äitiysloman jälkeen

Ronja89

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mitäpä suunnitelmia teillä arvon mamma kollegat on äitiysloman jälkeen ? Onko ajatuksena jäädä hoitovapaalle ? Palata töihin ? Mihin vauva hoitoon ? Päiväkoti / perhepäivähoito ?

Itsehän jäisin mielelläni ainakin vuodeksi hoitovapalle jos mahdollisuus olisi. Ei taida yksin vaan niillä rahoilla pitkälle pötkiä. Suunnitelmissa palata siis syksyllä töihin. Äitiyslomahan mulla loppuu elokuun lopussa ja mahdollisuus pitää siihen kesäloma päälle. Siis syyskuun lopussa olisi töihin paluu. Teen vuorotyötä joten vauva menee vuoropäiväkotiin. Jotenkin vaan kauhistuttaa niin pieni hoitoon jättää :sad001 Ja sitäkin olen miettinyt miten ikävää on lapselle jos esim. olen iltavuorossa ja pääsen hakemaan vasta klo 21 jälkeen hoidosta kotiin. Siinähän menee rytmit ihan sekaisin. Yövuoroa ei onneksi ole pakko tehdä. Ollaan sovittu työnantajan kanssa miittinki asioiden tiimoilta ensi viikoksi. Täytyy kysyä josko olisi mahdollisuus tehdä mahdollisimman paljon aamuvuoroa. Työnantaja myös ehdotteli että on mahdollisuus tehdä aluksi esim. 75% työaikaa. Tarvii vähän nyt laskeskella että mikä olisi taloudellisesti kannattavinta ja ottaa myös oma jaksaminen ja vauva huomioon.
 
Mä jään vielä kotiin äippäloman jälkeen.. Tiukille se voi vetää mut joka kerta ollaan sinnitelty ettei tartte laittaa niin pikkasta hoitoon..

Ja toisaalta mulla on suunnitelmissa irtisanoutua työstäni koska ei oo mahdollista enää tehä sitä kolmen pienen lapsen äitinä (vuoroviikoin pois kotoa)
Pitäis nyt selvittää että voinko irtisanoutua nyt äitiyslomalla ja kuluuko karenssi pois samalla... Olis tarkoitus siirtyä sujuvasti äitiyslomalta työttömyyspäivärahalle...
 
Mun olisi kans tarkoitus palata syksyllä töihin, todennäköisesti pidän myös ensin kesäloman ja sitten aloitan työt. Meillä meni keskimmäinen 11kk iässä hoitoon ja hänellä se sujui aivan ongelmitta. Hankalampaa se oli vuotta vanhemmalla siskollaan. Poitsu osasi jo hyvin kävellä, koska lähti kävelemään 9,5kk iässä. Lisäksi hänellä oli kova halu syödä itse ja söikin jo tavallista kotiruokaa siinä iässä. Hän ei itkeslellyt perääni vaan jäi innoissaan hoitoon ja hoitopäivät sujuivat ongelmitta. Sisarensa sen sijaan huusi varmaan kahden viikon ajan perääni ja kotona puhui ettei halua mennä hoitoon.

Varsinkin nyt haluaisin jäädä kotiin, mutta taloudellinen tilanteemme on niin huono ettei yksinkertaisesti pysty. Lapset on jatkuvasti olleet hoidossa 2-4päivää viikossa, kuitenkin enintään 15päivää/kk.

Ronja89, tässä yksi kelan etu, josta ei paljon ole huudeltu: http://www.kela.fi/joustavahoitoraha
Tuon tuen ansiosta olen sopinut tekeväni enintään 30h/vko ja lasten ei tarvitse olla joka päivä hoidossa. Mies tekee myös ma-pe työtä 7-17 välillä niin ei tarvita edes vuoropäivähoitoa vaikka minä teen 2vuorotyötä.
 
Mä jäisin myös mielelläni hoitovapaalle mutta en millään pysty taloudellisen tilanteen vuoksi :sad001 mies haluaisi myös jäädä kotiin, ja ollaankin mietitty että hän jäisi vuorotteluvapaalle joksikin aikaa. Ei tarvitsisi laittaa ihan pikkuisen vielä hoitoon.
 
