đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 20. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 20. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

TĂ€ssĂ€ luukussa on tarkoitus keskustella jouluperinteistĂ€. 🎄 MitĂ€ jouluperinteitĂ€ sĂ€ilytĂ€t omasta lapsuudestasi? MitĂ€ et?

1766206632981.png

đŸ“· Pixabay / back_road_ramblers

Ainakin aamulahjat! Muistan edelleen sen lapsuuden ilon, kun aattoaamuna sai avata yhden paketin. Se saattoi olla lautapeli, jota pystyi pelaamaan pÀivÀllÀ, joku hyvÀ kirja tai pieni lelu. Ja niin meillÀ lapsilla laski kierrokset, kun ei tarvinnut koko pÀivÀÀ odottaa lahjoja.

Toinen perinne on tÀysmaitoon keitetty riisipuuro lounaaksi. Se tuo jotenkin joulun tunnun.

Nuorena kÀvimme usein joulukirkossa. Nyt puolet perheestÀ (minÀ ja puolisoni mukaan lukien) emme enÀÀ kuulu kirkkoon, joten se perinne on tippunut pois.

Muuten meillĂ€ on melko samanlaiset joulut kuin lapsuudessani, sillĂ€ omat muistot sieltĂ€ ovat todella lĂ€mpimĂ€t 😊

Ollaan nyt enemmĂ€nkin alettu luomaan omia perinteitĂ€. MinĂ€ tykkÀÀn keksiĂ€ kaikkea pientĂ€ hauskaa, niin koko joulukuu on meillĂ€ yhtĂ€ joulun viettoa. Miulla oli lapsuudenkodissa aika vĂ€hĂ€n mitÀÀn varsinaisia perinteitĂ€. Joulut vaihtelivat viettopaikkaa myöten aika tavalla. 😅 EhkĂ€ se sitten on perinne, etten ole kovin kaavoihin kangistunut joulun suhteen. 😂

@Vadelmapirtelö me mietittiin miehen kanssa, ettÀ lapsi voisi saada aamulla ensimmÀisen lahjansa tonttuovelta, niin saisi purettua juuri tuota odotuksen painetta tulevaisuudessa sillÀ tavalla! VielÀ hÀn tuskin niin kauheasti odottaa lahjoja, vaikka tietÀÀ niitÀ jouluna tulevan.

Me tosiaan vietetÀÀn joulua mun lapsuudenkodissa, joten monet perinteet on pysyneet samoina - toki ajan saatossa myös muokkaantuneet ja hieman vaihdelleet tilanteen mukaan. Samoina pysyy varmaan jatkossakin: Joulurauhan julistus, riisipuuro, joulukirkko, joulusauna, jouluevankeliumin lukeminen, yhteinen jouluruokailu, mun soittamat joululaulut joita muut laulaa ja lahjojen jako. đŸ„° Mun lapsuudessa kĂ€vi joulupukki, mut sitĂ€ me ei haluta, ja muutenkin tonttujuttuja on himmattu. Parina viime jouluna on annettu esikoiselle joku lahja/lahjat jo aamulla, ettei koko pĂ€ivĂ€ mene aivan kierroksilla. 😅 SitĂ€ varmaan jatketaan niin kauan kun on pieniĂ€, kierroksilla kĂ€yviĂ€ lapsia. 😁 Perinteisesti mun lapsuudenkodissa haettiin joulukuusi varhain aatonaattona ja koristeltiin aatonaattoiltana, mut nyt joitakin vuosia mummolassa on ollut tekokuusi, ja koristelukin on aikaistunut. Jos vietettĂ€is joulua omassa kodissa, niin jouluruoat saattais olla jotain muuta kuin perinteisiĂ€ laatikoita ja kinkkua - veikkaan ettĂ€ vaihdeltais kattausta ja testattais eri juttuja fiiliksen mukaan. đŸ€”đŸ˜‹

Takaisin