Äitiyspakkaus

Jalla

Oman äänensä löytänyt
Joko tammikuiset on hakeneet tai mahdollisesti jopa saaneet äitiyspakkauksen? Vai aiotteko ottaa sen rahana?
Saitteko uuden vai vanhan pakkauksen?
Mitä tykkäsitte sisällöstä?

Itse tässä jemmailen hakemusta, sillä haluaisin sen uuden pakkauksen ja ehtiihän sen hakemuksen vielä laittaa..
 
Mie otan rahana, kun on esikoista odottaessa otettiin se viimevuotinen paketti. Nyt on 22rvk täys, joten seuraavassa neuvolassa saan sitten kelan paperit eteenpäin laiteltaviksi...

Ei muuten kannata pantata turhaan sitä kelan hakemusta sitte ainakaan kovin kauaa. Kela voi evätä koko äitiysavustuksen mikäli vitkuttelee tahallaan ja ilman pätevää syytä sen hakemuksen eteenpäin laittoa. Nyt jo kuulemma pakkaukset "seisoo aloillaan" kun niin monet panttaa hakemuksensa eteenpäin pistämistä, viime vuotisia on siis vielä jaossa. Vissiin ovat kelasta muistutelleetkin äitejä, että 2kk ennen LA:a pitää olla haettu + tuosta eväysmahdollisuudesta...
 
Otin rahana, kun melkein kokonaisena on vielä jäljellä v.2009 pakkaus eli en oikeastaan tarvi siitä mitään...
Ja itseasiassa tuo äitiysavustus näyttääkin tänään ilmestyneen tilille, nyt pääsee sitten ihan virallisesti ostelemaan valtion rahalla vauvalle juttuja :P
 
Mulle tuli muistaakseni maanantaina hyväksytty päätös avustuksesta. Otan siis pakkauksen joka on haettavissa tässä parin viikon sisällä. Ilmotan sitte toki täällä kumman sain, mutta oon ihan satavarma että se on vanha versio. Mut ei haittaa minuu :)
 
Mäkin ajattelin panttailla vielä ... en millään haluisi sitä viime vuotista pakkausta. Olen myös vähän "allerginen" Kelan papereille (kiitos opiskeluvuosien) ja yritän siirtää hommaa koko ajan eteenpäin. Onhan tässä vielä reilu kuukausi aikaa :)

Muuten yksi asia, missä ei kannata vitkutella enää tässä vaiheessa, on virallisten ilmoitusten hoitaminen työnanatajalle. Meillä pomo ja työkaverit ovat tienneet jo kesäkuusta, mutta vasta eilen hokasin, että ehkä näin isossa organisaatiossa kuuluu ilmoittaa myös ihan henkilöstösihteerillekin + jättää raskaustodistus. Työnantajallehan pitää siis ilmoittaa viim. 2 kk ennen äitiysvapaalle jäämistä ja mulla tuo 2 kuukautta olisi paukkunut ensi viikolla. Eli aika tiukille jätin!
 
Hmm... mie en ajatellu olla työnantajaan enää yhteydessä ennen ku äitiysloma lähenee loppuaan. Mutta eipä oo kyllä mistään isosta organisaatiosta kyse kun henkilökohtasena avustajana toimin ja työnantajan lisäksi nää kaupungin sekä avustajavälityksen tyypit tietää (vaikken mitään todistuksia oo jaellut), ja oonhan mie sairaslomallakin tässä ollu jo pitkän aikaa. Ja mun työvuorothan annettii selkäni takana sille mun tulevalle tuuraajalle jo elokuusta lähtien, joten enpäs tosiaan taida ilmotella yhtään mitään. Postissa tuli just lääkärin kirjottama b-lausunto ja a-todistuskin työnantajalle on olemassa, mutta olkoon. Annan sen jos se ääliö tajuaa mitään kysellä. En siis usko joutuvani kovinkaan suureen pulaan jos en oo sinne suuntaan missään yhteyksissä enää... Tai oikeestaa voisin laittaa postitse sen a-todistuksen ja pyytää samalla lähettämää mulle uudistetun työsopimuksen, josta en siis ehtiny saada omaa versiota. Ihan vaan vittuillakseni.

No, tää nyt oli tällästä vuodatusta ja todistelua ittelleni vaan :D
 
Aivan, työpaikkakohtaisiahan nuo ilmoitusasiat ovat :). Itse olen käytännössä Helsingin Kaupungilla töissä ja meidän intrasta vaan löytyi ihan ohjeet (löysin eilen), miten kuuluu toimia perhevapaiden kanssa. Ja meillä siis vaativat raskaustodistusta ihan samalla tavalla kuin tutkintotodistusta tai sairaustodististakin, vaikka tilanne olisi kuinka ilmeinen tahansa. Ilmeisesti arkistoivat johonkin mappi ööhön, jos joskus niitä vaikka tarvitaan. Samoin kaikki poissaolot on ilmoitettava sähköisellä lomakkeella itse henkilöstösihteerille, ei sitä esimies meillä tee.
 
