Äitiysrahan hakeminen 6kk tulojen perusteella

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mauski
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mauski

Oman äänensä löytänyt
Heippa!

Täällä ensimmäistä odotellaan ja nyt noihin Kelan sivuihin tutustuin.. Osaisiko joku kokeneempi neuvoa?
Eli aion hakea äitiysrahaa 6 kuukauden tulojen perusteella, koska verotustietojen tulojen aikaan olen ollut vielä opiskelija ja tulot todella huonot.

Mutta nyt mieltäni askarruttaa seuraava asia: Kelalle pitää esittää juuri ennen äitiyslomaa olevien 6 kuukauden tulot ja hakemushan pitää jättää viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa. Eli toimitanko ensin sen hakemuksen ja myöhemmin selvityksen tuloista? Miksen voi toimittaa hakemuksen jättöhetkeä edeltäviä tuloja, eihän ne siinä parissa kuukaudessa mihinkään muutu? [8|]

Minä sain palkkatodistuksen 6kk ajalta niin että kun äitiysloma alkaa 14.10. niin palkkatulot katsotaan 30.9. saakka. Tämä tällaisessa tapauksessa kun työnantaja maksaa palkan ensimmäisiltä äitiysloman kuukausilta.
Meillä Kelalla olivat vielä niin ystävällisiä että soittivat heti kohta perään ja pyysivät toimittamaan pikkuisen erilaisen todistuksen, että saavat laskettua tuet sitten mahdollisimman suurien tulojen mukaan. Mulla on ollut myös sivutuloja ja välillä lyhyt lomautus, joten kaikki raha mitä tuona 6kk aikana on tullut kannattaa ilmoittaa Kelaan [:)]

Niin ja tosiaan hakemus pitää jättää määräaikaan mennessä, mutta kaikenmaailman liitteitä voi toimitella sinne sitten myöhemminkin!

Juu, mulla kans lähti jo tukihakemukset kesäkuussa kelalle, missä haettiin äitiysavustukset jne. Palkanlaskijalle ihmettelin myös että eikös se ois ollut sama laittaa ne 6kk:n tulos kesäkuusta taaksepäin, mutta kela ilmeisesti hyväksyy viimeisen tuloselvityksen kun äitiysloma on alkanut, niin edelliseltä kuukaudelta taaksepäin laskettuna... eli kun mulla elokuussa alkoi (26.8) mammaloma, heinäkuun tulot tarvittiin vielä selvitykseen(ja siitä taaksepäin se 6kk yhteensä) ja itse palkkalaskelma meni sitten elokuun aikana kelalle vaikka muut paperit siellä ovat olleet kesäkuun puolesta välistä alkaen [:)]

Öh, nyt kun itekkin luen tätä niin olisinko voinut enää tuon huonommin laittaa mitään[:D][8D][:D]

Vielä tuli mieleen:
Kuinka kauan teillä on mennyt siitä tuloselvityksen toimittamisesta, että olette saaneet päätöksen äitiysrahasta?

Itse asiassa viimeiset tulot saan vietyä vasta tällä viikolla, niin että en tiedä vielä.
Voi olla, että kun käyn virkailijalla asti niin saan käsittelyyn nopeastikin kun se joutuu ottamaan sen hakemuksen tavallaan auki, toivotaan [;)]
Ainakin äitiyspakkauksesta aion kysyä josko sen käsittelisivät pikimiten! Syyhyttää jo sormia saada päästä hiplaamaan [:)][:)][:)]

Ei mennyt kuin 1,5 viikkoa palkanlaskijan tietojen toimittamisesta,että päätös tuli postissa [:)]

äippäpakkauksenkin sain omasta mielestä aika pikana heti heinäkuun alussa kun alustavat lippulappuset olivat saapuneet kelaan kelan sivujen mukaan 21.6 [:D]

Mulla sama härdelli päällä. Sit en ymmärrä mihin niitä palkkakuitteja tarvitaan kun pitää aina palkanmaksajalta kuitenkin tilata joku Y-17 lomake..? Mäkin nyt tilasin sen lomakkeen ja vien sen kelaan. Oli palkanmaksajan päässä vähän sitä mieltä että ne ei sitä siellä kelpuuta mutta lähettävät sen kuitenkin. Kyllä ton laitoksen kanssa menee aina hermo vaikka ois miten yksinkertanen asia kyseessä! Mä mietin kanssa että viivästyykö se äitiyspakkauskin sitten niin paljon vai tulisko se kuitenkin jo nyt kohta kun ne laput tällä viikolla vein? Että sitä raha päätöstä nyt malttaakin ootella kun vasta marraskuussa lomille jään mutta se pakkaus ois kiva saada kyllä jo kohta.. [:)]

Äippäpakkauksen joo kyllä saapi aiemmin :) mun tapauksessa muistutin vielä kelan tätiä asiasta kun ilmineerasin että tulotiedot saavat sitten lähempänä mammalomaa. Meillä onneksi palkanlaskija nuo palkkatiedot toimitteli eteenpäin niin ite säästy siltä päänsäryltä... oon niin kauheen huono toimimaan muutenkaan tuon kelan kans...

