Äitiyspakkaus

Meille tuli perjantaina. Just ennenkuin mökille piti lähteä kävin hakemassa.
Enkä ees ehtinyt ihailemaan kun vähän toppapukua.
Mutta siellä se nyt odottaa että päästää tänään kotiin :)
 
Meidän pakkauksen pienessä valkoisessa nepparikeitaisubodyssa oli lähes reikä :sad001
Toki palautan sen.
 
Täälläkin saatiin äitiyspakkaus pengottavaksi perjantaina! On se vaan upeaa, et meillä on näin mahtava tuki lapsiperheelle olemassa! :happy: Tuli tunne, et sai todellakin vastinetta maksamilleen veroille. Minusta kaikki tuotteet olivat ihania!
 
Joo, vaikka mäkin olen marissut siitä, että kovin on sinistä (ja meille on kuitenkin tulossa poika), niin käyttöön ne kaikki menee, on oikeasti etuoikeus saada se paketti. Mä olisin kyllä halunnut sen punaisen kukka-helistimen ton pehmolelun sijaan. :)
 
Ja meille on tulossa tyttö, mut en mä niin ronkeli vaatteiden suhteen ole, vaikka ehkä jokunen tuote munkin mielestä oli vähän "poikamaisempi". :) Helistintä mulla ei vielä olekaan!
 
Lueskelin Kelan sivuilta kysymyksiä äitiyspakkauksesta. Joku ihmetteli, että pakkauksesta puuttui paksumpi talvipipo. Kelan vastaus oli, että se puuttuu siksi, että kukaan valmistaja ei tarjonnut sitä pakkaukseen.
Ensiodottaja on ihan hämillään, mitä vauvalle pitäisi hommata. Varmaan tuo talvipipo ainakin. Mitäköhän kokoa ja millainen? Olisi kiva, jos joku laittaisi valokuvan edellisissä pakkauksissa olleesta piposta. :)
Äitiyspakkauksen villahaalari ja toppapuku ovat liian isoja syyslapselle, joten nekin pitää hommata pienemmässä koossa. Kannattaako ostaa kokoa 56cm vai isommat?
Helistinkään ei ollut vielä tullut mieleen, kunnes tästä luin, että sellaisenkin voisi hankkia...
 
Miä tossa vuoden 2014 pipo, sama oli viime vuonna ja 2013. Koko on 44/48cm mut toi oli mein esikoiselle sopiva siin 7kk iässä joten voi olla aika iso viä parin kk ikäiselle vauvalle. Joku 40/42cm voi olla sopiva alkuun tai miksei koko talveksi. Pipon kannattaa olla paksumpi kuin trikoopipon, peittää korvat ja ite tykkäsin tossa pipossa siitä et sen sai solmittua leuan alle.

56cm talvihaalari voi olla pieni siinä vaiheessa kun sille tulee tarvetta et joku 62cm ainakin varmasti menee. Tosin tääkin riippuu siitä miten vauva kasvaa. Ja sen äitiyspakkausen toppahaalarin saa pussiksi joten voi käyttää pienemmällä, vaikka tosin onhan se aika iso siltikin. Mut ite ainakin ajattelin et sen voi pussina laittaa vaunuihin ja autoon sitä vähän ohkasempi haalari.

Ja se punainen kukkahelistin on ollut 2002-2008 pakkauksissa ja niitä saa ostettua käytettynä äitiyspakkauskirppiseltä tai http://www.suomi-lelut.fi/hymy-helistin_1 . Tosin tuo suomi-leluissa näytti tällä hetkellä olevan kaikki tilapäisesti loppu, mut kaitpa niitä sinne tulee lisää.
 

Liitteet

  • 1469914011632.jpg
    1469914011632.jpg
    30.3 KB · Katsottu: 32
Muokattu viimeksi:
Meille äitiyspakkauksen pipo oli sopiva joskus parivuotiaana eli toisella pipolla mentiin eka talvi. :grin Esikoisella meillä ei ollut ensimmäisenä talvena lainkaan toppapukua, vaan kaksi eri toppapussia, toinen kaukalossa ja toinen vaunuissa. Mutta makuasioita toki! :) Haalari oli sitten vasta toisena talvena kun lapsi liikkuikin jo ulkona. Päässä meillä oli joko Ruskovillan silkkinen tai villainen kypärämyssy lämpötilan mukaan ja siinä päällä pipo. Myös Ruskovillan pienin villahaalari löytyi, mutta sille oli käyttöä vain muutaman kerran täällä etelässä. Yleensä oli ihan pelkissä sisävaatteissa toppapussissa.
 
Joo, nuo äitiyspakkauksissa olleet pipot on ihan järjettömän suuria. Tuo sama, mikä on nytkin pakkauksessa meni meillä viime talvena... alkutalvesta oli vielä liian iso eli ehkä tuossa vähän vajaa vuoden iässä alkoi olla sopiva. Ja ne vanhempien pakkausten toppapipot oli vielä isompia... Vastasyntyneen päänympärys on varmaan keskimäärin 35 cm, jos täysaikaisena syntyy. Sentti sinne tai tänne. Valmistajasta riippuu mikä pipon koko on hyvä. Joillakin koot ei tunnu vastaavan hetikään sitä mitä py ja 42 esim. voi olla vastasyntyneelle sopiva, mut sitten taas se voi olla ihan järjettömän iso myös. Haalarin kokokin vaihtelee merkeittäin. Esim. Ticket to Heaven tai Reimatec niin vastasyntynyt hyvinkin "hukkuu" vielä 56 cm haalariin. Meillä on Reimalta semmoinen tuplakoko-haalari 50/56 cm ja se nyt oli semmonen kohtuullinen 52 centtisenä syntyneelle. Ennemmin ostaisin suhteellisen sopivan haalarin ja sit vaikka alemnusmyynneistä joulun jälkeen isomman jos tarvii. Lokakuulle mä aion hankkia jonkinlaisen "vanupuvun" kun ei ihan vielä toppapukua silloin tarvi.
 
