Äitiysvaatteet ja pukeutuminen

herne

Kommentoinnin ninja
Syyskuulaisten keskusteluissa olen tätä aihetta jo vakoillut, mutta aloitetaan oma ketju tännekin, kun kokemuksia alkaa varmaan jo olla :)

Eli menevätkö normivaatteet vielä päälle tai oletteko jo siirtyneet isompiin / mammaosaston tarjontaan? Oletteko tehneet löytöjä tai onko jonkun tietyn vaatekappaleen metsästys ollut erityisen hankalaa? Löytyykö hyviä pukeutumisvinkkejä?

Itse kävin ostamassa ekat äitiyshousut heti rakenneultran jälkeen kun 13 viikkoa tuli täyteen. Vaikka paino ei ole raskauden aikana hirveästi noussut, olivat normivyötäröiset housut jo silloln tosi epämukavia. Yritin ensin löytää vähän isompia tavallisia housuja, mutta ne olivat sitten muuten niin hirveitä telttoja (ja silti epämukavia), että meinasin lyödä hanskat tiskiin kunnes vastaan tuli parit ihan kivat äitiysfarkut. Nyt reilut viisi viikkoa myöhemmin ei olis enää toivoakaan ahtautua normaaleihin :D

Farkut olivat noppies-merkkiä (Espritin?) ja menivät kyllä yli budjetin (n. 80e / pari), mutta ovat olleet sikäli mukavat ja kivan näköiset, että investointi ei harmittanut. Vähän joutuu välillä nostelemaan, mutta ei häiritsevästi.

Lisäksi olen hommannut yhdet normaalit, mutta entistä isommat sporttiliivit sekä yhdet imetysliivit Lindexiltä. Ajattelin, että testaan jo imetysliivejä, kun joka tapauksessa piti ostaa uudet ja isommat. En ole ollut niihin ihan 100% tyytyväinen, ympärysnauhan materiaali on vähän turhankin jämäkkää (=kovaa). Muuten ihan toimivat.

Toivomuslistalla olisi vielä ulkoiluhousut, joissa tarkenisi vielä syys/lokakuussa, eli jotain vähän verkkareita tukevampaa ja vettäpitävämpää materiaalia saisivat olla.

Muiden vaatteiden osalta yritän minimoida ostoksia ja toivon, että vanhat kesämekot ja vähän väljemmät/pidemmät paidat auttaisivat mut syksyyn ja äippärin alkamiseen asti :)

Miten te muut?
 
Ostin juuri viime viikonloppuna ekat äitiysfarkut, henkkamaukaulta parilla kympillä ja voi jumpe, että ovat mukavat! Maha on vielä tosi pieni, eli perjaatteessa kaikki yläosat menisivät päälle, mutta tässä kaljamahavaiheessa (näyttää vaan lihonneelta, kun vatsa ei pyöristy kunnolla) olen käyttänyt löysiä ja kevyitä kesäpaitoja esim. bleisereiden kanssa vielä vähän peittämistarkoituksessa ja odottelen selvän mahan ilmestymistä, jolloin täräytänkin sitten kunnolla istuvan t-paidan. Äitiyspaitoja, lähinnä t-paitoja olen hommannut kolme kaappiin odottamaan ja ajattelin niillä pärjätä kesän.

Alaselkäsäryistä johtuen vaihdoin korkkarit myös viikonloppuna tehtyyn löytöön: Hilfigerin "korkkipohjaisiin" sandaaleihin. Ihanat! :)
 
Mä oon hankkinut henkalta niitä halvimpia pillifarkku-äitiyshousuja muutamat eri väriset. Esikoista odottaessa ostin ihan ekana aika hintavat äitiysfarkut vero modan äitiysvaateosastolta (onkse nyt sitten mamalicious vai mikä....) mutta sitten jo parin kuukauden kuluttua levenin lanteista niin että niistä tuli epämukavat ja käyttökelvottomat, enkä ehtinyt käyttää juuri yhtään.
Vanhat äitiyshousut on kulutettu loppuun eli olikin jo uusien aika!
Muita äitiysvaatteita en sitten oikein harrastakaan - jos käytän väljiä tunikoita ja t-paitoja tulee ihan valaskalaolo, eli kaikista parhaita mun mielestä on ihan tavalliset (vaikkakin vähän pidemmät) trikoopaidat!
Ja kerrankin saa pitää tiukkaa niin ettei tarvi peitellä mahaa, jee :)
Kesäksi pitää varmaankin hankkia äitiysshortsit, pahimmilla helteillä mennään mekoilla.

