Äitiysvaatteet

Pallas

Jostain jotain jo tietävä
Heinäkuiset 2022
Kerätään tähän ajatuksia ja vinkkejä äitiysvaatteista: niin erilaisista vaihtoehdoista, äitiysvaatteisiin siirtymisestä kuin äitiysvaatteiden tarpeellisuudestakin.

Koska jaamme odotusaikana samat vuodenajat, uskoisin meillä olevan yhteneväisiä ajatuksia myös tästä teemasta Clapping Hands Light Skin Tone
 
Aloitan heti toteamalla, että olen antanut itselleni luvan hankkia ainakin äitiyshousuja välittömästi jos ja kun varhaisultrassa on kaikki hyvin Beaming Face With Smiling Eyes Useampi raskaus kuitenkin jo takana, joten vatsa pullahtaa esiin vauhdilla. Viimekertaisessa keskenmenossa loppukesästä vain harvat omat leggarit olivat enää mukavia päällä 6+ viikolla. Kolmannen lapsen kohdalla muistan myös siirtyneeni äitiyshousuihin heti varhaisultran jälkeen. En tiedä onko kyse todellisesta vatsan kasvusta vai turvotuksesta, mutta alavatsan muoto muuttuu nopeasti ja toisaalta sen päällä ei voi pitää mitään resoreita tms.

Talvitakki pohdituttaa, sillä se mun pitää muutenkin pian hankkia. Yritän vielä siirtää hankintaa, mutta kyllä se pian on jokatapauksessa edessä. Kaikki vinkit kasvavan vatsan kestävään takkiin otan mielelläni vastaan!
 
Itsekin ehdin keväällä ennen keskenmenoa ostaa merinovillaisen imetyspaidan ja hameen/mekon alle bikersit. Parit housut ja legginsit on vielä tallessa esikoisen ajoilta. Yksi oversize kokoinen toppatakki on olemassa ja sillä meinasin pärjätä koko talven. :rolleyes:

Nyt pidättelen yleisesti kaikkia hankintoja kevääseen, sillä kkm kummittelee suht tuoreena vielä täälläkin mielessä. Confused Face

Toisaalta aika hyvin tallessa kaikennäköisiä vaatteita, eli varsinaista tarvetta hankinnoille ei juuri nyt olekaan. Eiköhän sitä saa itsensä jotenkin peitettyä. Mammahousut on kyllä itselleni ehdoton, kun vatsa ei raskausaikana siedä puristavaa tunnetta lainkaan. Beaming Face With Smiling Eyes
 
Muokattu viimeksi:
Mä toivon selviäväni mahdollisimman vähillä hankinnoilla, mutta toki haluan, että on mukava olla, joten tarpeen mukaan mennään. Eniten mua huolettaa ulkovaatteet. Siis takit ja ulkohousut, koska ulkoillaan koirien kanssa paljon, niin en pärjää ilman sade- ja toppahousuja. Mun sadehousut on jo valmiiksi tiukat, joten ihan varmasti joudun viimeistään keväälle hankkimaan isommat, ellen aiemminkin. Toppiksista en muista kuinka paljon on "kasvuvaraa". Myös sateen pitävän ulkoilutakin joutunee hankkimaan jossain vaiheessa, toppatakkia ei välttämättä - vaikea sanoa näin ensimmäisen kohdalla, missä aikataulussa maha kasvaa.

Mutta mitään en hanki ennen kuin on tarve, ellen saa jostain ilmaiseksi tai tosi edullisesti jotain mitä tiedän jossain vaiheessa todennäköisesti tarvitsevani.
 
Mä toivon selviäväni mahdollisimman vähillä hankinnoilla, mutta toki haluan, että on mukava olla, joten tarpeen mukaan mennään. Eniten mua huolettaa ulkovaatteet. Siis takit ja ulkohousut, koska ulkoillaan koirien kanssa paljon, niin en pärjää ilman sade- ja toppahousuja. Mun sadehousut on jo valmiiksi tiukat, joten ihan varmasti joudun viimeistään keväälle hankkimaan isommat, ellen aiemminkin. Toppiksista en muista kuinka paljon on "kasvuvaraa". Myös sateen pitävän ulkoilutakin joutunee hankkimaan jossain vaiheessa, toppatakkia ei välttämättä - vaikea sanoa näin ensimmäisen kohdalla, missä aikataulussa maha kasvaa.

Mutta mitään en hanki ennen kuin on tarve, ellen saa jostain ilmaiseksi tai tosi edullisesti jotain mitä tiedän jossain vaiheessa todennäköisesti tarvitsevani.

