🎄🎄🎄 16. Luukku 🎄🎄🎄 (Tarvitseeko aikuiset lahjoja?)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Tarvitseeko aikuiset lahjoja?

• KyllĂ€ ehdottomasti!

ÄÀnet: 12 48.0%
  • No, on ne kivoja, mutta ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttömiĂ€.

ÄÀnet: 11 44.0%
  • Ei, turhaa krÀÀsÀÀ ja rahanmenoa se vaan on.

ÄÀnet: 2 8.0%

• Kaikki ÀÀnestĂ€jĂ€t
    25
Pakopeliin liittyen: melkein ostin escape joulukalenterin lĂ€hikaupasta (joku suklaaversio) 😅 Mutta ehkĂ€ ensi vuonna, niin voin "ostaa lapselle" 😁

Itse tykkÀÀn ehkĂ€ enemmĂ€n lahjojen hankkimisesta kuin saamisesta. YritĂ€n etten laita lahjoihin liikaa rahaa, mutta en osta mitÀÀn krÀÀsÀÀkÀÀn. Paketointi on isossa osassa jos ostaa vaikka jotain "tylsÀÀ" kĂ€yttötavaraa. Siis kuka ei haluaisi vaikka Fiskarsin saksia talon sisustukseen sopivalla vĂ€rillĂ€ 😅

Miehen kanssa meillĂ€ alkaa olla vĂ€hĂ€n niin ettĂ€ randomisti joskus tulee isompi lahja jos on idea ja aikataulu osuu kohdalle, joskus taas mennÀÀn nollalinjalla. MeillĂ€ on kolme hÀÀpĂ€ivÀÀ ja nyt kaksi isĂ€npĂ€ivÀÀkin. Ei sitĂ€ ihan Ă€lyttömĂ€n montaa kertaa vuodessa voi ostaa mahtavaa uutta lahjaa. Joulunakin keskityn lahjoissa yleensĂ€ enemmĂ€n muihin kun mieheen đŸ«Ł

KyllĂ€ aikuisetkin tarvii lahjoja! Ja niitĂ€ on ihana myös antaa 😊 MeidĂ€n kotona on monena jouluna pÀÀtetty, ettĂ€ ei lahjoja tĂ€nĂ€ vuonna. Ja aina niitĂ€ on kuitenkin ollut 😄 Miehen kotona taas vallitsee ajatus, ettĂ€ aikuisille on turhaa mitÀÀn ostella. TĂ€stĂ€ on vielĂ€ kova työ opettaa miestĂ€ pois, jotta hĂ€nkin joskus edes hankkisi minulle lahjan kĂ€skemĂ€ttĂ€ đŸ€­

Omasta puolestani aikuisille ei tartteis kyllÀ olla lahjoja, mutta veljen vaimo aina ostelee monet lahjat jokaiselle, niin jotenkin on sitten itsellÀ paine myös ostaa. YhtenÀ jouluna en ostanut, kun oltiin porukalla hotellissa viettÀmÀssÀ joulua ja olin kuvitellut, ettÀ oli sovitti ettÀ ei osteta. Tuntui tosi nololta, kun kÀly oli taas hommannut lahjat ja multa/meiltÀ ei ollut mitÀÀn.

Itse ostan lahjat vain oman puolen perheelle, mies saa ostaa tai olla ostamatta omalle puolelleen. Paitsi appivanhemmille annan samoja lapsiin liittyviÀ lahjoja kuin omalle perheelle, kuten valokuvia tai valokuvakalenteri lapsista yms. Koska ollaan kaikki sellaisia aikuisia, ettÀ kukin voi ostaa itse sitÀ mitÀ oikeasti haluaa ja tarvitsee, niin yritÀn keksiÀ mahdollisimman henkilökohtaisia lahjoja, jotka voi sitten olla vaikka tosi pieniÀ tai halpojakin. Esim yksi lahja omille ja appivanhemmille tÀnÀ vuonna on personoitu joulukuusenkoriste.