No nyt rupes jännittää miula meinaan palkanlaskija laskit 6 kk tulot hel-hei kuulta vaikka äiipälomalle jään vasta syyskuussa......et saas nähdä monta bumerangia sieltä tulee takas. firma maksaa siis 3 ekaa kuukautta....

hassua lukea et monella työpaikka maksaa ensimmäiset kk...kun mulla esim. kaikki tulee kelalta...ja mulle ehdottivat että laittavat lokakuun lopusta sen 6kk tuloja... :)

Meiltä palkanlaskija toimitti kaikki tulotiedot suoraan kelaan, minä en laittanut mitään. Laittoi nyt elokuun lopulla ja mun äippäloma alkoi myös kuun lopusta.
Olen siis nyt jo äityslomalla, mutta kelalta ei ole vielä tullut päätöstä. [:D]

Työntaja maksaa mullekin ekan 3kk:n palkan, joten samahan toi vaikka kelan päätös puuttuu, mutta toki kiinnostais jo tietää että saanko nousseiden tulojen perusteella. Toivottavasti!

Hakemuksen toimitin heti kun viikkoja oli tarpeeksi ja äityspakkaus tuli nopeesti jo kesäkuussa. Äitysrahojen osalta laitoin hakemukseen lisätieto kohtaan, että palkkatiedot toimitetaan suoraan työnantajalta elo/syyskuussa.

No juu en minäkään mitään rahoja työpaikalta kyllä saa [:-] Paitsi nyt kekkasin uuden ongelman! (Mikä siis ei olisi ongelma muttakun tuon kelan kanssa varmasti tulee ongelma..) Vein jo laput kelaan ja kerroin että en saa töistä mitään rahaa äitiysloman aikana..no nythän sit tulikin lappu seinälle että talvilomarahat maksetaan 10.12. Mä pidän siis talviloman eka ja sit siitä putkeen jään mamma lomalle. Et 26.11. alkaa virallisesti se mammaloma ja viikko sitä ennen on talviloma. Et laskeeko toi kela sen nyt sitten sillei että se on mammalomalla saatua rahaa vaan voisiko ne ymmärtää että se loma on jo pidetty että rahat tulee jälkijunassa? Kyselin jo pomolta että onko mahdollista saada niitä rahoja ennen mammalomaa, muttakun ne keskitetysti maksetaan kaikille samana päivänä niin ei kuulemma voi.. *huokaus*

Jee, kelasta tuli päätös, että saan äitiysrahan 6kk:n tulojen perusteella. Hiukan jännitti, kun raja on se että tulot on noussu 20% vuoden 2008 verotuloista ja mulla oli noussut varmaan jotain 21%, joten pelkäsin että oon tehnyt itse laskuvirheen. Mutta nyt helpotti! Hyöty on kuitenkin useita satoja euroja äitiysloman ajalta! [8D]

Ai pitääkö siitä zil erikseen saada joku päätös että voi edes hakea sen 6kk mukaan!?[:-] Mä ite vaan laitoin  ruksin siihen et haen 6kk mukaan ja se palkanmaksajan y-17 lomake tulee joulukuussa perässä eikä kela täti puhunut mitään siitä että pitäis jotenkin erikseen hakea "lupaa" siihen.. Eikös niillä oo kuitenkin tiedossa se 2008 vuoden verotulot? Vai pitääkö se toimittaa sinne kanssa?  Mites muuten meinaatteko hakea sitä muutosverokorttia ja millon jos haette? Ite aattelin kyllä sen hakee varmaan sillon kun saan sen lomakkeen joulukuussa..kauheen hankalia aina nää paperi sodat.[>:] onneks on vielä vähän aikaa aikaa niitä selvitellä..

Heips!
Osui taas silmiin tää kelakeskustelu [:)]
Ei siihen 6kk:n tulojen mukaan hakemiseen tarvii mitään "lupaa", sen kun vaan raksii sen kohdan lomakkeesta.

Mulle tuli päätös tänään ja ne näkyy tuolla kelalla katsovan kyllä tosi hyvin mistä tuloista ne laskee tuon äitiys- ja vanhempainrahan. Kela saa suoraan v.2008 verotustiedot, sitten multa oli niitä palkkatodistuksia ja sitten kuitenkin olivat omatoimisesti selvittäneet, että kun laskevat aiemmin saatuja etuuksia samaan syssyyn (tässä tapauksessa liiton ansiosidonnaisia päivärahoja) niin niiden mukaan laskettuna äitiysrahaa tulee eniten!!!

Ei voi muuta kuin kiitellä kelan toimintaa [:)]

Uskomatonta että jollain voi olla tollanenkin tarina! Itelle lähinnä tulee harmaita hiuksia jo pelkän "kela"sanan kuulemisesta. No jospa nyt vaikka tulis sit helposti hyvin rahaa niin vois muuttaa asennettaan kysestä laitosta kohtaan. Onhan tuo pakkaus tietysti ihan kiva asia.

Takaisin