1 kk:n vanha vauva syö vain 6krt/vrk, liian vähän?

sapsukka

Oman äänensä löytänyt
Joka paikassa puhutaan, että vauvan pitäisi imeä rintaa 8-12 kertaa/vrk jotta saisi riittävästi maitoa. Meidän kk:n vanha neiti syö kuitenkin lähes joka vrk vain n. 6 kertaa, joskus 8 kertaa. Yöt menee yleensä aina vain yhdellä syötöllä. Saakohan neiti silloin riittävästi ravintoa? Pitäisikö minun alkaa herättelemään tyttöä useammin syömään?

Päivälläkin nukkuu yleensä 4h päiväunet hyvin herkästi. Valveilla ollessaan on kuitenkin virkeä ja toimelias. Jaksaa seurata ympärillä olevaa maailmaa ja ilmoittaa nälästä. Kastelee ainakin 5-7 vaippaa/vrk ja kakkii myös useasti. Paino nousee kuitenkin hieman hitaanlaisesti, viimeksi oli 2 viikossa painoa tullut vain 175g lisää. Pitäisikö huolestua?

Asiantuntijahan en ole mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa oman näkemykseni. Mielestäni jokainen vauva omana yksilönään syö juuri sen mitä tarvitsee, ei enempää eikä vähempää. Joskushan näistä "maitolakkoilijoista" on kuullut puhuttavan, mutta silloin uskoisin lapsella olevan muutakin, esim. koliikki tai allergia tmv. Tai sitten imetys ei onnistu, vauva ei suostu juomaan pullosta jne.. Onhan näitä syitä. Mutta kuvailemasi perusteella: "Valveilla ollessaan on kuitenkin virkeä ja toimelias. Jaksaa seurata ympärillä olevaa maailmaa ja ilmoittaa nälästä. Kastelee ainakin 5-7 vaippaa/vrk ja kakkii myös useasti." kaiken pitäisi olla kunnossa. Mitä neuvolassa ovat sanoneet painon hitaasta noususta? Ei meidänkään tytyn paino nouse kovin huimaa vauhtia, nousee kumminkin ja se on pääasia. Eikä minun mielestä tyttö syö enää sitä 8-12 krt/vrk. Ja nukkuu kans pitkiä pätkiä, joskus jopa 5 tuntia. Kaippa se saa maitoa kerralla niin hyvin ettei tarvi kokoajan roikkua tissillä eli osaa jo imeä tehokkaasti. Niin varmaan myös teidän tytöllä? Minun mielestä sun ei kannata herätellä tyttöä syömään, eihän kyseessä ole kuitenkaan vastasyntynyt, eli uskon 1kk:n ikäisen vauvan jo ilmaisevan milloin on nälkä. Joissakin sairaaloissa ei edes kehoteta herättämään vauvaa tuon 4h:n kuluessa vaan annetaan vauvan nukkua ja herätä sitten omia aikojaan syömään (paitsi jos vauva nukkua posottaisi kuutta tuntia..), että syö sitten kerralla paremmin kunnon nälkään. Voithan kiinnittää huomiota esim. siihen kuinka paljon tyttö syö kerralla: kuinka kauan on tissillä/kuinka paljon juo pullosta kerrallaan ja kunka sinulla itselläsi tulee maitoa? Minulla esim ruutaa välillä vähän turhankin kovasti (huono homma vauvaa ajatellen), mutta ei tyty olekaan tissillä kuin 5-10min. Muistelisin että meillä oli alussa, ennen ku tyty oli edes 1kk:tta vähän sitä ongelmaa että minun maito ei riittänyt. Kylläpä tyty sen osasi kertoa ja isosti kertoikin!
Kaikenlaista sitä itselläkin tulee aina mietittyä, aikaisemmin vielä enemmän kuin nyt ja puoli vuotiaan tytön äiti, hyvä ystäväni, antoi kullan arvoisen neuvon: "ei kannata heti ajatella kaikkein pahinta, kyllä se vauva sitten kertoo kun asiat eivät ole hyvin, joko itkulla tai muuten poikkeavalla tavalla" joten mielestäni voit olla huoletta :) Ja ainahan voi ja pitääkin kääntyä neuvolan puoleen jos painoasiat mietityttää.

Takaisin