Kyl mä meinasin hoitovapaalle jäädä, köyhyyden uhallakin. Haluan olla lapsen kanssa kun se on pieni. Jos menee mahdottomaks ni palaan sit töihin, mut ei sitä tiedä, jos meille sitä kakkostakin tässä koitettas lähivuosina.
 
Kääk ei tälläsiä saa vielä ajatella :P mulla siis kamala stressi asiasta, taloudellisesti menis tosi tiukil jos jäisin kotiin, haaveena kuitenki olis et pitäisin lomat äippäloman perään ja vähän aikaa olisin hoitovapaal ja ens vuoden alusta töihin... Mies eri mieltä, töihin heti vaan kun hän ei siedä yhtään pennien laskemista ja viimisillä rahoilla kitkuttamista :D enpä kyl mäkään.. tän aiheen ajatteleminen luo stressiä mulle joten haluan nyt vaan nauttia tästä ajasta vaavin kans koton :)
 
Oon aatellu tehdä lyhyempää päivää (max 30tuntia/viikko) kun oon käyttänyt kaikki vanhenpainvapaat ja kahden vuoden vuosilomat (viime vuodesta jäi melkein kaikki pitämättä kun jouduin jäämään saikulle jo ennen raskauden puoltaväliä selkäni takia, joten pidän 10 viikkoa lomaa heti vanhempainvapaan jälkeen). Mun töihin paluu olis siten lokakuun loppupuolella jolloin neiti täyttääkin jo 1 vee (miten mun pieni voi joskus täyttää 1v???). Mun mies pitää siihen perään isäkuukautensa joten tyttö lähtisi päiväkotiin vasta joulukuun tokalla viikolla.

Me tehdään miehen kanssa molemmat vuorotyötä, mutta vuorot on helposti sovittavissa ja miehellä on mahdollisuus tehdä töitä viikonloppuna ja pitää arkena vapaita. Jos silloin itse teen sen 30 tuntia/viikko, ei tytön tarvitse olla päiväkodissa kuin ihan minimi. Laskin, ettei toi taloudellisesti tule olemaan yhtään sen heikompi tilanne kuin nytkään eli ihan hyvin pärjätään.

Toivoisin että tyttö saataisiin samaan päiväkotiin, jossa me käydään muskarissa avoimen päiväkodin puolella. Ei olisi silloin vieras ympäristö ja hyvässä lykyssä jotkut muskarikavereistakin saattaa olla samassa ryhmässä. Toi muskari on muutenkin tosi hyvä "harrastus" kun päiväkotiympäristö ja ryhmässä oleminen tulee tutuksi jo pienestä pitäen. Ei sitten ole iso kynnys mennä päiväkotiin ja olla siellä muutama tunti ilman isiä tai äitiä (saattaa toi olla äidille rankempaa kuin neidille :sad010).
 
Muokattu viimeksi:
Toisaalta joo kuulostaa että töihin paluu olis hamassa tulevaisuudessa.... MUTTA... Meillä ainakin pitää hakea päiväkoti paikkaa viimeistään 4kk ennen ! Eli jo huhti-toukokuussa eikä siihen niin kovin pitkä aika loppujen lopuksi ole :eek:
 
Itse olen lastentarhanopettaja pienten ryhmässä ja vaikka voin puhtaalla omallatunnolla sanoa, että hoidamme pikkuiset parhaan kykymme mukaan ja hellyyttä säästelemättä, niin silti en tod näk tule palaamaan töihin ja sitä myötä laittamaan poikaa hoitoon ennen kuin elokuussa 2016, jolloin poju olisi n. 1 v 9 kk. Sen verran tullut nähtyä noita vuosikkaita hoidossa ja meillä kun miehen työvuorot on mitä on, niin pojalla olis aina hoitopäivät yhtä pitkiä ku mun työpäivät.

Mutta älkää ymmärtäkö väärin. Mielestäni päiväkoti on hyvä paikka lapselle ja todellakin harvoilla on taloudellisesti mahdollista jäädä kotiin pidemmäksi aikaa, vaikka useimmat sitä varmasti haluaisi. Kaikki lapset joita olen hoitanut, ovat tottuneet hoidossa oloon ja useimmat yllättävän nopeasti, sillä lapsethan ovat sopeutuvaisia. Suurin osa tulee hoitoon aina iloiten ja kavereista ja tarhan tädeistä tulee tärkeitä. Tietysti joillain lapsilla sopeutuminen kestää pidempään, riippuen esimerkiksi lapsen temperamentista. Herkemmätkin sopeutuvat jossain vaiheessa ja toisaalta niilläkin jotka on tavallisesti tosi reippaita ja ulospäin suuntautuneita on huonoja päiviä...

