”Ylimääräiset” alkiot pakkasessa

syllogismi

Asioista perillä oleva
Elokuiset 2025
Pienet kaksospoikani saivat alkunsa reilu vuosi sitten tehdyn ivf:n ensimmäisestä pakastesiirrosta, jota edelsi tulokseton tuoresiirto. Alkioita on pakkasessa vielä kaksi.

Saadessani kaksosuutisen aivan alkuraskaudesta ajattelin, että mahtavaa, nyt on lapsiluku laakista täynnä jos vain kaikki menee hyvin. Hyvin meni, ja menee edelleen. Vaan tämä vauva-aika menee niin kamalan nopeasti, ja nyt jo kuumottelen että mites kuitenkin pikkusisarus pojille 🥲

Taustalla on vahvasti fiilis että ne pakastealkiotkin on ikään kuin mun lapsiani. Jos voisin lahjoittaa alkiot jonkun muun lapsettomuushoitoihin, tekisin sen heti, mutta käsittääkseni tämä ei ole (surkeaa kyllä) mahdollista ainakaan nykylinjausten mukaisesti, kun alkiot on tehty lahjasiittiöillä. Juuri nyt tuntuu täysin sietämättömältä ajatus, etten antaisi kolmannelle ainakin mahdollisuutta tulla ja alkiot menisivät hukkaan, vaikka itsellisenä äitinä jaksaminen ja talouspuoli mietityttävät (ja vähän myöskin se pienenpieni mahdollisuus että tulisikin toiset tuplat 🆘)

Tämä nyt oli lähinnä tällainen vuodatus kun en halua näistä mietteistä ainakaan vielä kenellekään lähipiirissä puhua, mutta jos täällä on joku muu, jolla on lapsiluvusta mieli muuttunut ja/tai joka on jotain samanlaista kelaillut pakastettuihin alkioihin liittyen, kuulisin mielelläni ajatuksia.

Meillä on pakkasessa vielä neljä alkiota. Tällä hetkellä oon raskaana rv 14+0 ja odotan meidän toista lasta. Esikoinen on hiukan vajaa 1,5v. Mulla on ajatuksena aina ollut kaksi lasta, mutta mies voisi haluta kolmannenkin. Kuitenkin nyt mulle on tullut semmonen olo, etten ehkä olekaan valmis vielä luopumaan alkioista, jos se vauvakuume vaikka vielä joskus iskisikin. Toki niitähän säilytetään siellä vaikka kuinka kauan, niin ei asialla ole mikään kiire 😊 Mutta jos päädytään siihen, että kaksi lasta riittää, niin ollaan myös mietitty, että alkiot voisi lahjoittaa jollekin mulle käytettäväksi. Tai sitten ainakin tutkimukseen, etteivät vaan roskiin mene.

Täällä kanssa!

Meillä on kaksi PAS poikaa, 3v ja vauva. Alkioita pakkasessa on vielä kolme. Alunperin olen halunnut kaksi lasta mutta jo hoitojen aikana puolison kanssa puhuttu että otetaan vastaan niin monta kuin vaan voidaan saada. Olemme puhuneet että emme henkisesti kykene lahjoittmaan alkiot toiselle käyttöön. Tutkimuksiin voitaisiin ehkä antaa. Roskiin heittäminen tuntuisi kaikista pahimmalta. Nämä solupallerot tosiaankin tuntuvat omilta lapsilta ja jäisin varmaan ikuisesti jossittelemaan jos ei käytetä pois kaikki mitä pakkasessa on. Uskon että jumalalla/karmalla/ylemmillä voimilla on homma hallussa ja joko meille tulee lisää lapsia tai sitten alkiosiirrot eivät onnistu ja ollaan onnellisia meidän kahdesta lapsesta. Nämä kortit on pakko katsoa

