Äitiysseulat

Kyfi1219340

Vasta-alkaja
Olin äitiysseuloissa, jossa otettiin nämä hiv, kuppa ja hepatiitti sekä katsotaan onko lapsella mahdollisia kehityshäiriöitä. Lupasivat soitella, jos jotakin ilmenee. Katsoin tuloksia omakannassa, mutta niistä näkyi vain yksi testitulos. Jostakin luin, että jos jotakin huolestuttavaa löytyy, niin viivästyttävät niitä ja eivät näytä omakannassa. Onko muitakin kenellä kaikki tulokset eivät ole näkyneet ennen lääkärikäyntiä.
 
Minulle neuvolassa sanottiin, että viivästyttävät kaikkia tuloksia. En muista oliko ihan neuvolalääkäriaikaan saakka. Syynä oli, ettei odottava äiti huolestuisi turhaan itse tulkitessaan lukemia.
 
Mulle kans terkka sanoi, että äitiseulan tulokset tulee kantaan vasta kun ne on tarkistettu, ettei tule turhia huolia väärin tulkituista tuloksista yms. Muut tulokset on tulleet kyllä.
 
No hyvä et joillakin muillakin on viivästynyt. Itseä vaan ihmetyttää, miksi siellä näkyy pelkkä hepatiitti ja muita tuloksia ei ollenkaan. Luulisi, että jättäisivät kaikki tulokset pois.
 
Aika hyvä systeemi tuo viivästys, mä meinasin mennä paniikkiin omia hcg ja pappa- arvoja tulkitessa. Mulle pitäs viivästää kaikki
 
Juu ei niitä kannata etukäteen katsella. Sitten kyllä saa kaiken informaation nt-ultrassa. Osa tuloksista kiertää Helsingin laitoksen kautta ja siksi ne kestävät pidempään kuin muut tulokset, jotka voidaan tulkita omalla terveysasemalla.
 
Neuvolasta tuli tulokset Down seulonnoista (ei riskiä), mutta olitteko muut saaneet riskitulokset myös muista trisomioista?
 
Alia: mulla ainakin mainittiin vaan tuo Down. Oli outoa, ettei muista poikkeavuuksista mainittu mitään..
 
Neuvolasta tuli tulokset Down seulonnoista (ei riskiä), mutta olitteko muut saaneet riskitulokset myös muista trisomioista?

Mun mielestä tuo yhdistelmäseula etsii vaan Down-riskiä. Jos otetaan NIPT niin sillä voi sulkea pois myös muut tavallisimmat kromosomihäiriöt.
 
Helsingissä lapuissa luki, että ekassa seulassa selviäisi myös Edwardsin oireyhtymä, eli trisomia 18. Itsellä ultra vasta edessä, joten en tiedä miten nuo tulokset ilmoitetaan.
 
Helsingissä minunkin ultra oli, mutta ei muusta tuloksia..
 
Mulla kans luki vain downista ei mistään muusta ja HUSin alueella minäkin :wideyed:
 
Kävin kurkkaan omakannasta niin siellä luki ihan ne luvut. Mulla oli Down riski 1:56400 ja Trisomia18 oli 1:100000...

Tuota Trisomia13 tulosta ei ainakaan mulla näy ollenkaan, ja ikäriski oli merkitty erikseen 1:1200...
Mutta koska sain postitse tiedon ettei suurentunutta riskiä ole tai tarvetta jatkotutkimuksiin niin en nyt näillä asioilla enää itseäni stressaa, muutenkin saa aina stressata jostain raskauden aikana :confused::arghh::grin
 
Nuo trisomia 13 ja 18 ovat huomattavasti harvinaisempia kuin down eli trisomia 21. Sen vuoksi varmaan seulonnoissa ensisijaisesti lasketaan/ilmoitetaan ensin tuo trisomia 21. Minullakin kirjeessä mainittiin vain tuo down ja omakannassa näkyi ensin vain sen riskiluku. Eilen neuvolassa käydessä sinne oli jo ilmestynyt myös trisomia18. Nyt en ole käynyt tarkistamassa. Varmasti jos luvut pistäisivät silmään nuiden muiden trisomien kannalta, niihin puututtaisiin heti.
 
