2+ lasta odottavat

mannikka

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Helmikuunmammat 2015
Elomammat 2016
Syysmammat 2016
Elomammat 2018
Pistetäänhän tällänenkin pystyyn :) ketju meille joilla on jo lapsi/lapsia. Minkälaiset ikäerot tulee? Miten aattelitte kertoa muille lapsille vauvasta ja milloin? Pelottaako mustasukkaisuus? Jne keskustelua :)
 
Meille tulis näillä näkymin 1v5kk ikäeroo.. Muuten onko täällä ketään kuka vielä imettää edellistä? Meinasin imettää raskaanakin, niin pitkään kun vaan onnistuu ongelmitta :)
 
Meillä esikoinen täyttää huhtikuussa 3 vuotta eli vähän yli kolme vuotta tulee ikäero.
Ehkä vähän enemmän kuin olimme ajatelleet, mutta aina ei kaikki mene niinkuin suunnittelee ja tämä on ihan hyvä meille kunhan vain kaikki sujuisi hyvin loppuun asti :)

Todennäköisesti mustasukkaisuutta on varmasti ilmassa, koska esikoinen on just kivassa uhmaiässä ja on tottunut olemaan kaiken huomion keskipisteenä...saas nähdä miten arki alkaa sit sujumaan

Olemme ajatelleet pitää esikoiselle sellaiset isovelijuhlat kun olen synnytyssairaalassa. Kutsutaan lähimmät sukulaiset. Saa jonkin lahjan ja tehdään kakkua sun muuta.
Yritämme muutenkin kääntää hänen ajatuksensa siihen miten hienoa on kun hänestä tulee isoveli, niin ehkä se ei olisi sit niin kauheeta ku vauva tulee kotia :)
 
Onpa kiva idea nuo isoveli-juhlat :) meillä ikäeroa tulee 2v4kk. Enpä oo miettinyt vielä miten hänelle kerrotaan kun on vielä niin pieni että ei ymmärrä. Varmaan sitten kun vatsa alkaa kunnolla kasvaa niin ehkä vähän ymmärtää.. Tai sitten ei :D
 
Vähän kans luulen et neiti ei hirmu paljon vielä ymmärrä.. Noh ehkä kuitenkin tuleva isosisko saa jonkun lahjan kun vauva syntyy :)
 
Meilläkin tulee lapsille ikäeroa sen 2vuotta ja 3kuukautta :) siis jos kaikki menee hyvin. Poika on tähän mennessä hoitanut innoissaan kaikkia kavereiden vauvoja ja tykkää niistä kovasti. Toivoisin siis että hyvin menisi tutustuminen syntymän jälkeen. Tosin uhma alkaa olla silloin pahimmillaan että ei tiedä miten käy :D
Varmaan kerrotaan sittenkin maha alkaa kasvaa. Ei oikein ymmärrä näin puolitoistavuotiaana että mitä äiti tarkoittaa kun sanoo että mahassa on vauva :D
 
Tällä hetkellä esikoinen on vähän päälle vuoden (10/14), joten lapsosten ikäero olis n. 1v 10kk. Sen verran vähän on ikäeroa, ettei esikoinen varmaan edes tajua, mitä isosiskona olo tarkottaa. Mutta positiivisesti koitan ite suhtautua, sillä neiti tykkää tosi paljon katsella vauvoja. Mut eihän sitä sitten tiedä, miltä se tuntuu, kun se rääkyvä nyytti onki ihan koko ajan läsnä.
 
RvD jotenki kuvittelis et ennen uhmaa ehtii tottua uuteen tulokkaaseen paremmin.. Ei tuu sit niin isoo muutosta. Tai en minä tiiä mut näin aattelisin..
 
Meillä on 02/12 ja 01/15 syntyneet kotona :) Hommat rullaa niin upeasti, että jos tämä kolmas on hankala niin saakin olla :D Meillä lapset on yllättävä kyllä ollut todella helppoja ja antaneet äidin nukkua aina :wink
 
esikoinen syntyny maalikuussa 2013, eli 3vuotta ja n.3-4kk tulis ikäeroa.uhma on kans täälläki alkanu hiljattain ja toivon mukaan alkais edes pikkusen helpottaa kun vauva on syntyny...
 
Meillä esikoinen täyttää keväällä 4 ja pienempi tuleva isosisko syksyllä 3. Mäkin ajattelin tokan odotusaikana, että eihän 1,5v vielä asiasta mitään ymmärrä, mutta loppujen lopuksi oon kuitenkin varma, että esikoinen ymmärsi jollain tasolla, että meille oli tulossa vauvaa. Esim. sairaalaan vauvaa katsomaan tullessaan esikoinen alkoi ekan kerran ikinä hoitaa nukkea, vaikka oli nähnyt vauvan vaan ihan nopeasti. Nyt noi tietty tulee ymmärtämään tän raskauden ihan eri tavalla. En malttaisi odottaa, ensi viikon ultraa, jonka jälkeen kerrotaan niille. :)

Ja Mannikka: Meillä oli sama ikäero ja mä imetin esikoista 1-vuotiaaksi asti. Mulla ei raskaus vaikuttanut mitenkään maidon tuloon ja kaikki mulle osuneet terkat ja lääkärit oli sitä mieltä, että hyvin voi imettää raskaana, kunhan huolehtii riittävästä kalsiumin saannista. :)
 
