12. luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
12. luukku
christmas-baby-picture-id529523405.jpg


•••••☆•••••​

Hilda Hiiri touhusi keittiössään. Lanttulaatikko oli jo uunissa paistumassa ja parhaillaan hän valmisteli porkkanalaatikkoa Oili Oravan isoäidin reseptin mukaan. Osaa ruuista he söisivät tänään, mutta kaikkea oli tarkoitus saada pakastettua, ettei Hildan tarvitsisi tehdä kaikkia ruokia kiireellä viimeisinä päivinä ennen joulua.
"Äiti, miksi jouluna syödään pahoja ruokia?" keskimmäinen poikasista kysyi.
"Mutta sinähän pidit eilen porkkanalaatikosta", Hilda muistutti poikastaan.
"Mutta lanttulaatikosta en pidä, se haiseekin pahalle", poikanen nyrpisti nenäänsä uunista tuleville tuoksuille. "Enkä rosollista, enkä..."
"Selvä", Hilda keskeytti poikasen listan. "Kaikkea pitää maistaa, mutta syödä ei ole pakko."
"Mutta miksi jouluna syödään pahoja ruokia?" poikanen kysyi uudelleen.
"Ei ne muista ole pahoja", Hilda vastasi, "ja jouluna on tapana syödä tiettyjä ruokia. Se on perinne."
"Minä en pidä perinteistä", poikanen mutisi.
"Etkö edes kuusen koristelusta ja joululahjoista?" Hilda kysyi. "Nekin on perinteitä. Ja eikös jouluna syödä perinteisesti paljon herkkujakin? Pipareita, joulutorttuja ja glögiä."
"No joo", poikanen sanoi iloisempana. "Koska me tehdään niitä?"
"Katsotaan", Hilda sanoi. "Ensin pitää saada ruuat tehtyä. Ei me pelkillä herkuilla joulua eletä."

"Äiti, onko meidän pakko mennä aattona kirkkoon?" vanhin poikanen kysyi. "Se on kamalan tylsää."
"Hmm", Hilda sanoi mietteliäänä. "Minä olen käynyt jouluaattona kirkossa aina. Se on..."
"Perinne, tiedetään", kolme vanhinta poikasta sanoivat kuorossa.
Nuoremmat eivät muistaneet joulukirkkoa ainakaan kovin hyvin.
"Mutta se on tylsää", vanhin poikanen jatkoi.
Hildan oli pakko myöntää että hänkään ei uskonut nauttivansa seitsemän vastahakoisen poikasen aamutuimaan kirkkoon viemisestä. Ehkä sitä perinnettä ei olisi pakko noudattaa ainakaan tänä vuonna. Eihän ikäviä perinteitä kannattanut noudattaa. Ehkä jos hänen miehensä olisi kotona. Silloin se olisi mukavampaa.
"Ei meidän ole ainakaan tänä jouluna pakko käydä kirkossa", Hilda myöntyi.
"Jee!" kaikki poikaset riemuitsivat sillä pienemmät ottivat isommista mallia ja uskoivat joulukirkon olevan tylsä.

•••••☆•••••​

Millaisia jouluperinteitä teillä on?:Christmas Tree::Father Christmas:
 
Aatto aamuna joulusukkaan on ilmestynyt pieni lahja jokaiselle. Päivällä käydään haudoilla.
 
Aattona aamusauna, syödään riisipuuroa, katsellaan joulupukin kuumaa linjaa ja joulurauhan julistusta. Iltapäivällä jouluruoka jonka jälkeen yleensä tulee pukki, illalla sitten herkuttelua, lahjojen avaamista, pelailua ja yhdessä oloa.
 
Joulupuuro jouluaamuna, lähisukulaisten kanssa jouluateria ja lahjat avataan vasta klo 15.00 jälkeen, sekä hirveesti suklaata ja korvapuusteja. :smiling-eyes:
 
Joulupuuro, haudalla käynti, ulkoilu koko perheen kesken, joulurauhan julistuksen kuuntelu, jouluaterian valmistelu ja ruokailu, yhdessä keskustelua ja rentoutumista. Joulusauna vielä ennen lahjojen avaamista. Illalla valvotaan myöhään.
 
