Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tuo aamutakin sisällä olis varmaan ollut minunkin vauvan 1. valintaTuon ikäisenä ovat nukkuneet rinnalla, sylissä tai kantovälineessäviimeisen vauva oli paljon ihokontaktissa eli oltiin sohvalla vauva iholla aamutakin sisällä
![]()
En ole ikinä ymmärtänyt miten joku voi sanoa tissille nukuttamista huonoksi tavaksi, kaikkein luonnollisin ja ihanin tapaNukahtaa aina ja vain tissillealoin jo miettiä onko huono tapa opettaa toinen tuollaiseen, mutta toisaalta eikö se juuri ole lapsivuodeajan tarkoitus??
![]()
En tiedä niinkään huono tapa, mutta meillä olisi miun töihinpaluu ollut vaikea, jos lapsi ei olisi osannut nukahtaa kuin miun viereen tissille. Teen vuorotöitä eikä miulla ollut varaa jäädä kotiin kotihoidontuella. Eli ehkä sillä tarkoitetaan siinä mielessä huonoa tapaa, että ei välttämättä ole helppoa vieroittaa siitä, jos aina tekee niin.En ole ikinä ymmärtänyt miten joku voi sanoa tissille nukuttamista huonoksi tavaksi, kaikkein luonnollisin ja ihanin tapaedelleen 3 veelle tärkeää saada sängyssä iltatissittely, mut nykyään kyllä nukahtaa silti ihan itse viereen ilman sitä tissiä.
Mäkin menin töihin, kun lapsi oli 10kk, toki ei ollut vuorotyö eli ei ollut säännöllistä että olisin ollut illat pois, mutta otin usein illan omaa aikaa ja isä hoiti nukahtamiset. Mutta ihan hyvin hän nukahti sen ikäisenä jo isänkin kanssa, toki siinä oli hieman totuttelua ja provosointia ettei tissinukutus ollut ainoa juttu. Ja tietysti joillekin voi olla vaikeampaa sitten vähitellen päästä eroon siitä. Meillä ei tuttia huolittu ikinä, siksikin tissi on varmasti ollut tärkeä, koska ei ole ollut huijattavissa muihin vaihtoehtoihinEn tiedä niinkään huono tapa, mutta meillä olisi miun töihinpaluu ollut vaikea, jos lapsi ei olisi osannut nukahtaa kuin miun viereen tissille. Teen vuorotöitä eikä miulla ollut varaa jäädä kotiin kotihoidontuella. Eli ehkä sillä tarkoitetaan siinä mielessä huonoa tapaa, että ei välttämättä ole helppoa vieroittaa siitä, jos aina tekee niin.Meillä oli tutti käytössä ja siitä vieroittaminenkin oli oma prosessinsa.
Olisi kuitenkin tullut vauvalle ehkä liian isona järkytyksenä, jos olisi joutunut samaan aikaan eroamaan minusta ja opettelemaan uuden nukahtamistavan.
Itse en satunnaisista tissille nukahtamisista stressannut etenkään ihan pienen kanssa, jolla ei vielä ollut edes kunnon rytmiä. Ja lapsi vieroitti itsensä tissistä jo joskus 6kk ja sai siitä eteenpäin korviketta vuotiaaksi asti. Joi kyllä pullosta iltamaidon. Hampaita, kun alkoi tulemaan niin opeteltiin toisenlainen iltarytmi ettei nukahtanut iltamaitoon, vaan meni hammaspesun jälkeen sänkyyn ja siellä luettiin iltasatu ja laulettiin unilaulu.
Eli @Aalloilla tilanne ehtii vielä muuttumaan moneen kertaan ja jokaisessa perheessä on se siihen perheeseen paras tapa toimia. Eli kannattaa miettiä miten asiat sopivat teidän elämään.Minä opin monissa asioissa vähän kantapään kautta, ettei aina tarvitse tehdä "kuten kuuluu" vaan tekee niinkuin parhaalta tuntuu, kunhan se on lapsen parhaaksi. Edelleenkin meillä isovanhemmat ihmettelevät joitain käytäntöjä, mutta siinähän ihmettelevät. Meillä kuitenkin rullaa tämänhetkiseen työmäärään nähden arki erittäin mukavasti ja 2,5v tyttö on yksi terveimmistä tuntemistani lapsista ja voi hyvin.
Eikä toki töihin lähtiessäkään mikään pakko ole vielä vieroittaa, jos ei halua. Itse olen menossa töihin, kun vauva on 10 kk (nyt 7 kk), ja vahvana toiveena ainakin olisi, että imetys vielä jatkuisi siitä eteenpäinkinKivoja vastauksia
Näin pienen kanssa varmasti ei vielä mitään hätääkiitos teille!
Isomman kanssa varmasti pitää sitten miettiä miten töihin lähdön kanssa pitää alkaa mahdollisesti tissivieroitus. Tahdon kumminkin täysimettää mahdollisimman pitkään ja toivottavasti myös pakkaseen saa kesän aikana hyvät maitovarastot!
