18. luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
18. luukku

iStock-1263824736.jpg


•••••☆•••••​

Hiirten perhe lähti aamupuuron jälkeen kävelylle viemään heidän ystäville joulukortit. Viimeistään nähdessään ystäviensä ilahtuneet ilmeet Hilda oli iloinen, että oli päättänyt viedä kortit itse. Vaikka hänellä olikin paljon tekemistä. Hän ei ollut järjestänyt poikasilleen vielä muuta lahjaa kuin jokaiselle neulotun pehmeän paketin. Ja hän halusi antaa heille muutakin kuin vaatteita. Sen vuoksi hän päätti joulukorttikierroksen Talitiaisten luo. Hänestä tuntui hieman vaivaannuttavalta pyytää Tapani Talitintin apua, mutta ei hän voinut ottaa poikasia mukaankaan.

"Hei Hilda", Tapani sanoi avatessaan oven, "ja poikasetkin mukana. Tuletteko sisään?"
"Itseasiassa joudun kysymään, pystyisitkö vahtimaan lapsia vielä ennen joulua", Hilda sanoi vaivautuneena. "Tiedän että olet vahtinut heitä jo paljon, mutta minulla on yksi tärkeä asia, mikä pitää ehdottomasti hoitaa ennen joulua."
"Totta kai voin", Tapani vastasi. "Hoidan heitä mielelläni. Tänäänkö tarvitset apua?"
"Milloin vain sinulle parhaiten sopii", Hilda vastasi huojentuneena.
"Minulle sopii melkein minä päivänä hyvänsä, joten mitä jos lähtisit hoitamaan asiaasi. Hei pikkuiset laskemaan mäkeä?"
"Joo!" poikaset hihkuivat kuorossa.
"Kiitos Tapani", Hilda sanoi. "Te pelastatte meidän joulun. Ai niin! Tässä teille joulukortti."
"Kiitos", Tapani sanoi ja otti kortin vastaan.

Hilda pohti tuntuuko joulupukista tältä, kun hän palasi kotiin kantaen isoa kassillista lahjoja. Hänen ilokseen Tapania ja poikasia ei näkynyt, kun hän saapui kotiovelle. Ilmeisesti he olivat joko Talitiaisten luona tai jossain kauempana. Heti sisälle päästyään Hilda alkoi paketoida lahjoja. Siinä olikin yllättävän paljon tehtävää. Hilda ei ollut tainnutkaan hankkineensa niin paljon lahjoja. Olihan hänellä tietenkin monta poikasta ja Harrillekin oli jotain, mutta paketteja tuntui silti tulevan valtavan paljon. No, Hilda mietti, ehkä lahjat vähän lohduttavat poikasia, jos isä ei ehdikään jouluksi kotiin. Heti sen ajateltuaan Hilda yritti olla ajattelematta sitä. Sillä Harri varmasti ehtisi kotiin. Hän ei halunnut ajatella muuta vaihtoehtoa. Olikohan lahjoja sittenkin liikaakin...

•••••☆•••••​

Mikä määrä lahjoja lapselle on sopivasti? Voiko paketteja olla liikaa?
 
Vaikea sanoa tarkalleen. Meille on tulossa lapsille sukulaisilta niin paljon paketteja, että ite ostetaan nyt vaan molemmille yhdet. Itellä oli pienenä paljon paketteja, joten kai sitä samalla perinteellä mennään... Ite en hirveesti tarvis, eikä lapsetkaan. Onneksi nyt on kyselty myös, että mitä tarvii. :smiling-eyes:
 
Ollaan ostettu jokaiselle lapselle 3 heidän toivomaa lahjaa. Sukulaiset antaa myös varmaan jokainen jotain, joten niitä kertyy varmaan sitten jokaiselle n. 10.
Yleensä on ollut ihan liikaa, eivätkä ole illalla enää jaksanut kaikkia availla, yli 10 on siis ollut meidän lapsille liikaa (kaikki alle 8v). Viime vuonna ostettiin vain muutamat kalliimmat lahjat ja ainakin vanhin sitten ihmetteli miksi tänä vuonna on niin vähän lahjoja, vaikka oli kyllä tyytyväinen saamiinsa.
 