Ok. Varmaan kovin erilaisia käytäntöjä eri sairaanhoitopiireissä :) Nuo Edwards ja Patau oli itselläkin jotain 1:100 000, eipä varmaan juuri tuon erittäin pienen riskiluvunkaan vuoksi jokapuolella ilmoita..
Ja omakantaan tuli kaikki heti käynnin jälkeen.
 
Hei, älkää menkö omin päin lukemaan omakannasta niinkun minä tein.
Mulla on oma tarinani kerrottavana - joku varmaan jo facebookista on lukenut. Mutta mä katoin viime talvena kakkosta odottaessa noita lukuja ja soitin neuvolaan kun ne olivat mielestäni "lähellä riskirajaa". Yhdistelmäseula katsoi ikäni (22v) niskaturvotuksen (1mm) ja seerumiseulan tulokset ja laski yhteen. Trisomia18 riskisuhde 1:100 000 ja trisomia21 riskisuhde 1:1400. Neuvolasta sanottiin et ei huolta, seula ei hälyytä.
Aika kului, synnytys käynnistyi. Istukka irtosi osittain. Rankan synnytyksen päätteeksi lapsi joutui tehohoitoon ja meille kerrottiin hänellä epäiltävän trisomia21 eli downin oireyhtymää. Ja sydämen ultrassa nähtiin että pieni sydänvikakin pojallamme on. Voi, kuinka minua jännitti tulevaisuus. Mutta myös valtava suojelu tätä viatonta omaa rakasta vauvaani kohtaan. Olen sen äiti, suojelen häntä kaikelta pahalta. :Heartred
Nyt meillä on valloittava 9kk iköinen down poika perheessämme.

Antakaa niiden suhdelukujen olla, kaikki ei ole meidän käsissämme. :Heartred
 
Ja yhdistelmäseula etsii trisomia21, 18 ja 13 poikkeavuuksia. Ja muistakaa: se on seula, joka ei löydä sataa prosenttia. Minä oon elävä esimerkki siitä.
 
Hei, älkää menkö omin päin lukemaan omakannasta niinkun minä tein.
Mulla on oma tarinani kerrottavana - joku varmaan jo facebookista on lukenut. Mutta mä katoin viime talvena kakkosta odottaessa noita lukuja ja soitin neuvolaan kun ne olivat mielestäni "lähellä riskirajaa". Yhdistelmäseula katsoi ikäni (22v) niskaturvotuksen (1mm) ja seerumiseulan tulokset ja laski yhteen. Trisomia18 riskisuhde 1:100 000 ja trisomia21 riskisuhde 1:1400. Neuvolasta sanottiin et ei huolta, seula ei hälyytä.
Aika kului, synnytys käynnistyi. Istukka irtosi osittain. Rankan synnytyksen päätteeksi lapsi joutui tehohoitoon ja meille kerrottiin hänellä epäiltävän trisomia21 eli downin oireyhtymää. Ja sydämen ultrassa nähtiin että pieni sydänvikakin pojallamme on. Voi, kuinka minua jännitti tulevaisuus. Mutta myös valtava suojelu tätä viatonta omaa rakasta vauvaani kohtaan. Olen sen äiti, suojelen häntä kaikelta pahalta. :Heartred
Nyt meillä on valloittava 9kk iköinen down poika perheessämme.

Antakaa niiden suhdelukujen olla, kaikki ei ole meidän käsissämme. :Heartred

Itse en ollut törmännyt tarinaasi missään aiemmin, kiitos kun jaoit sen täällä :Heartred
Ihanaa kuinka kauniisti puhut lapsestasi, ja kenenkään ajatuksia aiheesta tuomitsematta haluan sanoa, että itse menin seulontatutkimuksiin lähinnä siksi, että jos paljastuisi että on kohonnut riski saada down-lapsi niin olisin jo varhaisessa vaiheessa halunnut etsiä vertaistukiryhmiä ja tutustua tarkkaan fysiopalveluihin ja ylipäätään kaikkeen mikä sitten sitä arkea voisi helpottaa jos suuri sairastelukierre alkaa heti pienenä:love2 Minulla on kuitenkin 3 lasta ennestään niin mielellään sitä valmistautuu aina kaikkeen, jottei unohda mitään, mutta nyt kun ei seula hälyyttänyt niin en sen kummemmin asiaa mieti. Selvää on kuitenkin että seula ei ole 100% tietenkään myöskään.
 
Takaisin
Top