🎄🎄🎄 8. Luukku 🎄🎄🎄 (Onko joulu kaupallinen?)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Onko joulu liian kaupallinen?

• Ei, tai ainakaan se ei haittaa

Ă„Ă€net: 3 10.7%
  • No vĂ€hĂ€n

Ă„Ă€net: 14 50.0%
  • Ehdottomasti on

Ă„Ă€net: 11 39.3%

• Kaikki ÀÀnestĂ€jĂ€t
    28

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
MaalisÀidit 2020
🎄🎄🎄 8. Luukku 🎄🎄🎄

TĂ€hti ja kuusi,
lyhtykin uusi,
SiinĂ€kö Joulu on? đŸŽ¶

Keskustellaan tĂ€nÀÀn joulun kaupallisuudesta. 💾 TĂ€ssĂ€ muutama kysymys auttamaan alkuun asian pohdinnassa, mutta yhtĂ€ hyvin voi jĂ€ttÀÀ ne huomiotta ja kertoa, mitĂ€ teemasta tulee mieleen. 😊 Onko joulu sinusta liian kaupallinen? Miten joulun kaupallisuuden vyörymisen kotiin voi estÀÀ? Vai voiko sitĂ€? Onko nykyisin edes sitĂ€ aitoa joulun tunnelmaa?

8luukku.jpg

Kuva: Unsplash / Traxer

Last edited by a moderator:
Omassa perheessĂ€ kaupallisuutta pyritty vĂ€hentĂ€mÀÀn ja ekologisuutta edistĂ€mÀÀn esimerkiksi sillĂ€, ettĂ€ joulukoristeet pysyy vuodesta toiseen samana. Itse koen, ettĂ€ se luo myös lisÀÀ tunnelmaa, on ihanaa kaivaa aina samat perinteiset koristeet esiin ja laitella ne paikoilleen. Joululahjoissa pyritÀÀn myös etenkin aikuisille antamaan aineettomia lahjoja ja ruokalahjoja tavaran sijaan â˜ș

Me ollaan erikseen ilmoitettu, ettĂ€ meille saa mielihyvin antaa kĂ€ytettynĂ€ hankittuja lahjoja, ne ilahduttaisivat jopa enemmĂ€n kuin uudet. TĂ€nĂ€ vuonna taapero saakin Torista löydetyn nukensĂ€ngyn, jonka patja on Ă€itiyspakkauslaatikosta ja vuodevaatteet ommeltu isoĂ€idin jĂ€mĂ€tilkuista. 😍

Myös lahjamÀÀrÀÀ ollaan rajoitettu, kaikilla on tiedossa, ettÀ taaperolle saa antaa yhden paketin per lahjanantaja. Ei haluta opettaa lasta siihen, ettÀ joulu tarkoittaisi valtavia leluvuoria, kun tÀllÀkin taktiikalla hÀn saa kuitenkin 6-7 pakettia ja mahdolliset kaukaisemmilta sukulaisilta tulevat pikkupaketit siihen pÀÀlle.

Musta on muutenkin tullut tÀssÀ suhteessa vÀhÀn tylsÀ ja olen sitÀ mieltÀ, ettÀ ihmisten oikeus hallita tavaramÀÀriÀÀn ja pitÀÀ huolta ympÀristöstÀ ylittÀÀ arvona antamisen ilon. MyönnÀn, ettÀ musta on suorastaan epÀkohteliasta antaa sellainen lahja, jonka mieluisuudesta on epÀvarma. Olen sellaisia itsekin joskus antanut, valitettavasti, mutta yhtÀÀn tuikkukippoa, hassunhauskaa paritonta mukia, aivan vÀÀrÀnkokoista lastenvaatetta tai voimakkaasti tuoksuvaa kÀsirasvaa ei tÀssÀ taloudessa tarvita, niistÀ on enemmÀn harmia kuin iloa.

Muokattu viimeksi:
TĂ€mĂ€ on minulle vĂ€hĂ€n ristiriitainen aihe. Rakastan jouluista tunnelmaa ja miulla on ihan hirveĂ€sti joulukoristeita, jotka sitĂ€ itselleni tuovat. Mutta toisaalta laitan kyllĂ€ joka joulu ne samat ja ne todellakin kĂ€ytetÀÀn loppuun (saattaa muutamat pahvikoristeet vĂ€hĂ€n repsottaa đŸ€­). Kuuseen tulee joka vuosi jotain uutta koristetta (joko torilta ostettua tai itse tehtyĂ€) ja kuusenkoristeita saan lahjaksikin (nĂ€mĂ€ tiedetÀÀn mieleisiksi ja on minusta ihana lahja).

