🎄🎄🎄 1. Luukku 🎄🎄🎄 (Joulukalenterit)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€
MeillĂ€ on molemmilla puolison kanssa omat jÀÀtelöjoulukalenterit. Vanhan Porvoon jÀÀtelö on niin hyvÀÀ, ettĂ€ kalenteri on minulla jo toista vuotta putkeen. đŸ€©đŸ§

Ajattelin ostaa suklaakalenterit lapsille, mutta mun Àiti ehtikin ostamaan muumilelu-kalenterin yhteiseksi lapsille niin se saa kelvata. Ainakin taapero rakastaa muumeja, mutta esikoinen oli hieman pettynyt. No, minkÀs teet.

MinĂ€ oon vielĂ€ aikuisenakin, kuin lapsi karkkikaupassa joulun suhteen. 😅 Kalentereistakaan en ottanut kuuleviin korviin miehen sanomaa "en tarvii joulukalenteria tĂ€nĂ€ vuonna". 🙉🙊 Joten tokihan tĂ€ssĂ€ nyt heti alkuun yhden spĂ€mmĂ€yssÀÀnnön unohtaa.
YmmĂ€rtÀÀhön tuon. Todisteet ovat olemassa, kun pikkujoululahjaksikin sinĂ€ aikanaan valitsit vauvan😅

YmmĂ€rtÀÀhön tuon. Todisteet ovat olemassa, kun pikkujoululahjaksikin sinĂ€ aikanaan valitsit vauvan😅
Pelko oli kyllĂ€, ettĂ€ tuo syntyisi joulupöytÀÀn, kun laskettu aika oli vuodenvaihteessa, mutta parempi nĂ€in niin sain syödĂ€ homejuustoja joulupöydĂ€ssĂ€. đŸ€­

MĂ€ tein meiĂ€n lapsille ”lopun elĂ€mĂ€n kalenterit” hakkaraisen pastillipurkeista. Ruuvasin ne kuusen muotoon levyihin kiinni ja laitoin valot ja hopeanauhat. TĂ€nĂ€ vuonna luukuisya löytyy karkkia, suokakeksejĂ€, tarroja, muulipatukoita ja naksuja. Sit he sai osuuspankista kalenterit, serkultaan karkkilalenterin ja iskĂ€ oli saanut suklaakalenterit heille tutultaan. Ja nuorempi sai vielĂ€ kummeiltaan frozen kalenterin, josta tulee pinnejĂ€/ponnareita. Et kalentereita saa avata urakalla, vaikkei itellĂ€ eikĂ€ miehellĂ€ kalenteria ookkaan. Aina pohdin, ettĂ€ ostan sit alesta itelle jonkun kivan. Mut sit se jÀÀ aina siihen suunnitelmavaiheeseen. :No Evil Monkey: :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

MeillÀ ei oo tÀnÀ vuonna ollenkaan kalentereita. Lapsi on 1v10kk niin ei vielÀ niin ymmÀrtÀs ja ei haluta karkkiin eikÀ suklaaseen opettaa. Kuvakalenteri ois toisaalta voinu olla ok lapselle, mutta enpÀ oo missÀÀn törmÀnnyt niihin.

Itselleni oon yleensÀ jonkun suklaa- ja teejoulukalenterin ostanut. Mutta nyt oon raskaana niin herkkuja ei tee mieli. Ja tee joulukalentereissa olisi kuitenkin jossai luukuissa rooibos-teetÀ, jota ei saa juoda, niin ajattelin ettÀ jÀtÀn tÀnÀ vuonna ostamatta. Mulla on muutenkin tÀssÀ raskaudessa vÀhentynyt teen juonti.

