10. luukku

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
10. luukku
christmas-composition-garland-made-of-red-balls-and-fir-tree-branches-picture-id1283451157.jpg


•••••☆•••••​

Hilda Hiiri oli muistanut ettei heillä ollut juuri lainkaan joulukoristeita, kun hänen toiseksi vanhin poikanen mainitsi metsässä pitävänsä joulukoristeista. Kaksosethan olivat rikkoneet ne. Täytyisi siis tehdä uusia. Onneksi poikaset pystyisivät auttamaan siinä ja saattaisivat niitä askarrellessa olla rauhallisia. Vaikka olisi siinä silti paljon tekemistä, kun varsinkin pienimpiä pitäisi aika paljon auttaa siinä.

Aamiaisen jälkeen Hilda tutki heidän askartelutarvikkeitaan. Ainakin heillä oli värikkäitä papereita, olkia, narua, kyniä, kimalletta… Mutta liima oli päässyt loppumaan. Pitäisikö hänen siis lykätä askartelua huomiseen ja käydä tänään hankkimassa liimaa. Ajatus tuntui lannistavalta, liimaa pitäisi hakea kaukaa. Hän oli sitä paitsi jo maininnut poikasille että tänään voitaisi askarrella, ja he pettyisivät pahan kerran jos se ei onnistuisi. Hilda epäröi ja mietti hyvän tovin. Hän oli melko varma, että Peltomyyrillä oli liimaa, mutta kehtaisiko hän käydä kysymässä sitä heiltä. Aikansa jahkattuaan hän päätti ettei se ota ellei annakaan. Niinpä hän vaatetti poikaset ja he lähtivät käymään Peltomyyrien luona.

Hilda tunsi olonsa hermostuneeksi koputtaessaan Peltomyyrien oveen. Oliko tämä nyt sittenkään hyvä ajatus? Hän ei kuitenkaan ehtinyt kauaa tuskailla, kun Pinja Peltomyyrä tuli avaamaan oven.
"Hei" Pinja sanoi, "tulkaa vain sisään."
"Hei", Hilda vastasi, "oikeastaan me tulimme kysymään josko teiltä liikenisi liimaa lainaksi. Meidän piti askarrella joulukoristeita ja liimamme on loppu."
"Totta kai saatte liimaa", Pinja sanoi, "meillä on sitä riittämiin. Ei teidän kannata lähteä sitä hakemaan."
"Kiitos", Hilda sanoi, "hyvitän sen teille jotenkin."
"Ei se ole tarpeen", Pinja sanoi, "se voi olla vaikka joululahja meiltä teille."
"Me saatetaan tarvita sitä aika paljon", Hilda varoitti.
"Ei se mitään", Pinja sanoi. "Mutta kuulostaa siltä että teillä on paljon askarreltavaa. Haluaisitko yhdet apukädet? Minusta olisi hauskaa askarrella poikasten kanssa joulukoristeita."
"Se voisi olla mukavaa, jos todella tahdot", Hilda sanoi.

Niinpä Hilda ja Pinja Peltomyyrä askartelivat hiirtenpoikasten kanssa yhdessä koristeita. Niitä syntyikin nopeasti enemmän kuin Hilda oli uskaltanut toivoa. He tekivät tonttuja, pieniä kuusia, tähtiä, lumihiutaleita, ketjun kuuseen laitettavaksi ja sievän tonttuoven. Hildasta himmeli olisi ollut hauska, mutta sen tekemiseen ei ollut aikaa hänen ja Pinjan hääriessä auttamassa poikasia. Ehkä jonain toisena päivänä? Himmelin sijaan he tekivät oljestakin pieniä tähtiä.

Kun he olivat lopettaneet askartelun, Hilda antoi poikasille luvan laittaa koristeet esille. He tekivätkin sen mielellään ja nopeasti. Hildan mielestä osa koristeista oli hassussa paikassa, mutta se ei haitannut. Vain tuolilla olevat tontut hän siirsi niin että siihen saattoi istua.
"Näyttääpä täällä mukavan jouluisalta", Pinja sanoi.
"Niin näyttää", Hildan oli pakko myöntää, "iso kiitos siitä kuuluu sinulle."
"Voi minusta oli vain hauskaa askarrella", Pinja sanoi. "Tiedäthän sinä kuinka minä pidän askartelusta, mutta Pekka sanoo että meillä on liikaa joulukoristeita."

•••••☆•••••​

Askarrellaanko teillä jouluisia koristeita tai onko teillä koristeena omatekemiä joulusomisteita? Mitä tykkäätte esimerkiksi himmeleistä, tonttuovista tai muista tonttujutuista?
 
