2. Luukku

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021

2. Luukku​

1669962619595.png

🌟🌟🌟

Taneli oli ensimmäisen päivän kierroksellaan huomannut, ettei ylimmässä kerroksessa äitinsä kanssa asuvalla pikku Lumilla ollut lainkaan joulukalenteria. Taneli oli asiasta hieman ihmeissään. Eikö Lumin perheessä vietetty joulua? Ei, ei asia niin voinut olla. Hehän olivat ilahtuneet kovasti hänen eilisestä tervehdyksestään. Taneli pohti muita vaihtoehtoja. Voisiko Lumin äiti ajatella, ettei tyttö vielä tarvitse kalenteria vaikka on jo kolme? Vai eikö Lumin äidillä ollut varaa kalenteriin? Vai eikö hän ollut vain muistanut? Hän vaikutti hieman kiireiseltä ja asiat oli hieman hujan hajan. Koti oli silti kodikas ja he vaikuttivat onnellisilta.

Taneli pohdiskeli asiaa heidän keittiön pöydällä, kun hän kuuli lähestyviä askeleita. Hui, nyt tuli kiire! Hän oli ihan näkösällä eikä tonttua kuulunut nähdä. Taneli hyppäsi alas pöydältä tuolille. Tuolilla oli nippu lehtiä, joiden taakse Taneli piiloutui varmuuden vuoksi tarkkailemaan tilannetta. Lumin äiti liikkui keittiössä aivan kuin etsien jotain. Lopulta hän ravisteli päätään, huokaisi itsekseen ja poistui keittiöstä.

Taneli lähti liikkeelle vasta, kun kuuli oven käyvän Lumin äidin lähtiessä. Taneli arveli hänen lähteneen hakemaan Lumia päivähoidosta, sillä tähän aikaan hän haki tytön eilenkin. Eilisestä päätellen Taneli arveli hänellä olevan aikaa puoli tuntia. Se riitti mainiosti. Taneli oli huomannut lehtikasassa tutun näköisen nurkan sen takana piileskellessään. Nyt Taneli alkoi siirtää lehtiä saadakseen löytönsä kokonaan esiin. Osa lehdistä tipahti lattialle, sillä niiden käsittely oli pienenä tonttuna hieman hankalaa. Lopulta Taneli sai esiin samanlaisen joulukalenterin, kuin oli nähnyt muissakin asunnoissa. Se ilmeisesti oli tullut ilmaiseksi postin mukana.

Taneli vei kalenterin eteiseen oven eteen. Siellä se näytti siltä kuin olisi pudotettu postiluukusta. Siivottuaan keittiössä aiheuttamansa sotkun, Taneli asettui Lumin äidin kenkään odottamaan. Pian käytävästä kuuluikin Lumin kiukkuisia ääniä.
"Miksi mulla ei ole joulukalenteria?" hän tenttasi äidiltään. "Kaikilla muilla on!"
"Kultapieni, sinä saat huomenna kalenterin", Lumin äiti yritti rauhoitella tyttöä.
"Haluan tänään!" Lumi huusi jo itkuisen kuuloisesti. "Kaikki muut sai jo eilen!"
Lumin äiti avasi oven. Taneli näki kuinka Lumin itkuiset kasvot vaihtui ensin hämmästyneiksi ja sitten niille levisi iloinen hymy.
"Joulukalenteri!" hän hihkaisi.
Lumin äiti avasi suunsa sanoakseen jotain, mutta sulki sen sitten ja näytti yllättyneeltä tytön syöksyessä poimimaan kalenterin lattialta. Taneli livahti avoimesta ovesta käytävään tyytyväisenä itseensä. Lumin joulun odotus oli pelastettu, nyt oli aika vierailla muissa kodeissa.


🌟🌟🌟

Millaiset joulukalenterit teidän perheessä on tänä vuonna? Mitä luukusta löytyi tänään?
 
Minulla on puurokalenteri, ja tänään tuli omena-mustikka-vadelma-puuroa 😁 yksi ilta askartelin miehelle joulukalenterin "harjoitustyönä tulevaa varten", kun aikaisintaan vuoden päästä vasta lapsi ymmärtää edes jotain joulukalenterin päälle. Pienistä paperista taitelluista laatikoista löytyy erilaisia suklaakarkkeja, hedelmänami- ja salmiakkiaskeja, miehen lempparipurkkaa sekä nallevitamiineja 😄
 
Esikoinen valitsi kinder-kalenterin, melkein 1v lle ostin normaalin kalenterin mutta vaihdoin suklaiden tilalle talkkunapalloja ja pieniä vauvoille tarkoitettuja naksuja ja itselläni on perinteisesti Partiolaisten joulukalenteri. Mies osti veikkauksen joulukalenteriarvan itselleen 😍
 
Minulla ja puolisolla on suklaakalenterit ja taaperolla on sekä kuvakalenteri että pipsa possu kirjakalenteri. Kuulemma on hieno kalenteri 😍 ei olla tänää vielä avattu.
 
