Äitiyspakkaus

Otatko äitiysavustuksen rahana vai pakkauksena?


  • Kaikki äänestäjät
    45
Luin kanssa tuon jutun ja oma kantani asiaan on todella ristiriitainen. Tavallaanhan jokaisen lapsen kohdalla on oikeutettu saamaan uuden pakkauksen, joten omahan se paketti sitten on, käytti sen miten tahansa. Mutta toisaalta ajattelen niin, että tässä tuetaan tarvittavilla tarvikkeilla lapsen alkutaivalta, ja siksi se rahasumma on pienempi kuin paketin todellinen arvo. Toiset sitten myy pakkauksen isolla summalla ja toiset alle sen todellisen arvon.

Jotenkin olen "ymmärtäväisempi" kun sen paketin ostaa ulkosuomalainen, jolla ei ole pakettiin mahdollisuutta siksi, ettei ole Suomen neuvolajärjestelmän/kelan piirissä. Tai jos täysin ulkomaalainen maksaa siitä käyvän hinnan, jolloin valtio ei ole välistämaksajana.

Oon vissiin tiukkapipo :sad001
 
Kommentoitava tohon myyntihintaan kun luin saman artikkelin...näytti hinnnat olevan aikalailla 180€ facessa kun myivät, että ei se nyt kauhean paha minusta ollut :) toki on varmasti niitäkin jotka sitten tekevät myynnillä pienen omaisuuden.
 
Mulla löytyy ymmärrystä niille, jotka eivät pakkausta itse tarvitse ja myyvät eteenpäin äitiysavustusta isommalla summalla. Aika monella nuorella perheellä on raha todella vähissä, ja jos paketin myynnillä saa jonkin verran ylimääräistä, vaivanpalkkaa ja postituskulut, niin onhan se heidän kannaltaan hyvä vaihtoehto verrattuna siihen, että saa jokaisen lapsen kohdalla lisää pientä vaatetta ja muuta mitä on jo ennestään.

Valtio tietenkin pakkauksella tukee vauvan saaneita, mutta ei myöskään maksa paketin tavaroista täyttä hintaa, taitaa olla valtiolla nämäkin hankinnat arvonlisäverottomia. On siis ihan eri asia kun valtio ostaa hankinnat keskitetysti isona eränä ilman ekstrakuluja, kuin että kukin kuluttaja menee samat tavarat hankkimaan kaupoista.
 
Minäkin ymmärrän, jos vaivanpalkaksi muutaman kympin pyytävät. Sellaisen paketin postituskaan ei muuten ilmaista ole. Itse en varmaan jaksa nähdä vaivaa, vaikka olisi hienoa auttaa esim. jotakuta ulkomailla asuvaa paketti saamaan.

Voisin aivan hyvin jopa lahjoittaa koko pakkauksen, kun en sitä kerran tarvitse. Toisaalta sillä 140 eurolla sitten taas saa ne muutamaat puuttuvat jutut, joita ei ole tai haluaa pikkukakkoselle uutena ostaa.
 
Me mietittiin tänään uusiks tätä asiaa. Alkujaan olin sitä mieltä, että tälle kakkosellekin otetaan pakkaus. No katsottiin tänään ajan kanssa Kelan sivuilta pakkauksen sisältöä ja mietittiin et mitkä tulis varmasti käyttöön ja että mitä meiltä jo löytyy. Lopputuloksena se, että otetaan avustus rahana. Sit saa just sellasia mitä haluaa, haalarit on tallella esikon pakkauksesta, makuupussejakin on jo kaks...
 
Minä otan äitiyspakkauksen, koska odotan esikoista :) ymmärrän kyllä niitä ihmisiä ketkä odottavat toista lasta, että ottavat rahana tuen, koska esikoiselta voi olla, että on jäänyt vaatteita ja tavaroita mitä toinenkin lapsi voi käyttää.
 
Takaisin
Top