16. luukku

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
16. luukku

iStock-1189805442.jpg


•••••☆•••••​

Kukaan ei ollut muistanut pipareita, kun vanha rouva Rotta lähti kotiin Hiirten luota. Niinpä Hilda päätti seuraavana päivänä mennä käymään rouva Rotan luona ja viedä hänelle pipareita. Olivathan he sopineet, että rouva Rotta saisi pipareita, jos opettaisi Hildaa tekemään glögiä. Rotta oli pitänyt lupauksensa, mutta piparit olivat unohtuneet. Hilda pohti, oliko Rotta unohtanut ne tarkoituksella, mutta päätti joka tapauksessa viedä pipareita.

Hilda tunsi kaikesta huolimatta olonsa hieman jännittyneeksi koputtaessaan rouva Rotan oveen. Toivottavasti nyt ei ole liian aikaista vierailulle hän tuumi. Jos vanha rouva tapasikin nukkua aamulla pitkään. Hän ei kuitenkaan ehtinyt miettiä asiaa pitkään, kun rouva Rotta jo avasi oven Hildan huojennukseksi täysissä pukeissa eikä yöpuvussa. Vanha rouva kutsui heidät sisään ja alkoi heti laittaa heille glögiä.
"Toin pipareita joista sovimme", Hilda sanoi. "Ne unohtui eilen."
"Ei sinun olisi tarvinnut", vanha rouva sanoi. "Opetin sinua mielelläni."
"No niitä on meillä ihan riittämiin", Hilda sanoi, "on vain mukava tuoda muillekin jouluiloa."
"Hmm", vanha rouva pohti, "se todella on mukavaa. Olin unohtanut sen, kun asun yksin eikä nykyisin auteta toisia kuten ennen. Toista oli minun lapsuudessani."
"Naapurini ovat kyllä auttaneet minua paljon, kun mieheni ei ole palannut vielä matkaltaan", Hilda sanoi. "Mutta miten sinun lapsuudessasi vietettiin joulua?"

"Silloin kaikki antoivat omastaan toisille", vanha rouva kertoi. "Ehkä tarkoita joululahjoja vaan jokainen auttoi toisia jouluvalmisteluissa. Se kenellä oli viljaa runsaasti antoi sitä muille ja se kuka osasi tehdä kauneimmat tuomaanristit teki naapureillekin. Mutta mahdatko sinä tietää mikä on tuomaanristi?"
"En taida tietää", Hilda myönsi.
"Se on puusta veistetty joulukoriste", vanha rouva kertoi. "Oikein sievä. Ennen oli joulukoristeet erilaisia kuin nykyajan tontut. Oli olkipukkeja ja himmeleitä."
"Minäkin pidän himmeleistä", Hilda sanoi. "Lapset vain rikkoivat himmelimme viime jouluna, enkä ole ehtinyt tehdä uutta. Kun olin lapsi meillä oli aina himmeli joulun aikaan."
Hildasta oli mukava kuulla millaisia joulut oli ennen vanhaan ja samalla muistella omia lapsuuden jouluja. Hän oli iloinen, kun oli uskaltautunut tutustumaan rouva Rottaan paremmin.

•••••☆•••••​

Millaisia sinun lapsuusjoulut olivat? Kerro joulumuistosi. :smiling-eyes:
 
Mun lapsuusjoulut vietettiin kotona äidin, isän ja isosiskon seurassa. Joulupukin kuuma linja oli aina heti aamusta päällä. Aamuisen riisipuuron jälkeen lähdettiin käymään viemässä kynttilöitä haudoille ja sen jälkeen katseltiin jouluohjelmia TV:stä. Ruoan jälkeen tuli Joulupukki, joka oli aina mun isä sonnustautuneena sellaiseen todella vanhaan, ja vähän pelottavaan, kangasnaamariin (joka oli tuttu hänen omasta lapsuudestaan). :rolling:

Rakkaimpia joulumuistoja on aattoillat. Sain aina lahjaksi jonkin lautapelin, jota pelattiin koko perheen voimin useampi kierros, kunnes oli aika mennä nukkumaan. Näin jälkikäteen sitä yhteistä laatuaikaa osaa todella arvostaa. :red-heart:
 
Meillä oli aina aamupuuro, juhla-ateria, illasta lahjat ja sai valvoa poikkeuksellisesti yöhön asti.