Enpä olekkaan tiennyt tuosta eväysmahdollisuudesta.. voiko ne muka sen evätä jos kuitenkin hakee selvästi ennen kuin tuo määräaika on täynnä? Itsellä siis marraskuun alussa heti kun la on 3.1.

No enpä kyllä sitä mitenkään turhaan ole pantannut kun eilen vasta sain puolen vuoden palkkatodistuksen palkanlaskijalta, joten enpä sitä ole voinutkaan vielä hakea. Olen opiskellut vielä 2010, joten sen vuoden verotuksen mukaan ei ole järkeä hakea äitiyspäivärahaa. Varmaan kuitenkin parin viikon sisällä hakemuksen laitan eteenpäin, en sitä viitsi ihan loppuun asti vitkutella.
 
Noniin kelan sivuja kun tutkin niin tosiaan se on niin, että jos ei hae ennen määräajan umpeutumista niin pitää olla pätevä syy siihen miksi ei ole hakenut ajallaan. Jos määräajan puitteissa hakee, ei mitään ongelmaa. Ajattelinkin, että ei ne siellä Kelassa sentään niin venkuloita ole, että alkaisi ennen määräajan umpeutumista eväämään pakkauksia.
 
Mäkin olen Helsingin kaupungin palkkalistoilla, vaikka Oulussa asunkin. ;) Ja mullakin meni niiden papereiden lähettäminen vähän viime tippaan, mutta kerkesinpäs! Ei oo kuulunu mitään pomosta eikä palkanlaskijasta, joten ilmeisesti paperit on ok. :)

Me ei oteta äitiyspakkausta. Esikoiselta jäi niin hyvin kaikki tälle toisellekin, ja kun on vielä samaa sukupuolta. Muutenkin ne äitiyspakkauksen vaatteet jäi lähes käyttämättä, kun kirpparilta sai niin halvalla oman näkösiä vaatteita. Makuupussi sun muut tärkeet jutut on hyvässä kunnossa oottamassa kakkosta.
 
Me otetaan kans rahana.. Pistin kaikki hakemukset abt. pari viikkoa sitten netin kautta, mut edelleen lukee, että "käsiteltävänä".

Jalla, tiesithän, että jos haet aitiyspäivärahaa viim. 6kk ajalta, etkä vuoden 2010 tulojen perusteella, niin ne tulot lasketaan juuri niiltä viimeseltä kuudelta kuukaudelta ennen vanhempainpäivärahakautta? Eli mun käsittääkseni ne tulot täytyy ilmottaa vasta sitten äippäloman alettua.. Korjatkaa toki, jos oon väärässä :)
 
Mulle on tullut äitiyspakkaus tossa muutama viikko sitten :) Tuli vielä se vanha pakkaus. Ihan kiva sitä laatikkoo oli pönkiä ja muutama kiva vaate löytyi, mutta  aika poika painotteisia värit oli mun mielestä (meille tyttö tulossa). Talvi haalari on liian iso ja ens talvena toden näköisesti on liian pieni. Mutta en kadu äitiyspakkauksen valitsemista kun halusin sen ottaa nyt esikoisen kanssa, sitten seuraavaksi otan jo rahana :) 
 
mimmus: aijaa :D. Aika kiva oli se kohta, että työntekijän on oikeus saada palkkaa ajalta, johon sisältyy jopa 72 ensimmäistä arkipäivää ;). Mutta senkin tosiaan saa vain, jos äitiysvapaa on haettu viimeistään 2 kk ennen vapaiden aiottua alkamista.
 
Bamboo,
Kiitos tuosta tiedosta, enpä tosiaankaan tiennyt, että se menee juuri edellisen 6kk mukaan. Neuvolantäti minua opasti nyt hankkimaan 6kk todistuksen ja sen liittämään hakemukseen. En edes käynyt lukemassa asiaa itse Kelan sivuilta, mutta nyt kun kävin, niin näinhän se näyttäisi olevan kuin sanot. Oletin kyllä, että osaisivat siellä neuvolassa kertoa miten hakemukset tehdään..
Aika jännä kyllä, ettei palkanlaskijakaan tiennyt asiasta, hänkin toimitti nyt ihan väärän todistuksen kun ilmeisesti pitää hakea jollain kelan omalla lomakkeella. Luulisi, että sielläkin päässä tiedettäisiin kun on iso firma ja varmaan monta äitiyslomaa ollut ennen minuakin..
 
Jalla, se voi olla joko se lomake (Yjotakin) tai ihan vaan palkkatodistus. Mun työnantajan henkilöstötyypin mukaan sen ilmoituksen voi lähettää Kelaan aikaisintaan kun vapaata edeltävän palkanmaksukauden palkka on maksettu. Tehdään siis ilmeisesti jälkikäteen, varsinaisen hakemuksen jälkeen.
 
