đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 21. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
MaalisÀidit 2020
đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 21. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

Moni tekee töitÀ myös pyhinÀ. Onko teidÀn perheessÀ joku töissÀ tÀnÀ jouluna? MiltÀ sinusta tuntuu/tuntuisi olla töissÀ jouluna?

1764153855535.png

đŸ“· Pixabay / Engin_Akyurt

MeillÀ on alavalinnat molemmilla sellaiset, ettÀ onneksi ei jouduta vuorotyötÀ tekemÀÀn ja viikonloput ja pyhÀt ovat aina vapaita. Ihan ÀlyttömÀn tÀrkeÀ juttu mulle, etenkin teinivuosina tehdyn vuorotyön jÀlkeen.

En ole koskaan ollut töissĂ€ jouluna, eikĂ€ oma tai puolison työ ole sellaisia ettĂ€ jouduttais tulevaisuudessakaan olemaan. 😊 Seurakunnan joulunĂ€ytelmĂ€ssĂ€ kyllĂ€kin olin teinivuosina usein, ja jos omat lapset jostain sen tyylisestĂ€ innostuis, niin toki olisin mukana. đŸ„°

MinĂ€ teen epĂ€sÀÀnnöllistĂ€ vuorotyötĂ€, joten jokainen pĂ€ivĂ€ saattaa olla työpĂ€ivĂ€ 😅 Ennen lasta olin mielellĂ€ni joulun töissĂ€, kun saa hyvĂ€t lisĂ€t. MeillĂ€ onneksi viimeinen vuoro loppuu jouluaattona klo 18, joten koko aattoa ei tarvitse olla poissa. PitÀÀ vain tulevaisuudessa asennoitua niin, ettĂ€ tekee ruuat lĂ€mmitystĂ€ vaille valmiiksi ja miehen pitÀÀ enemmĂ€n ottaa vastuuta ’joulun tekemisestÀ’ lapselle, jos olen itse töissĂ€. Mies tekee siis pÀÀsÀÀntöisesti normi pĂ€ivĂ€töitĂ€ ja hĂ€nellĂ€ on sÀÀnnölliset vuorot. Joskus saattaa olla sellainen kohde, ettĂ€ pitÀÀ aloittaa aiemmin työt tai viikonloppuna kĂ€ydĂ€ tekemĂ€ssĂ€ töitĂ€.

Mies menee joulupĂ€ivĂ€nĂ€ ja tapanina töihin. MinĂ€ saan olla vapaalla, mutta joka vuosi on riski joutua jouluksi töihin. Onneksi meillĂ€ löytyy innokkaita tekijöitĂ€ pyhĂ€vuoroille niin aina olen halutessani saanut olla vapaalla. 😊

Itse en ole ollut ikinÀ töissÀ jossa olisi vaarana joutua töihin jouluna, mies ei myöskÀÀn, vaikka on työmoodissa kyllÀ 24/7. VÀlipÀivinÀ olen joskus tehnyt töitÀ ja se on ollut ihan rentoa. Sisaruksissa heidÀn perheineen on kyllÀ vuorotyölÀisiÀ, mikÀ vÀhÀn vaikuttaa joulunajan kokoonpanoon.

Itse liputtaisin ainakin kauppojen ja viihdealan joululomien puolesta, minua ei haittaisi olla ilman hÀtÀostos-mahdollisuutta. Kaikki Woltit yms, ei vÀlttÀmÀtön saisi olla seis. Ihan hyvÀÀ tekis yhteyskunnan vÀlillÀ pysÀhtyÀ. Sote, turvallisuus ja kaikki vÀlttÀmÀtön tuotanto ja taustatyö on sitten oma asiansa ja tietenkin pitÀÀ saada pyörimÀÀn. Muiden alojen ihmisille soisin "pakotetun loman". NykyÀÀn elÀmÀ on niin hektistÀ ettÀ tÀllÀsen yhteiskunnan rauhoittumiset voisi auttaa henkilökohtaiseen rauhoittumiseen.

@Selah muistan vielÀ ajan, kun kaupat eivÀt olleet auki jouluisin, eikÀ julkinen liikennekÀÀn pyörinyt lÀpi jouluaaton.
Olen ihan samaa mieltÀ tuosta, ettÀ soisi maailman vÀlillÀ pysÀhtyvÀn.

Takaisin