Mutta silti, jos vain suinkin pystyn, ollaan vähän pidempään kotona :) haluaisin olla näkemässä ja kokemassa mahdollisimman paljon pojan kanssa. Toivottavasti se on mahdollista.
 
Hui, mäkään en haluaisi edes ajatella että tuo ihana pieni rakas pitäisi jossain vaiheessa hoitoon laittaa. Olenkin ilmoittanut, että ainakin vuoden loppuun olen kotona. Nyt pitäisi tosissaan laskea, kuinka pitkään ensi vuoteen meidän talous antaisi myöden olla hoitovapaalla. Mutta nyt kun on miehen työkuviot myös epäselvät niin täytyy saada ne ensin selviksi ja sitten pääsee tosissaan taas pähkimään mun kuvioita. Ressaavaa, pakko myöntää. Vaikka 99% varmaa on että työt jatkuu...
 
Toisaalta mäkin olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa että säästäis nyt vähän jemmaan (kyllä, säästäis äitiyspäivärahasta) ja koittais sinnitellä muutaman kuukauden hoitovapaalla syksyllä vielä. Mua välillä ihan naurattaa ajatella että saan tällä hetkellä n. 300e enemmän rahaa kun sain töistä palkkaa :D miten niin huonot palkat hoitoalalla ? :D toisaalta on ikävä töihin jo ihan sen takia että sais päivisin aikuista juttuseuraa kaksin kun vauvan kanssa ollaan...
 
Mulla on ollu vähän paha mieli, kun olen koittanu selvitellä todellisuutta ja laskeskella kuluja. Meillä ja mulla on ihan selkeenä se, että lasta ei laiteta hoitoon vuoden vanhana, eikä mielellään kahden tai kolmenkaan. Köyhäähän se on, mutta mä ajattelen että mun työ on lapsen parissa ja lapsen paikka mun rinnalla. (Enkä nyt tällä tarkoita olevani ehdoton muiden tekemien ratkaisujen kanssa, en todellakaan - kukin tekee miten tahtoo, tämä on miten minä ajattelen oman lapseni kohdalla.)

No, mulla on vakipaikka, jonka sain vuos sitten tammikuussa. Työ on sen kaltainen, etten välttämättä halua siihen palata ollenkaan ja meinaan keskustella lähiesimiehen kanssa muista vaihtoehdoista. Mun mies on työtön, sillä on ehkä töitä keväästä syksyyn tiedossa. EHKÄ.

No, hemmetin köyhäähän meil tulee oleen, jos ja kun mä "putoan" kodinhoidontuelle, mut uskon et pärjätään, mähän voin tehdä keikkaa (en tosin viel tiedä miten ne sit ilmotellaan kelaan). Mutta en voi luottaa siihen et mies on työtön, joten emme voi tehdä diiliä että teen töitä tyyliin neljänä päivänä viikossa. Tällä faktalla voin tehä töitä vaan viikonloppuisin.

Mut siis mikä mun mielen pahotti? Keskustelupalstat, joita kävin lukemassa. Mietin toki itsekin, että saakohan sossusta jotakin rahaa jos on tosi tiukkaa. Ni mä olisin siis joku yhteiskunnan hylkiö, ku mul on vakipaikka ja "lusmuisin" sit kotona sossupummina. Et pitäs vaan paskan äidin iskee lapsi hoitoon ja mennä töihin, jos ei oo varaa olla kotona. Toi ajatusmaailma eroaa mun ajatusmaailmasta ihan totaalisesti. Kun mä olen kotona koska haluan olla ja elää rakkaan lapseni kanssa ensimmäiset vuodet, silläkin uhalla että se on melko köyhää aikaa taloudellisesti, mutta ehkä just pärjättäisiin. Hmh.
 
Mä olen ainakin ens vuoden alkuun kotona ja mitä luultavavimmin ens syksyyn asti. Mä tosiaan ennen raskautta aloin jatkokouluttaa itteeni ja ehdin vuoden opiskella. Mitä tuossa tulo vertailua teki, enpä tuissa kauhean miinukselle jäädä kotihoidontuen ja yleisen asumistuen sekä miehen tulojen kanssa.

