2/3 neuvolakäynnit :-)

Desiree84

Asioista perillä oleva
Tammimammat 2017
Heh, huomasin just että tämänhän ois voinu jo alottaa viikon 12 jälkeen... :-)

Mulla oli neljäs neuvola maanantaina ja tässäpä taas uusia tietoja:

Paino: +530g (hyi mua! mulla on jo tähän mennessä tullu melkein 6 kg!)
Verenpaine: 108/68
Pissanäyte: - -
Hb: 118
Sf: 18
Sydämensykkeet oli: 150
Liikeet ja syke oli vauvalla: + +

Nyt mua kyllä kauhistuttaa, et miten tota painoa on noin paljo voinu kertyä jo tähän mennessä... :-o loppuajasta oon varmaan sit ihan hirvee valas.... :-/

No, hyvä kun joku ylipäätään hoksas perustaa tällasen aiheen 

Eikä tuo 6kg mikään kauhee lukema ole, monilla on ehtiny tulla jo enemmänkin tähän mennessä. Mulla on tullu neuvolan ekasta punnituksesta nyt semmoset 4kg lisää, raskautta edeltäneestä ajasta ehkä 5kg lisää. Kuitenkin ollaan jo yli puolen välin niin ei kai tuo niin paha ole, eihän? emoticon Kyllä mä ainakin oon varautunu siihen, että tässä raskauden aikana voi tulla se 10-15kg lisää painoa. Ehkä siksi ajattelen että se olis semmonen realistinen kilomäärä, kun esikoisen kanssa painoa tuli niin paljon. Eli periaatteessa oon tyytyväinen jos se jää tuohon 10-15 kiloon (osan siitä pitäs jäädä sitten sinne synnytyslaitoksellekin). 

Laitetaan nyt tänne tämän viikon neuvolatietoja.

Paino: +170g
Verenpaine: 130/75
Pissanäyte: - -
Hb: 138
Sf: ei mitattu vielä
Sydämensykkeet oli: 150
Syke vauvalla: +

Ja tosiaan niitä liikkeitä ei vielä suostunut merkkaamaan neuvolakorttiin, vaikka nyt melkein pari viikkoa olen ne ihan selvästi tuntenut...

Mulle on tullut painoa lähtöpainosta vasta -2kg. Ensin siis putosi 3kg ja nyt on tullut kilo takaisin. Ihme kyllä, olen nimittäin herkutellut ihan liikaa

Ihme että ei suostu merkkaamaan liikkeitä, mulla merkkas jo 15+0 neuvolassa kyllä korttiin o.O Tosin on toinen raskaus, mutta pitäishän sitä silti uskoa.

Zaana, eihän se sinällään ole ihan kauheasti tuo 6 kg, mutta meikäläisellä kun oli ekassa raskaudessa se raskausajan diabetes, niin nytkin siihen rasitukseen joudun. Ja jos samainen homma tälläkin kertaa, niin ei saisi ihan hirveästi tuota painoa keräillä... :-( Terkkari totes vaan, et toiset kuusi kiloa voi vielä tulla, mut uskon/tiedän et painoa tulee enemmän, kun jo esikoiseltakin tuli n.15kg... toisaalta mulla kyllä paino putosi synnytyksen jälkeen tosi nopeasti ennalleen. :-)

Bessie, outoa kyllä ettei terkka suostu liikkeitä korttiisi merkkaamaan... :-/ jospa vauva seuraavaksi sydänääniä kuunnellessa potkaisisi siihen anturiin oikein kunnolla, niin jos sitten terkkarikin uskoisi! ;-D

Desiree84 kyllä vauva nytkin anturiin potki, mutta ei siis uskonut, että itse tunnen vielä liikkeitä ja sitä ei merkannut korttiin. Väitti olevan ilmavaivoja noi mun tuntemukset... Ei kyllä muuton myötä tuo neuvolatäti ainakaan parempaan suuntaan muuttunut :(

Desiree84, ai, sulla oli raskausdiabetesta ollu... no ehkä sitten kannattaa olla painon kans vähän tarkempana. Itellä toimis kaikkein parhaiten se, ettei yksinkertasesti ostas kotiin herkkuja (mikä on vähän vaikeeta, kun on tuo mies ja tyttökin)... mutta kaupassa käydessä aattelen, että jos nyt pystyn vastustamaan kiusausta sen pienen hetken ja olemaan ostamatta herkkuja, niin sitten ei tarvi kotona tapella ittensä kanssa joka päivä että ottaisko kaapista keksin/suklaapatukan/jäätelön... eli se nyt helpottaa tota painonhallintaa. Ja pitäs alkaa tekemään taas silleen, kun tein joskus laihduttaessa, että ostin semmosia keksejä ja jäätelöä, joista en hirveesti tykänny ja jotka ei ollu kovin makeita, niin sit niitä ei tullu syötyäkään yhtä paljon emoticon  ja sit ostin imeskeltäviä karkkeja niin ne kesti paljon pitempään eikä niitä tullu syötyä hirveesti kerralla. Tommosia vaan tossa mieleen tuli, kun ainakin itellä tää painonnousu taitaa olla yhteydessä noihin herkutteluihin...