Onks kellään muuten kokemusta sellasista haarakiiloista, tai "lisäkkeistä" joita voi kiinnittää tavallisten farkkujen vetoketjuun ja leventää ne?

Mun päänvaiva on hyvät imetysvaatteet. Ja liivit. hoh-hoijaa, onneks niitä ei tarvi miettiä ihan vielä. Jossain kommentissa taisinkin jo mainita lindexillä myytävät imetysaluspaidat joissa on olkaimissa pienet hakaset. Tosi kätevät, voi pitää tavallista paitaa sellasen päällä ja aluspaita peittää mahan kun vetää ylläolevan paidan ylös. Me like!
 
Mä oon käyttänyt jo varmaan 3kk äitiysfarkkuja. Turposin nopeasti ja alussa oli alavatsa tooosi kipeä ja sen takia ei tullut mielenkään käyttää tavallisia farkkuja. Niiden kaveriksi ostanut ihan normaaleja paitoja (paitsi suurempaa kokoa tietty), onneksi muoti näyttäisi suosivan isokokoisempia paitoja.
Ja ei, vaatteiden osto ei todellakaan ole mitään herkkua tällä hetkellä. Pukukopissa tulee joka kerta itku kun kaikki vaatteet kiristää vatsan kohdalta ja pitää pyytää miestä hakemaan suurempaa kokoa :confused: Tietysti kehon muutokset johtuvat raskaudesta ja mahastakaan ei voi enää erehtyä (ruuhkametrossakin mulle tarjotaan aina istumapaikkaa :happy090). Yksi päivä tunnen ylpeyttä tästä rantapallosta ja seuraavana makaan sitten peiton alla piilossa ja itken koska tunnen itseni elefantiksi :sad001 Menee varmaan hormoonien piikkiin :confused2
 
Henkkamaukalta saa tosi mukavia äitiysvaatteita, joskin valikoima on tosi pieni ja värimaailma siniharmaa. Housut ovat miellyttäviä, tietyt koot tuppaa vaan olemaan lopussa joka kerta kun käyn liikkeessä ja koot myös vaihtelee malleittain, joten en uskalla tilata netistä sovittamatta. Etsin farkkuhametta ja lopulta löysinkin Espritin hameen, hinnaltaan aika suolainen. Vinkkinä vaan, että Onlyn äitiysvaatevalikoimasta löytyy huomattavasti edullisempia farkkuhameita kuin Espritiltä. Minä ehdin jo rahani tuhlaamaan, mutta on kyllä oikein kaunis ja hyvälaatuinen vaate.
Kenkätilanne huolestuttaa, nyt menevät vielä kaikki vanhat popot, mutta turvotusta on jo havaittavissa. Eniten huolestuttaa se, jos kengänkoko muuttuu kokonaan raskauden myötä. Näin on muutamalle ystävälle tapahtunut.

Suosin tiukkoja vaatteita, nyt jos koskaan on aika kulkea niissä, ties vaikka en enää koskaan tulevaisuudessa sitä kehtaisi tehdä!
 
Mä käytän paljon legginsejä, jotka menee vieläki päälle. Mun on tosi tosi hankala löytää mitään farkkuja tms koska oon niin pitkä (187) puhumattakaan äippähousuista.. :oops:
 
Vinkkinä Change alusvaate liike, sieltä saa tosi hyvät imetysliivit! Ostin viime raskaudessa jo hyvissä ajoin ennen synnytystä, kun en viittinyt "turhaan" ostaa suurempia liivejä. Tuki hyvin ja luukut oli helpot. En nyt tiiä onko kauneimman näköiset, mut ihan jees ainakin! :)
 
Kivoja vinkkejä kaikilta :) Tuon imetyspaidan nappasin jo hankintalistalle, varmasti kätevä sitten kun se aika koittaa... Changelta olen ostanut ihan normiliivejä aiemmin ja ollut kyllä niihin tyytyväinen, täytyy käydä katsastamassa mammatarjontakin!

Sophie: Mulla oli ihan sama fiilis pukukopissa kun etsin housuja n. 13 raskausviikon kohdalla - helpotti kuitenkin kummasti kun tajusin sovittaa parit äitiysfarkut ja huomasin, että ne sopivat aika normaalisti, kun "mahaongelma" saatiin ratkaistua. Ei sitten tarvinnutkaan ottaa sairaasti isompaa kokoa!