Vaikka vielä kuukausia aikaa, niin pohdin jo tarviiko töihin ottaa rintapumppu mukaanEikä toki töihin lähtiessäkään mikään pakko ole vielä vieroittaa, jos ei halua. Itse olen menossa töihin, kun vauva on 10 kk (nyt 7 kk), ja vahvana toiveena ainakin olisi, että imetys vielä jatkuisi siitä eteenpäinkin![]()
Itsekin tätä jo valmiiksi stressaanVaikka vielä kuukausia aikaa, niin pohdin jo tarviiko töihin ottaa rintapumppu mukaanPitääkö tehdä joka päivälle kalenterivaraus "Pump it up"
![]()
Menin tosiaan töihin kun lapsi oli 10kk, hän jäi 2kk isän kanssa ja sitten pphlle. En koskaan pumpannut maitoa, hyvin selvisi ~9h tuntia ja joi isän kanssa vain vettä (tuttipulloakaan kun ei koskaan oikein hyväksynyt). Iltapäivällä ja illalla, ja aamulla kävi tissillä. Ja siis edelleen 3v ja käy tissillä aamulla ja illalla, toisinaan iltapäivällä (jos olen paikalla, ei mitenkään itke tissin perään jos en ole kotona tai on yökylässä muualla, pisimpään olen ollut viikon poissa).Itsekin tätä jo valmiiksi stressaanOon miettinyt, että kaiketi ainakin kerran päivässä voisi olla hyvä alkuun pumpata...?
Te, keillä on asiasta kokemusta, pumppasitteko maitoa työpäivän aikana, kun palasitte töihin?
Okei, onpa hyvä kuulla! Kun itse juuri samoihin aikoihin olisin palaamassa. Ja pitkähköstä imetyksestä myös haaveilen. Oon miettinyt juuri sitä, että pärjäisikö tuossa kohtaa jo päivän vedellä ja riittäisi imetykset, kun olen kotona. Ja ettei sitten ainakaan imetys lopahtaisi aiemmin kuin haluaisin... Tarvittaessa se kerta päivään pumppaaminenkin onnistuisi varmaan aika helposti oman työn lomassa, mutta helpompi tietty olisi, jos ilman pärjäisi. Tuntuu vaan niin hurjalta ajatukselta, kun nyt vielä käy hyvinkin tiheään rinnalla...Menin tosiaan töihin kun lapsi oli 10kk, hän jäi 2kk isän kanssa ja sitten pphlle. En koskaan pumpannut maitoa, hyvin selvisi ~9h tuntia ja joi isän kanssa vain vettä (tuttipulloakaan kun ei koskaan oikein hyväksynyt). Iltapäivällä ja illalla, ja aamulla kävi tissillä. Ja siis edelleen 3v ja käy tissillä aamulla ja illalla, toisinaan iltapäivällä (jos olen paikalla, ei mitenkään itke tissin perään jos en ole kotona tai on yökylässä muualla, pisimpään olen ollut viikon poissa).
Mie olin jo valmistautunut neuvottelemaan itselleni pumppaustauot asianmukaisessa paikassa, mutta en päässyt tällä kertaa ränttäämään, kun tosiaan vauva vieroitti itse itsensä niin aikaisin.Mä menin töihin, kun esikoinen oli 7 kk ja mies jäi silloin vanhempainvapaalle. Teen tietotyötä ns. virastoaikaan. Lapsi joi mun maitoa kaikilla viidellä aterialla vuoden ikäiseksi saakka. Sain sen toimimaan silleen, että pumppasin aamulla ennen töihin lähtöä ja töissä aamu- ja iltapäivällä 10 min molemmista rinnoista. Varasin siihen aina jonkin neukkarin ja tein läppärillä töitä samalla. Maidot säilöin toimiston jääkaappiin ja kotimatkalle mulla oli pieni kylmäkassi, jossa oli kylmävaraajat. Päivällisen ja iltapuuron jälkeen imetin. Vauva joi tuttipullosta ja rinnasta tasapuolisesti, joten siksi tässä ei ollut ongelmaa.
Olihan se työmaa ja monta kertaa väsytti, mutta samalla halusin todella tehdä niin. Tiesin, että puran imetyksen pois 12 kk kohdalla, joten oli kiva tarjota maitoa kunnolla ennen sitä.
Olin myös vähän sitä mieltä, että kun äidit kerran halutaan nopeasti vanhempainvapaalta takaisin työelämään, sitten pumppaaminen tulee tutuksi työpaikallakin![]()
Minä ihmettelen miten kukaan vauva suostuu juomaan niitä maidottomia korvikkeita, kun haisevat ihan sukkahielle.Tää olis itelläkin edessä parin viikon päästä kun meen töihin ja lapsi (7kk) jää isänsä kanssa kotiin. Meinaan pumpata vähintään kerran työpäivän aikana. Aamuvuorossa tuskin on ogelmaa mutta saas nähdä miten päivystysvuoroissa onnistuu ilta-/yö/viikonloppuna.
Pakkaseen oon saanu kivasti maitovarastoa jo pumpattua. Meillä myös haasteena se että ei voi maitopohjasta korviketta käyttää eikä poika suostu juomaan niitä maidotomia jauheesta sekoitettuja olenkaan. Joten on ite saatava pumpattua tarvittava määrä.
Toivon että imetys ei kovasti kärsi tästä kun oonkin yhtäkkiä niin paljon poissa ja pullon osuus kasvaa suuremmaksi. Mutta senhän näkee sitten.