Aika hyvin löytyy myös kirppareilta, fb oman kylän/kaupungin kirppisryhmistä ja esim. Toristakin käytettynä, ja joskus uutenakin. Kaikkea ei tosiaan tarvitse uutena kaupasta ostaa. Ja joillain saattaa suurin osa omistakin vaatteista mennä ihan loppumetreille asti. Esikoisen aikaan sain paljon myös kavereilta heillä käytössä olleita. :)
 
Hei hyvä ketju! Esikoisen aikaan vatsakkain vaihe oli talvella, nyt siis ohjelmassa jotain ihan muuta! Musta tuntuu että turvottaa jo nyt reilusti, ja tiedän, etten vaikkapa kuukauden päästä enää kestä omien housujeni puristusta. Tänään kaivelin ihonmyötäisiä joustavia perusmekkoja käden ulottuville, ne on musta raskaussukkisten ja -leggingsien kanssa ihan parhaita.

Elättelen toiveita että talvella saisi itsensä ahdettua oversize-takkeihin, eikä tartteis ostaa äitiystakkia.

Kesässä mua jännittää esteettisesti (ja toki muutenkin) suonikohjut, jotka on esikoisen jäljiltä mojovat, ja varmaan nesteen kertyessä muuttuvat taas aika törkeiksi. Ja jos kesä on helteinen niin tukisukatkaan eivät ole vaihtoehto, kutittaa ja hiostaa pelkkä ajatuskin!
 
Mä annoin ison kasan äitiysvaatteita kavereille ja nyt elättelen toivoa että saisin niitä vielä takaisin.. uusia en ala ostamaan, mutta jos kirppiksillä tulee vastaan niin saatan jotain ostaa. Talvi ja kevät takki mulla on onneksi tallessa.
 
Mulla on jemmassa äitiystalvitakki ja - toppahousut edellisen jäljiltä. Mutta ajattelin ettei maha välttämättä olis niin iso että niitä tarvis ottaa käyttöön tän talven aikana.
Muitakin äitiysvaatteita on aika iso pino tallessa. Joitain housuja varmaan pitää ainakin ostaa.
 
Aika hyvin löytyy myös kirppareilta, fb oman kylän/kaupungin kirppisryhmistä ja esim. Toristakin käytettynä, ja joskus uutenakin. Kaikkea ei tosiaan tarvitse uutena kaupasta ostaa. Ja joillain saattaa suurin osa omistakin vaatteista mennä ihan loppumetreille asti. Esikoisen aikaan sain paljon myös kavereilta heillä käytössä olleita. :)

Joo, toivottavasti löytyisi käytettynä, ei tosiaan houkuta näitä lähteä kaupoilta hakemaan, kun ei käyttöaika ole kovin pitkä. Kavereilta ei varmaan kauheasti ole saatavilla, koska raskaana lähivuosina olleet on tosi erikokoisia kuin minä. Mutta eiköhän nämäkin jostain löydy.
 
Viimeksi en tainnut ostaa kuin yhdet äitiysfarkut. Muuten käytin trikoomekkoja, kaapista löytyviä venyviä paitoja, leggareita ja änkesin ulkoiluhousuihin laittamalla napin ponnarilla kiinni :D

Esikoinenkin on heinäkuussa syntynyt ja ajattelin pärjätä tällä tyylillä nytkin.
 
Esikoinen on talvivauva joten toppatakki ja housut löytyy. Käytin lähinnä legginsejä ja tunikoita ja sukkahousuja ja mekkoja. Pari normia pitkää paitaa pitänee ostaa, menee sitten muutenkin kuin mahan kanssa. Tilasin myös parit leggarit jo, turvotus on ihan jäätävä jo nyt ja esikoisesta otin äitiysvaatteet käyttöön jo rv10, nyt varmaan aikaisemmin. Talvella pitkät neulemekot oli kyllä pelastus, kesällä pitänee miettiä mitä sit pukee jos sinne asti päästää Beaming Face With Smiling Eyes
 
Ensimmäisiä käytännön havaintoja vaatetuksesta tämän raskauden kohdalla: olin eilen koko päivän toimistolla tavallisissa farkuissa ja kohdun kasvukivut ja turvotus tuntui jo aika ällöttävältä napakoiden housujen kanssa. Viides viikko mulla vasta menossa, enpä ois arvannut että näin ripeästi voi työntää housut ylähyllylle!
 