Lahjoja tulee ostettua, mutta yritĂ€n aina miettiĂ€ sellaista mikĂ€ tulee kĂ€yttöön. Toisinaan voi olla, ettĂ€ ruokaintoilija saa erikoisempia mausteita ja kastikkeita tai kitaristi nimikoituja plektroja. Eli lahjan ei tarvitse olla iso ja kallis vaan yritĂ€n miettiĂ€ sellaista mitĂ€ lahjansaaja kĂ€yttĂ€isi muutenkin. En vĂ€itĂ€, ettĂ€ aina tĂ€ssĂ€ onnistuisin, mutta yritĂ€n ainakin. 😅 Minusta on ihana muistaa lĂ€heisiĂ€ ja vaikka kaiken ylimÀÀrĂ€isen kuluttamisen lopettaminen olisi ympĂ€ristöystĂ€vĂ€llistĂ€ niin minusta nollatavoite tĂ€ssĂ€kin on turhanpĂ€ivĂ€istĂ€ fundamentalismia, joka vie ilon elĂ€mĂ€stĂ€. Mutta itselle tuo tavaroiden ostaminen lapselle on heikko kohta. Jotenkin ehkĂ€ paikkailen omaa lapsuuttani. Muistan kuinka haaveilin nukkumaan mennessĂ€ kaikista kivoista leluista minkĂ€ saamisen tiesin olevan mahdotonta. Olin hyvin perillĂ€ siitĂ€ millaisiin leluihin ei meidĂ€n perheessĂ€ ollut varaa. 😔

@harsokukka minusta sie puhuit hyvin tuosta, ettei tarvitse olla kaikkea uutena ja vanhaa voidaan tuunata. Minusta tuo nukensĂ€nky kuulostaa ihanalta. ❀ EhkĂ€ tuleva sukupolvi ei enÀÀ pidĂ€ kĂ€ytettyĂ€ lahjaa vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ huonompana. Itsekin tĂ€hĂ€n syntiin vĂ€lillĂ€ syyllistyn, ettĂ€ ajattelen etten voi antaa kĂ€ytettyĂ€ lahjaa, vaikka muutoin meille myös kĂ€ytettyjĂ€ tavaroita ostan.

MielestÀni joulu on ehdottomasti liian kaupallinen. Kun itse olin lapsi, meillÀ oli jÀrkyttÀvÀt lahjavuoret ja jouluksi siivottiin yötÀ myöten kova stressi pÀÀllÀ. Oli koristeet, jouluverhot ja tosiaan hirveÀt mÀÀrÀt lahjoja, joiden paketoiminenkin on varmasti ollut ison työn takana.

Itse olen aikuisena ottanut joulun rennosti ja tunnelmavaloja sekÀ joulukuusta lukuun ottamatta koristeita ei ole. Tunnelmoidaan ennemmin musiikin, jouluherkkujen (piparit, glögi, riisipuuro ja tietysti jouluruoat) ja parin harkitun lahjan kanssa. LisÀksi mielestÀni joulun aikoihin on ihana kÀydÀ jouluaiheisissa konserteissa, teatterissa tai joulutorilla tunnelmaa hakemassa.

Nyt joulut toki muuttuvat taas lapsen myötÀ, mutta haluaisin sÀilyttÀÀ samat periaatteet. Emme myöskÀÀn halua lapselle ÀlyttömiÀ mÀÀriÀ lahjoja vaan mieluummin harkittuja ja tarpeellisia/haluttuja juttuja. Panostetaan mieluummin kivaan yhteiseen tekemiseen lahjavuorten sijaan.

Katsotaan miten tĂ€mĂ€ eka joulu menee. Voi olla, ettĂ€ joutuu painottamaan tĂ€tĂ€ toivetta ensi vuonna mummeille ja kummeille 😅 Varsinkin, kun muita pieniĂ€ lapsia lĂ€hisuvussa ei juuri ole.

Joulu, kuten kaikki muutkin juhlat, ovat aivan liian kaupallisia. En ole pitkÀÀn aikaan kokenut aitoa juhlatunnelmaa enkÀ tiedÀ miten sen saisi takaisin.

