đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 18. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€ AloituspĂ€ivĂ€mÀÀrĂ€

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
MaalisÀidit 2020
đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ 18. luukku đŸŒŸâ„ïžđŸŒŸ

TÀssÀ luukussa keskustellaan mieleisestÀ joulunviettÀmispaikasta. VietÀtkö tai haluaisitko viettÀÀ joulua jossain muualla kuin kotona?

1764153584198.png

đŸ“· Pixabay / Orlandow

Kotona paras. Lapsiperhereissut aina vĂ€hĂ€n työlĂ€itĂ€, saati kaikkine joululahjoineen. 😅

Olen kyllĂ€ joskus haaveillut hotellijoulusta jossain muualla maailmassa. 😄 Siis sellaisessa hotellisviitissĂ€ mihin voisi tilata joulukuusen ja voisi kĂ€ydĂ€ vain hotellin jouluillallisella yms. EhkĂ€ me voitaisiin sellainen toteuttaa joskus, jos olisi ylimÀÀrĂ€istĂ€ rahaa. đŸ€”

Olen elĂ€mĂ€ssĂ€ni viettĂ€nyt erilaisia jouluja eri kokoonpanoilla ja eri paikoissa. EhkĂ€ siitĂ€ on tullut se, etten vĂ€kisin yritĂ€ tunkea niitĂ€ perinteisiĂ€ joululaatikoita joulupöytÀÀn pakollisen lumimaiseman ÀÀrellĂ€, kun olen huomannut, ettĂ€ joulu voi tulla vaikka fonduen ÀÀressĂ€, kun ulkona sataa vettĂ€. 😊 Eli se on mielentila enemmĂ€n kuin ruoka tai ympĂ€ristö. 🎅

Me ollaan tĂ€hĂ€n asti menty joka joulu mun lapsuudenkotiin mun kotipaikkakunnalle - yleensĂ€ ollaan suunnilleen viikon verran siellĂ€. Joululomalla ehtii aina nĂ€hdĂ€ sukulaisia ja ystĂ€viĂ€, joita muuten nĂ€kee harvoin. đŸ˜Šâ€ïž Onhan siinĂ€ ihan hirveĂ€ pakkaaminen ja hĂ€rdelli joka vuosi, mutta toisaalta joulusiivousta tai muuten kodin laittamista joulukuntoon ei tarvitse niin paljoa miettiĂ€. đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

Harmaata sÀÀtÀ katsellessa tulee vÀlillÀ mietittyÀ joulua Lapissa. Mutta kyllÀ kotona on silti paras. Joulussa on muutenkin niin paljon jÀnnitystÀ, ettÀ lastenkin kanssa kotona tuttujen koristeiden ja ruokien ÀÀressÀ on monin tavoin helpompi. Joskus ollaan vietetty joulua Àitini luona, mutta nykyisin halutaan olla omalla porukalla omassa kodissa.

Lapsen syntymÀn jÀlkeen ollaan oltu joka joulu kotona. Meille saa tulla kylÀÀn ja tullaankin, mutta me ei jakseta reissata mihinkÀÀn. Omassa lapsuudessa joulut oli vÀhÀn sellaista autossa istumista, en sitÀ perinnettÀ halua enÀÀ jatkaa.

Joulu Lapissa on haaveena tÀÀllĂ€kin, kerran oltiin vĂ€lipĂ€ivĂ€t ja uusivuosi, mutta joulu on vielĂ€ kokematta. đŸ„č EhkĂ€ sitten, kun lapsoset ovat vĂ€hĂ€n isompia!

Ennen lapsia palloteltiin miehen kanssa vaihtoehtoa lĂ€hteĂ€ jouluksi ulkomaille, muttei kertaakaan kuitenkaan toteutettu sitĂ€. Nyt pienten lasten kanssa mummila tuntuu helpoimmalta ratkaisulta, vaikka pakkaaminen onkin aikamoinen savotta 😅🙈 Toisaalta en edes tiedĂ€, miltĂ€ meidĂ€n perheen joulu nĂ€yttĂ€isi kotona, kun ei olla sitĂ€ koskaan siellĂ€ vietetty đŸ€”

Nyt ainakin tĂ€mĂ€ joulu(aatto) ollaan kotonaâ˜ș Komppaan muita, ettĂ€ lapsen myötĂ€ on jotenkin työlÀÀmpÀÀ lĂ€hteĂ€ kiertĂ€mÀÀn sukulaiset😅 VĂ€limatkat ovat myös Ă€rsyttĂ€vĂ€t. Minun suku asuu 100km toiseen suuntaan ja miehen suku 60km vastakkaiseen suuntaan, niin ei millÀÀn pysty samana pĂ€ivĂ€nĂ€ kĂ€vĂ€isemÀÀn molempien luona. Olisi kyllĂ€ helppoa, jos edes toiset isovanhemmat asuisivat samassa kaupungissa.

MeillĂ€ oma Ă€itini asuu naapurikaupungissa, isĂ€ni ~200km pÀÀssĂ€ ja appivanhemmat ~600km pÀÀssĂ€. Joskus nuorina ja lapsettomina kierrettiin joulun ja uudenvuoden aikaan nĂ€mĂ€ kaikki lĂ€pi. Oli se aikamoista enkĂ€ tĂ€hĂ€n varsinkaan lasten kanssa enÀÀ lĂ€htisi. 😬 Eli komppaukset sille, ettĂ€ lasten kanssa raskaampaa matkata sukulaisissa!