Mun mielestä voi. Mun mielestä hölmöä ostella lahjoja vaan ostamisen takia. Muutaman toiveen voi toteuttaa ja sit ostaa jos oikeasti jotain tarvii. Sitä turhaa tavaraa on niin paljon ja todennäköisesti niillä leluilla leikitään vaan pieni hetki jonka jälkeen niihin ei enää kosketa.
Vaikka itse sainkin aika paljon paketteja lapsena, niin en aio omalle lapselle opettaa että niitä lahjoja tulee ovista ja ikkunoista aina kun on synttärit tai joulu. Toki lapsen toiveita kuunnellaan mut joku raja silti.
 
Mielestäni joululahjat vain tarpeeseen. Kyselen/pidän korvat avoinna ympäri vuoden ja laitan ylös tarpeita. Jotka sitten yllätyksenä tulee joululahjaksi. Jos haluaa ostaa jotain muutakin kuin tarpeeseen, ostan sen käytettynä (esim. Jokin peli) josta sitten yhteistä iloa useammalle.
 
Ollaan ostettu jokaiselle lapselle 3 heidän toivomaa lahjaa. Sukulaiset antaa myös varmaan jokainen jotain, joten niitä kertyy varmaan sitten jokaiselle n. 10.
Yleensä on ollut ihan liikaa, eivätkä ole illalla enää jaksanut kaikkia availla, yli 10 on siis ollut meidän lapsille liikaa (kaikki alle 8v). Viime vuonna ostettiin vain muutamat kalliimmat lahjat ja ainakin vanhin sitten ihmetteli miksi tänä vuonna on niin vähän lahjoja, vaikka oli kyllä tyytyväinen saamiinsa.
Oho, aika paljon jos ei jaksa avata kaikkia paketteja. Itellä ei koskaan ole ollut sitä ongelmaa niin en tiedä. Mä antaisin paljon lahjoja mutta puoliso on jarruna ja lahjat jää ihan minimiin ettei tavaraa kerry. Ostan leluja pitkin vuotta ja siitäkin mies valittaa...
 
Meillä lapset saa aika paljon lahjoja, vaikka jokainen ostaisi vain yhden, koska on monta sukulaista ja läheistä jotka haluavat muistaa. Jos lahjat tulleet tarpeeseen niin määrä ei ole haitannut, mutta jos tulee turhaa tai tarpeetonta niin ollaan yleensä laitettu kiertoon esim.pelastusarmeijan pataan tms.
 
Meillä lapset saa aika paljon lahjoja, vaikka jokainen ostaisi vain yhden, koska on monta sukulaista ja läheistä jotka haluavat muistaa. Jos lahjat tulleet tarpeeseen niin määrä ei ole haitannut, mutta jos tulee turhaa tai tarpeetonta niin ollaan yleensä laitettu kiertoon esim.pelastusarmeijan pataan tms.

Toivottavasti meillä ei tänä vuonna tule turhaa kamaa. Kovasti on kyselty mitä ostetaan, niin luotan että tänä jouluna ois kaikki tarpeellista. Meillä kanssa menee kiertoon toisinaan.
 
Meillä jokainen lapsi saa n.15 pakettia. Itse ostetaan muutamat ja sit sukulaisilta ja kavereilta tulee. Yleensä on joku toivelelu tai muu ja sitten pehmeitä paketteja ja kirjoja.
 
Lapset saavat varmasti liikaa paketteja, koska isovanhemmat ostavat kukin useita lahjoja ja usein vielä eivät noudata toiveita. Saatan tehdä niin, että kurkkaan niihin ennen lapselle antamista ja säästän vaikkapa osan syntymäpäiviä varten... Kaikkea ei vaan yksinkertaisesti tarvitse. Minusta mikään ei pilaa joulun tunnelmaa paremmin, kuin se että lapsi repii maanisesti paperit puoliksi jokaisen paketin päältä, jotta vähän näkee mitä siellä on ja hyökkää kiskomaan seuraavaa pakettia lahjavuoresta. Noin 5 pakettia per lapsi on hyvä.
 