Kun olin lapsi, askartelimme. Pidän himmeleistä, tonttuovista ja muista tonttujutuista
 
Minä pidän joulutilpehööristä. Meillä kuusi jossa vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä korosteita. Askartelu ei vielä ole ajankohtaista kun lapset niin pieniä, mutta varmasti tulevaisuudessa askarrellaan. Olen semmoinen näpertäjä itsekkin.
 
Ei askarrella eikä ole mitään joulutilpehööriä esillä.
Tonttuovet on söpöjä ja voi olla että sellaisen teen kunhan tää vauveli on vähän isompi.
 
Olen askarrellut joulutonttuja ikkunoihin aikaisempana vuonna ja niitä samoja koristeita on sitten pystynyt laittamaan useampana vuonna paikoilleen. Tänä vuonna askartelin joulukortit ja ne on tänään lähdössä postin kuljetettavaksi läheisille ja ystäville.
 
Suurin osa meidän joulukoristeista on itse tehtyjä. Mitenkään älyttömän paljon meillä ei kylläkään ole joulukoristeita esillä, johtuen siitä ettei vietetä joulua kotona.
 
Meillä on aika paljon askarreltuja joulukoristeita. Varmaan enemmän kuin kaupasta ostettuja, joita on niitäkin. On esikoisen tekemiä tonttuja, kuusia jne, viime jouluna miehen kanssa yhdessä leikattuja kartonkitonttuja kaapinovissa, paperilumihiutaleita ja jopa joitain mitä olen itse tehnyt lapsena. Itse tekemäni himmeli oli jonkin aikaa, mutta se hajosi vuosi tai kaksi sitten enkä ole jaksanut ja ehtinyt tehdä uutta. Tänä vuonna ei muuten ollakaan askarreltu mitään. Vielä. Joitain esikoisen tekemiä kuusenkoristeita tulee myös kuuseen, kunhan kuusi pystytetään. Ei ehkä tule yllätyksenä, että tykkään joulukoristeista. :Father Christmas:
 
En välitä askartelusta :Upside Down Face: lapset toki askartelevat jotain yleensä hoidossa niin niitä on sitten tietty esillä. Tonttuvea, himmeleitä ei löydy mutta erilaiset tonttukoristeet ovat mieleen esim.aarikan puiset sekä kartonkisia tonttuja löytyy joulun alla ovista tai ikkunoista.
 
Meillä ei ole mitään joulukoristeita vielä, jos ulkovaloja ei lasketa. Lapsille lupasin että ensiviikolla askarrellaan tonttuja ja lumitähtiä ikkunoihin. Mun jouluun riittää pelkkä koristeltu kuusi sitten lähempänä aattoa. Ilman lapsia ei ole ollut mitään joulukoristeita :)
 
Löytyy kaikenlaista itse tehtyä, ja lasten askarteluja. Tonttuovikin on, mutta se ihan kaupasta ostettu, tosin siihen ilmestyy aina välillä jotain uutta ja ekstraa.
 
Meillä on joulukoristeena mun lapsuuden tekeleitä. Seinällä roikkuu esim. puna-valkoinen lankakuusi.

Tonttuovi koki tänä vuonna päivityksen, ja siitä lapset ovat erityisesti tykänneet. Olohuoneessa on lisäksi iso pehmotonttu, jota lapset käyvät leikkiensä lomassa halailemassa. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Tonttu on saanut nimekseen Topias.

Haaveenani olisi saada olohuoneeseen kunnon vanhanajan iso himmeli. :red-heart: Makuuhuoneeseen sopisi taas pienempi ja modernimpi valohimmeli.
 
Meillä on joulukoristeena mun lapsuuden tekeleitä. Seinällä roikkuu esim. puna-valkoinen lankakuusi.

Tonttuovi koki tänä vuonna päivityksen, ja siitä lapset ovat erityisesti tykänneet. Olohuoneessa on lisäksi iso pehmotonttu, jota lapset käyvät leikkiensä lomassa halailemassa. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Tonttu on saanut nimekseen Topias.

Haaveenani olisi saada olohuoneeseen kunnon vanhanajan iso himmeli. :red-heart: Makuuhuoneeseen sopisi taas pienempi ja modernimpi valohimmeli.

Meilläkin on mummolassa vanhoja paperitonttuja seinällä. Minun äitini teki ne kun oltiin ihan pieniä. En käsitä miten ne on vielä ehjiä.
 
Lapset on askarrelleet päiväkodissa jotain koristeita ja niitä varjellaan. Muuten on samat koristeet joka vuosi. Rikkoutuneiden tilalle ostetaan tarvittaessa uusia.
 
Kuopus ei paljon askartele, mutta suvun vanhat perinteiset koristeet otetaan esille, seimi ja joulupukki sulassa sovussa
 
Meillä ei ole askarreltu oikeastaan mitään vuosiin, mutta itsetehdyt koristeet on ihania. Pidän etenkin olkikoristeista ja erilaisista tähdistä.
 
Takaisin
Top