Top 3 lahjatoiveet yleensä toteutui. :red-heart:
 
Jouluaatto vietettiin kotona. Aamulla riisipuuroa ja illemmalla jouluruokaa. Illalla kävi joulupukki. Sitten kun oltiin vähän isompia jo niin lahjat oli jo aamulla kuusen alla ja ne avattiin myös jo aamulla. Paljon suklaata ja kinkkua tuli syötyä vuorotellen myöhään iltaan saakka. Ei kiire mihinkään.
Joulupäivänä käytiin äidin äidillä, tapanina isäpuolen äidillä.
 
Me veljen kanssa herättiin joka jouluaatto klo5 aamulla, innoissamme kun olimme.:Kissing Face With Smiling Eyes: Kotona oltiin oman pienen perheen kesken, joskus äiti oli töissä aattona, mutta tuli kotiin hyvissä ajoin. Ruokaa, telkkaria, pelejä, lahjoja, kiireetöntä yhdessäoloa:Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Se joulun tunnelma oli aivan ihana! Sitä odotan :Heart With Ribbon:
 
Lapsuuden joulut koko perhe paikalla. Isä yleensä joulupukkina. Kun sisaruksilla tuli lapsia, oli paljon enemmän jouluna porukkaa. Rento fiilis koko joulun. Iso osa osallistuu ruuan laittoon ja ruokailut aina yhdessä. Paljon pelejä pelattu. Yleensä 1000 palan palapeli tehdään joulun aikana valmiiksi. Kynttilä viedään haudoille. Illalla sauna, ja saunan jälkeen lahjojen avaus. Valvotaan myöhään.
 
Lapsuuden joulut vietettiin meillä kotona. Yleensä monen sadan kilometrin päässä asunut äidinäiti oli meillä muutaman yön joulun aikaan. Lähempänä asuneet isäni vanhemmat puolestaan kävivät aattona alkuillasta meillä kahvilla. Isäni ei useinkaan ainakaan koko aattoa ollut kotona, koska oli töissä. Me saunottiin, syötiin, kahviteltiin ja avattiin lahjoja.
 
Me veljen kanssa herättiin joka jouluaatto klo5 aamulla, innoissamme kun olimme.:Kissing Face With Smiling Eyes: Kotona oltiin oman pienen perheen kesken, joskus äiti oli töissä aattona, mutta tuli kotiin hyvissä ajoin. Ruokaa, telkkaria, pelejä, lahjoja, kiireetöntä yhdessäoloa:Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Se joulun tunnelma oli aivan ihana! Sitä odotan :Heart With Ribbon:

Oivitsi. Tuli mieleen että eikös sulla ollutkin tyttö ja poika? Kiva sattuma kun sulla ollut veli.

Musta on jotenkin ihana, kun itellä 2 veljeä ja sisko ja mulla lapset tyttö ja poika, niin saa elää molempien erillaiset lahjatoiveet/maailmat.

Ite muistan kuinka innoissani olin pikkuveljen legoista ja yhdestä dinosaurusrobotista.

Nyt saan elää ne lego ja robottijutukin. Toki barbeja unohtamatta. :White Smiling Face:
 
Pienenä oltiin yleensä mummolassa, isompana sitten oman perheen kanssa kotona. Samoja juttuja tehtiin kuin nytkin oman perheen kanssa, saunottiin, katseltiin jouluohjelmia, syötiin hyvin, pukki kävi, nautittiin yhdessäolosta ja tunnelmasta.
 
Me vietettiin joulut yleensä ihan kotosalla lapsuudenkodissa. Aamulla sauna ja riisipuuroa, sit piirrettyjä telkkarista. Ulkonakin usein käytiin, sit kun itse olin vanhempi niin käytiin iskän kanssa lenkillä tai hiihtämässä aamulla.
Ja lapsenahan sitä malttamattomasti odotti pukkia tai sitä että tontut kävi tuomassa lahjat terassille.
Ja pukki kun tuli niin piti ikkunasta käydä kurkkaamassa millä vempeleellä pukki oli liikkeellä. Ei näkyny poroja meillä päin :tears:
 