Mun Ă€iti osti meidĂ€n perheelle jokaiselle Veikkauksen Joulukalenterin, mĂ€ lĂ€hden huomenna metsĂ€stĂ€mÀÀn ruokakaupoista alennusjoulukalentereita mulle ja miehelle. Taaperolle on mun itse neuloma kalenteri, josta tosin puuttuu vielĂ€ 4 luukkua ja jonnekin se pitĂ€is ripustaa myös esille 😅 ehkĂ€ ensi viikolla se, onneksi voin neuloa jos töissĂ€ on palavereja 😂

TÀnÀ jouluna mennÀÀn aika niukalla linjalla nÀiden kalenterien suhteen kun ei ole kuin Normalista ilmaiseksi saamani joulukalenteri. Mutta kivasti lÀhti joulunodotus kuitenkin liikkeelle kun ensimmÀisestÀ luukusta löytyi heti pieni arvontapalkinto :Grinning Face:

Vanhemmilla lapsilla on kinder bueno suklaa kalenterit ja yhteisenĂ€ unicorn kalenteri jossa tulee meikkejĂ€ yms., mulla ja taaperolla on partiolaisten kuvakalenteri ja sitten vielĂ€ koko perheen bonbon karkkikalenteri. Minun Ă€iti nuita kalentereita meille ostelee. Paitsi partiolaisten minĂ€ ostin. Ne on aivan ihaniađŸ˜đŸ€©

Ihania Ă€itejĂ€ teillĂ€ monilla, kun tuovat teille kalentereita. đŸ„° SiitĂ€ on useampi vuosi, kun kukaan on ostanut itselleni kalenteria. 😅

MitÀ olette mieltÀ onko ihanaa, kun nykyÀÀn saa erilaisia kalentereita eri hintaluokissa vai tuleeko siitÀ enemmÀn kulutusahdistus?

Ihania Ă€itejĂ€ teillĂ€ monilla, kun tuovat teille kalentereita. đŸ„° SiitĂ€ on useampi vuosi, kun kukaan on ostanut itselleni kalenteria. 😅

MitÀ olette mieltÀ onko ihanaa, kun nykyÀÀn saa erilaisia kalentereita eri hintaluokissa vai tuleeko siitÀ enemmÀn kulutusahdistus?
Mulle tulee lÀhinnÀ sÀÀli niitÀ vanhempia kohtaan, joilla jo muutoinkin on rahat tiukilla ja sitten n 6-8v pyytÀÀ hinnakasta kalenteria itselleen kaupasta. ErÀstÀ ÀitiÀ lainaten "on vain niin tarkkaan suunniteltava reitti miten kaupassa kohti kassaa nÀiden ostosten kanssa edetÀÀn". Toivottavasti itse en koskaan joutuisi vastaavaan tilanteeseen.

Mulle tulee lÀhinnÀ sÀÀli niitÀ vanhempia kohtaan, joilla jo muutoinkin on rahat tiukilla ja sitten n 6-8v pyytÀÀ hinnakasta kalenteria itselleen kaupasta. ErÀstÀ ÀitiÀ lainaten "on vain niin tarkkaan suunniteltava reitti miten kaupassa kohti kassaa nÀiden ostosten kanssa edetÀÀn". Toivottavasti itse en koskaan joutuisi vastaavaan tilanteeseen.
Onhan se surullista, ettei kaikki voi saada kaikkea, mutta niin se oli omassakin lapsuudessa. Oli aika, kun tavallinen suklaakalenteri oli luksusta. Toisaalta siinĂ€ köyhĂ€ssĂ€ lapsuudessa oppi rahan arvon, mutta toisaalta huomaan kyllĂ€ jossain mÀÀrin hukuttavani oman lapseni materiaan, vaikka pyrin sitĂ€ vĂ€lttĂ€mÀÀn. Jotenkin haluaa sillĂ€ antamisella ennaltasuojella niiltĂ€ pettymyksiltĂ€, vaikka tuon tason pettymykset ovat juurikin niitĂ€ kasvattavia pettymyksiĂ€, joita vanhemman tulisikin tuottaa lapselleen. Aina ei saa mitĂ€ haluaa. EnhĂ€n minĂ€ anna lapseni lĂ€hteĂ€ talvella ulos kesĂ€vaatteissakaan. 😅

Eli itse ajattelen, ettÀ ostakoot kellÀ on varaa ja halua.

MeillÀ ei oo mitÀÀn kalentereita tÀnÀ vuonna. Me aikuiset ei sellaista kaivata ja ei tuo mini vielÀ tÀstÀ mitÀÀn tajua.