Molemmilla lapsilla on suurimmat kinderkalenterit, mitä kaupasta löytyy, ja partiolaisten kalenterit, jotka ostan joka vuosi kannatusmielessä. Esikoinen on sitkeästi esitellyt, että haluaa pokemon-lelukalenterinkin, mutta en vielä ole sellaista hankkinut...
 
Molemmilla lapsilla on tavalliset suklaakalenterit. Meillä oli myös ideana ostaa isoimmat Kinder-kalenterit, mutta mummi ehti ensin kun lasten kanssa oli kaupassa ja lapset valitsivat tavan kalenterista suosikkinsa.
Molemmille ostin kuitenkin jo syksyllä lelukalenterit: vanhemmalle Pyjamasankarit ja nuoremmalle Brion jouluisen junan. Sitkun saisi vielä pienen ymmärtämään että ei kaikkia luukkuja voi heti avata ja että ei voi tietää mistä luukusta se juna paljastuu..🎅
Paljastunut on lelu, tarra, ukkeli ja lahjapaketti.
Meillä vanhemmille olisi arpakalenterit hommattava, en koronassa ole päässyt hankkimaan kun piti olla yllätys.
Mulla on myös ihana konvehtikalenteri, mutta oon herkkulakossa jouluun asti niin.. sinne asti odottaa 😘 😋
 
Meiltä löytyy puurokalenteri missä oli muistaakseni mansikka-mustikka-vadelmapuuroa, muumihedelmäkalenteri missä oli rusinoita ja teekalenteri missä oli herkkuani mustaherukkateetä. Lisäksi on Pipsa Possu -tarinakalenteri (useita vuosia jo ollut sama) mistä illalla luetaan pieni tarina.
 
Lapsilla on suklaakalenterit. Esikoiselle ostettiin Muumi-kalenteri. Isoisä osti kuitenkin kummallekkin lapselle Mauri Kunnas-kalenterit, joten esikoisella on nyt kaksi suklaakalenteria. Vauvan kalenterin suklaat syö äiti, jotka kulkeutuvat sitten äidinmaidon kautta vauvalle :Winking Face: Muumi-kalenterista löytyi Mörkö suklaan takaa tämän päivän luukusta.
 
Mulla on teekalenteri, esikoisella Kinder-kalenteri ja kuopuksella ja miehellä kuvakalenterit. Oman kalenterini teen juon illalla. Eilen oli inkivääriteetä. Mies ei ole tainnut vielä avata, esikoinen söi suklaansa ennen kun sain silmiäni auki ja kuopuksella taisi olla kuusenoksa, jossa joulupalloja.
 
Minulla on joulukoristelaatikossa itse valmistamani seinälle ripustettava jouluinen ristipistotyökuva, jossa pussukat pienille tavaroille. Ehkäpä 2023 se löytää paikkansa esille.
Nyt tekeillä uusi ns. putkilomalli. Olen kerännyt jo parivuotta poretablettien tyhjiä putkiloita sitä varten. Päällystän ne erivärisillä kankailla ja kasaan /pinoan johonkin muotoon. Sisälle tulossa päivän papereille kirjoitettuja mietelauseita, muistutuksia ystävien nimipäivistä jne ehkäpä jopa esim sukulakukin. Kuka tuota aikuisten kalenteria käyttää eli sen omakseen saa, onkin vasta ensivuonna mietittävä.
Erään ystävän kanssa lähetämme toisillemme tänäkin vuonna sähköpostiviestit päivittäin. Tänään sieltä tuli valokuva vuosien takaa, eilen oli soittopyyntö xvz: numeroon, johon vastasikin jalkahoitaja eli sain tietää olevani oikeutettu jalkahoitoon+ hierontaan lahjakortilla 1.12-30.5 välillä.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on teekalenteri, esikoisella Kinder-kalenteri ja kuopuksella ja miehellä kuvakalenterit. Oman kalenterini teen juon illalla. Eilen oli inkivääriteetä. Mies ei ole tainnut vielä avata, esikoinen söi suklaansa ennen kun sain silmiäni auki ja kuopuksella taisi olla kuusenoksa, jossa joulupalloja.
Tee kalenteria itsekin kaupassa kovin ihailin! Jäi nyt sen hankinta sattuneesta kofeiinirajoite-syystä ensivuoteen :Winking Face:
 
Lapsilla on suklaakalenterit. Esikoiselle ostettiin Muumi-kalenteri. Isoisä osti kuitenkin kummallekkin lapselle Mauri Kunnas-kalenterit, joten esikoisella on nyt kaksi suklaakalenteria. Vauvan kalenterin suklaat syö äiti, jotka kulkeutuvat sitten äidinmaidon kautta vauvalle :Winking Face: Muumi-kalenterista löytyi Mörkö suklaan takaa tämän päivän luukusta.
Hieno idea, kohti suklaakalenteria ensi kerralla matkani kaupassa vie.
 
Lapsilla perus suklaakalenterit sekä päikystä saadut kuvakalenterit. Tosin, elokuinen avasi eilen kaikki kuvakalenterin luukut jo 😂
Itse en ostanut itselleni kalenteria täksi vuodeksi.
 
