🐥 Kotikanala 🐥

Nepeta Cataria

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Heinämammat 2016
Elomammat 2018
Eloäidit 2020
Helmikuiset 2022
Toukokuiset 2024
Joulukuiset 2026
Onkos täällä kanojen pitäjiä? Me muutettiin juuri maalle ja kevään aikana on alkanut itää idea oman kanalan laittamisesta. Mikäs olisi kivempaa kuin kotkottajat pihalla, herätä kukon lauluun ja kerätä tuoreet munat? Ajattelin lähteä liikkeelle hautomalla tiput siitosmunista, kun tarpeeksi luettuani alkoi tuntumaan että se voisi olla tautien ja syöpäläisten välttämisen kannalta hyvä tapa. Varsinkin kun nyt ollaan aloittamassa ihan alusta.

Mies lupasi väsätä minulle hautomakoneen, että sillä aloitetaan kunhan munat kotiutuvat. Aikaisempaa haudontakokemusta ei ole, mutta olen puuhaillut pikkutytöstä lähtien eri lemmikkien parissa kasvattaen niitä, joten jonkin moinen näppituntuma on olemassa. Vähän jännittää ja koululaiset ovat todella innoissaan tästä proggiksesta. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Kuinkas, löytyykö täältä muita "kanaemoja"? Laittelen kuvia proggiksestani, kunhan ehdin. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mua kiinnostaisi ottaa muutama (viisi) kanaa tähän kotipihalle, mutta en ole päässyt vielä yli siitä ongelmasta että kanat (tai siis niiden ruuat) houkuttelevat herkästi tuhoeläimiä kuten rottia paikalle. Onko muut kanalan pitäjät ratkaisseet ongelmat miten vai onko siitä tullut ongelmaa?

Mietin myös kissan laittamista, mutten ehkä ihan näin alkuun kun tiput ovat pieniä. Mutta epäilemättä kun kanoilla on kokoa, niin rauhanomainen rinnakkainelo onnistuu kun huomaavat olevansa tasavertaisia. Varsinkin jos laittaisi parven suojelijaksi kukon.

Muokattu viimeksi:
Meillä on maatiaiskanoja (Piikkiön ja Tyrnävän kantaa)! Kanat on ihania! 😄😍 Yhden rotan kerran näin kanalan eteisessä ja muuten siellä on näkynyt metsähiiriä. Maalla kun asutaan niin niitä on väkisin... Kissa meilläkin on ja se kerran toi kuolleen (ison) rotan pihaan. Loukkuja laittaisin jos alkaisi enemmän niitä pyöriä ja toki muutenkin ruoat kannattaa säilyttää niin ettei jyrsijät sinne pääse koskemaan.

Takaisin