Me vietettiin joulut yleensä ihan kotosalla lapsuudenkodissa. Aamulla sauna ja riisipuuroa, sit piirrettyjä telkkarista. Ulkonakin usein käytiin, sit kun itse olin vanhempi niin käytiin iskän kanssa lenkillä tai hiihtämässä aamulla.
Ja lapsenahan sitä malttamattomasti odotti pukkia tai sitä että tontut kävi tuomassa lahjat terassille.
Ja pukki kun tuli niin piti ikkunasta käydä kurkkaamassa millä vempeleellä pukki oli liikkeellä. Ei näkyny poroja meillä päin :tears:

Meillä on pihassa tosi usein kauriita. Ne menis varmaan pikkumiehelle tulevaisudessa joulupukin karanneista poroista. :Smiling Face With Open Mouth

Toki voisi ihmetellä miksi joulupukin porot hengaa meillä kesät talvet. :Face With Tears Of Joy:
 
Meillä on pihassa tosi usein kauriita. Ne menis varmaan pikkumiehelle tulevaisudessa joulupukin karanneista poroista. :Smiling Face With Open Mouth

Toki voisi ihmetellä miksi joulupukin porot hengaa meillä kesät talvet. :Face With Tears Of Joy:

Oo, ihanaa!
Teidän pitää vaan keksiä joku hyvä selitys miks porot teillä hengailee :tears:
 
Me vietettiin joulut aina joko mummolassa tai kotona, jolloin isovanhemmat tuli meille. Aattoaamuna katsottiin joulupukin kuumaa linjaa. Joulurauhan julistus oli tyyyylsää, mutta sen jälkeen sai puuroa tonttulautasilta (joka vuotinen kinastelu siskojen kanssa kuka saa minkäkin, kun ne oli erilaiset). Päivällä touhuttiin mitä lie. Päiväkahvit torttuineen ja pullineen otettiin. Sitten illalla ruoka, jonka jälkeen kärsimätöntä odotusta - joko joulupukin (ja lahjojen) tai sitten myöhemmin ihan vaan lahjojen. Joulupukille piti aina laulaa ja soittaa pianoa. Sitten kun pukki ei enää käynyt, halusi mummo edelleen että sisko soittaa joululauluja - ja sehän oli ärsyttävintä ikinä, koska olisi voitu siirtyä suoraan lahjoihin! Lopulta sitte lahjojen jako ja avaus ja loppuilta kului niiden parissa.

Ei ne joulut kovin paljon erilaisia olleet kuin nykyään. Vähän on porukka vaihtunut ja kärsimättömyys vähentynyt, mutta muuten aika sama kaava.
 
Oivitsi. Tuli mieleen että eikös sulla ollutkin tyttö ja poika? Kiva sattuma kun sulla ollut veli.

Musta on jotenkin ihana, kun itellä 2 veljeä ja sisko ja mulla lapset tyttö ja poika, niin saa elää molempien erillaiset lahjatoiveet/maailmat.

Ite muistan kuinka innoissani olin pikkuveljen legoista ja yhdestä dinosaurusrobotista.

Nyt saan elää ne lego ja robottijutukin. Toki barbeja unohtamatta. :White Smiling Face:
Joo, mulla on veli ja ikäeroa 1,5v.:White Smiling Face: Ihanaa seurata näitä meidän kahta murusta, samanmoiset paita ja peppu tuntuvat olevan kun mekin pieninä.:Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Lapsuusjouluista on ihania muistoja ja jännä kun muistaa yhä suurimmat toteen käyneet lahjatoiveet
 
Parasta oli kuusen koristelu, joulusauna sekä tietysti joulupukin odottelu. ☺️ Koko päivä oli täynnä jännitystä ja tuntui että aatonaatto ja jouluaaton aamupäivä kestivät ikuisuuden.
 
Oltiin mummulassa ja sinne tuli koko suku. Joulupukki kävi aina. Nykyisin käsittämättömin tapa oli polttaa tähtisädetikkuja jouluna sisällä!
 
Jouluaatto ja joulupäivä vietettiin aina kotona. Aattona aamulla syötiin riisipuuroa, päivällä käytiin haudoilla ja muutaman sukulaisen luona. Alkuillasta syötiin jouluateria ja pukki kävi. Myöhään illalla oli joulusaunan aika ❤️
 
Takaisin
Top