Esikoisella ja keskimmäisellä on ollut vuosia sellainen joulusukkakalenteri, jota olen täytellyt. Pienempänä sisältö koostui lähinnä pienistä leluista ja joillakin päivillä saattoi olla pienet suklaat. Nykyään, kun pojat isompia niin koostuu erilaisista joulusuklaista ja -karkeista, joilla olen jo vuosia kalenteria täyttänyt. Kalenteri sisältää mm. esikoinen toiveesta aina Enkeli-suklaita ja keskimmäisen lemppareita Lidlin jouluisia suklaatikkareita yms. 😊 Vauvalla eikä mulla ja miehellä ole kalenteria ollenkaan.
 
Mulla ei ole joulukalenteria, tai meneehän tää vaun kalenteri siitä kun pojalle sen luen 😄
Pojalle laitan joulupussukkaan kaikenlaista, eilen hän sai naksupussin (mut ei tietenkään saanut kaikkia kerralla syödä vaikka varmasti olis halunnut😅), tänään hän sai mun äidin tekemän tonttulakin.
Pussukasta löytyy välillä pienempiä leluja (jotka on osa isompaa kokonaisuutta jonka saa aattona), taaperolle sopivia patukoita, smoothiepusseja jne.
 
Tänä vuonna kalenterina on joka päivälle askarreltu luukku, joka vaihtaa kotona paikkaa. Lapset saavat iltaisin yhdessä etsiä kyseisen numeron ja sieltä löytyy jotain yllätystä. Tänälle päivälle saunajuomat (luukku ilmestyy takapihan oveen ja oven takaa löytyy juomat).
Yritin 1.12 ostaa joulukalenterit, mutta kaupasta oli kokonaan loppu, joten jotain piti keksiä. Olisi viimevuoden täytettävä kalenteri ollut myös varalta.
 
Tänä vuonna kalenterina on joka päivälle askarreltu luukku, joka vaihtaa kotona paikkaa. Lapset saavat iltaisin yhdessä etsiä kyseisen numeron ja sieltä löytyy jotain yllätystä. Tänälle päivälle saunajuomat (luukku ilmestyy takapihan oveen ja oven takaa löytyy juomat).
Yritin 1.12 ostaa joulukalenterit, mutta kaupasta oli kokonaan loppu, joten jotain piti keksiä. Olisi viimevuoden täytettävä kalenteri ollut myös varalta.
Hieno idea.
Toi sun illalla avattava kalenteri on ehkä myös kätevä esitreeni kohti aattopäivää/ iltaa.
 
Mulla ei ole joulukalenteria, tai meneehän tää vaun kalenteri siitä kun pojalle sen luen 😄
Pojalle laitan joulupussukkaan kaikenlaista, eilen hän sai naksupussin (mut ei tietenkään saanut kaikkia kerralla syödä vaikka varmasti olis halunnut😅), tänään hän sai mun äidin tekemän tonttulakin.
Pussukasta löytyy välillä pienempiä leluja (jotka on osa isompaa kokonaisuutta jonka saa aattona), taaperolle sopivia patukoita, smoothiepusseja jne.
Lukeminen kannattaa aina!
Mä luen Ohhohille ne ääneen aamuisin heti mun aamupalan syönnin jäljeen myös. Aiemmin kuin uutisia.
Ajatuksenani on lukea joka päivä aina ensin uusi ja sitten kaikki pötköön kertauksena 1.luukusta aloittaen.
Mitä mahassa kuulee onkin iso arvoitus... Toki tänäkin aamuna alkoi jumpat vasta meidän luku tuokion jälkeen.
 
Lukeminen kannattaa aina!
Mä luen Ohhohille ne ääneen aamuisin heti mun aamupalan syönnin jäljeen myös. Aiemmin kuin uutisia.
Ajatuksenani on lukea joka päivä aina ensin uusi ja sitten kaikki pötköön kertauksena 1.luukusta aloittaen.
Mitä mahassa kuulee onkin iso arvoitus... Toki tänäkin aamuna alkoi jumpat vasta meidän luku tuokion jälkeen.

Varmasti Ohhoh siellä nauttii teidän lukutuokioista 🧡

Lukeminen kannattaa joo, meillä poika ainakin tykkää siitä. Hän valikoi hyllystä kirjoja ja ilmoittaa että nyt luetaan, välillä monta kertaa päivässä. Usein myös kiipeää syliin katselemaan ja lukemaan kirjoja.
Olisin halunnut pojalle sellasen kirjajoulukalenterin, mutta ehkä ensi vuonna sit.
 
Varmasti Ohhoh siellä nauttii teidän lukutuokioista 🧡

Lukeminen kannattaa joo, meillä poika ainakin tykkää siitä. Hän valikoi hyllystä kirjoja ja ilmoittaa että nyt luetaan, välillä monta kertaa päivässä. Usein myös kiipeää syliin katselemaan ja lukemaan kirjoja.
Olisin halunnut pojalle sellasen kirjajoulukalenterin, mutta ehkä ensi vuonna sit.
Entäs jos keräilet pitkin vuotta kirppareilta, kauppojen alelaareista yms sopivia kirjoja. Ei ne ruokaa pyydä kaapissa joulukuuta odottaessaan.
 
Takaisin
Top