Eilen jo töissä nopeasti kyykistyessäni housujen nappi aukesi. Tuntuisi kyllä kummalliselta tilata assareilta jo nyt isompia työvaatteita, en ihan noin aikaisin toivoisi joutuvani töissä kertomaan :sad001
 
Eilen jo töissä nopeasti kyykistyessäni housujen nappi aukesi. Tuntuisi kyllä kummalliselta tilata assareilta jo nyt isompia työvaatteita, en ihan noin aikaisin toivoisi joutuvani töissä kertomaan :sad001

Auttaisiko se ponnari/kumppari napinläpeen ja sillä nappi kiinni, jos saa paidalla peitettyä tällaisen helpotusvirityksen? Viralliset työasut voi olla haastavia, mutta eikö isompaa vaatekertaa/housuja voi pyytää ilman lisäselityksiä? :)
 
Auttaisiko se ponnari/kumppari napinläpeen ja sillä nappi kiinni, jos saa paidalla peitettyä tällaisen helpotusvirityksen? Viralliset työasut voi olla haastavia, mutta eikö isompaa vaatekertaa/housuja voi pyytää ilman lisäselityksiä? :)

Pitää testailla :) Joo ei lisäselityksiä tarvitse, mutta minusta näkee etten ole lihonut, niin kyllä fiksut ihmiset suuremmasta housukoosta hoksaa. Tosin ehkä tällaisen ajatusten pyörittely on turhaa, siinähän hoksaavat Cat With Tears Of Joy
 
Tsemppiä vaatehaasteisiin Beating Heart

Mä en oo koskaan jaksanut pohtia, että johtuuko turvotuksesta vai todistetusti voimakkaasti eteenpäin kallistuvasta kohdusta, kun hirmu aikaisin on tarvinnut siirtyä äitiyshousuihin. Toisaalta myös paidat menevät nopeasti lyhyiksi/kireiksi, kun rinnat kasvavat nopeasti ainakin kokoa suuremmiksi. Nämä molemmat tekevät sen, että myös salaaminen on ollut äärettömän haastavaa ja varhaisultran jälkeen on yleensä ollut syytä ainakin tutuimmille asian tila paljastaa.

Aiemmissa raskauksissa huomasin, ettei kukaan kuitenkaan suoraan kysynyt että olenko raskaana alle rv 10. Sitten kun kerroin olevani, sain kuitenkin monelta "Olen näin aavistellutkin.." -kommentin.

Mulla menee vielä yhdet todella joustavat farkut, mutta tyylikkyydestä ei voi oikein puhua: napin ja vyötärökaistaleen alle tulee sellainen mukava pullotus eli pitkää paitaa ainakin vaatii. Lisäksi muutamat vanhat siistimmät leggarit menevät pitkien neuleiden ja tunikojen kanssa. Kotona meen collareissa, jotka venyy ja paukkuu.
 
Esikoinen on lokakuinen, joten aika pitkälti riitti äitiysfarkut ja -t-paita. Parhaat oli kirpparilta ostetut H&M superjoustavat skinny-farkut, jotka oli koko rahan arvoiset (2 euroo tms). Muistaakseni se maharesori vaan irtos vyötärösaumasta niin ei varmaan oo enää tallessa. Mutta toiveikkaana varmaan suuntaan taas kirpparille missä on kätevästi yhdessä rekissä kaikki äippäfarkut sitten kun tuntuu että ei enää selviä normaaleilla housuilla. Luulisin että talven selviän omilla villapaidoilla (joustaa!) ja didrikssonin väljällä takilla. Toivottavasti ei tarvii mitään toppahousuja hankkia.
 
Edellisistä raskauksista löytyy kaikki äitiysvaatteet niin niillä mennään vielä ja toppatakki onneks menee helposti päälle ettei uutta tarvi ostaa.
 
Käytän normaalisti aika löysiä/isoja vaatteita ja legginsejä tai muita ei puristavia housuja, joten onneksi varmasti moni vaate menee päälle pitkään raskauden aikana. Farkkujen pukeminen ahdistaa jo nyt joten ne on jääneet kaappiin. Mutta varmaan jotain äitiysvaatetta tulee hankittua ihan fiilistelynkin takia Blue Heart
 
mä oon kans säästänyt esikoisen raskaudesta äitiysvaatteita, ja toivon että niillä pärjää pitkälle varsinkin näin kesävauvan kanssa. kesävaatteissakin löytyy väljempiä malleja jo valmiiksi kaapista.
 
Takaisin
Top