🎄🎄🎄 8. Luukku 🎄🎄🎄 (Onko joulu kaupallinen?)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Onko joulu liian kaupallinen?

• Ei, tai ainakaan se ei haittaa

Ă„Ă€net: 3 10.7%
  • No vĂ€hĂ€n

Ă„Ă€net: 14 50.0%
  • Ehdottomasti on

Ă„Ă€net: 11 39.3%

• Kaikki ÀÀnestĂ€jĂ€t
    28
Omassa perheessÀ kaupallisuutta pyritty vÀhentÀmÀÀn ja ekologisuutta edistÀmÀÀn esimerkiksi sillÀ, ettÀ joulukoristeet pysyy vuodesta toiseen samana. Itse koen, ettÀ se luo myös lisÀÀ tunnelmaa, on ihanaa kaivaa aina samat perinteiset koristeet esiin ja laitella ne paikoilleen.

Luulin tĂ€hĂ€n pĂ€ivÀÀn asti tĂ€mĂ€n olevan se ns. normaali miten kaikki toimii. 😄 MeillĂ€ siis myös joka vuosi kaivetaan samat vanhat koristeet esille (monet on jo omasta ja miehen lapsuuden kodista). Uusia koristeita tulee kyllĂ€ silti joka vuosi, kun lapset askartelee - ja nĂ€mĂ€hĂ€n sÀÀstetÀÀn rakkaudella ja otetaan myös tulevina vuosina esille. Uusia koristeita on ostettu joskus silloin kun oli vasta vĂ€hĂ€n aikaa asuttu yhdessĂ€, eikĂ€ niitĂ€ ollut vielĂ€ juurikaan (paitsi ne lapsuuden kodeista mukaan tulleet). Ja sitten jos vaikka jouluvalot hajoaa voidaan ostaa uudet.

Mutta itse kaupallisuuteen, niin onhan se vÀhÀn. Eniten hÀiritsee se, kun kaupat aloittaa joulumainonnan jo lokakuussa. Toisaalta minusta on ihana antaa rakkaille joululahjat enkÀ halua tÀmÀn perinteen katoavan. Varmasti olen antanut jotain turhaakin, mutta yhÀ enenevissÀ mÀÀrin yritÀn keksiÀ lahjoja, jotka ei jÀÀ hyllyn nurkkaan pölyttymÀÀn. Jouluherkut ja ruuat myös kuuluu jouluuni.

Luulin tĂ€hĂ€n pĂ€ivÀÀn asti tĂ€mĂ€n olevan se ns. normaali miten kaikki toimii. 😄 MeillĂ€ siis myös joka vuosi kaivetaan samat vanhat koristeet esille (monet on jo omasta ja miehen lapsuuden kodista). Uusia koristeita tulee kyllĂ€ silti joka vuosi, kun lapset askartelee - ja nĂ€mĂ€hĂ€n sÀÀstetÀÀn rakkaudella ja otetaan myös tulevina vuosina esille. Uusia koristeita on ostettu joskus silloin kun oli vasta vĂ€hĂ€n aikaa asuttu yhdessĂ€, eikĂ€ niitĂ€ ollut vielĂ€ juurikaan (paitsi ne lapsuuden kodeista mukaan tulleet). Ja sitten jos vaikka jouluvalot hajoaa voidaan ostaa uudet.

Mutta itse kaupallisuuteen, niin onhan se vÀhÀn. Eniten hÀiritsee se, kun kaupat aloittaa joulumainonnan jo lokakuussa. Toisaalta minusta on ihana antaa rakkaille joululahjat enkÀ halua tÀmÀn perinteen katoavan. Varmasti olen antanut jotain turhaakin, mutta yhÀ enenevissÀ mÀÀrin yritÀn keksiÀ lahjoja, jotka ei jÀÀ hyllyn nurkkaan pölyttymÀÀn. Jouluherkut ja ruuat myös kuuluu jouluuni.
Miulla on vĂ€hĂ€n sama etten edes ole osannut ajatella koristeita kertakĂ€yttöisinĂ€. 😅 PidetÀÀn kunnes hajoavat ja siis minun joulukoristeluhulluus on saanut sellaiset mittasuhteet, ettĂ€ saan jo joulukoristeita lahjaksi, kun minun tiedetÀÀn niistĂ€ pitĂ€vĂ€n. 😂 TĂ€ssĂ€ on jo ennen joulua tullut pari "avaa tÀÀ sitten ennen joulua" -lahjaa. 🙈

