Omassa perheessÀ kaupallisuutta pyritty vÀhentÀmÀÀn ja ekologisuutta edistÀmÀÀn esimerkiksi sillÀ, ettÀ joulukoristeet pysyy vuodesta toiseen samana. Itse koen, ettÀ se luo myös lisÀÀ tunnelmaa, on ihanaa kaivaa aina samat perinteiset koristeet esiin ja laitella ne paikoilleen.
Luulin tÀhÀn pÀivÀÀn asti tÀmÀn olevan se ns. normaali miten kaikki toimii. MeillÀ siis myös joka vuosi kaivetaan samat vanhat koristeet esille (monet on jo omasta ja miehen lapsuuden kodista). Uusia koristeita tulee kyllÀ silti joka vuosi, kun lapset askartelee - ja nÀmÀhÀn sÀÀstetÀÀn rakkaudella ja otetaan myös tulevina vuosina esille. Uusia koristeita on ostettu joskus silloin kun oli vasta vÀhÀn aikaa asuttu yhdessÀ, eikÀ niitÀ ollut vielÀ juurikaan (paitsi ne lapsuuden kodeista mukaan tulleet). Ja sitten jos vaikka jouluvalot hajoaa voidaan ostaa uudet.
Mutta itse kaupallisuuteen, niin onhan se vÀhÀn. Eniten hÀiritsee se, kun kaupat aloittaa joulumainonnan jo lokakuussa. Toisaalta minusta on ihana antaa rakkaille joululahjat enkÀ halua tÀmÀn perinteen katoavan. Varmasti olen antanut jotain turhaakin, mutta yhÀ enenevissÀ mÀÀrin yritÀn keksiÀ lahjoja, jotka ei jÀÀ hyllyn nurkkaan pölyttymÀÀn. Jouluherkut ja ruuat myös kuuluu jouluuni.