Aattoaamuna ensimmäiseksi käydään hakemassa saunatontun lahja. Se on jotain pientä kivaa lapsille, jotta koko päivä ei mene täysin jännittämiseksi. Tänä vuonna tonttu taitaa jättää tytöille plop up -pelit. :smiling-eyes: Jahka kasvavat, tonttu jättänee saunaan palapelin/lautapelin lahjaksi. Tämän jälkeen voidaan laittaa sauna lämpiämään ja siirtyä riisipuuro ääreen ennen aamusaunaa.

Joulurauhan julistus katsotaan vuosittain ja samoin tietenkin Joulupukin kuuma linja on heti aamusta päällä. Myös Lumiukko pitää katsoa, koska Walking in the Air on niin taianomainen kappale.

Haudoilla emme käy aattona, sillä lähes kaikki sukulaisemme ovat aina sanoneet, että heidän haudoistaan ei sitten tarvitse pitää huolta ja "raahautua" kynttilänvientiin esim. Jouluaattona. Olen ottanut tavaksi käydä itsekseni viemässä haudoille kynttilöitä jouluviikolla ennen aattoa kauppareissujen yhteydessä jne. Vien kynttilän myös Tyhjän sylin muistopaikalle kahdelle pienelle Mikä-Mikä-Maahan matkanneelle keskenmenneelle pikkuiselleni. :red-heart:

Joulun vietämme oman perheen kesken. Emmekä siis aattona vieraile muissa pöydissä. Olen kuitenkin sanonut aina, että meillä saa tulla syömään/käymään jos haluaa. Ovi ei ole lukossa. :smiling-eyes: Joskus vanhempani ovatkin tulleet aamuiselle riisipuurolle tai joulupäivälliselle.

Ruoan jälkeen saapuu itse Joulupukki, ja lahjojen jaon sekä avaamisen jälkeen, keskitymme lasten kanssa leikkimiseen iltapalalle asti. Kun lapset ovat menneet nukkumaan käymme vielä toistamiseen miehen kanssa saunassa ja mahdollisesti pulahdamme ulos kylpemään. Aattoiltana seuraan saattaa liittyä joku sisaruksistamme nauttimaan glögistä ja jouluelokuvasta sohvan äärelle. Näin on käynyt lähes joka vuosi, vaikka ketään ei ole erikseen kutsuttu. :smiling-eyes:
 
Ollaan viimeiset 12v oltu aattona aamupäivä minun äidillä ja ilta miehen vanhemmilla, jossa käynyt joulupukki. Viime vuonna tosin oltiin kotona ja meillä kävi anoppi ja miehen veli. Ei siis ilmeisesti ole kunnon perinteitä, kun meinataan alustavasti olla tänäkin vuonna aatto kotona.
 
Minulla jouluperinteet alkavat jo aikaisin syksyllä (kesälläkin) ja jatkuvat loppiaiseen asti. Kesällä ja syksyllä perinteisesti sienestän ja kuivaan sieniä joululahjoiksi sukulaisille, sukkien valmistus alkaa yleensä elokuussa. Joulukalentereita teen omien lasten lisäksi parille kummilapselle, adventtina hoosiannaa ja joulua odottaessa tiettyjä samoja joulukirjoja. Joulukorttikuvat otetaan yleensä jo lokakuun lopussa.

Jouluaaton perinteitä olen yrittänyt vähän karsia, ettei tunnu ahdistavalta niistä, jotka eivät rakasta perinteitä.
 
Meillä on aika vähän jouluperinteitä. Yleensä ollaan mun vanhemmilla perheen kesken. Joulupuuro on joulurauhan julistuksen jälkeen. Iltapäivästä kahvit torttuineen, pullineen ja tiettyine joulukakkuineen. Päivällisellä perinteiset ruuat ja lisäksi lihapasteijoita alkupalaksi. Sen jälkeen jossain vaiheessa lahjat. Usein ollaan myös pelattu jotain lautapeliä jossain vaiheessa päivää/iltaa tai joulupäivänä.
 