Bessie, no johan on kyllä ihme täti, kun ei kerta usko! :-o Se on kyllä niin säkästä kiinni, et millasen terkan sattuu saamaan... mulla oli esikoista odottaessa muistaakseni neljä eri terkkaa, oli tosi ahdistavaa aina selittää samat asiat moneen eri kertaan. :-( Onneks viiminen terkka olikin sit tosi ihana ja ymmärtäväinen tapaus. :-)

Zaana, juu sen mahdollisen raskausdiabeteksen takia pitää tuota painoa vähän tarkkailla... Toi on muuten niin totta, että pitää pysyä siellä kaupassa vaan poissa herkkuhyllyiltä. :-) Ei tuu sitten kotona ittensä kanssa sellasia tahtojen taistoa, että "ottaisko yhen suklaapatukan tai vähän keksejä" tms. :-D

moi..

viime viikon neuvola

verenpaine: 140/75    
pissa ok
syke vauvalla: 143
sf mitta: 18

ja itellä raskaus kiloja tullut jo 8kg.. :D olen vähän herkutellut..

tänää neuvola 20+6

paino +350g
turvotus +
rr 121/73
pissa - -
Hb 133
Sf 20
sykkeet 145-155
liikkeet + +

Siinäpä lyhykäisyydessä

Neuvola 21+6

Paino: +350
RR: 146/82 (aina korkea neuvolassa)
Pissa: - -
Hb: 111 rautalisä 1tbl --> 2tbl
Sf-mitta: 23 , aika sama kun Janikasta eli omaa käyrää teen
Sydämen syke: 150
Liikkeet: ++, potkas oikein kunnolla muutaman kerran anturiin :D

sokerirasitus tulokset: 0h: 4,4  1h: 8,0  2h: 7,2

neuvolassa kaikki ok paitsi paino, makeaa vois jättää pois...alkaa reidet pullistuu jo niin :) kesälomakin tässä, kuntosalilta erosin eli ainoo liikunta on ison koiran kans ulkoilu, joka sekin enempi miehen hommia. Ennen raskautta aloitin tankotanssin, ehdin tilata tangon kotiinkin mutta sitten mulla yllättäen leikattiin jalka( hirveä kokemus!) ja sitten olinkin raskaana eli tanko odottelee nyt sitten mahattomia päiviä! mutta sillä saa kyllä kropan kuntoon akrobaatteilemalla; ei siis mitään strippausta vaan ihan kunto/lihastreeniä se on! ainiin näin muuten sairaalassa ollessani unia vauvasta vaikken vielä tiennyt olevani raskaana!

Neuvolan terkkari sano että ens kerralla kun on lääkärin aika niin se myös ultraa eli wau!!!
JA saan hakea nyt äitiyspakkausta! ihanaa <3 Pikkuhiljaa tässä voi alkaa laittamaan pikkuepelin huonetta...
Itse tunnen liikkeitä ja POTKUT nyt aivan selvästi ja isikin alkanut niitä tunnustelemaan mutta epeli potkii isiä kylkeen vaan kun se nukkuu...mulla joku ihme tarve aina hivuttaa maha mieheen kiinni :D Kun kysyin kuuluuko masusta ääniä niin mies totes, että ihan kun siellä olis suihkulähde....okei...... :D Hyviä vointeja kaikille!!! <3

neuvola oli keskiviikkona 6.7. ja tässä tietoja:
rv 21+3
paino: +717g
turvotus -
rr: 130/76
pissa: proteiinit yhellä +
hb: 125
liikkeet: ++ ja syke +150

Vähän oli paino ampaissut ylöspäin viime kerrasta, mutta muistaakseni näin oli viime vuonnakin esikoista oottaessa. Täytyy muistaa syödä useammin...

neuvola oli tänään 11.7. ja tällästä tirtoa

Rv 22+6
paino:83 (sama kun ihan alussakin)
RR:127/71
pissa:--
Hb 104 ja vaihdetaan nestemäiseen rautaan kun ei meinaa millään nousta
Kohdunkorkeus: 23
Sydämen syke: + ja liikkeet ++ (liikkeet todellakin hyvät kun neuvola tätikin nauro maha kippurassa kun neitiveteli spurttei mahassa, sitkun ite yritti olla nauramatta siinä vielä jotenkin emoticon )

Mäkin odotan lääkärineuvolaa. Vois olla aikasemmin jo, se on vasta 4.8. :( Vähän ollu supistuksia jotkut jopa kivuliaita niin saa nähä miltä paikat tuntuu vai joutuuko jäämään saikulle töistä.

Meillä ei oo vieläkään ollut puhetta lääkärineuvolasta, ja oon jo viikolla 22+2. Mahtaako täällä ees olla semmosta ennenku loppu alkaa häämöttää (neuvolatäti kuitenkin ultraa lähes jokakerta).

Täällä oli kans neuvola tänään rv 20+1 ja oli varmaan nopein käyntini ikinä :D Johtui ihan siitä et asiat ei ois paremmin voinu olla. Neukkukin totesi et sulla näyttää olevan tosi hyvä rauhallinen keskivaihe menossa.

Painoa oli tullu 4viikossa 300g eli painan edelleen kilon vähemmän kuin ekalla neuvolakerralla :))
Verenpaine: 118/68
Kohdunpohjan korkeutta ei mitannut mut tunnusteli et on tossa navan kohdalla eli missä "pitääkin"
Syke pienellä 145

Seuraavalla kerralla olis taas lääkärineuvola 18.8

ei kait tuo ultraaminen siihen vaikuta, ei meidän neuvolassa ultrata kertaakaan. lääkäri tutkii kohdun suun tilanteen verraten mitä neukku ei koskaan tee. en tiiä mikä virallinen merkitys neuvolalääkäri käynneillä on, kait ne laittaa äippäpolille lähetteet jos on tarvetta.

Takaisin