Mä sain siskolta valkoisen 56 haalarin, josta saa myös kaukalon menemään läpi. Oon tosi tyytyväinen, se menee meillä kauan, eikä tarvitse hankkia uutena :)
 
Päädyin ottamaan äitiysavustuksen rahana. Niin paljon vaatetta ja muuta jo ennestään, ettei taideta tarvita lisää.
 
Mie en oo ees osannu kaivata mitään pipoja... Pitänee neuloa ja vuorittaa joku sopiva jos tuntuu ettei myssyt, huput ja makuupussi riitä.
 
Mitäs mieltä nyt ootte äitiyspakkauksen vaatteista, kun niitä on jo tovin saanut käyttää? Mitkä vaatteet tai tuotteet on/on ollu suosikkeja ja mitkä huteja? Mitkä tällä hetkellä käytössä?

Makuupussi oli meillä talvella paljon käytössä vaunukopassa. Meidän minille ei kyl oikein istuneet ne äitiyspakkauksen vaatteet kovin hyvin. On niin hoikka että housut jos on hyvät vyötäröltä niin lahkeet on samaan aikaan lyhyet. Ja bodyt on helposti liian leveitä. Ne vihree-valkoraidalliset puolipotkarit ei pysyneet yhtään jalassa. Samoin ne punaiset samanmoiset. Koira ja dino-bodyt alkaa olla hihojen osalta vähän lyhyitä mut muuten menee vielä hyvin. Vasta vähän aikaa sitten tajusin et siinä sini-puna raidallisessa bodyssa on kääntöhihat! Sitä ei oo tullu käytettyy paljoo. Ei ne kyllä käännettynä juuri enää pysykään. Harmaat housut valkoisilla raidoilla on musta kivat ja ne on nyt just sopivat. Ne isommat harmaat housut tippuu vielä päältä. Yöpukuna ollaan käytetty niitä pöllö ja sammakko potkareita. Ne on ollut kesällä hyviä ja sopivan viileitä ihan vain sellaisenaan. Toppahaalaria ei keretty käyttää kuin ihan pari kertaa mut mä luulen et se kyl menee vielä syksyllä/talvella. Oranssit lapaset oli paljon käytössä talvella, sen sijaan ne samanmoiset sukat on jääneet vähemmälle käytölle. Tänään oli päällä vaalean keltaiset housut, mut niissä kyl alkaa lahkeet olee jo liian lyhyet. Vyötäröltä silti vähän löysät... Unipupu ei oo vauvaa oikein vielä sytyttänyt. Saa nähdä jospa vielä innostuu. Kirjaa on luettu kyllä ahkerasti. Kestovaippaa oon käyttänyt ehkä kaksi kertaa. Kestoliivinsuojatkin oli ihan ok, mut paremmin mun mielestä kertakäyttöiset imee plus on paljon helpompi laittaa paikoilleen.
 
Piti ihan käydä kelan sivuilla katsomassa, että mitä sieltä pakkauksesta oikein tuli. Toppahaalari jäi meitä käyttämättä, poika syntyi marraskuun puolella ja on pieni. Makuupussia on käytetty paljon. Bodeista tykkäsin siitä dinosaurus-bodystä, se on ollut meillä vielä käytössä, hihat alkaa olemaan lyhyet. Mä en alun alkaenkaan ollut niiden värien/kuosien ystävä, mutta käytetty niitä on silti, puetaan sitten jotain itse ostettua kun mennään kylään. :) Kestovaipat pistin kiertoon heti, en ees kokeillu. Multa jäi ne valkoisetharsot melkein käyttämättä, tuli ostettua sen verran monta värillistä. Laatikkoa käytettiin alkuun nukkumiseen. Kiva paketti, paljon vaatetta. Nyt kun ajattelee, niin oli kiva, että ei ollu vaan niitä pieniä vaatteita, kun niistä kasvettiin nopeasti ulos. Nää isommat, 62 ja 68 on menny pidempään.
 
Connie, meniskö teillä toppis vielä alkutalvesta? Mä katselin vast kans sitä, että se vois kyllä vielä mennä, jos ei nyt kauheaa kasvuspurttia ota.
 
Mä tykkäsin osasta vaatteista, osasta en. Mut täytyy myöntää et on ne monet sellaisia varavaihtoehtoja olleet, että mielummin puen jotain muuta varsinkin jos mennään johonkin missä on muitakin vauvoja. Me on käytetty niitä valkoisia harsoja pyllyn kuivaamiseen, kuviolliset oli sit imetysharsoina. Niin ja meilläkin käytettiin laatikkoa sänkynä alkuun. Tosi kiva et on eri kokoisia vaatteita. Meil ei oo ees kaikki vielä käytössä kun on isoja.
 
Meillä makuupussi oli kovasti käytössä talvella ja on vieläkin pehmusteena vaunuissa. Ja oli parina päivänäkin kesällä et oli vain alle kymmenen astetta et lämmittämässä silloinkin. Ihme kesä ollut kyllä. Niin vilponen.

Meillä tyttövauva joten ä.pakkauksen vaatteet mielestäni poikamaisia. Välillä jotain tuli käytettyä. Ne punaiset puolipotkarit oli hyvät.
 
Takaisin
Top