Omille sukulaisilleni kerron, ettÀ lapset eivÀt tarvitse lahjoja, korkeintaan tarpeellisia kÀyttötavaroita (lasten aterimia yms) tai aineettomia lahjoja (yhdessÀ museoon tms). Kerron myös lapsille suoraan, ettÀ he eivÀt tarvitse lahjoja. Kerron vielÀ senkin, keneltÀ lahjat oikeasti tulevat, ettÀ oppivat olemaan kiitollisia.

Miehen mielestÀ olen varsinainen Grinch. HÀnen sukulaisensa tuovatkin lapsille mitÀ ÀrsyttÀvimpiÀ leluja, koska heidÀn mielestÀ se hetkellinen riemu on niin hienoa. Mutta juuri sen takia minusta tuntuu tÀrkeÀltÀ tasapainottaa tilannetta, ettÀ lapset eivÀt ala luulla lahjojen olevan itsestÀÀnselvyys.

Joulu on aivan liian kaupallinen, ahdistavaa. Tavoitteena opiskeluiden jĂ€lkeen alkaa toteuttaa aineettomampaa joulua esim. Lomamatkan muodossa joululomalla. Harmittaa, ettĂ€ lomakausina matkojen hinnat on pilvissĂ€ , 1 aikuisen taloudessa on iso kynnys maksella useita tuhansia euroja viikon fiilistelystĂ€đŸ™ˆ

Ă„Ă€nestin joulun olevan ehdottomasti liian kaupallinen, mutta... Toivon kuitenkin pienyrittĂ€jien, paikallisten tuottajien ja kĂ€sityölĂ€isten tekevĂ€t sesonkikautena kunnon tilin. He elĂ€vĂ€t sillĂ€ ja samalla tuottavat palveluita ja tuotteita, jotka ovat omalaatuisia ja kauniita.

MĂ€ kyllĂ€ edelleen rakastan sitĂ€ lahjojen antamista ja saamista 😅 mies pari kertaa ehdottanut lahjatonta joulua, mutta olen kieltĂ€ytynyt koska en halua ja toisekseen tiedĂ€n ettĂ€ mies ostaisi mulle kuitenkin lahjan. Ei vaan haluaisi ehkĂ€ itse saada, kuulemma aina pettyy (???), vaikka saisi hyviĂ€kin lahjoja, lieneekö jotain traumaa.

Mutta toisaalta en pidÀ siitÀkÀÀn ettÀ joulu on vain lahjoja varten, ettÀ joulu menisi pilalle ilman lahjoja/huonoilla lahjoilla.

Jossain mÀÀrin on liian kaupallinen. Vaikka itse rakastankin joulua yli kaiken ja ostan kyllĂ€ joka vuosi jotain uutta koristetta tai valoa 🙈😅 Mutta osin se johtuu siitĂ€, ettĂ€ meillĂ€ ei vielĂ€ ole niin paljoa omia koristeita ettĂ€ niillĂ€ koristelisi koko talon, joten siksi niitĂ€ joutuu myös hankkimaan.
Lahjoja rakastan sekĂ€ antaa ettĂ€ saada. Miehen perhe on sitĂ€ mieltĂ€, ettĂ€ aikuisten kesken lahjojen anto on turhaa, höpöhöpö sanon minĂ€! MeillĂ€ on kotona jouluisin monesti pÀÀtetty, ettĂ€ tĂ€nĂ€ vuonna ei lahjoja anneta, mutta aina niitĂ€ on kuitenkin ollut jokaiselta jotain 😂
TĂ€nĂ€ vuonna itselle tuli ensimmĂ€istĂ€ kertaa todella jouluinen olo, kun oltiin illalla polteltu takkaa ja aamusta koti oli lĂ€mmin ja ulos oli satanut ensimmĂ€inen kunnon lumi 😍 Eli en tarvitse joulutunnelmaan pÀÀsemiseksi materiaa, mutta silti haalin ja vaalin sitĂ€kin đŸ€­

Mun mielestÀ joulusta saa kyllÀ kaupallisen jos tekee sellaisen ja keskittyy kaupallisuuteen. Mutta ite ÀÀnestin ÀÀnestyksessÀ, ettÀ joulu ei kaupallinen tai ainakaan se ei haittaa. MÀ itse oon viime vuosina jouluna keksittynyt rauhalliseen tunnelmaan, perheen kanssa oleiluun, lasten iloon jne. Ja mun mielestÀ jotain kaupallisia juttuja kuitenkin kuuluu hankkia jouluun ettÀ joulu on joulu. Esim. Joulusuklaat, jouluruoat, ne muutamat lahjat, tavallista juhlavamman vaatteet aattoiltana, jouluvalot, kynttilÀt jne. Lahjojen hankkimisessa pidÀmme jÀrjen mukana ja lahjojen antamisesta tulee hyvÀ mieli.

