11. luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
11. luukku
iStock-1287008222.jpg


•••••☆•••••​

Hiiriperhe meni ulos aikaisin aamulla. Tai ainakin niin aikaisin kuin ehtivät heti aamiaisen jälkeen. Hilda alkoi luoda lunta, jota oli satanut yöllä taas lisää ja poikaset laskivat mäkeä ja yrittivät tehdä lumiukkoa. Lumiukon tekemisestä ei tosin tullut mitään pakkaslumessa, mutta ainakin heillä oli hauskaa. Oravaveljekset ilmestyivät siihen ja auttoivat Hildaa lumen luonnissa ja Tapani Talitiainen lennähti paikalle leikkimään lasten kanssa. Hilda oli vain hetken aikeissa estellä, mutta päätti lopulta vain olla iloinen ystäviensä avusta ja seurasta.

"Äiti minulla on nälkä", pienin poikanen sanoi kiivettyään syliin.
"Voi tavaton", Hilda melkein parahti, "olen kokonaan unohtanut mennä ajoissa laittamaan ruokaa. Olin aikonut tehdä riisipuuroa, mutta ehkä löydän teille jotain nopeampaa."
Hilda ei kyllä yhtään tiennyt mitä. Heillä ei ollut oikein mitään valmiina. Hänen pitäisi ruveta pian laittamaan jouluruokia valmiiksi.
"Tulkaa meille syömään", Osmo ehdotti, "äiti on tehnyt porkkanalaatikkoa."
"Minä käyn tarkistamassa äidiltä käykö se", Otto sanoi odottamatta Hildan vastausta.
Samassa hän oli jo vilahtanut puuhun heidän pesälleen ja pian jo palasi kertomaan että he olivat tervetulleita. Hilda ei voinut kuin suostua.

"En ole koskaan syönyt näin herkullista porkkanalaatikkoa", Hilda kiitteli Oili Oravaa.
"Se on isoäitini reseptillä valmistettu", Oili kertoi iloisena kehuista. "Haluatko saada reseptin?"
"Jos se ei ole perheenne salaisuus", Hilda vastasi.
"Isoäiti olisi vain iloinen, jos saisi tietää että saamme hänen reseptillä ilahdutettua muitakin", Oili sanoi. "Minä puolestani olisin iloinen jos saisin sinun ihanien joulukeksien reseptin."
"Totta kai", Hilda sanoi.
Hän oli iloinen siitä, että pystyi ilahduttamaan Oilia vuorostaan. Oravat olivat jo auttaneet ja ilahduttaneet häntä niin paljon. Oili toi kaksi paperinpalaa ja kaksi kynää ja niin he kirjoittivat toisilleen reseptit.

•••••☆•••••​

Onko teillä jouluruokien tai -herkkujen reseptejä? Jaetaan hyväksi koetut ohjeet muidenkin iloksi. :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Joulutorttutaikina pakkasesta ja itse tehty vanilja/kaneli omenamarmeladi. Omenamarmeladi on helppo tehdä itse, kunhan keittää mahdollisimman pitkään ja omenoiden on oltava mahdollisimman happamia että sakeutuvat riittävästi. Kun seos on todella tönkköä, niin se kestää paiston. :smiling-eyes:

Lopuksi sekaan kanelia ja vaniljasokeria
 
Muokattu viimeksi:
Jouluhalko tuli mieleen ja se tehdään meillä näin:

Kääretorttupohja tummasta kaakaojauheesta. "Jos käyttää gluteenitonta jauhoseosta niin perunajauhoja ei erikseen tarvita"

Täyte:

Vispikermaa 4dl
Vaniljatuorejuustoa 200g
Valkosuklaata 150g
Sokeria maun mukaan jos tarvitsee edes

Ensin vatkataan kerma, sitten sekoitetaan sulanut Valkosuklaa ja tuorejuusto, sekä varkataan kerman sekaan. Helppoa ja hyvää.

Huomaako, että täytettä on mulla enemmän kuin torttupohjaa. :Face With Tears Of Joy:

Kannattaa tsekata kinuskikissalla on suolainen kinuskitahna ohje ja siihen kermaa sekaan. Sopii täydellisesti tummaan kääretorttupohjaan. Oisko ollut nimellä sticky toffee?

Valion kanelikreemistä tulisi kanssa kerman kanssa varmasti hyvä pari. Ajattelin tehdä maustemuffinsseja ja kanelikermakuorrutteen niihin. :Face Savouring Delicious Food:
 
Mekin ostetaan kaikki laatikot yms. kaupasta. Kinkku paistetaan itse, mutta siihen ei mitään sen erityisempää reseptiä ole. Kuorrutetaan hunaja-dijon sinapilla
 
Kylmäsavulohirulla...

Ota isopala kelmua johon levität ohuet kylmäsavulohi viipaleet neliön tai suorakulmion muotoon. Päälle purista vähän sitruunamehua. Löysytä tuorejuusto pienellä tilkalla ruokakermaa. Lisää halutessasi tuorejuusto sekaan tilliä ja sitruunapippuria. Levitä tuorejuusto ohuelti lohisiivujen päälle. Pyöritä rullalle ja pakasta. Leikkaa jäisestä rullasta haluamasi paksuisia siivuja n.20min ennen tarjoilua että siivut ehtivät sulaa.
 
Me ostetaan suurin osa kaupasta, mutta jo perinteeksi tullut luumurahka tehdään itse. On niin helppoa ja hyvää. :Face Savouring Delicious Food:

2dl kuohukermaa
1 purkki maitorahkaa
1 purkki luumumarmeladia

Vispaa kerma vaahdoksi ja sekoita rahka ja luumusose sekaan. Lisää sokeria maun mukaan.
 
Me saadaan laatikot mun äidiltä. Kinkku, kalkkuna ja uunilohi tehdään itse. Jälkkäriksi on yhtä miehen suvun suklaaihanuutta, mutta sen salaista reseptiä en voi tänne julkisesti jakaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
1kg bataattia
2dl kermaa
1dl korppujauhoja
1/2dl siirappia
muna
2rkl öljyä
1tl suolaa
1/4tl valkopippuria
1/4tl muskottia
1/4tl inkivääriä

Keitä ja survo bataatit. Sekoita loput aineet keskenään ja lisää bataattiin. Vatkaa kuohkeaksi. Kaada voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan, päälle voinokare. Paista 150°C n.2h.

Mun luotto bataattilaatikon resepti :Face Savouring Delicious Food:
 
Kokkikartanon laatikot on muuten todella lähellä itsetehtyjä. Niissä on kylläkin sitä riisiä porkkanalaatikossa, mutta muuten ovat todella hyviä. Ne tekee myös ihanaa riisipuuroa.

Perinteiset saarioiset, atriat yms. Ei uppoa
 
Pitäis perehtyä gluteeniton, munaton, maidoton -linjalle, kieltämättä oon vähän hukassa nyt tällaisten omien leipomusten takia, onneksi netistä löytää ku jaksaa etsiä. Siksikin on ollut helpompi ostaa valmista kaupasta.
 
Pitäis perehtyä gluteeniton, munaton, maidoton -linjalle, kieltämättä oon vähän hukassa nyt tällaisten omien leipomusten takia, onneksi netistä löytää ku jaksaa etsiä. Siksikin on ollut helpompi ostaa valmista kaupasta.

Nää on hankalia erityisruokavalioita. Mä leivon usein gluteenitonta ja olen tottunut myös laktoositonta leipomaan. Kannattaa netistä ettiä millä korvata kananmunat ruoassa. Löytyy muitakin kiinteyttämään ruokaa. :smiling-eyes:
 
Takaisin
Top