Saria1: Mulla vähän sama "kaljamahavaihe" :D Olen duunissa pitänyt vielä noita vähän väljempiä vaatteita kun en ole koko porukalle raskaudesta kertonut, mutta hyvin pian ajattelin kyllä siirtyä sellaisiin vaatteisiin, missä maha saa ihan rauhassa näkyä! :)
 
Mä en oo viel mitää muuta oikeestaan ostanut kun äitiys caprit kesäks siihen se onkin sitten jäänyt (:
 
Mä vaa en löydä mitään mielestäni nättejä äitiysvaatteita mistään.. Viimeksi tänään tuskailin kaupungilla, että ääh, ei mitään mieluista :D
 
Caprit h&m ostin minäkin.. Ei oikein muut alaosat miellytä. Sovitin jotain shortseja mutta näytin typerältä.
Leggarit menee synnytyksen jälkeenkin :)
 
Yhet melkeen 50e äitiysfarkut, jotka niin kivan näköiset että voisi käyttää raskauden jälkeenkin, yhet shortsit ja hemmetin paljon halpa-hallin 7-8e hihattomia toppeja+muutama miesten huppari joita on kertynyt vuosien varrella omasta takaa :D Niillä pärjää jo tosi pitkälle, bikineihin ja alusvaatteisiin meni sitte rahaa vähän enemmän, isorintaisesta suvusta kun olen ja turpoaminen oli hillitöntä :angry1"
 
Joudun nyt pitämään tukisukkia noiden alkavien suonikohjujen takia, niin olen parhaimmiksi vaatteiksi huomannut h&m:n pellavahousut ja joku toppi/t-paita. Tosin on niin kuumaa keliä pitänyt, että on ollut pakko pitää sukkavapaita päiviä. Pitää aina silloin yrittää saada jalat mahdollisimman usein ylös. Mutta olisi jo ihan mahdotonta pitää omia "normaalikoon" vaatteita.
 
Onkohan kukaan sattunut etsimään / löytämään tuulihousuja tai muuta vähän vettähylkivämpää kangasta olevia ulkoiluhousuja mammamallisena? :anyone

Mulla olis sellaisille käyttöä, kun normiverkkarit eivät oikein pidä kosteutta tai hyttysiä jos esim. sienimetsään vielä selviää, ja mammaosastoilla on ollut tarjolla lähinnä trikoisia jumppahousuja.

Vai pitääköhän ostaa jotkut miesten xxxxxl-malliset housut ja kääriä lahkeet... :laughing002
 
mulla on käytössä mieheni tuulihousut, just kokoa XL ja ovatkin ainoat housut mitä voin täällä mökillä käyttää (mieheni pyjamahousuja jos ei lasketa). ihan hyvin ne hoitaa tehtävänsä :grin
 
Ei löytyny viime raskaudessa eikä oo osunu nytkää silmiin.. :/ joku myyjäkin sano että aika huonosti on just noita ulkoiluvaatteita. Ite vetelen omissa tuulipuvunhousuissa.. vähä matalallahan nuo on kyllä.. :)
 
Täällä oli imetysliiveistä puhetta, niin käyttökelpoisena vinkkinä olen saanut useammalta taholta, että niitten hankkiminen kandee jättää synnytyksen jälkeiseen aikaan, koska rinnat kasvaa vielä "greipeistä meloneiksi" kun maidon tuotanto pyörähtää kunnolla käyntiin, n 3 pv synnytyksen jälkeen. Joten tässä vaiheessa hankitut saattaapi olla auttamattoman pienet sitten tosi tilanteessa. ~.~ Itse oon varannut kupittomat, toppimalliset imetysliivit sairaalaan, niissä mahtuu mukavasti oleen koossa kuin koossa. Ennen raskautta mulla oli B-kuppi, nyt useimmissa liiveissä menee D enää ja ympärystäkin on pitänyt kasvattaa. Oon ostellu pitkin raskautta alekoreista väliaikaliivejä, uus koko näkyy vasta aikanaan. Mahdollisimman paljon oon myös kokonaan ilman liivejä, niin on mukavampi ja jonkun tutkimuksen mukaanhan rintojen oma kudos vahvistuu jos ei ole keinotekoista tukea. Enpä tiedä paljonko vaikutusta, mutta teen kyllä kaikkeni, etten sais riippurintoja kakskolmosena! :D No semmoista taas. Puhuu keltanokka täällä kuin asiantuntija.. >.<
 
Takaisin
Top