Joulu saakin olla mielestÀni hieman kaupallinen. Ainakin saat hyvÀllÀ omatunnolla ostaa lahjoja rakkaillesi! Rakastan lahjojen antamista, niiden saaminenkaan ei ole yhtÀ kivaa. Ihan kaikkea krÀÀsÀÀ kotiin ei tarvitse hankkia ja jouluruoistakin vain ne, mitkÀ oikeasti maistuvat. Lahjojakaan ei tarvitse yhdelle saajalle montaa ostaa.

Vaikea miettiÀ mitÀ mieltÀ olisin. Jouluun kytkeytyy valtavasti mainontaa kyllÀ. Omaankin jouluun liittyy lahjojen antaminen, ja tykkÀÀn siitÀ. Mutta tykkÀÀn nimenomaan harkituista lahjoista, en velvollisuudesta annetuista tai turhasta rihkamasta. Toivoisin, ettÀ isovanhemmat, kummit yms vÀhÀn avoimemmin kertoisi vanhemmille, mitÀ aikovat lapsille lahjaksi, tai kysyisivÀt toiveita. Lahjan pitÀÀ olla yllÀtys lapselle, ei vanhemmille :)

Minua kaikenlainen kaupallisuus hÀiritsee, niin on myös joulun osalta.
TÀnÀkin vuonna ensimmÀinen Àrsytyskohtaus iski kun kauppoihin tulivat joulukalenterit myyntiin JO lokakuussa.
NiinpÀ tÀnÀÀn meidÀn toiminnallisen joulukalenterin luukusta paljastui pelkkÀÀ ei kaupallista yhdessÀ tekemistÀ sisÀllÀ ja ulkona.
Aamupalan jĂ€lkeen tehtiin yhdessĂ€ pakastimen jĂ€rjestely (ei löytynyt yllĂ€tyksiĂ€) ja kylmenneet pikkukĂ€det lĂ€mmitettiin haaleassa vedessĂ€. Se se vasta kivaa olikinđŸ„°....
Sitten lÀhdettiin ulos lumilapio ja -kolaleikkeihin. Kummankin kyydissÀ taapero viihtyi kun pitkin pihamaalta niillÀ hÀntÀ kuskasin. EhkÀpÀ ei joululahjaksi vaan talven kunniaksi hankinkin nyt lasten peruspulkan ja viime joulun lahja eli vauvamallinen saa olla vuoden jemmassa...

Muokattu viimeksi:
Minua kaikenlainen kaupallisuus hÀiritsee, niin on myös joulun osalta.
TÀnÀkin vuonna ensimmÀinen Àrsytyskohtaus iski kun kauppoihin tulivat joulukalenterit myyntiin JO lokakuussa.
NiinpÀ tÀnÀÀn meidÀn toiminnallisen joulukalenterin luukusta paljastui pelkkÀÀ ei kaupallista yhdessÀ tekemistÀ sisÀllÀ ja ulkona.
Aamupalan jĂ€lkeen tehtiin yhdessĂ€ pakastimen jĂ€rjestely (ei löytynyt yllĂ€tyksiĂ€) ja kylmenneet pikkukĂ€det lĂ€mmitettiin haaleassa vedessĂ€. Se se vasta kivaa olikinđŸ„°....
Sitten lÀhdettiin ulos lumilapio ja -kolaleikkeihin. Kummankin kyydissÀ taapero viihtyi kun pitkin pihamaalta niillÀ hÀntÀ kuskasin. EhkÀpÀ ei joululahjaksi vaan talven kunniaksi hankinkin nyt lasten peruspulkan ja viime joulun lahja eli vauvamallinen saa olla vuoden jemmassa...
KieltĂ€mĂ€ttĂ€ vĂ€hĂ€n jopa tĂ€llaista joulutonttua sieppaa tuo joulusuklaiden ja -kalenterien tulo kauppoihin jo sadonkorjuuaikaan. Mutta se hyvĂ€ puoli siinĂ€ on, ettĂ€ sain oman kalenterini -50% alennuksella jo hyvissĂ€ ajoin ennen joulukuuta. 😆