Ollaan aina jomman kumman vanhempien luona. YleensĂ€ siksi, ettĂ€ meidĂ€n etĂ€isyydet heistĂ€ lasketaan tuhansissa kilometreissĂ€đŸ˜‚ Eli yleensĂ€ asustellaan se joulunaika toisten nurkissa. Siten otetaan myös paljon vastuuta kodinhoidosta ja joulutarjoilusta yms. En osaisi olla keskenÀÀn, koska joulu on meillĂ€ niin vahvasti perhekunnan hengailua ja se aika vuodesta kun noita aikuisia sisaruksenlapsia ylipÀÀtÀÀn nĂ€kee. Luulen ettei omin pĂ€in olla ihan hetkeen, ilman ulkoisia rajoitteita.

@Pilkki24 joulu hotellissa kuulostaa ihan kauhealta! 😂 Joku kodikkuus siinĂ€ on tĂ€rkeÀÀ, olipa pihalla -30° tai +30°.
LÀmpöisestÀ joulusta voin sanoa sen verran ettÀ "turistina" se on ihan hauska idea, mutta asujana alkaa ahdistamaan melkein yhtÀ paljon kun pÀivÀn pimeys syys-talvella.

Kotona paras. Lapsiperhereissut aina vĂ€hĂ€n työlĂ€itĂ€, saati kaikkine joululahjoineen. 😅

Olen kyllĂ€ joskus haaveillut hotellijoulusta jossain muualla maailmassa. 😄 Siis sellaisessa hotellisviitissĂ€ mihin voisi tilata joulukuusen ja voisi kĂ€ydĂ€ vain hotellin jouluillallisella yms. EhkĂ€ me voitaisiin sellainen toteuttaa joskus, jos olisi ylimÀÀrĂ€istĂ€ rahaa. đŸ€”

Olen elĂ€mĂ€ssĂ€ni viettĂ€nyt erilaisia jouluja eri kokoonpanoilla ja eri paikoissa. EhkĂ€ siitĂ€ on tullut se, etten vĂ€kisin yritĂ€ tunkea niitĂ€ perinteisiĂ€ joululaatikoita joulupöytÀÀn pakollisen lumimaiseman ÀÀrellĂ€, kun olen huomannut, ettĂ€ joulu voi tulla vaikka fonduen ÀÀressĂ€, kun ulkona sataa vettĂ€. 😊 Eli se on mielentila enemmĂ€n kuin ruoka tai ympĂ€ristö. 🎅
Erilaisia jouluja on takana minullakin, ennen noita muksuja jÀrjestin itseni usein töihin... Antaakseni siten jollekulle vanhemmalle mahdollisuuden olla kotona omien lasten tykönÀ.

TÀnÀ vuonna joudun tekemÀÀn valinnan kolmesta eri joulun viettopaikka vaihtoehdosta, joista kaikista seuraa hankaluuksia joko nyt jouluna tai jatkossa. Tosin nyt vauvan ollessa flunssassa saattaa oma mahdollinen siihen sairastuminen tehdÀ ratkaisun helpoksi ja vietÀn hassu = pelkistetty jouluton joulu kotona paljon telkkaria katsoen...
Haudoilla kÀydÀÀn kyllÀ jossakin kynttilöitÀ viemÀssÀ ja katselemassa...

@Selah se lĂ€mpö olisi vaan plussaa. 😂 MinĂ€hĂ€n en voi sietÀÀ talvea. 😅 Se hotellin idea olisi se, ettei tarvitsisi tehdĂ€ mitÀÀn, vaan voisi ottaa rennosti. Olen sellainen duracel-pupu, joka ei osaa hidastaa. Kotona hĂ€iritsee aina se, ettĂ€ olisi kaikenlaista tehtĂ€vÀÀ ja sitten puuhaan kaikenlaista, vaikka kuinka vakaasti olisin pÀÀttĂ€nyt levĂ€tĂ€.🙈 Hotellissa osaan höllĂ€tĂ€, kun en voi tehdĂ€ kotihommia tms ja siivoamisen ja ruoanlaiton hoitaa joku muu. Asuin joskus pari kuukautta hotellissa ja se oli omalla tavallaan ihanaa aikaa. 😄

Haluaisin juuri sellaisen kunnon turistijoulun – oli se sitten kylmĂ€ssĂ€ tai lĂ€mpimĂ€ssĂ€. 😁🎅📾

Erilaisia jouluja on takana minullakin, ennen noita muksuja jÀrjestin itseni usein töihin... Antaakseni siten jollekulle vanhemmalle mahdollisuuden olla kotona omien lasten tykönÀ.

TÀnÀ vuonna joudun tekemÀÀn valinnan kolmesta eri joulun viettopaikka vaihtoehdosta, joista kaikista seuraa hankaluuksia joko nyt jouluna tai jatkossa. Tosin nyt vauvan ollessa flunssassa saattaa oma mahdollinen siihen sairastuminen tehdÀ ratkaisun helpoksi ja vietÀn hassu = pelkistetty jouluton joulu kotona paljon telkkaria katsoen...
Haudoilla kÀydÀÀn kyllÀ jossakin kynttilöitÀ viemÀssÀ ja katselemassa...
Toivottavasti pysytte terveinĂ€ joulun! 🍀

Toivottavasti pysytte terveinĂ€ joulun! 🍀
Kiitos! KÀsittÀÀkseni influenssapiikkien tuomat oireet pitÀisi mennÀ alle viikkoon ohi.. maanantaina neuvolassa ne otettu, joten... Tosin lauantaina pitÀis lÀhteÀ joulua ennakkoon sukuloimaan..., vaan saa nÀhdÀ miten nyt löhdön kÀy.

Takaisin