Ajattelin tehdÀ ensi vuonna oman perheen kalenterin, jossa joka pÀivÀlle olisi yhteinen tekeminen tai pieni osa isompaa kokonaisuutta (kuten tonttuoven rakentaminen). LisÀksi luettaisiin osioita joulusadusta pÀivittÀin.

MÀ otin nyt koekÀyttöön toimintakalenterin. Tarkoituksena on tehdÀ joka pÀivÀ jotain sellaista uutta, jota taaperon kanssa emme ole tehneet aiemmin. KerÀÀn niistÀ myös dokumentteja mikÀli mahdollista...

TÀnÀÀn kÀvimme kirkossa urkukonserttia kuuntelemassa!
Hyvin sujui, ainoastaan se muiden kuuntelijoiden kĂ€ytös taaperoa kummastutti: kukaan heistĂ€ kun ei ta👏kun musiikkissa tuli aivan selvĂ€ tauko... đŸ˜±đŸ’—

Huomenna tiedossa onkin erös lakisÀÀteinen autoiluun liittyvÀ... EvÀÀtkin sitÀ varten jo varattuin, tottakai.
Ideoita mieluusti kuulisin...

MÀ otin nyt koekÀyttöön toimintakalenterin. Tarkoituksena on tehdÀ joka pÀivÀ jotain sellaista uutta, jota taaperon kanssa emme ole tehneet aiemmin. KerÀÀn niistÀ myös dokumentteja mikÀli mahdollista...

TÀnÀÀn kÀvimme kirkossa urkukonserttia kuuntelemassa!
Hyvin sujui, ainoastaan se muiden kuuntelijoiden kÀytös taaperoa kummastutti: kukaan heistÀ kun ei taputtanut kun musiikkissa tuli aivan selvÀ tauko...

Huomenna tiedossa onkin erös lakisÀÀteinen autoiluun liittyvÀ... EvÀÀtkin sitÀ varten jo varattuin, tottakai.
Ideoita mieluusti kuulisin...

TekemistÀ voi olla pipareiden tekeminen, joulukoristeiden laittaminen ja tekeminen, joulukorttien askartelu, glögeily metsÀretkellÀ, tontun etsiminen (voi vaikka piilottaa tontun jonnekin/tehdÀ jÀlkiÀ), tonttuoven tekeminen.. oikeastaan kaikki mikÀ vaan liittyy arkeen ja haluaa joulun valmisteluitavyhdistÀÀ. Kirjastosta voi varmasti lainata kirjoja, yle areenalta lasten joulutarinoita (podcast) ym.

Sain Ă€idiltĂ€ni tĂ€nĂ€ vuonna hĂ€nen omatekemĂ€n kalenterin. Luukuissa on pieniĂ€ yllĂ€tyksiĂ€, mutta myös kirjeitĂ€, viestejĂ€ ja muistoja vuosien takaa. Voin siis vain kuvitella kuinka monta kertaa tulee herkistyminen luukkuja availlessađŸ„ș💕

TekemistÀ voi olla pipareiden tekeminen, joulukoristeiden laittaminen ja tekeminen, joulukorttien askartelu, glögeily metsÀretkellÀ, tontun etsiminen (voi vaikka piilottaa tontun jonnekin/tehdÀ jÀlkiÀ), tonttuoven tekeminen.. oikeastaan kaikki mikÀ vaan liittyy arkeen ja haluaa joulun valmisteluitavyhdistÀÀ. Kirjastosta voi varmasti lainata kirjoja, yle areenalta lasten joulutarinoita (podcast) ym.
Noita pipareita olikin tarkoitus yrittÀÀ tehdÀ. Oikaisen ja ostan valmistaikinaa. TehtÀneen myös joulurahkaa...

Noita pipareita olikin tarkoitus yrittÀÀ tehdÀ. Oikaisen ja ostan valmistaikinaa. TehtÀneen myös joulurahkaa...

Kaikessa mitÀ voi oikaista kannattaa :) siinÀ menee yksi pÀivÀ, toisena pÀivÀnÀ voitte vaikka koristella piparkakkuja?

Takaisin