KieltĂ€mĂ€ttĂ€ vĂ€hĂ€n jopa tĂ€llaista joulutonttua sieppaa tuo joulusuklaiden ja -kalenterien tulo kauppoihin jo sadonkorjuuaikaan. Mutta se hyvĂ€ puoli siinĂ€ on, ettĂ€ sain oman kalenterini -50% alennuksella jo hyvissĂ€ ajoin ennen joulukuuta. 😆
Toivottavasti sinulla pysyivĂ€t koko pitkĂ€n odotusajan luukut molemmin puolin kalenteria myös kiinni! 🙃

MinĂ€hĂ€n aikoinaan avuliaasti đŸ€« neuvoin pikkuveljelle miten suklaanđŸ€Ș laatua voi takakautta todella varovaisesti toimien tarkistaa.

Toivottavasti sinulla pysyivĂ€t koko pitkĂ€n odotusajan luukut molemmin puolin kalenteria myös kiinni! 🙃

MinĂ€hĂ€n aikoinaan avuliaasti đŸ€« neuvoin pikkuveljelle miten suklaanđŸ€Ș laatua voi takakautta todella varovaisesti toimien tarkistaa.
Taitaa tulla ensimmĂ€inen vuosi, kun en ehkĂ€ avaa yhtÀÀn kalenterin luukkua etusessa. 😆 Ihan sen takia, kun tuo taapero on puoliksi ominut sen Ă€idin kalenterin ja pitĂ€isi kai opettaa sitĂ€ kĂ€rsivĂ€llisyyttĂ€. 🙈🙊

Lapsena se availu piti tehdĂ€ juurikin tuolla tavalla salaa, ettei sitĂ€ luukkua avaa. 😆 Olen kyllĂ€ joskus aikuisiĂ€llĂ€ sulkenut niitĂ€ kalenterin luukkuja sillain hollille, ettei esimerkiksi mies huomaa, ettĂ€ olen avannut kalenteria etusessa. 😂 Se muutaman luukun avaaminen etusessa on oikeastaan ollut perinne niin melkein harmittaa katkaista se. đŸ€­

Taitaa tulla ensimmĂ€inen vuosi, kun en ehkĂ€ avaa yhtÀÀn kalenterin luukkua etusessa. 😆 Ihan sen takia, kun tuo taapero on puoliksi ominut sen Ă€idin kalenterin ja pitĂ€isi kai opettaa sitĂ€ kĂ€rsivĂ€llisyyttĂ€. 🙈🙊

Lapsena se availu piti tehdĂ€ juurikin tuolla tavalla salaa, ettei sitĂ€ luukkua avaa. 😆 Olen kyllĂ€ joskus aikuisiĂ€llĂ€ sulkenut niitĂ€ kalenterin luukkuja sillain hollille, ettei esimerkiksi mies huomaa, ettĂ€ olen avannut kalenteria etusessa. 😂 Se muutaman luukun avaaminen etusessa on oikeastaan ollut perinne niin melkein harmittaa katkaista se. đŸ€­
Rassaat reilusti nyt ne perinteistÀ etunojaa vaativat auki , mutta tÀllÀ kertaa sieltÀ takakautta!
SiinÀ sitÀ onkin molemmille yllÀtystÀ kun virallisesti luukun avaatte ja tonttu on siellÀ jo kÀynyt.
Taaperosi ilme voisi silloin nimittĂ€in olla todellakin nĂ€kemisen arvoinen...😁

EhkĂ€ tĂ€ssĂ€ on aika kasvaa kĂ€rsivĂ€lliseksi aikuiseksi vihdoin ja viimein. 😁 Voi tuo jĂ€lkikasvu sitten herĂ€ttÀÀ perinteen uudelleen eloon, kun alkaa tuollaisia konnuuksia vihdoin itsenĂ€isesti keksiĂ€. đŸ€­

Onhan se, siinĂ€ mielessĂ€ ettĂ€ kaupat tuputtaa ostamaan mainoksin joka tuutista. Mutta vĂ€lttĂ€mĂ€llĂ€ mainoksia joka tuutista (samoin kuin informaatiovyöryĂ€ ylipÀÀtÀÀn), voi toki joulunaikansa pyrkiĂ€ rauhoittamaan. 😇✹

Takaisin