Haetaanko molempia äitiysrahaa ja -pakkausta samassa hakemuksessa? Itse kun ajattelin yrittää saada tuon vanhan, 2011 pakkauksen, mutta ajattelin hakea äitiysrahaa tuolta viimeiseltä 6kk mukaan.. Saan neuvolanlaput vasta ensi viikon perjantaina ja täytyy kyllä heti hakea tuota pakkausta.. Tosin uusi pakkauskin on mielestäni ihana mutta jotenkin 2011 pakkaus passais tosi hyvin pojalle ja poikaa meille on  veikattu :)
 
Suklaarusina, niille on eri lomakkeet :) eikä tarvi samaan aikaan tehdä. Ja netissähän nuo saa tosi nopsaan, pitää vaan lähettää se raskaustodistus myöhemmin perässä (siinä on kai 2vk aikaa hakemuksen jättämisestä laittaa se todistus).
 
Huomenna neuvolaan ja saan varmaankin sen lapun? RV 23. Mulla on vaan melkoinen selvittely ja setviminen tässä kun mä olen vakituisesta virastani virkavapaalla vuoden loppuun ja toista tehtävää ihan muualla hoitamassa, siinäkin vakituisesti.. Ja äitiyslomalle olen jäämässä jo ennen sitä vuoden loppua. Huomenna aattelin soitella tästä liittoon saadakseni apua että miten tää kuvio nyt menee, tosi sekavaa ja monimutkaista jotenkin. Uus duuni ei maksa mulle ekoilta kuukausilta palkkaa kun olen ollut talossa liian vähän aika joten yritän saada asian järjestymään niin että jään äitiyslomalle sieltä missä mun virkani on ja täten saan lisää miettimisaikaa äitiysloman ajaksi mitä haluan jatkossa tehdä.

Mäkin tsiigailin noita äitiyspakkauksien eroja ja en näe kovin merkityksellisenä itselleni saanko vuoden 2011 vai 2012 pakkauksen. Molemmissa aika poikamaisia juttuja ja tiedän varmaksi että tyttöä odotan. Siinä uudemmassa ois niitä kivoja oransseja juttuja parit kumminkin. Mutta tosiaan, ei tosiaan mulle niin suurta väliä kumpi pakkaus tulee. Lähiviikkoina laitan anomuksen sisään ja tulee kumpi tulee sitten.
 
Mie kävin perjantaina hakees postista pakkaukseni, tuli vanhempi versio ja tykkäsin sisällöstä kovin! Uuden kuvista päätellen ainaskin oli paljon enemmän mun makuuni tää vanha pakkaus väreineen ja kuoseineen. Vähäsen kyllä toivoin että oisin saanu sen uuden lähinnä ihan vaan itse laatikon puolesta, mutta tämä ok! En valita :)

Kyllä miekii oisin viivytelly ihan vaan sen laatikon takia, jos minuu ei olis harhaanjohdettu ja sanottu, että vanhempainrahat määräytyy puol vuotta taakse päin siitä, kun avustusta HAETAAN (haen siis puolen vuoden tulojen perusteella, en toteutuneen verotuksen). Väärää tietoa, mut siis en oo katkera. Otinpahan yhden avustuksen pois jonosta, että saatte nopeempaa uuden jakoon :)
 
Kyllä mä ainakin ymmärrän hakemuksen viime tippaan jättämisen ihan vaan että saisi eri väriset vaatteet :) itehän niitä pitää sen vauvan päällä katsella, ja mahdollisesti jälleenmyydä. Harvempihan vaatekaupassakaan valitsee mitä sattuu, vaan ottaa värejä mitkä miellyttävät.
Ite en välitä vauvalla vaaleista vaatteista, koska ne on järjettömän epäkäytännöllisiä...! Jos äidillä sattuu olemaan rasvaisempaa äidinmaitoa, niin puklutahrat pinttyvät tosi helposti keltaisiksi. Plus kakkatahrat, kaikki eivät lähde edes tahranpoistoaineella ja 60 asteen pesussa. Sit kaikki kauniin valkoiset vaatteet ovatkin äkkiä ihan kirjavia :D
Tää tuli huomattua kantapään kautta, kun saatiin viimeksi vuoden 09 paketti, ja siinä lähes kaikki vaatteet olivat valkoisia ja vaaleen vihreitä (yhdet ruskeat housut sentään mahtui mukaan :) Se väri vaan on sellainen, että "kuluu" nopeammin kun kaikki pienet pölyhiukkasetkin paistaa silmään. Nyt oon ostellut uudelle tulokkaalle ihanan värikkäitä vaatteita! :D
Mut niinhän se on, vaaleat vaatteet on neutraaleja ja laittavat siksi niitä pakettiin, mut oishan noita "neutraaleja" muitakin: vihreä, ruskea, oranssi, keltainen, violetti jne...
 
Takaisin
Top