Minulla jouluperinteet alkavat jo aikaisin syksyllä (kesälläkin) ja jatkuvat loppiaiseen asti. Kesällä ja syksyllä perinteisesti sienestän ja kuivaan sieniä joululahjoiksi sukulaisille, sukkien valmistus alkaa yleensä elokuussa. Joulukalentereita teen omien lasten lisäksi parille kummilapselle, adventtina hoosiannaa ja joulua odottaessa tiettyjä samoja joulukirjoja. Joulukorttikuvat otetaan yleensä jo lokakuun lopussa.

Jouluaaton perinteitä olen yrittänyt vähän karsia, ettei tunnu ahdistavalta niistä, jotka eivät rakasta perinteitä.

Oi kuinka ahkeraa. Itse tehdyt lahjat on kivoja. :smiling-eyes:

Me vietetään joulua kotona. Perinteisiin kuuluu nykyisin riisipuuro lounaaksi ja iltapäivällä jouluateria. Pukkia meille ei tullut viime vuonna eikä tule tänä vuonna, mutta lahjat jaetaan ja availlaan yhdessä jouluaterian jälkeen. Perinteisiin kuuluu myös koristeiden laitto alkukuusta ja tavallisesti joulukuusi jossain sopivassa välissä hyvissä ajoin ennen aattoa. Nyt on mietinnässä, laitetaanko kuusi, kun se ei ehkä sovi kovin hyvin touhukkaan vauvan kanssa yhteen. :Grimacing Face:
 
Aattoaamuna joulupuuro ja jouluohjelmat televisiosta. Joulukirkko, jonka jälkeen katetaan ruokapöytä yhdessä. Ruokailun jälkeen saunotaan ja saunan aikana tonttu on tuonut lahjat avattavaksi. Yhdessä sitten lahjojen avaus.
 
Me vasta aloitamme omia perinteitä. Ennen lapsia käytiin maalla joulupäivänä sukuloimassa, syömässä ja saunomassa.
Vasta muutaman vuoden olemme viettäneet joulut kotona.
 
Me mennään aika pitkälti mun lapsuudenperheen perinteillä, koska vietetään joulut lähes aina mun vanhemmilla. Vahvimpiin perinteisiin kuuluvat joulusauna, jouluruoka ja lahjojen avaaminen yhdessä vuorotellen, hitaasti ja rauhassa ja keskustellen :)
 
Riisipuuro aattoaamuna keitän ite, kerkiää syödä sen just ennen kuin töllöstä näkyy Lumiukko sekä Lumiukko ja lumikoira-ohjelmat :red-heart:
Sitten ollaan käyty haudoilla sytyttämässä kynttilät, tultu kotia ja alettu valmistaa päivällistä eli laatikot ynnä muut leivinuunin lämpöön ja edellispäivän valmistunut kinkku lämpiää sähköuunissa. Tai toisinpäin, riippuen kumpi meistä aikuisista kerkiää ottaa kinkun eka esille ja työntää se leivinuuniin :rolling:
Sitten syödään pitkään ja hartaudella, kuunnellaan samalla joululauluja ja saunakin on siinä vaiheessa lämpiämässä. Sitten saunaan, iltakaffit nassuun ja lahjojen jako. Loppuilta sit makoillaan sohvalla takkatulen äärellä ja katsellaan joko töllöä taikka leffaa, ja tietty syödään välillä herkkuja :blowing:
 
Me keitetään riisipuuro nykyään aina kiehu maitoon. Onnistun polttaan pohjaan kaikilla muilla maidoilla. :Grimacing Face:

Oon kyllä kerran polttanut jotenkin kiehunkin pohjaan...
 
Joulupuuro, joulusauna, Joulupukin kuumalinja ja piirretyt, hautausmaalla käynti, joululahjat, jouluruokailu...
 
Takaisin
Top