Inkivääri, kiva kuulla et imetys on onnistunu.. Vuos ois tavote mut jos sujuu niin ei haittaa vaik vähän pidempäänkin imettäs :)
 
Meillä tulis ikäeroo kuopukseen melkein 3v ja esikkoon 6v. Eli sama ikäero mikä heilläkin on keskenään ja se oli niiiiin täydellistä, että ehkä tuudittaudun liikaa siihen ettei nytkään tuu mitään ongelmia minkään kanssa :D Esikoinen on sellaista kanaemo tyyppiä, että ehkä senkin takia kaikki meni hyvin. Nytkin odottaa jo kovasti vauvaa, tietää siis. Kuopus on vasta 2 eikä ymmärrä vauvan päälle, luonnekkin sellainen että en tiedä kuinka mutkattomasti ottaa uuden perheenjäsenen vastaan.. Uskon, että isoimman mustasukkaisuuden tulee mahdollisesti kuopus kokemaan siskonsa vuoksi. Pojalle isosisko on esikuva ja super tärkeä eikä tykkäisi siskon huomiota jakaa. Siskonsa taas kovasti odottaa vauvaa ja sen hoitamista, varsinkin tyttövauva olisi neidin toiveissa.:)


Me panostettiin jo kuopuksen odotuksessa siihen, että painotettiin esikoiselle että meille tulee vauva ja "hänelle tulee" vauva. Hän saa siitä leikkikaverin, häntä sitten ihaillaan ja matkitaan. Sai isosisko lahjan kun vauva syntyi ja kovasti kehuttiin ja yhdessä vauvaa hoidettiin. Hänellä oli oma nukkevauva ja sillä samat hoito välineet kuin oikealla. Yhdessä tehtiin sitten vaunulenkkejä oikeilla ja nukenvaunuilla :D
 
Meidän taapero on nyt 1v5kk ja ikäeroa sisaruksille tulisi n. 2v1kk. Nukkea hoidetaan jo nyt kovasti, ja sisko meinasi että se vielä lisääntyy tuosta kun pikkusisaruksen saa Varmaan sitten kun maha alkaa näkyä, alkaa tyttökin ymmärtää jotain. Viimeistään vauvan synnyttyä!
 
Tulee kuuden vuoden ikäero. Tyttö on jo muutaman vuoden kysellyt että milloin meille tulee vauva joten odottaa kyllä innoissaan :) Aiotaan kertoa sukulaisille RU:n jälkeen jos silloinkaan vielä, joten tytölle kerrotaan just ennen sitä, sitten kun maha alkaa selkeästi näkyä. Tiedän ettei malta olla hiljaa tarhassa tai mummolassa jos tietää paljon etukäteen :) alunperin halusin pienen ikäeron mutta nyt olen todennut että onneksi lähdin luomaan uraa jne, nyt esikko on itsenäinen ja sitten jo apuna vauvan hoitamisessa ja saa hyvillä mielin jäädä äitiyslomalle, kun talous ym asiat on kunnossa. Oli se hieman eri silloin opiskelijana :)
 
Meillä on nyt 10kk ikäinen poika josta olisi hyvällä onnella tulossa isoveli heinäkuussa puolitoistavuotiaana. Vähän ajatuksella, että samaan konkurssiin se suunniteltu toinen lapsonen kanssa.
 
Imettämisestä raskausaiaka olikin jo kommenttia, mut onko joku tandemimettäny tai aikeissa tandemimettää? Meillä on imetys sujunu niin hyvin, että kahden lapsen imetys tuntuis hyvinkin luontevalta vaihtoehdolta. Tietoa kahden lapsen imetyksestä vaan tuntuu olevan aika vähän tarjolla, eikä kaikki neuvolatätskätkään suhtaudu siihen kovin positiivisesti.
 
Mulla neljäs lapsi ja ikäeroa tämän viimeisimmän kanssa tulee 1v 7kk ja sitten nämä kaksi isompaa sisarusta onkin sitten tosiaan isoja sisaruksia kun ikäero toiseen on 16v ja toiseen 19v :D Uusintakierroksen aloitin ja katotaan mennäänkö samalla kaavalla. Esikoinen on tyttö ja seuraavaksi tuli poika..sitten taas tyttö ja onko tämä sitten poika, jää nähtäväksi :)
 
RvD ootko käyny maitolaiturin keskustelupalstalla? Oisko siellä mitään...en siis kyllä tiiä asiasta mutta sieltä saattais löytyy tietoa :)
 
Meillä tyttö syntynyt 6/2014 eli 2v1kk olisi tulossa ikäeroa. Tylleröisenkin laskettu aika oli heinäkuussa, mutta päätti syntyä hiukka etuajassa. :) Tätä pikkukakkosta oli yritetty jo melko pitkään, ilmeisesti mulla imetys esti raskautumisen kokonaan. Plussasin heti, kun olin lopettanut imettämisen ihan täysin. Jos olisin raskautunut aiemmin, olisin jatkanut imetystä ja kenties myös tandemina, mutta nyt uusi tulokas pääsee sitten nautiskelemaan äitin maidosta yksin (ellei tule kaksoset)... :D
 
Takaisin
Top