kehitys ja painajaiset.

En meillä ole kyllä tekoitkua havainnut, eikä tuollaisia ”manipulointiyrityksiä” itkulla/maanittelulla. Teoilla toki yrittää vaikuttaa asioihin, esim yrittää kyllä siis esim iltaisin tärkeitä unileluja heittelemällä saada mua takaisin huoneeseen ja sit itkee niiden perään. Käyn nostamassa ne, sanon hyvät yöt ja poistun. Eli heittelemällä niitä ei saa mua jäämään sinne vaikka pyytää. Sitähän hän yrittää. Kyllä sit jos jotain kieltää tms niin itkee koska harmittaa että tekeminen loppuu, en näe että yrittäisi manipuloida mua palaamaan siihen tekemiseen.

Tuo imuri tuntuu pelottavan usein, samoin on nyt viikon puhunut että sormessa pipi (oli kissankynsi joka leikattiin pois). Myös kun tarhakaveri tönäisi häntä joskus kuukausi sitten, saattaa edelleen puhua siitä. Luin jostain, että tän ikäiset saattaa olla tosi huolissaan kun tulee joku pipi ym. Sehän saattaa pelottaa myös. Ja muistelee vanhoja pelottavia hetkiä. Ja sit toki se mielikuvituksen kehitys ja painajaiset.
Meillä on ollut tuota huolissaan oloa, mutta se menee ohi, kun kerrotaan aina uudelleen ja uudelleen ettei hällä ole hätää tai ettei haittaa, että pelottaa, mutta pitää olla rohkea. On vähän kyllä välillä tekemistä, kun yrittää kaksivuotiaalle selittää abstrakteja asioita kuten uni tai mielikuvitus. 😅 Puhumalla on kuitenkin saatu pelot kuriin. 😊 Viereen otan vain jos herää keskellä yötä ja haluaa tulla tai olen ollut paljon pois kotoa ja kaipaa äitiä sen takia. Mie oon välillä kotona vain nukkumassa, kun työvuorot ovat pitkiä ja työmatkaakin jonkun verran. Mutta ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa haluaa tulla jommankumman viereen.

Meillä ei ole ikinä tullut tuollaisia sekoilu tai pelottaa vaiheita, koska ollaan nukuttu aina perhepedissä ja vieressä ollaan nukahtamiseen asti. Tai aina ja aina, siinä 10kk tienoilla vihdoin luovutin ideasta et lapsen pitäs yksin nukkua ja kaikki ongelmat nukkumisen kanssa helpottivat ja oma psyyke sai rauhan ku tuntui sisäisesti et teen väärin kun yritän ja yritän ja lapsi ei vaan totu, vaikka tuntui et kaikki muutkin saa lapset omiin sänkyihin nukkumaan😅 mut siis siitä päätellen varmasti vaihe joka liittyy yksin jäämiseen ja mielikuvituksen heräämiseen, ja jos oma psyyke kestää sen ohi niin rauhoittuu.

Meillä ei ole ikinä tullut tuollaisia sekoilu tai pelottaa vaiheita, koska ollaan nukuttu aina perhepedissä ja vieressä ollaan nukahtamiseen asti. Tai aina ja aina, siinä 10kk tienoilla vihdoin luovutin ideasta et lapsen pitäs yksin nukkua ja kaikki ongelmat nukkumisen kanssa helpottivat ja oma psyyke sai rauhan ku tuntui sisäisesti et teen väärin kun yritän ja yritän ja lapsi ei vaan totu, vaikka tuntui et kaikki muutkin saa lapset omiin sänkyihin nukkumaan😅 mut siis siitä päätellen varmasti vaihe joka liittyy yksin jäämiseen ja mielikuvituksen heräämiseen, ja jos oma psyyke kestää sen ohi niin rauhoittuu.
Meillä taas homma helpottui, kun kaikki alkoivat nukkumaan omissa huoneissaan. 😂 Tyttö on aika hyvin nukkunut aina, mutta jossain vaiheessa alkoi selkeästi häiriintymään muiden äänistä ja heräili öisin (aikuisilla vuorotyöt, mies kuorsaa ja minä pyörin ja puhun unissani) ja tässä kohtaa siirrettiin sitten omaan huoneeseen.

Meillä taas homma helpottui, kun kaikki alkoivat nukkumaan omissa huoneissaan. 😂 Tyttö on aika hyvin nukkunut aina, mutta jossain vaiheessa alkoi selkeästi häiriintymään muiden äänistä ja heräili öisin (aikuisilla vuorotyöt, mies kuorsaa ja minä pyörin ja puhun unissani) ja tässä kohtaa siirrettiin sitten omaan huoneeseen.
Joo eiköhän nää oo luonne ja temperamentti sun muita kysymyksiä. Mut sitä jaksaa joskus uskomattoman kauan yrittää jotain mikä tuntuu siltä et näin kaikki tekee, kyl sen pitää toimia näin. Kun tutustuin lasten herkkyys asioihin ja orkidea/voikukka teoriaan niin ymmärsin paljon oman lapsen tavasta kokea maailmaa. Ja vähän myös omaani, olen just semmonen et jos joku käskyttää ja pakottaa niin en varmasti tee enkä ole yhteistyöhaluinen mut jos keskustellaan ja balansoidaan näkökulmat niin tapahtuu tehokkaasti ja priimaa. Näen samaa vikaa lapsessa 🤣

Joo eiköhän nää oo luonne ja temperamentti sun muita kysymyksiä. Mut sitä jaksaa joskus uskomattoman kauan yrittää jotain mikä tuntuu siltä et näin kaikki tekee, kyl sen pitää toimia näin. Kun tutustuin lasten herkkyys asioihin ja orkidea/voikukka teoriaan niin ymmärsin paljon oman lapsen tavasta kokea maailmaa. Ja vähän myös omaani, olen just semmonen et jos joku käskyttää ja pakottaa niin en varmasti tee enkä ole yhteistyöhaluinen mut jos keskustellaan ja balansoidaan näkökulmat niin tapahtuu tehokkaasti ja priimaa. Näen samaa vikaa lapsessa 🤣
Mie taas hyvin vähän teen asioita seuraten miten muut tekee. Aina välillä alan epäilemään itseäni, vaikka homma tuntuu toimivan näinkin. 😅 Mutta pääasiahan on, että arki rullaa ja lapsella on hyvä olla. 😊

Takaisin