Sopiva määrä riippuu lapsesta, mutta kyllä niitä lahjoja voi olla liikaa. Jos lapsi ei jaksa edes keskittyä kunnolla katsomaan mitä paketista tulee ennen kuin hyökkää seuraavan kimppuun, on määrä mun mielestä liian suuri. Oonkin tehnyt omien lasteni kohdalla niin, että jos lahjoja on tullut paljon, oon jakanut niiden avaamisen useammalle päivälle.
 
Onpa kiva lukea näitä kommentteja! Minua on hirvittänyt tämä nykymaailman meno ja kilpavarustelu, että lapsi saa kaiken minkä pyytää. Näistä kommenteista onneksi välittyy tolkku. Paketteja voi todellakin olla liikaa ja on ihan älytöntä, jos on esim tuo tilanne, että lapsi ei edes jaksa avata kaikkia!

Me siskojeni kanssa saatiin lapsena kyllä paljon lahjoja (en osaa arvioida pakettimäärää), ja olihan se aika älytöntä. Toki saatiin myös tarpeellista ja fiksuakin, kuten vaatteita, kirjoja ja usein yhteiseksi joku peli. Mutta kyllä niitä lelujakin tuli ihan riittämiin.

Haluan itse opettaa myös, että esim. vaate tai muu tarpeellinen, jonka vanhempi normaalistikin mukisematta ostaa, on myös lahja, joten niitä varmasti tulee aina. Toki myös toiveita toteutetaan, eli todennäköisesti juuri leluja ja muuta, mutta kohtuus pitää säilyttää. Jos tietää, että sukulaisilta tulee paljon leluja, sitten voi jättää itse vaikka kokoonaan ostamatta. Joulupukiltahan ne kaikki kuitenkin tulee. Ostaa sitten itse sen pyjaman tai pipon.
 
Todellakin lahjoja voi olla liikaa! Meillä kuopus saa paljon paketteja, kun on suvun nuorin ja muut lapset ovat jo isoja. Toivon, ettei mitään kovin turhaa tule lahjaksi. Lapsella on hyvin vähän toiveita.
 
Todellakin lahjoja voi olla liikaa! Meillä kuopus saa paljon paketteja, kun on suvun nuorin ja muut lapset ovat jo isoja. Toivon, ettei mitään kovin turhaa tule lahjaksi. Lapsella on hyvin vähän toiveita.
 
Mielestäni tarkkaa rajaa ei ole. Enemmänkin kysymys on siitä ovatko lahjat mieluisia ja tarpeellisia. Jos lapsi saa esim. lahjaksi paljon leluja, joilla ei voi leikkiä vielä vuosiin niin en katsoisi hyvällä. Toisaalta lapsi voi saada paljonkin lahjoja, jotka koostuvat toivotuista ja tarpeellisista, joka on ok. Kunhan ei ole mitään, joka jää vain pölyttymään. Tiedän, että jotkut suhtautuvat lahjoihin niin, että jokaisesta lahjasta pitää olla kiitollinen. No ei pidä. Jotain ajatusta pitää olla takana.

Tiedän, että omat vanhempani taas "sekoavat" lahjahankinnoissaan, mutta olen yrittänyt tätä toppuutella kovasti.
 
Kunhan lahjat on suunnilleen tarpeeseen eikä mukana ole vain ostamisen ilosta hyllyjen täytettä niin lahjamäärä on sopiva. Riippuu siis lapsesta ja tarpeista.
 
Voi olla liikaa lahjoja. Muutama paketti on sopivasti. Jos enemmän tulee sukulaisilta, ollaan jaettu osa annettavaksi vaikka jo edellisenä adventtina tai sitten löytyykin vielä joulupäivänä tai tapanina kuusen alta. Mukavampaa kun pystyy keskittymään ja nauttimaan jokaisesta lahjasta.
 
Takaisin
Top