Mäkin jo nyt oon ajatuksen tasolla pohtinut näitä… Meillä on pakkasessa 4 alkiota. Nyt odotan toista, ja meillä oli ajatuksena kaksi lasta. Itse tosin haaveillut myös kolmesta, ja luulen, että sille annetaan myös mahdollisuus, tietty riippuen sitten tilanteesta ja voimavaroista. Mieskään ei ole ajatusta vastaan. Mutta mitäs sitten, jos saadaan kolmaskin, ja yhä olisi alkio/alkioita pakkasessa? Niistä luopuminen millä tavalla tahansa tuntuisi kyllä ainakin tässä vaiheessa todella vaikealta. 🥺 Onneksi kuitenkaan ei tarvitse tehdä mitään päätöksiä kiireellä, vaan voidaan sitten miettiä ihan kaikessa rauhassa, jos tulee ajankohtaiseksi.

@Misa voisitteko te harkita alkioiden lahjoittamista jonkun muun lapsettomuushoitoihin? Lahja-alkioista on isosti pulaa, ja niistä mahdollisesti syntyvät lapset olisivat määrättömän toivottuja ja tervetulleita.

Jos itse voisin lahjoittaa alkioni eteenpäin, olisi aivan ihana ajatus, että joskus parinkymmenen vuoden päästä (tai ehkä aiemminkin) lahjoituksestani syntynyt lapsi - parhaassa tapauksessa useampikin - saattaisi ottaa yhteyttä. Ja vaikka ei ottaisikaan enkä siten koskaan saisi tietää onko heitä edes syntynyt, riittäisi tieto, että olen tehnyt lahjoituksella jotain arvokasta ja tärkeää.

Toisaalta mistäs sitä tietää jos saatte toisen ja kolmannen ja vauvakuume ei hellitä 😄

@Misa voisitteko te harkita alkioiden lahjoittamista jonkun muun lapsettomuushoitoihin? Lahja-alkioista on isosti pulaa, ja niistä mahdollisesti syntyvät lapset olisivat määrättömän toivottuja ja tervetulleita.

Jos itse voisin lahjoittaa alkioni eteenpäin, olisi aivan ihana ajatus, että joskus parinkymmenen vuoden päästä (tai ehkä aiemminkin) lahjoituksestani syntynyt lapsi - parhaassa tapauksessa useampikin - saattaisi ottaa yhteyttä. Ja vaikka ei ottaisikaan enkä siten koskaan saisi tietää onko heitä edes syntynyt, riittäisi tieto, että olen tehnyt lahjoituksella jotain arvokasta ja tärkeää.

Toisaalta mistäs sitä tietää jos saatte toisen ja kolmannen ja vauvakuume ei hellitä 😄
Luulen että jos asiaa tarpeeksi työstäisi, voitaisiin lahjoittaa kyllä. En tosin tiedä mitä kriteerejä siihen on (mm. itse en ymmärtääkseni sovellu munasolujen lahjoittajaksi koska mulla on psoriasis) mutta luulen, että voitaisiin päätyä kyllä siihenkin ratkaisuun, jos ei olisi esteitä. 😊 Jotenkin kyllä luulisin, että esteet on alkion luovutuksessa samat kuin munasolujen, mutta en ole varma.

Luulen että jos asiaa tarpeeksi työstäisi, voitaisiin lahjoittaa kyllä. En tosin tiedä mitä kriteerejä siihen on (mm. itse en ymmärtääkseni sovellu munasolujen lahjoittajaksi koska mulla on psoriasis) mutta luulen, että voitaisiin päätyä kyllä siihenkin ratkaisuun, jos ei olisi esteitä. 😊 Jotenkin kyllä luulisin, että esteet on alkion luovutuksessa samat kuin munasolujen, mutta en ole varma.
Joo siis käsittääkseni sama prosessi haastatteluineen ym. kuin sukusolujen luovutuksessa. En itsekään oo yhtään kriteerejä tutkinut enkö tiedä kelpaisinko luovuttajaksi (siis jos alkiot sinänsä kelpaisivat edes 🙄)

Takaisin