Me sovittiin tĂ€nĂ€ vuonna sekĂ€ mun puolen ettĂ€ miehen perheen kanssa, ettĂ€ aikuisille ei osteta lahjoja, lapsille sai tuoda ne ketkĂ€ haluavat 😊 Ja tĂ€mĂ€ kĂ€ytĂ€ntö myös piti, lahjoja oli vain lapsille. TĂ€nĂ€ vuonna ei edes miehen kanssa ostettu toisillemme lahjoja, kun ei kummallekaan tullut mieleen mitÀÀn mitĂ€ tarvitsee.

Sain lahjaksi paljon suklaata ja 2 lahjakorttia. HyvĂ€ mieli tuli vaikka vĂ€hĂ€n salaa harmittaa ettei tullut lempisuklaitani đŸ€­ KyllĂ€ minusta ainakin on kiva saada lahjoja ja antaa, aikuisillekin.

Tottakai, edes jotain pientÀ! Minusta se tuo vahvasti joulun tunnelmaa. Rahaa ei tarvitse haaskata, mutta jotain pientÀ muistamista lÀheisille paketoituna. Itselle ainakin tulee hyvÀ mieli jos saa sen pari pakettia ja mielellÀni ilahdutan myös muita.

TÀnÀ jouluna annoin aikuisille lÀheisille aika paljon vaatelahjoja, myös karkkia.

Puolisolle ostin hÀnen haaveilemansa elektroniikkajutun, sisaruksilleni ja vanhemmilleni taas aika pienet, kÀytössÀ kuluvat lahjat. Lahjoja on kyllÀ ihan kiva saada, mutta vÀkisin niitÀ ei tarvitse mielestÀni kenellekÀÀn keksiÀ.

Muistan kauppatieteen luennoilta hauskana knoppitietona faktan, ettĂ€ lahjan rahallinen arvo saajalleen on tutkitusti aina paljon pienempi kuin mitĂ€ antaja on siitĂ€ maksanut. Eli jos ostan 69,90 € maksavan sĂ€hkötorkkuhuovan jollekin, arvioi tĂ€mĂ€ joku sen torkkuhuovan 30 euron arvoiseksi. Eli tutkitusti tavaralahjojen antaminen ei ole mitenkÀÀn kovin kannattavaa bisnestĂ€, arvonalenema on paketissa maatessa melkoinen. 😉

MinÀ olen aina tykÀnnyt hankkia/ tehdÀ kaikenikÀisille joululahjoja/ muistamisis. Nyt vaan oli paukut vÀhissÀ ja jÀi touhuaminen niiltÀ osin minimiin.
Samanaikaisesti yritin olla kilttinÀ koko piiitkÀn vuoden ja vihjailin jo alkukesÀstÀ taaperon isÀlle uudelle isommalle autolle olevan kÀytÀnnössÀ pakollinen tarve. Alkoi sitÀ silloin touhuamaan...
Tajusin eilen olleeni ilmeisestikin olleeni ehkÀ liiankin kiltti? kun edes niitÀ perinteisisti hÀneltÀ saatuja lahjoja (suklaata, pörrösukat) en saanut, sitÀ autoa en enÀÀ edes odottanut.

Vanhemmilta sain yllÀttÀen perinteisten lahjakorttien sijaan euroja tilille, kuulemma ne pitÀÀ satsata aidosti itseeni. (=> Ohjaantuvat luottokampaajalleni).
LisÀksi sain ystÀviltÀ karkkeja ja kivoja aineettomia lahjoja (taaperon hoito- ja kaupassa kÀynti apua)
Taaperon kummitÀdille neuloin sukat ja toiselle kummille kirjoin nimen + Suomen lipun moottoripyörÀlaukun sisÀÀn menevÀn ns. reissupyyhkeen reunaan.
Taapero oli makutuomarina kun isÀlleen lahjaa hankittiin. HÀn saa yllÀttÀen vilkkuvalopipon kunhan tulee seuraavan kerran kÀymÀÀn.

Muokattu viimeksi:
Minusta oli ihana saada pari pakettia. ❀ TykkÀÀn myös antaa lahjoja, mutta en ota paineita ostamisesta, jos en keksi mitÀÀn kivaa. đŸ’đŸŒâ€â™€ïž

Takaisin