Mutta minĂ€ oon niin kujalla kaikista villityksistĂ€, etten olisi yhtÀÀn yllĂ€ttynyt vaikka useampi keksisi joka joulu uuden koristeluteeman. 😅

Ja miullakin on kuusessa koristeita omasta lapsuudesta ja jopa minun edesmenneen mummun vanhoja koristeita. ❀ SiellĂ€ on myös muistoja reissuilta ympĂ€ri maailmaa ja tietenkin "my 1st x-mas" -koriste muistuttamassa lapseni syntymĂ€stĂ€. On myös itsetehtyjĂ€ ja -koristeltuja koristeita ja myös niitĂ€ lahjakoristeita. Joka vuosi kuusen koristeluhetki tuo todella paljon muistoja mieleen ja aina minĂ€ herkistyn miettimÀÀn eri paikkoja ja ihmisiĂ€. đŸ„° Ja joka vuosi sinne tulee lisÀÀ uusia koristeita. 😅 VielĂ€ on kuitenkin tyhjiĂ€ oksia. đŸ€Ș

Joulusta on tullut ehdottomasti ihan liian kaupallinen. Etenkin nyt "lapsellisena" tuntuu ettĂ€ niitĂ€ leluja tyrkytetÀÀn joka suunnasta, ihankuin niitĂ€ ei olisi jo valmiiksi liikaa 😂 MeidĂ€n suvussa on onneksi tapana, ettĂ€ aikuisille ei kukaan osta lahjoja, ainoastaan lapset saavat jotain. Usein tosin itse annan jotain itse leivottua leipÀÀ tms. 😊 Joulukoristeita ei olla itse ostettu, kaikki kuusenkoristeista lĂ€htien on mun Ă€idiltĂ€ perĂ€isin.

Joulusta on tullut ehdottomasti ihan liian kaupallinen. Etenkin nyt "lapsellisena" tuntuu ettĂ€ niitĂ€ leluja tyrkytetÀÀn joka suunnasta, ihankuin niitĂ€ ei olisi jo valmiiksi liikaa 😂 MeidĂ€n suvussa on onneksi tapana, ettĂ€ aikuisille ei kukaan osta lahjoja, ainoastaan lapset saavat jotain. Usein tosin itse annan jotain itse leivottua leipÀÀ tms. 😊 Joulukoristeita ei olla itse ostettu, kaikki kuusenkoristeista lĂ€htien on mun Ă€idiltĂ€ perĂ€isin.
Nuo itseleivotut leivĂ€t ja muut syötĂ€vĂ€t on kyllĂ€ minun suosikkejani. TĂ€nĂ€ vuonna isĂ€ni lupasi tehdĂ€ meille jouluksi leipÀÀ. 😍 Ja rakastan myös itsetehtyjĂ€ villasukkia ja lapasia myös. 😊

Itse olen aika huono tekemÀÀn kÀsillÀ ja pidÀn sitÀkin suuremmassa arvossa, jos joku nÀkee vaivaa minun vuokseni!

Juhla kun juhla pidetÀÀn liian kaupallisena, itse kuitenkin voi pÀÀttÀÀ mitÀ sitÀ ostaa. MeillÀ joulukoristeet menee vuodesta toiseen, osa juuri niitÀ lapsuudenkodista talteen otettuja. Lahjat kuuluu omaan jouluun, niitÀ on ihana jo syksyllÀ miettiÀ mitÀ kukakin tarvitsisi tai mistÀ ilahtuisi.

Kaikkea turhaa krÀÀsÀÀ kertyy yleensÀ jouluna ja oon yrittÀny taistella sitÀ vastan vuosi vuoden jÀlkeen. TykkÀÀn kyllÀ lahjoista, mutta mieluummin otan vastaan jotain hyödyllistÀ ja huolella valittu. Ei koriste esineitÀ, temu/wish krÀÀsÀÀ yms. Myös meillÀ joulukoristeet pysyy samoina vuosi vuodelta ja yleensÀ teen paljon joululahjoja itse. TÀnÀvuonna tein kasan villasukkia.

Joulunajan markkinointiviestit sÀhköpostiin ja postiluukkuun ahdistavat. Yritykset joilta normaalisti tahdon saada uutiskirjeen, lÀhettÀvÀt joulunalla viisikin viestiÀ pÀivÀssÀ ja yrittÀvÀt tyrkyttÀÀ alennuksia jotta tuotteita ostettaisiin..

Takaisin