Ei pidä välittää mitä muut ajattelee. Toki helpommin sanottu kuin tehty. Jokainen kuitenkin tekee niin kuin parhaaksi oman lapsensa kanssa näkee :)
 
Tänään puhuttiin pomon kanssa mun töihin paluusta. Eli siis syyskuun lopussa olis paluu. Poika silloin 10,5kk vanha ja aloittaa vuoropäiväkodissa. Teen aluksi 78% työaikaa eli n. 4päivänä viikossa. Toiveena esitin jos sais tehdä mahdollisimman paljon aamuvuoroja. Itseäni ahdistaa ajatus että pitää hakea lapsi vasta 21 jälkeen hoidosta ja sitten menee rytmit sekasin ja nukkumaan pääsee vasta tosi myöhään :eek: pomo sanoi ettei ole mahdollista kokonaan aamuvuoroja tehdä, mutta varmasti onnistuu että enemmän aamuja olisi ja iltavuorojen jälkeen voi yrittää sumplia niin että olisi sitten vapaata. Ihanasti kyllä suhtautui ja joustavasti :) tosiaan itsekin mielelläni ainakin vuoden olisin hoitovapaalla jos siihen taloudellisesti olisi mahdollisuus. Yksinhuoltajana ei vaan millään rahat riitä joten ei oikein muita vaihtoehtoja ole kun takasin töihin palata. Luottavaisin mielin kuitenkin uskon että poika ei mitään traumoja saa vaikka joutuukin niin pienenä hoidon aloittamaan :)
 
Vähän on kuviot ollu vielä epäselviä mut nyt sain laskettua että pärjätään ja voin olla vuoden loppuun kotona :-) Työkkärille jään äitiysloman loputtua koska kotihoidon tuki on niin pieni. Asuntolainaan saatiin lyhennysvapaata tammikuun 2016 loppuun joten siihen asti pärjätään ihan hyvin. Ei tarvii ihan pienenä viedä hoitoon onneksi :-) Täällä myös hoitopaikkaa haetaan useampi kuukausi ennen tarvetta. Pitääkin vielä selvittää voiko sitä hakea jo varmuudeksi vuoden alusta alkaen vaikkei työpaikkaa olekaan tiedossa...

Lilliputtis, älä anna keskustelupalstojen masentaa vaan tee niin kuin parhaaksi katsot :-) Sitä varten tuo toimeentulotuki on että haetaan kun on muuten tiukkaa!
 
Jep, on meillä isäntäkin sitä mieltä että lasta ei hoitoon laiteta. Vaikka tiukkaa tulee olemaan. Mutta nyt oon töihinkin sit soitellu et voin tehdä elokuusta eteenpäin sitten sijaisuuksia, varsinkin viikonloppuja. Ne oli kovin mielissään siellä. Koska on vakipaikka, en muille firmoille sit vissiin voi tehdäkään. Mutta mietin tässä jo, että pitäsköhän vähän opiskella (toista alaa) kotihoidontuen aikaan... :) Kovat suunnitelmat, töihin paluu ei niihin kuulu!
 
Ihanaa, kävin tänään töissä ja nyt on sovittu että palaan töihin 10.1.2016, jolloin Veera on 1v2kk, jotenkin ihanan rento fiilis kun tietää että saa rauhassa olla vielä kotona :) ja sittenkin teen ainakin puolivuotta lyhennettyä työaikaa.. salaa toivon että pikkukakkonen ilmottais tulostaan ennen kun pitää töihin mennä :wink mä vaan niin nautin olla lapsen kanssa kotona :Heartred
 
Mäkin kävin tässä vasta työmaalla ja ilmoitin että palaan töihin elokuussa 2016 :) ja samaa pohdin minäkin kuin eeella, että jospa se pikkukakkonen olis jo matkalla ennen sitä :wink mutta eihän elämästä koskaan tiedä.

Tein jo kotihoidon tuen hakemuksen ja tulee kyllä olemaan tiukkaa! Ensin olikohan puoli vuotta n. 350 e (miinus verot) ja sitten puoli vuotta vaan n. 250 e! Miehen tulot ole päätä huimaavat, vaan ihan perusduunarin paska palkka. Mutta näillä mennään.
 
Takaisin
Top